Triumph Thruxton-tråden

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Gissar att jag inte är ensam om att sitta och planera vinterns uppdateringar. I garaget står redan en välfylld låda med godis men ett par större förgasare ska nog också ordnas... :yoparty

Ni som har Keihin FCR 39mm och lite öppnare avgas, hur har ni gjort med följande:

1. Munstycken och nålar - Vilka storlekar och justeringar funkar för er? Förstår att det krävs en del testande för att få ut den fulla potentialen men tänkte att det kunde vara bra att ha en benchmark att utgå från.

2. Luftfilter - Några rekomendationer? K&N är ju alltid ett alternativ men har någon av er bättre erfarenheter av skumfilter eller något annat märke? (det är helt rensat under sadeln så det ska finnas ordentligt med plats.)

3. Bränslekran - Jag har någonstans hört (minns inte var) att originalkranen inte flödar tillräckligt för större förgasare. Kan det verkligen stämma?

4. Insug - Det finns (rätt dyra) fina billet aluminum insug. Är det värt pengarna?

5. Tändning - Har ni även bytt tändmodulen för bättre gnista och mer förtändning? Funderar på att avvakta lite med detta för att spara ett "trimsteg" till senare så att man uppskattar varje uppdatering var för sig.

Stort tack på förhand!

Johan

Svar 1: nästan omöjligt att svara på..när du handlar får du en grundinställning som du arbetar ifrån. Du kan kolla den här länken...http://www.triumphrat.net/twins-technical-talk/151355-post-your-fcr-settings-here.html
2: DNA-filter är bättre om du köper det runda raka, större filterarea.
3: original kran räcker gott..snacket är bs.
4: original insug räcker men ska du gå vidare med trimningen är det bättre att byta. Insugen är bättre anpassade till FCR.
5: helt nödvändigt att köpa en Procom!!! Första köpet ska vara FCR plus Procom, sen byter du kammar till 2 st tidiga 790 cc insugskammar...http://www.bonneville-forum.de/tuning/index.html kolla under Nockenwellen.
http://www.triumphrat.net/twins-technical-talk/171201-procom-igniter.html
http://www.procomeng.com/product.php?cat_id=5&brand_id=9&model_id=123
Sen portar du toppen och fixar till säten o ventiler och ev. ett 904 cc kit och vips har du ca 88 hk på bakhjulet precis som min!!
Ett bra öppet avgas är naturligtvis nödvändigt och där är tyvärr inte Arrow det bästa..bästa resultat enl. tyskarna ger Zard 2-1 och Shark..D&D full system 2-2 stainless är ett annat mycket bra alternativ. Ett problem med dessa system är att dom är ganska högljudda och bör köras med en moddad killer för att hålla sig någorlunda inom lagens råmärke. Den medlevererade killern stryper både ljud o kraften för mycket!

Lycka till!!!!
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag tänkte införskaffa ett kapell inför den stundande vinterförvaringen, något förslag?

Hojen står i ett kallgarage (p-hus á la sjuttiotal och miljonprogram), så det är främst för att slippa damm samt sådant som eventuellt letar sig in via öppningarna i väggarna (som turligt nog inte finns precis vid min plats).
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag tänkte införskaffa ett kapell inför den stundande vinterförvaringen, något förslag?

Hojen står i ett kallgarage (p-hus á la sjuttiotal och miljonprogram), så det är främst för att slippa damm samt sådant som eventuellt letar sig in via öppningarna i väggarna (som turligt nog inte finns precis vid min plats).

Jag har ett Triumph kapell liggande till ingen nytta, nyskick, använt en gång sen garderoben. Du kan få det till en billig peng + frakt. PM:a vid intresse!

http://www.triumphcenteruppsala.se/index.php?action=viewparts&id=30048321
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
"Tyskarna" bygger en ny bakdel i glasfiber till Thruxton (passar nog också Bonneville tror jag)..mycket snygg med den raka linjen men inte så billigt..kommer utan sittdyna, olackad men med monteringskit och baklyse utan ringen runt ..priset inte helt klart, prognos ca 400€ beroende på hur många som är intresserade. Tillkommer frakt + egen lackering + egen sittdyna. Jag är själv benägen att beställa och erbjuder mig att förmedla kontakten om nån mer är intresserad..det går naturligtvis också att ta kontakt själv för den som vill. Kolla bild och text här..http://www.thruxton-forum.de/forum/viewtopic.php?f=12&t=18274
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
"Tyskarna" bygger en ny bakdel i glasfiber till Thruxton (passar nog också Bonneville tror jag)..mycket snygg med den raka linjen men inte så billigt..kommer utan sittdyna, olackad men med monteringskit och baklyse utan ringen runt ..priset inte helt klart, prognos ca 400€ beroende på hur många som är intresserade. Tillkommer frakt + egen lackering + egen sittdyna. Jag är själv benägen att beställa och erbjuder mig att förmedla kontakten om nån mer är intresserad..det går naturligtvis också att ta kontakt själv för den som vill. Kolla bild och text här..http://www.thruxton-forum.de/forum/viewtopic.php?f=12&t=18274

Ska inte ha någon nu men den var helt klart riktigt snygg! :tummenupp
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Ska inte ha någon nu men den var helt klart riktigt snygg! :tummenupp

Det är lite problematiskt med ett sånt här "erbjudande" som bara byggs i ett visst antal baserat på förtida beställningar och som sedan "försvinner" från marknaden..jag har själv svårt att bestämma mig..sen vill jag ju ha den i rätt färg och med original dekal, lite problematiskt med baklyset som tar upp plats i nederdelen för dekalen.
Men snygg är den!!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Det är lite problematiskt med ett sånt här "erbjudande" som bara byggs i ett visst antal baserat på förtida beställningar och som sedan "försvinner" från marknaden..jag har själv svårt att bestämma mig..sen vill jag ju ha den i rätt färg och med original dekal, lite problematiskt med baklyset som tar upp plats i nederdelen för dekalen.
Men snygg är den!!

