Triumph Thruxton-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag måste hålla med dig, vi "bryter lite mot reglerna" då o då. Det är ju tillåtet om man kan motivera det hänvisande till säkerhet, utseende eller mer "umpf i motorn", he he!!!

Ja även om du är "renlärig" Thruxtonerich så är ju inte du den som bryter minst mot reglementet. :tummenupp

EDIT: Jag tror kanske att Hasse D är en av de i tråden som bäst förstår reglementet om man vill ha sin Thrux/Bonnie som sextiotalare så " speak on" Hasse!
 
Last edited:

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
När du uppmuntrar...
Det är ju thruxton ni kör och det är ju ett ställningstagande i sig. Spännande cyklar. De har precis den retrostil som gäller idag. Varje förfinande ökar cykelns prestanda. Jag har ju bara en T100. Jag har insett att min moppe skall liberaliseras motormässigt och funktionsmässigt men i övrigt skall den vara praktisk. Jag har ju gamla moppar, som väsnas och passar till grussvängar så min Hinkley skall funka till längre turer. Generellt vet bara ägaren hur cykeln skall vara-utan diskussion! Jag fick en gång höra att jag hade FEL lack på min TR6a fr 1970 på en träff. Gubben menade att jag hade lackat fel. Hur faan vet du det, svarade jag och han dröp iväg...
Modda på och förmedla vad som funkar bra. Vi är i samma gäng och jag njuter av denna lite främmande datorkontakt. Men jag håller med-Erich är en föregångare!!! Och Han Uddevallar'n har åxå en smöögen hoj!
Hasse D
Ja även om du är "renlärig" Thruxtonerich så är ju inte du den som bryter minst mot reglementet. :tummenupp

EDIT: Jag tror kanske att Hasse D är en av de i tråden som bäst förstår reglementet om man vill ha sin Thrux/Bonnie som sextiotalare så " speak on" Hasse!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
När du uppmuntrar...
Det är ju thruxton ni kör och det är ju ett ställningstagande i sig. Spännande cyklar. De har precis den retrostil som gäller idag. Varje förfinande ökar cykelns prestanda. Jag har ju bara en T100. Jag har insett att min moppe skall liberaliseras motormässigt och funktionsmässigt men i övrigt skall den vara praktisk. Jag har ju gamla moppar, som väsnas och passar till grussvängar så min Hinkley skall funka till längre turer. Generellt vet bara ägaren hur cykeln skall vara-utan diskussion! Jag fick en gång höra att jag hade FEL lack på min TR6a fr 1970 på en träff. Gubben menade att jag hade lackat fel. Hur faan vet du det, svarade jag och han dröp iväg...
Modda på och förmedla vad som funkar bra. Vi är i samma gäng och jag njuter av denna lite främmande datorkontakt. Men jag håller med-Erich är en föregångare!!! Och Han Uddevallar'n har åxå en smöögen hoj!
Hasse D

Där har du ju helt rätt. Man ska inte be någon annan om lov till att modda sin hoj hur man vill. Det skulle jag aldrig göra och jag tolkade inte heller Thruxtonerichs uttalande som att han anmärkte på någon annans montage av t.ex. ISRs grepp utan bara för sin egen del.

