Triumph Thruxton-tråden

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Enbart för utseendet..är inte förtjust i originallänkaget, dessutom har jag flyttat bak mina fotpinnar 2,5 cm och räcker därmed knappt fram till pedalen med fotspetsen. Nu får jag en "skräddarsydd" pedal och behöver inte "angripa" original.

Har kollat lite dåligt de senaste dagarna men nu ser det ju ut som att du blir kvar här. Gott! :tummenupp

Du skrev inlägg nummer 5 redan samma dag som trådens skapades av StephanD. För oss som är mycket för tradition så är det viktigt (förutom allt ditt kunnande) att du blir kvar i tråden.

Har du inga avlagda cylindrar, kolvar kammar..... som du ska sälja? :)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ni som har pads på tanken: Är det för utseendet eller tycker ni att det bidrar till bättre kontakt med hojen?

Jag håller inte riktigt med de som säger att det bara är för syns skull. Visserligen känner jag liksom Twintorsk ( och säkert Ahoff också) att det går inte att sitta och klämma knäna mot dessa gummin vid normal körning. På så sätt håller jag med men....

Vid en häftig inbromsning kan jag få knäna dit och klämma åt. Mycket bättre fäste än en naken tank.

Sen började ju mitt sidostöd skrapa i varenda vänstersväng då jag bytt till bredare fälg och Öhlinare. Botemedlet är att hänga ut lite och då är det riktigt gott att ha gummi på tanken att stötta knäet emot.

Så jag säger, inte enbart kosmetika.

(På min SV-1000 har jag monterat Tank Tredz för fäste och det är en av de bättre investeringarna för ca 500 spänn.)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
http://www.blocket.se/goteborg/Triumph_BONNEVILLE_SE_7_ars_Trygghetsavtal_47560862.htm?ca=13&w=3

Börjar bli mer och mer sugen på den här!
Efter att ha plöjt igenom det mesta av den här tråden så blir man mer och mer sugen på en ren gat hoj.
Fast man får byta lite grejer och ta bort bakskärmen + handtaget bla.
Byta till en kortare mattsvart framskärm.

Eller byta färg helt!
http://www.minhembio.com/forum/inde...ttach&attach_rel_module=post&attach_id=132544

Varför inte köpa en Thruxton direkt när det är det du vill ha.:) Detta är Thruxtontråden remember!:Bugar
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Har kollat lite dåligt de senaste dagarna men nu ser det ju ut som att du blir kvar här. Gott! :tummenupp
Har du inga avlagda cylindrar, kolvar kammar..... som du ska sälja? :)

Jovisst har jag det..865-kolvar o kammar finns till salu, men dom har du ju redan, he he. Kammarna går ju att svetsa på och slipa om till lite vassare förstås. Jag har "profilen" till den så omtalade amerikanska 813-kammen liggande nånstans. Finns en mycket duktig på det ett stenkast härifrån...http://www.agap.se/Kamaxelslipning.htm
Hmmm, nu fick jag lite nya idéer.. jävla BJN, det är ditt fel denna gången!!!!!
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Varför inte köpa en Thruxton direkt när det är det du vill ha.:) Detta är Thruxtontråden remember!:Bugar

Som jag ser det så måste jag köpa 3 hojar då!
Gillar ju alla 3.
Oavsett mod så måste man ju personifiera den lite.:tummenupp

Bad en kille på minhembio.com att photoshoppa en bild åt mig på Bonneville SE.
Gillar verkligen den röda ramen och sömmarna på sadeln men inte det andra röda på den.
Så här blev resultatet.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jovisst har jag det..865-kolvar o kammar finns till salu, men dom har du ju redan, he he. Kammarna går ju att svetsa på och slipa om till lite vassare förstås. Jag har "profilen" till den så omtalade amerikanska 813-kammen liggande nånstans. Finns en mycket duktig på det ett stenkast härifrån...http://www.agap.se/Kamaxelslipning.htm
Hmmm, nu fick jag lite nya idéer.. jävla BJN, det är ditt fel denna gången!!!!!

Varför finns det inga trimkammar att köpa till Thruxton?

När jag har bytt kam tidigare- hoj som bil- så har jag köpt en kam som jag bytt ut originalkammen mot. Det verkar inte finnas till Thruxton. Jag hittar bara att man ska skicka originalkammarna för modifiering. Letar jag inte på rätt ställe?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Enbart för utseendet..är inte förtjust i originallänkaget, dessutom har jag flyttat bak mina fotpinnar 2,5 cm och räcker därmed knappt fram till pedalen med fotspetsen. Nu får jag en "skräddarsydd" pedal och behöver inte "angripa" original.

Får du inte ettan upp och resten ner så som du beskrev tidigare eller har jag otur när jag tänker nu?
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Får du inte ettan upp och resten ner så som du beskrev tidigare eller har jag otur när jag tänker nu?

