thruxtonerich
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 16 Aug 2006
- Ort
- Vaggeryd
- Hoj
- Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Gissar att jag inte är ensam om att sitta och planera vinterns uppdateringar. I garaget står redan en välfylld låda med godis men ett par större förgasare ska nog också ordnas...
Ni som har Keihin FCR 39mm och lite öppnare avgas, hur har ni gjort med följande:
1. Munstycken och nålar - Vilka storlekar och justeringar funkar för er? Förstår att det krävs en del testande för att få ut den fulla potentialen men tänkte att det kunde vara bra att ha en benchmark att utgå från.
2. Luftfilter - Några rekomendationer? K&N är ju alltid ett alternativ men har någon av er bättre erfarenheter av skumfilter eller något annat märke? (det är helt rensat under sadeln så det ska finnas ordentligt med plats.)
3. Bränslekran - Jag har någonstans hört (minns inte var) att originalkranen inte flödar tillräckligt för större förgasare. Kan det verkligen stämma?
4. Insug - Det finns (rätt dyra) fina billet aluminum insug. Är det värt pengarna?
5. Tändning - Har ni även bytt tändmodulen för bättre gnista och mer förtändning? Funderar på att avvakta lite med detta för att spara ett "trimsteg" till senare så att man uppskattar varje uppdatering var för sig.
Stort tack på förhand!
Johan
Svar 1: nästan omöjligt att svara på..när du handlar får du en grundinställning som du arbetar ifrån. Du kan kolla den här länken...http://www.triumphrat.net/twins-technical-talk/151355-post-your-fcr-settings-here.html
2: DNA-filter är bättre om du köper det runda raka, större filterarea.
3: original kran räcker gott..snacket är bs.
4: original insug räcker men ska du gå vidare med trimningen är det bättre att byta. Insugen är bättre anpassade till FCR.
5: helt nödvändigt att köpa en Procom!!! Första köpet ska vara FCR plus Procom, sen byter du kammar till 2 st tidiga 790 cc insugskammar...http://www.bonneville-forum.de/tuning/index.html kolla under Nockenwellen.
http://www.triumphrat.net/twins-technical-talk/171201-procom-igniter.html
http://www.procomeng.com/product.php?cat_id=5&brand_id=9&model_id=123
Sen portar du toppen och fixar till säten o ventiler och ev. ett 904 cc kit och vips har du ca 88 hk på bakhjulet precis som min!!
Ett bra öppet avgas är naturligtvis nödvändigt och där är tyvärr inte Arrow det bästa..bästa resultat enl. tyskarna ger Zard 2-1 och Shark..D&D full system 2-2 stainless är ett annat mycket bra alternativ. Ett problem med dessa system är att dom är ganska högljudda och bör köras med en moddad killer för att hålla sig någorlunda inom lagens råmärke. Den medlevererade killern stryper både ljud o kraften för mycket!
Lycka till!!!!
Last edited: