Triumph Thruxton-tråden

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Gör det själv vetja! Nä, det var inte aktuellt nä. Fast ta dig milen hit, bjud på en vetelängd (jag äter inte det men öl dricker jag så det går bra istället:)) så löser vi det tillsammans.

För mig med min supertrimmade Thrux med CR35 räckte det med att byta till EBC fjädrar och Biltema olja. Den slirade som fan innan men inte ett dugg efter. Vad som gjorde vad har jag ingen aning om men ett oljebyte ska man ju ändå göra så det är gratis och fjädrarna kostade typ en hundring och kom efter två dar från England. Värre var det men packningen. Som tur var fick jag loss den gamla hel annars hade jag inte kunnat blöta ner mig under Vätternturen i år. Den var inte så dyr ca 100 men det tog tid.

Ja du ser själv: fjädrar, olja, packning och pilsner till mig. Säg max 300kr + olja + bensin till Uddevalla och tillbaka. It's your choise yonsson!:D

Du glömde FILTER..+ 100 kr!!!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Glömde svara på din fråga, men ja, Ringön. De är supertrevliga och bra på sina grejer verkar det som, men det där med att få arbetet utfört under överenskommer tid verkar det gå sådär med.
Lite OT, men ändå servicerelaterat:

Min service där våren 2012 var ren pannkaka. Inga tider hölls. Hojen var inte klar i tid. När den skulle vara klar så var den inte klar i alla fall. Sidokåpan satt inte på. "Den måste vara kvar hos lackeraren, kan du vänta medan jag ringer dit?", "Vi saknar en grej, men gubbarna kommer snart hit med den, hinner du vänta?", "Kunde inte köra diagnosprogrammet för batteriet i datorn var urladdat. Men jag laddar det nu, så det är nog snart klart!" Stökigt värre, alltså.

Jag höll sedan på i ett år för att få dem att sätta dit en utlovad 955-dekal på min Sprint. De skyllde på olika saker varje gång. Bl a var den väldigt svår att få tag på, sades det. Till slut tröttnade jag och letade upp den på Ebay. Tog max 10 minuter. Även Johans Mc hade en hemma så jag köpte den hos dem och monterade själv. Tog kanske en dryg timma inklusive sökning, resa t o r Hisingen och montering samma dag. Att jämföra med den alternativa leveranstiden på mer är 1 år.

Men visst är de trevliga. Och håller lägre priser. Men jag får fundera en gång extra innan jag använder dem igen.

EDIT: då tror jag mer på BJNs pilsnerverkstad i Uddevalla. Ett lock öl. Ett garage. Och ett tält så man kan övernatta på gräsmattan och åka hem nästa dag! :)
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
@BJN
Det där erbjudandet tar jag gärna till våren! :Bugar
Nu får vi bara hoppas på att våren kommer fortare än fortast.

Tack övriga för input också!

Om din hoj bara har gått 2000 mil tror jag inte att du behöver byta lameller. Min har gått 2500 och TMax hoj betydligt mer och du har väl inte heller bytt lameller TMax?

Du glömde FILTER..+ 100 kr!!!

Filter är överreklamerat. :D De flesta hojars servicemanual föreskriver bara filterbyte vartannat oljebyte.

Hemma i Munkedal :) fanns det minsann en som körde 2 gånger 50000 mil+ med B18 respektive B20 utan att byta vare sig olja eller filter på någon av dem. Hur det är möjligt? De drog olja så han behövde fylla på med jämna mellanrum. Annars hade det inte varit möjligt tror jag.

Lite OT, men ändå servicerelaterat:

Min service där våren 2012 var ren pannkaka. Inga tider hölls. Hojen var inte klar i tid. När den skulle vara klar så var den inte klar i alla fall. Sidokåpan satt inte på. "Den måste vara kvar hos lackeraren, kan du vänta medan jag ringer dit?", "Vi saknar en grej, men gubbarna kommer snart hit med den, hinner du vänta?", "Kunde inte köra diagnosprogrammet för batteriet i datorn var urladdat. Men jag laddar det nu, så det är nog snart klart!" Stökigt värre, alltså.