Anledningen att jag nämnde dig är att jag vet att du håller på (och har gjort i många år) med de gamla järnen som ju våra Hinkleymoppar ska efterlikna. Så den som vill få sin hoj att se ut som att den verkligen är från sextiotalet har nog en hel del tips att hämta från dig. Som de kommer från fabrik anspelar de väl mer på 70-tal än 60-tal.
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Hej
När de nya bonny'arna kom 2001 bodde jag i Danmark där alla fordon är svindyra. Därför tog det en stund innan jag fick en chans att se och prata med ngn som verkligen körde dem. Första kontakten var Kjell från Oslo. En kille som alltid färdats till Mostens Aengelsk traef per -68a. Så kom han då på en ny Hinkley. Snubben har många gamla Meridenjärn så jag var tvungen att fråga hur den nya var. Han sa att trots den våldsamma vikten var den smidig i staden och helt ok på stora vägar. Största missen designerteamet gjort var naturligtvis att inte låta undersidan av tanken vara parallell med topplockets kylflänsar. Jag tänkte i flera år att om jag hade en så'n hoj skulle jag sänka tanken så det passade. Men när jag köpte en 2009 insåg jag att motorn lutar framåt så det går inte. Skit samma-de nya hojarna funkar bra och kan få's att lira bättre med diverse trix. Vi får acceptera dem som de är, tunga och moderna. Det är framförallt vikten som skiljer dem från de "gamla". Gasar man friskt på en grusväg så är de gamla smidigare med lägre vikt. Men jag är mycket nöjd efter 4 år med min T100 efter en del moddar...
Hasse D
JN;5896884]Där har du ju helt rätt. Man ska inte be någon annan om lov till att modda sin hoj hur man vill. Det skulle jag aldrig göra och jag tolkade inte heller Thruxtonerichs uttalande som att han anmärkte på någon annans montage av t.ex. ISRs grepp utan bara för sin egen del.

Anledningen att jag nämnde dig är att jag vet att du håller på (och har gjort i många år) med de gamla järnen som ju våra Hinkleymoppar ska efterlikna. Så den som vill få sin hoj att se ut som att den verkligen är från sextiotalet har nog en hel del tips att hämta från dig. Som de kommer från fabrik anspelar de väl mer på 70-tal än 60-tal.[/QUOTE]
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Nu har jag läst fram till sidan 132 i den här tråden och det är mycket rolig/intressant läsning.
Blir nog en resa till Johans Mc på onsdag för att kika på en Scrambler.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nån som har nått tips på en bra väg att åka när man provkör på JohansMC?
Fråga dem på plats om vägval. Det finns trevliga småvägar på "baksidan" mot Kärra, Bönered, Albatross (golfbana), mot Säve kyrka och tillbaka. Kolla kartan, t ex Google Maps efter platserna. Blir kanske någon dryg mil(?) eller så om man sträcker ut turen lite. Men ta det lite försiktigt, jag gissar att de som bor längs vägen är rätt trötta på alla som skall provköra mc från Johans utanför deras hus... ;)

Sen har du ju motorvägen alldeles utanför ifall du vill känna på hojen i högre farter.

Man kan också köra norrut åt Kungälvshållet Ellesbovägen (mot Rödbo) och sedan tillbaka Kongahällavägen till Säve kyrka, Albatross, Bönered, Tagenevägen/Johans Mc. Se Googlekartan. Det blir några mil på blandade landsvägar, varav vissa sträckor är mycket trevliga trajjavägar! :)
 
Last edited:

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Då har man varit och provkört en Scrambler idag då!:tummenupp
Det var kärlek direkt måste jag erkänna.
Underbart skön hoj att köra och framför allt vilket underbart ljud.

Måste ge lite kritik av den bra sorten också till JohansMC där jag provkörde idag.
Mycket trevligt bemötande på alla sätt och en riktigt trevlig butik.
Åkte givetvis inte hem tomhänt då det slank med ett litet impulsköp av en T-shirt.
En blå Steve Mcqueen T-shirt med Triumph logga på. :yoparty
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Nej den fick stå kvar!:rodnar
Jag vill ha en med insprutning så avvaktar och ser om det dyker upp nån beg, annars så blir det en ny.
2014 så har dom ju svarta fälgar också vilket gjorde det alternativet ännu mer lockande.
 

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
tumblr_mu4zy7wapO1r2khwwo1_1280.jpg

Provmonterade mina Keihin FCR39 igår. En väldigt enkel procedur, det enda oförutsedda var att en längre bränsleslang behövdes (kanske funkar med original om man inte har billet insug). Eftersom det kliade i fingrarna hängde jag på mina befintliga luftfilter och tog en testrepa.

