Triumph Thruxton-tråden

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Lite OT men ändå väldigt mc-relaterat..som alla säkert har läst har jag ju trimmat hojen till ca 88 bakhjulshästar..med nya omslipade kammar plus lite mer hokuspokus hoppas jag nå 90 till våren..MEN jag har också trimmat mig själv för att uppnå högsta möjliga acceleration..från 83 kg i april till 69 kg idag på morgonen som jag hoppas blir ca 65 till nästa säsongs början..vikten passar betydligt bättre till höjden över havet, he he. Jag/vi använder vår egna variant på 5:2 metoden.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Lite OT men ändå väldigt mc-relaterat..som alla säkert har läst har jag ju trimmat hojen till ca 88 bakhjulshästar..med nya omslipade kammar plus lite mer hokuspokus hoppas jag nå 90 till våren..MEN jag har också trimmat mig själv för att uppnå högsta möjliga acceleration..från 83 kg i april till 69 kg idag på morgonen som jag hoppas blir ca 65 till nästa säsongs början..vikten passar betydligt bättre till höjden över havet, he he. Jag/vi använder vår egna variant på 5:2 metoden.

Lysande!:tummenupp Nu väntar vi bara på att yonsson ska räkna ut hur många bakhjulshästar detta motsvarar.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Slank visst med ett par hagon dämpare när jag beställde drivpaket! Nån som kör med dom? Är det nåt att ha eller? Köpte dom mest för att gamle Alf var en ball gubbe..
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Slank visst med ett par hagon dämpare när jag beställde drivpaket! Nån som kör med dom? Är det nåt att ha eller? Köpte dom mest för att gamle Alf var en ball gubbe..

Hagon Nitro är väl bra annars ganska mediokert, tror jag.
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Häftigt Erich eller Halv Erich
Det du uppvisar är ett strålande exempel på vilja och disciplin. 4kg lättat ger en hästkraft brukade man säga. Det ger pulver. Men det kanske inte ökar dynosiffrorna som väl inte tager hänsyn till förare. Men som alltid är det i praktiken det visar sig. Jag tycker ju alltid moppen gör slött i slutet på säsongen gentemot om våren men du måste ha upplevt det omvända!
Själv är jag ju rätt klent byggd så de finns inga sådana möjligheter. Innebär det att jag måste trimma mer???
Hasse D
Lite OT men ändå väldigt mc-relaterat..som alla säkert har läst har jag ju trimmat hojen till ca 88 bakhjulshästar..med nya omslipade kammar plus lite mer hokuspokus hoppas jag nå 90 till våren..MEN jag har också trimmat mig själv för att uppnå högsta möjliga acceleration..från 83 kg i april till 69 kg idag på morgonen som jag hoppas blir ca 65 till nästa säsongs början..vikten passar betydligt bättre till höjden över havet, he he. Jag/vi använder vår egna variant på 5:2 metoden.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Börjar trilla in nya grejer då o då. Fyra nya blinkers anlände idag.. ledljus och aluhus. Relä finns redan i gömmorna!
 
Last edited:

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Då var lådorna fyllda med nya delar och hojen isärplockad. Får väl erkänna att jag nästan tycker det är lika roligt att hålla på med mina små uppdateringar som det är att köra. :smasha

Listan för vintern är inte huggen i sten riktigt ännu. Jag har lovat mig själv att inte dra igång fler projekt förens jag avslutat de som redan är påbörjat… :glömdet Lite nya bromsar, instrumentering och reglage och några puts/finish relaterade punkter blir det i vart fall. Bilder kommer till våren när allt är förhoppningsvis är slutfört.

En fråga – Är det någon av er som lyckats hitta bättringsfärg till ramen? Jag vill ha tvåkomponentsfärg för att det ska hålla och bli bra men har svårt att hitta sådan med den rätta sidenmatta finishen. Triumph Center kan inte hjälpa mig och jag lyckas inte hitta något annat än rekommendationer om vanlig sprayfärg på de internationella forumen. Några tips? :confused:
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Då var lådorna fyllda med nya delar och hojen isärplockad. Får väl erkänna att jag nästan tycker det är lika roligt att hålla på med mina små uppdateringar som det är att köra. :smasha

Listan för vintern är inte huggen i sten riktigt ännu. Jag har lovat mig själv att inte dra igång fler projekt förens jag avslutat de som redan är påbörjat… :glömdet Lite nya bromsar, instrumentering och reglage och några puts/finish relaterade punkter blir det i vart fall. Bilder kommer till våren när allt är förhoppningsvis är slutfört.

En fråga – Är det någon av er som lyckats hitta bättringsfärg till ramen? Jag vill ha tvåkomponentsfärg för att det ska hålla och bli bra men har svårt att hitta sådan med den rätta sidenmatta finishen. Triumph Center kan inte hjälpa mig och jag lyckas inte hitta något annat än rekommendationer om vanlig sprayfärg på de internationella forumen. Några tips? :confused:

Enklast är väl att hitta en bra billackerare som kan "mäta" befintlig färg och "tillreda" önskad kulör. Men 2-komponent kan man väl inte förvara särskilt lång tid som färdigblandad??? Finns säkert några lackare här på forumet som kan det här bättre än jag..ställ frågan i teknikforumet!!
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag hade nog aldrig haft tålamod till att köra in en motor korrekt.. Hålla max halvgas i ens 50 mil är för mkt begärt!
Det finns ju olika teorier om det där med inkörning. Är inte de flesta motorer dessutom inkörda i bänk under en testperiod hos tillverkaren?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det finns ju olika teorier om det där med inkörning. Är inte de flesta motorer dessutom inkörda i bänk under en testperiod hos tillverkaren?

Jo alla motorer har ju körts en viss tid innan leverans till kund. Men jag hade nog inte chansat med inkörningen på en flång ny motor. Hade jag bara bytt kolvar och honat hade jag bara dratt några fullgasrepor så är det klart!
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jo alla motorer har ju körts en viss tid innan leverans till kund. Men jag hade nog inte chansat med inkörningen på en flång ny motor. Hade jag bara bytt kolvar och honat hade jag bara dratt några fullgasrepor så är det klart!

Ungefär på det viset körde jag in mitt 904cc-kit..man ska inte vara för "snäll" med inkörningen, dessutom ska man använda en högkvalitativ mineralolja och göra 1:a oljebytet efter 10- 20 mil. Efter ca 100 mil kan man köra järnet hela tiden, he he!!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Lite olika skolor för inkörning. Thruxtonerich ligger nog rätt nära när det gäller att få ut max effekt ur hojen. Frågan om det ger maximal livslängd är väl rätt ointressant. :D
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top