Jag höll sedan på i ett år för att få dem att sätta dit en utlovad 955-dekal på min Sprint. De skyllde på olika saker varje gång. Bl a var den väldigt svår att få tag på, sades det. Till slut tröttnade jag och letade upp den på Ebay. Tog max 10 minuter. Även Johans Mc hade en hemma så jag köpte den hos dem och monterade själv. Tog kanske en dryg timma inklusive sökning, resa t o r Hisingen och montering samma dag. Att jämföra med den alternativa leveranstiden på mer är 1 år.

Men visst är de trevliga. Och håller lägre priser. Men jag får fundera en gång extra innan jag använder dem igen.

EDIT: då tror jag mer på BJNs pilsnerverkstad i Uddevalla. Ett lock öl. Ett garage. Och ett tält så man kan övernatta på gräsmattan och åka hem nästa dag! :)

Byte av olja, filter ( nåja Erich det ska väl göras :)) och kopplingsfdjädrar är ett rätt typiskt sex pilsner långt jobb. Ett lock? Jo man tackar då hinner vi ju polera upp transkåpan oxå.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det stämmer, BJN. Jag har kört 3750 mil med min. Har aldrig ens funderat på lameller eller på slirande koppling.

Och, när jag skrev ett lock öl så tänkte jag att det skulle räcka till assistenterna också. Yonsson kunde räcka fram verktygen till dig. Och dricka öl. Jag kunde titta på med en intresserad min. Och dricka öl. Någon mer kanske ville vara med och "assistera"? På det viset är vi uppe i ett lock innan vi vet ordet av! :)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det stämmer, BJN. Jag har kört 3750 mil med min. Har aldrig ens funderat på lameller eller på slirande koppling.

Och, när jag skrev ett lock öl så tänkte jag att det skulle räcka till assistenterna också. Yonsson kunde räcka fram verktygen till dig. Och dricka öl. Jag kunde titta på med en intresserad min. Och dricka öl. Någon mer kanske ville vara med och "assistera"? På det viset är vi uppe i ett lock innan vi vet ordet av! :)

Ska jag vara med på studiebesök o greja fyllosofiska inlägg är vi uppe i det dubbla direkt!
Jag hade också problem med kopplingsslir en gång i världen men det var pga att jag hällde i turbodieselolja. Skyller på trötthet, och efter det biltema olja. Efter byte till ajajdyr motul slutade det.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ska jag vara med på studiebesök o greja fyllosofiska inlägg är vi uppe i det dubbla direkt!
Jag hade också problem med kopplingsslir en gång i världen men det var pga att jag hällde i turbodieselolja. Skyller på trötthet, och efter det biltema olja. Efter byte till ajajdyr motul slutade det.

Klart att du ska vara med och filosofera (fyllosofera) liksom TMax och då blir det nog lätt ett lock eller mer.

Jag bytte från dyr Motul till Biltema och slapp sliret. Så det kan va? :)
 

lennartl

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2006 Triumph T100
Ja,
nu har jag slått påstort (halländska) och köpt en Corbin gunfighter sadel med snake skin.Begagnad.
Den kommer från USA inom kort
:)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Först och främst känns det väldigt skönt att ni alla engagerar er i denna ytterst viktiga och komplicerade fråga. :D

2 flak öl i ryggsäcken till Uddevalla blir nog svårlöst. Whisky kan jag ju dock ta med som substitut om GBG-arna föredrar det. Ser fram emot att se Er köra hem på slingriga 70-vägar med någon timmas supande i kroppen. Hade i och för sig hellre sett Er däcka mellan däcken i Björns garage. Twintorsken är ju grym att ha med sig som "assistent". Sist genomförde han allt arbete åt mig och däckfirman, så det var fantastiskt.