Jo jag förstår det men jag chansar på att den här blir så populär att han kommer att göra fler serier.

Annars kan jag ju alltid hoppas att du köper och sen hittar annat. Att köpa dina avlagda prylar är inte fy skam.:)

Jag är i a f väldigt nöjd med både gaffel och tändkurva.

@Middleton ( eller annan intresserad)
Jag har de DNA podfilter som Thruxtonerich rekommenderar. Nya i kartong för halva priset eller mindre. Det finns inte en chans för mig att få plats med dessa.
 

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
@Middleton ( eller annan intresserad)
Jag har de DNA podfilter som Thruxtonerich rekommenderar. Nya i kartong för halva priset eller mindre. Det finns inte en chans för mig att få plats med dessa.

Jag är intresserad! Skickar kontaktuppgifter i ett PM.
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Hej på er
När det nu byts grejer så letar jag efter ett målat original kedjeskydd till T100an. Det är kanske samma på Thruxton och någon kanske har bytt till ett sportigare eller ett kromat och har ett original till övers som jag kan få köpa??
Hasse D
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hej på er
När det nu byts grejer så letar jag efter ett målat original kedjeskydd till T100an. Det är kanske samma på Thruxton och någon kanske har bytt till ett sportigare eller ett kromat och har ett original till övers som jag kan få köpa??
Hasse D

Nu gav du mig en idé till nya diskbänksbyggen..
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Hej på er
När det nu byts grejer så letar jag efter ett målat original kedjeskydd till T100an. Det är kanske samma på Thruxton och någon kanske har bytt till ett sportigare eller ett kromat och har ett original till övers som jag kan få köpa??
Hasse D

Jag har ett original liggande som du kan få köpa. PM:a mig.
 

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Hej på er
När det nu byts grejer så letar jag efter ett målat original kedjeskydd till T100an. Det är kanske samma på Thruxton och någon kanske har bytt till ett sportigare eller ett kromat och har ett original till övers som jag kan få köpa??
Hasse D

Jag har också ett om det är någon annan som är intresserad.

Johan
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
När vi nu sitter här och erbjuder/önskar våra originaldelar så kan vi ju tro att vi sitter på en guldgruva men inte.

Bilskrotar och även MC-skrotar har länge kört med standard 50% av nypris. Det kan kännas OK ibland men ibland inte. Tretusen spänn för en fönsterhiss ( till Audi 100) som man inte vet något om känns mycket.

Eller vad säger ni?

Är 5000 kr OK för ett par beg. bakstötdämpare till Thruxton? Halva nypriset
Är 1000 kr för en skärm OK? Halva nypriset (fram som bak)
Är 300 kr OK för ett kedjeskydd? Halva nypriset
Arrangemanget med baklampa och blinkers går väl på ca 4000 kr så säg 2000 kr som halva nypriset.

Går det någonsin att sälja för dessa pengar? Inte undra på att vissa svenska firmor måste lägga ner.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
När vi nu sitter här och erbjuder/önskar våra originaldelar så kan vi ju tro att vi sitter på en guldgruva men inte.

Bilskrotar och även MC-skrotar har länge kört med standard 50% av nypris. Det kan kännas OK ibland men ibland inte. Tretusen spänn för en fönsterhiss ( till Audi 100) som man inte vet något om känns mycket.

Eller vad säger ni?

Är 5000 kr OK för ett par beg. bakstötdämpare till Thruxton? Halva nypriset
Är 1000 kr för en skärm OK? Halva nypriset (fram som bak)
Är 300 kr OK för ett kedjeskydd? Halva nypriset
Arrangemanget med baklampa och blinkers går väl på ca 4000 kr så säg 2000 kr som halva nypriset.

Går det någonsin att sälja för dessa pengar? Inte undra på att vissa svenska firmor måste lägga ner.

300 kr för kedjeskydd är väl ok men 5000 kr för org. bakstötar är skrattretande. För det priset får man ju nya bättre. Man får väl tänka till lite innan man prissätter och handlar.
Jag har försökt sälja en aluskärm (fram) för 1000 kr men hittills har ingen nappat.
Vissa delar hamnar nog på 30% nivån tror jag.
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
300 kr för kedjeskydd är väl ok men 5000 kr för org. bakstötar är skrattretande. För det priset får man ju nya bättre. Man får väl tänka till lite innan man prissätter och handlar.
Jag har försökt sälja en aluskärm (fram) för 1000 kr men hittills har ingen nappat.
Vissa delar hamnar nog på 30% nivån tror jag.

Det är exakt det jag vill förmedla. Det går inte att sätta 50% rakt av. Ett kedjeskydd som ser OK ut är inget problem men en startmotor man inget vet om??????? Sen de delar då man kan köpa aftermarket som är bättre till lägre pris. Då blir det väldigt konstigt.

Vad ska du ha för ett rostfritt kedjeskydd från en diskbänk Twintorsk?:)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top