Triumph Thruxton-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Snabbfråga: vad använder ni för batterier? Priser?
(Jo, jag kan Googla, söka på Ebay å så. Men jag ville veta vilka val ni andra har gjort, och varför.)

Mitt originalbatteri från 2008 verkar ha inlett sista resan mot Den Stora Batterihimlen (= återvinningsstationen) och ett originalbatteri går på bortåt 1200 kr på Johans Mc. De föreslog dessutom att jag skall uppgradera till något nytt, lätt superbatteri för 1600 spänn. Minns inte vad det hette, men det är lättare, betydligt kraftfullare och det påstås hålla åratals, 10 år eller mer (= mycket pengar nu, men god total batteriekonomi över tiden).

Eller så kollar man med Biltema, Batterilagret eller någon annan lågprishandlare.

-Erfarenheter från herrarna? (damerna?)

EDIT: kollade lite på nätet, troligen är det dessa jag har fått pris på:
http://www.mcweb.se/batteri-ytx12bs-p-1340-c-1236.aspx
http://www.mcweb.se/mc-batteri-ytx12bs-p-11687-c-438.aspx

Eller Batterilagret:
http://www.batterilagret.se/product/1185-mc-batteri-nordstrom-ytx12-bs.aspx
Eller Biltema:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Batteri/MC-BATTERI-GEL-12V-12AH-80818/

Min uppfattning är att batterier håller väldigt bra.Till hoj har jag bara köpt tre batterier sedan 1975 och då har jag bara haft en som var ny vid köp. Jag har bytt till Biltemas batterier och aldrig märkt att de är vare sig bättre eller sämre än andra batterier.Mitt eget underlag är alldeles för litet för att jag ska kunna säga något generellt men jag har definitivt inte blivit avskräckt. När jag behöver köpa nytt till Thruxton kommer valet att stå mellan ett Shorai (ELLER LIKNANDE) eller ett billigt från Biltema. Att köpa ett GEL-batteri för två-tre gånger så mycket pengar som Biltemas kostar skulle inte jag göra.
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Härligt Yonsson
Ibland hoppas jag att jag vore sådan men icke...ständigt nya ide'er som måste förverkligas i garaget.
Ha en god vilosäsong och njut din bäbis mens de varar. Min är sjutton, längre och tyngre än mig och har en väl utvecklat tjötkjäft. Och en ibland omotiverat kritisk hållning till farman.
Hasse D
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Härligt Yonsson
Ibland hoppas jag att jag vore sådan men icke...ständigt nya ide'er som måste förverkligas i garaget.
Ha en god vilosäsong och njut din bäbis mens de varar. Min är sjutton, längre och tyngre än mig och har en väl utvecklat tjötkjäft. Och en ibland omotiverat kritisk hållning till farman.
Hasse D

Klart han är kritisk, du låter han väl inte köra trajjan? ;)
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Tjabbas Tmax
Batterier är ett intressant ämne och en vetenskap i sig. Gelbatterier kommer jag aldrig att köpa. En blyackumulator bildar successivt "avfallssalter" som skall falla till botten. Detta kan förbättras med en tesked EDTA pulver men sådan tillsats har nog redan de bättre moderna batterierna i förväg. I ett gelbatteri kan de icke det och binds i materialet. Därför bildas krypströmmar som kräver mer underhållsladdning. Dessutom hävdar den mycket erfarne motorcykelmekanikern Kenneth (Kenneth's MC Service-GBG) att man med så'na batterier inte bör ha underhållsladdaren på i långa perioder för dessa krypströmmar värmer batteriet och förkortar livstiden. Biltema har funkat för mig vid flera tillfällen. Yusa är erkänt bra och dyrt. Lithiumvarianter kommer och verkar spännande...
Lycka till, hoppas jag inte har förvirrat ditt "tillstånd"...
Vore kul att höra vad du väljer???
Hasse D
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Han kör en totalt original Puch Maxi fr 1994 som vi köpte i våras med bara 320 mil på mätar'n. Han tycker om den och vill inte "trimma och förstöra". Olika falla...
Hasse D
 

lennartl

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2006 Triumph T100
Jag håller med yonsson, jag skall nu sätta in mc:n i uterummet efter tvätt ock uppladdning av batteriet sen mår mc:n bra och får vila hela vintern. det går säkert bra eftersom jag har lite erfarenhet av mc eftersom jag har jobbat med dem sedan 1968. Du thruxtonerich jag är född 1945 är du äldre ?
:hihi
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tack för input om batterier.

Det är just Lithium Ion som är (det dyra) förslaget från Johans.
Eller Yuasa i mellanpris.
Alternativt lågpris från Biltema (eller annan).

Gel har jag ingen koll på, så det är inte med på min lista.
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag håller med yonsson, jag skall nu sätta in mc:n i uterummet efter tvätt ock uppladdning av batteriet sen mår mc:n bra och får vila hela vintern. det går säkert bra eftersom jag har lite erfarenhet av mc eftersom jag har jobbat med dem sedan 1968. Du thruxtonerich jag är född 1945 är du äldre ?
:hihi

Hurra jag är inte äldst i tråden längre..född 46, lennartl.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tack för input om batterier.

Det är just Lithium Ion som är (det dyra) förslaget från Johans.
Eller Yuasa i mellanpris.
Alternativt lågpris från Biltema (eller annan).

Gel har jag ingen koll på, så det är inte med på min lista.

Biltemabatteriet du länkar till är Gel.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
@Tmax
Jag brukar köpa mc-batterier från batterilagret mittemot feskekörkan. Det är väl inte det billigaste alternativet, men de håller länge och det går oftast även att pruta ner priset lite.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
@Tmax
Jag brukar köpa mc-batterier från batterilagret mittemot feskekörkan. Det är väl inte det billigaste alternativet, men de håller länge och det går oftast även att pruta ner priset lite.

Där handlar jag med. Trevligt med en riktig butik!
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Hej på er! Inser att det här kanske är ett avsteg från ämnet, men ändå. Titta på bilden. Ni som kör hojar med caféracer-stuk, vilken tycker ni ser bäst ut. Behöver lite smakråd innan jag börjar beställa och leta efter delar till mitt vinterprojekt.

Funderar förstås på att ersätta de nuvarande fälgarna med trådekerfälgar samt byta ut stänkskärmen fram mot smäckrare förkromad.
 

Bifogat

  • 3 x gsx-r caféracer.jpg
    3 x gsx-r caféracer.jpg
    99.7 KB · Visningar: 93
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hej på er! Inser att det här kanske är ett avsteg från ämnet, men ändå. Titta på bilden. Ni som kör hojar med caféracer-stuk, vilken tycker ni ser bäst ut. Behöver lite smakråd innan jag börjar beställa och leta efter delar till mitt vinterprojekt.

Funderar förstås på att ersätta de nuvarande fälgarna med trådekerfälgar samt byta ut stänkskärmen fram mot smäckrare förkromad.

Mittenbilden!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hej på er! Inser att det här kanske är ett avsteg från ämnet, men ändå. Titta på bilden. Ni som kör hojar med caféracer-stuk, vilken tycker ni ser bäst ut. Behöver lite smakråd innan jag börjar beställa och leta efter delar till mitt vinterprojekt.

Funderar förstås på att ersätta de nuvarande fälgarna med trådekerfälgar samt byta ut stänkskärmen fram mot smäckrare förkromad.
Mittenbilden eller den nedersta.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Mittenbilden..och ersätt ljuddämparen med en reverse cone!!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top