TMax: Angående verkstan så har det blivit likadant för mig. 1000mila-servicen tog ungefär en vecka längre än planerat och det gjorde även bytet av drivpaket.

Senast hade jag bokat tid och skulle vänta under tiden drivpaketet byttes, men det gick inte när jag kom dit eftersom deras van hade gått sönder. De hade även beställt fel drivpaket. Lösningen de föreslog var att jag skulle lämna hojen där och att de skulle komma och lämna den på kvällen när den var klar. Detta drogs ut i flera dagar och tillslut blev hojen hemkörd dock utan lås, vilket lämnades efter ytterligare en dag. I efterhand såg jag att de tagit betalt för hemkörningen. 1 timmas arbete blev alltså flera dagars arbete. MEN de är duktiga på sitt jobb och alltid väldigt trevliga. :)

BJN:
oljefiltret är i dagsläget cirka 20mil gammalt.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Först och främst känns det väldigt skönt att ni alla engagerar er i denna ytterst viktiga och komplicerade fråga. :D

2 flak öl i ryggsäcken till Uddevalla blir nog svårlöst. Whisky kan jag ju dock ta med som substitut om GBG-arna föredrar det. Ser fram emot att se Er köra hem på slingriga 70-vägar med någon timmas supande i kroppen. Hade i och för sig hellre sett Er däcka mellan däcken i Björns garage. Twintorsken är ju grym att ha med sig som "assistent". Sist genomförde han allt arbete åt mig och däckfirman, så det var fantastiskt.


Bjuds det på god single malt whisky kommer även jag och "hjälper till", he he!! Det här kan bli en munter tillställning!!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Först och främst känns det väldigt skönt att ni alla engagerar er i denna ytterst viktiga och komplicerade fråga. :D

2 flak öl i ryggsäcken till Uddevalla blir nog svårlöst. Whisky kan jag ju dock ta med som substitut om GBG-arna föredrar det. Ser fram emot att se Er köra hem på slingriga 70-vägar med någon timmas supande i kroppen. Hade i och för sig hellre sett Er däcka mellan däcken i Björns garage. Twintorsken är ju grym att ha med sig som "assistent". Sist genomförde han allt arbete åt mig och däckfirman, så det var fantastiskt.

TMax: Angående verkstan så har det blivit likadant för mig. 1000mila-servicen tog ungefär en vecka längre än planerat och det gjorde även bytet av drivpaket.



BJN:
oljefiltret är i dagsläget cirka 20mil gammalt.

Ingen mening att byta det filtret. Antar att oljan är lika ny så egentligen meningslöst att byte den också. Fast det är så jäkla svårt att luta hojen åt höger på något bra sätt så att oljan inte rinner ur.

Beträffande öl och Whisky se nedan.

Bjuds det på god single malt whisky kommer även jag och "hjälper till", he he!! Det här kan bli en munter tillställning!!

Jag har insett att whisky inte är kompatibelt med meka för mig. :) Skulle vi dricka whisky så kanske vi vänder fjädrarna bak och fram. Vad som händer då vet jag ju inte men antingen går väl hojen bakåt på alla växlar eller måste man hålla in kopplingen hela tiden för att den ska gå framåt. Svårlösta problem så ingen whisky medan vi mekar,

Öl går bra ( bättre mekaniker med öl än utan) och det här jobbet kräver exakt 6 st 7,2%. Till mig och ingen annan!

Det är allt du behöver ha med dig i ryggsäcken yonsson.:)

Sen får även andra komma men de får ha egen öl och whisky.

Om Thruxtonerich kommer ska jag givetvis bjuda på whisky efteråt. Fast du får tala om vilken single malt du vill ha. Själv dricker jag The Famous Grouse Malt 12 years med förtjusning men det är ingen single malt.
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Jag kunde tänka mig att medvara i studiesyfte för jag har aldrig haft loss den kåpan. En folkis kan jag ha med själv i fickan att skåla med, jag är säkerligen bakom styre eller ratt (och flötet påstår några...). Men om Yonsson skall köra hojen norrut bör blir det väl först till våren-eller?
Vårmönstring och garagesession kanske kunde vara en fin kombination?
Hasse D
Ingen mening att byta det filtret. Antar att oljan är lika ny så egentligen meningslöst att byte den också. Fast det är så jäkla svårt att luta hojen åt höger på något bra sätt så att oljan inte rinner ur.