Jo så blir det.
Den enda trimkammen till salu här i EU är från en tidig 790cc-motor, dom är lite vassare med högre lyft än 865-kammen. Man använder med fördel 2 st insugskammar och ställer om kamtiderna. Köpes från http://www.classicbike-raisch.de/html/motor_vergaser.html Scrolla ner en bit. Kittet är 2 insugkammar och instruktioner för kamtiderna. Det här kittet ligger väldigt nära TPUSA:s 813-kam.
Sen finns den Australiska eller Nya Zeelands som är väldigt lik 790-kammen och som jag inte kommer ihåg vem som säljer. Det är väl allt jag vet om detta.
För att få ut max måste man också byta cdi:n till denna..http://www.procomeng.com/product.php?cat_id=5&brand_id=9&model_id=123

Jag känner mig lite frestad att lämna mina 865:eek:r plus 813-specen till http://www.agap.se/Kamaxelslipning.htm för svetsning/omslipning..kanske gör jag en förfrågan om priset.
edit..thunderbike i New Zeeland var det nog!
 
Last edited:

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Enbart för utseendet..är inte förtjust i originallänkaget, dessutom har jag flyttat bak mina fotpinnar 2,5 cm och räcker därmed knappt fram till pedalen med fotspetsen. Nu får jag en "skräddarsydd" pedal och behöver inte "angripa" original.

Hej Erich
Det låter bra att göra denna modifikation. Växelföljden blir lite "Norton" och det är ju inte fel. Har man bara en hoj vänjer man sig snart. Jag har samma växelföljd på min gamla Ariel VB600 sidstamp efter modifiering och jag kan erkänna att när jag kommer från en av trajerna och drar ur Arielen på 3an och växlar fel till 2an så protesterar moppen högjutt. Men man lär sig...
Hasse D
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Har nu hunnit med att plöja igenom 85 sidor av denna underbara tråd. :)
Och det har varit mycket spännande läsning måste jag säga.
Men har en funderare på om jag slår till på en Bonneville med alufälgar.
Tror ni då att man kan lämna in bakfälgen och få den breddad nånstans eller är det sten kört.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Har nu hunnit med att plöja igenom 85 sidor av denna underbara tråd. :)
Och det har varit mycket spännande läsning måste jag säga.
Men har en funderare på om jag slår till på en Bonneville med alufälgar.
Tror ni då att man kan lämna in bakfälgen och få den breddad nånstans eller är det sten kört.

Jag antar att du menar gjutna aluhjul typ den Bonneville som du skickade bild på.

Det skulle förvåna mig mycket om det inte går och det skulle förvåna mig lika mycket om det går att genomför till ett acceptabelt pris.

Ett alternativ som definitivt inte är billigt men som skulle ge dig de snyggaste hjul som går att köpa för pengar är Kineo från t.ex. Britishracer. Från ca 22000 kr paret!
 

Bifogat

  • BiColor Kineo.jpg
    BiColor Kineo.jpg
    56.4 KB · Visningar: 73

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Modifiera å krångla å ha sig.... :)Bredda fälgar? :)
Den mattsvarta Bonnien med röda detaljer är ju sk*tsnygg som den är. OK, backspeglarna kanske kan bytas ut. Och en del gillar inte Triumphs blinkers. Men i övrigt är den ju ett smycke redan från fabrik. Köp den! :)
 
Last edited:

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Modifiera å krångla å ha sig.... :)Bredda fälgar? :)
Den mattsvarta Bonnien med röda detaljer är ju sk*tsnygg som den är. OK, backspeglarna kanske kan bytas ut. Och en del gillar inte Triumphs blinkers. Men i övrigt är den ju ett smycke redan från fabrik. Köp den! :)

Där har vi helt klart olika uppfattning.

Jag håller såklart med om att hojarna är fina redan från början. Att modda är dock en stor del av mitt motorcykelintresse och få hojar är väl tacksammare att ge sig på för en lekman än en modern Triumph Twin.

Moddifikationsprocessens olika faser har alla sin tjusning; nyfikenheten på hur något kan göras bättre, vackrare eller bara annorlunda i den inledande fasen:va:fakta:tummenupp; den praktiska tillämpningen och utmaningen i genomförandefasen :smasha och sist men inte minst glädjen av att njuta av frukterna när allt är intrimmat och klart:rock:kär.

Så är det i varje fall för mig. Tiden och pengarna jag lägger på hojen slipper jag spendera hos en terapeut...
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Där har vi helt klart olika uppfattning.

Jag håller såklart med om att hojarna är fina redan från början. Att modda är dock en stor del av mitt motorcykelintresse och få hojar är väl tacksammare att ge sig på för en lekman än en modern Triumph Twin.

Moddifikationsprocessens olika faser har alla sin tjusning; nyfikenheten på hur något kan göras bättre, vackrare eller bara annorlunda i den inledande fasen:va:fakta:tummenupp; den praktiska tillämpningen och utmaningen i genomförandefasen :smasha och sist men inte minst glädjen av att njuta av frukterna när allt är intrimmat och klart:rock:kär.

Så är det i varje fall för mig. Tiden och pengarna jag lägger på hojen slipper jag spendera hos en terapeut...

Bra talat, Middleton, kunde inte sagt det bättre själv!!!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top