Jävlar i min låda vilken skillnad det är! Gasrespons har aldrig varit ett problem men jag visste nog bara inte vad jag saknade. Nu svarar den verkligen omedelbart. Den bråkade lite på låga varv men inget allvarligt. Ett annat lågfartsmunstycke och större filter är nog allt som behövs. Från 3000 varv drar den betydligt starkare än med originalförgasarna. Det är en betydligt större prestandaökning än jag förväntat mig... Tur att ISR bromsarna ligger hemma, redo att monteras!

Fan va kul det är ibland!
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
View attachment 392779

Provmonterade mina Keihin FCR39 igår. En väldigt enkel procedur, det enda oförutsedda var att en längre bränsleslang behövdes (kanske funkar med original om man inte har billet insug). Eftersom det kliade i fingrarna hängde jag på mina befintliga luftfilter och tog en testrepa.

Jävlar i min låda vilken skillnad det är! Gasrespons har aldrig varit ett problem men jag visste nog bara inte vad jag saknade. Nu svarar den verkligen omedelbart. Den bråkade lite på låga varv men inget allvarligt. Ett annat lågfartsmunstycke och större filter är nog allt som behövs. Från 3000 varv drar den betydligt starkare än med originalförgasarna. Det är en betydligt större prestandaökning än jag förväntat mig... Tur att ISR bromsarna ligger hemma, redo att monteras!

Fan va kul det är ibland!

Kul att du gillar FCR:arna!! Innan du byter lågfarten kan du ändra lite på luftmunstycket för att testa om det räcker. Motsols blir magrare( mer luft), medsols (mindre luft) fetare. Små ändringar på luftmunstycket har stora effekter så kör bara 1/4 varv eller 1/8 varv. Även lyfta nålen ett hack ger fetare blandning..sänka nålen= magrare. Sen har du ju blandskruven..bör vara 1-1 1/2 varv ut. Luftskruven 1 - 1 1/2 varv ut. ligger du utanför dessa områden bör du byta lågfarten. Detta gäller under förutsättning att du har rätt h-munstycke och nål!!!!!!
Avgassystem och filter har oerhörd stor betydelse..jag tappade 5 hk med db-killer jämfört med utan, och minus 3 hk med filter på insugstrattarna. Ett bra "freeflowing" avgas och ett bra filter är A och O.
 
Last edited:

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
(Som vanligt) stort tack för tipsen Erich! :tummenupp

Ja, det kommer bli en del laborerande för att förstå hur hojen svarar på olika justeringar.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jag är lite sugen på att skaffa en Thruxton igen, men då en med det "nya" styret för att få lite bekvämare ställning.
Visst är det väl så att det sitter på hojarna från 08:a och framåt va? samtidigt som man ändrade till insprutning.. eller är jag ute och seglar nu?
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Nää, du är inte ute och seglar. Från 08 styre o sprut!!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
(Som vanligt) stort tack för tipsen Erich! :tummenupp

Ja, det kommer bli en del laborerande för att förstå hur hojen svarar på olika justeringar.

Nu har du väl säkert koll på detta men jag synkade mina standardförgasare med vacuumklocka då dom justerar om sig med tiden, och det gjorde en jäkla skillnad också! mycket jämnare och renare gång, inga avgasknallar och bättre bottendrag.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Nu har du väl säkert koll på detta men jag synkade mina standardförgasare med vacuumklocka då dom justerar om sig med tiden, och det gjorde en jäkla skillnad också! mycket jämnare och renare gång, inga avgasknallar och bättre bottendrag.
Vacuumförgasare och klockor = jättebra. Mekaniska förgasare och ett 2mm borr = jättebra för förgasarsynk. Mina mekaniska var helt out of synk så det är säkert en bra början att kolla synken. Fast Middletons är väl nya och då borde inte synk vara problemet.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top