Beträffande öl och Whisky se nedan.



Jag har insett att whisky inte är kompatibelt med meka för mig. :) Skulle vi dricka whisky så kanske vi vänder fjädrarna bak och fram. Vad som händer då vet jag ju inte men antingen går väl hojen bakåt på alla växlar eller måste man hålla in kopplingen hela tiden för att den ska gå framåt. Svårlösta problem så ingen whisky medan vi mekar,

Öl går bra ( bättre mekaniker med öl än utan) och det här jobbet kräver exakt 6 st 7,2%. Till mig och ingen annan!

Det är allt du behöver ha med dig i ryggsäcken yonsson.:)

Sen får även andra komma men de får ha egen öl och whisky.

Om Thruxtonerich kommer ska jag givetvis bjuda på whisky efteråt. Fast du får tala om vilken single malt du vill ha. Själv dricker jag The Famous Grouse Malt 12 years med förtjusning men det är ingen single malt.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag kunde tänka mig att medvara i studiesyfte för jag har aldrig haft loss den kåpan. En folkis kan jag ha med själv i fickan att skåla med, jag är säkerligen bakom styre eller ratt (och flötet påstår några...). Men om Yonsson skall köra hojen norrut bör blir det väl först till våren-eller?
Vårmönstring och garagesession kanske kunde vara en fin kombination?
Hasse D
Du är välkommen Hasse!
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag har Andreanis/Öhlins kit monterat och beskrivning finns längre bak i denna tråden och här..http://www.triumphrat.net/twins-technical-talk/213678-cartridge-kit.html
Jag kan inte jämföra dom två kitten inbördes men kan konstatera en betydlig förbättring med A/Ö-kittet jämfört med original. Lite mer jobb med A/Ö och du har en fullt justerbar gaffel. Bitubo ger bara fjäderförspänning. Det finns ytterligare några andra cartridgekit till våra hojar men jag har inte namnen för tillfället..jag återkommer med en "edit" i det här inlägget senare.

EDIT..http://www.maxtonsuspension.co.uk/files/gp20.htm
http://www.traxxion.com/AK-20AxxionCartridgeKit.aspx
Edit-edit..är väl en stockholmare här i forumet som har monterat ett 20 mm öhlins-cartridge på hojen. Lite special tror jag och kommer inte ihåg namnet på killen..han ger sig väl kanske tillkänna så småningom..eller nån annan som har bättre komihåg än jag.?
 
Last edited:

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
I tillägg till vad Erich skrev (jag har också Andreanis/Öhlins):

Monteringen är straight forward. Det enda som orsakade en del irritation för min del var bottenskruvarna. Dom ville inte lossa hur f-n jag än gjorde, dom hade inte fastnat i gaffelbenet utan det var innanmätet som bara snurrade med. Det slutade med att jag borrade ut skruvarna och ersatte med nya. (PFKL1204437 CAPSCREW. OIL LOCK)

Hade jag gjort om det skulle jag sett till att ha en extra uppsättning bottenskruvar hemma när jag sätter igång (dom kostar kaffepengar). Just den där fadäsen var den ensamma orsaken till att jag missade vätternrundan i sommras... Fan för att sitta och vänta på skruvar mitt i säsongen. :huvet
 

1014

Medlem
Gick med
9 Sep 2012
Ort
UDDEVALLA
Hoj
2 x THRUXTON-04, TROPHY 1200-96
Tackar Thruxtoneric o Middleton. Bra tips o länkar. Öhlinarna tycks kräva lie mer arbete om än att de har mer finnesser.

Vi får se vart gubben hamnar...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top