Triumph Thruxton-tråden

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
På Vätternrundan behöver man en skön sadel!;) 90 mil på två dagar kräver tåliga lår- och skinkmuskler. (Eller en eftermarknadssadel?)

Just Vätternrundan behöver vi kanske inte detaljplanera ännu. Men man kan ju snart börja fundera på andra kul turer i vår. Och presentera för oss övriga i tråden framöver när det börjar bli varmare igen.

T ex
* en Bohus/Dalslands-tur. Med BJN som guide? (jag kan bidra lite oxå)
* Skåne o/e Halland? Någon villig stigfinnare som kan guida oss på go'a vägar?
* Västgötatur? Någon villig stigfinnare? Det finns massor av småvägar som bara längtar efter att få trafikeras av en Thruxton!

Östkusten, Stockholm/Mälardalen och resten av Sverige (75-80 %?) kan jag dessvärre inte ta ansvar för. Det är för långt hemifrån för mig så jag hittar för dåligt... Så där får någon annan ta initiativen!

Nu hänger jag inte med.. originalsadeln funkar ju utmärkt, när träsmaken väl domnat bort!
I ärlighetens namn funderar jag på gel-inlägg i originalsadeln. Bara för att jag har så lite att göra med hojarna i övrigt ;)
Själv längtar jag efter att ta lilla Annie upp till norska fjällen på en liten utflykt.. har gjort det några år nu!
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Apropå Norgetur...
Sandefjordfärjan från Strömstad är inte dyr och på 2,5 timme är man på Sörlandet. Det är en bra utgångspunkt om man vill uppåt bergen. Jag körde den vägen mot Kongsbjerg för 1,5 år sedan. Ett regnoväder gjorde att jag tog av mot Hönefoss och körde slingriga kurvor utmed sjön Ekern. Riktigt kul trots att jag blev omkörd av en plastraket i en sväng.
Ett förslag bara...
Hasse D
Nu hänger jag inte med.. originalsadeln funkar ju utmärkt, när träsmaken väl domnat bort!
I ärlighetens namn funderar jag på gel-inlägg i originalsadeln. Bara för att jag har så lite att göra med hojarna i övrigt ;)
Själv längtar jag efter att ta lilla Annie upp till norska fjällen på en liten utflykt.. har gjort det några år nu!
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Nu hänger jag inte med.. originalsadeln funkar ju utmärkt, när träsmaken väl domnat bort!
I ärlighetens namn funderar jag på gel-inlägg i originalsadeln. Bara för att jag har så lite att göra med hojarna i övrigt ;)
Själv längtar jag efter att ta lilla Annie upp till norska fjällen på en liten utflykt.. har gjort det några år nu!

Hmm, hur fan ska det gå för mig då som knappt har nån röv kvar efter 15 kg viktförlust..kanske därför som det blev så lite mil sista sommaren!!??
Liten röv = liten sadel..stor röv = stor sadel..eller är det tvärt om?? Ett ytterst komplext problem som kräver eftertanke!!
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hmm, hur fan ska det gå för mig då som knappt har nån röv kvar efter 15 kg viktförlust..kanske därför som det blev så lite mil sista sommaren!!??
Liten röv = liten sadel..stor röv = stor sadel..eller är det tvärt om?? Ett ytterst komplext problem som kräver eftertanke!!

En lätt röv borde ju sitta lättare på sadeln och således kräva mindre stoppning är min tanke..? Har du dessutom lyckats motionera dig till en stabil gluteusmuskulatur är ju den naturligt fjädrande på ett annat sätt än ett mjukare säte.. bara en teori!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Nu hänger jag inte med.. originalsadeln funkar ju utmärkt, när träsmaken väl domnat bort!
I ärlighetens namn funderar jag på gel-inlägg i originalsadeln. Bara för att jag har så lite att göra med hojarna i övrigt ;)
Själv längtar jag efter att ta lilla Annie upp till norska fjällen på en liten utflykt.. har gjort det några år nu!

Gel, silicon, implantat.....

När du pratar om "lilla Annie" så där börjar jag fundera på om du tänker ha det att klämma lite på där uppe i norska fjällen.:krama
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hmm, hur fan ska det gå för mig då som knappt har nån röv kvar efter 15 kg viktförlust..kanske därför som det blev så lite mil sista sommaren!!??
Liten röv = liten sadel..stor röv = stor sadel..eller är det tvärt om?? Ett ytterst komplext problem som kräver eftertanke!!

Filosofi när den är som bäst! :D
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Förstår inte vad ni pratar om - bekväm sadel...:va

En gammel jävel som jag blir ju tårögd när jag ser denna äkta "skurkräcer". Toga gjorde den sista hitten för mig. Den är inte renlärig men ungefär " Back to future 1". :tummenupp Förstör den inte nu med årets moddar.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Gel, silicon, implantat.....

När du pratar om "lilla Annie" så där börjar jag fundera på om du tänker ha det att klämma lite på där uppe i norska fjällen.:krama

Klämmer o tafsar ju alltid på min hoj.. därav kvinnonamnet, och dom fina formerna såklart! Fast lite mjuka goa implantat hade kanske inte skadat..
 

1014

Medlem
Gick med
9 Sep 2012
Ort
UDDEVALLA
Hoj
2 x THRUXTON-04, TROPHY 1200-96
En gammel jävel som jag blir ju tårögd när jag ser denna äkta "skurkräcer". Toga gjorde den sista hitten för mig. Den är inte renlärig men ungefär " Back to future 1". :tummenupp Förstör den inte nu med årets moddar.

Årets moddar blir begränsade - lite "julgranspynt" i form av färgade titanbultar/muttrar till bromsskivor, bromsok o bakdrev. Planerad flytt av uppvisad moddning till Wictorssons Svarta Thrux, resulterade i en icke föraktlig kostnad för kedja, drev, bakfälg, däck o oljekyl. Prylar jag inte ville stjäla över... Den största utmaningen ligger i att få till linjen mellan tail/sadel o tanken som jag tycker är för "bruten".:Bugar
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Vill minnas att det tidigare var någon som tog kontakt med Acke på isr ang en adapter/helhetslösning för 6kolvsok till Thrux. Jag var snål, bytte hela framänden istället :)
 

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Vill minnas att det tidigare var någon som tog kontakt med Acke på isr ang en adapter/helhetslösning för 6kolvsok till Thrux. Jag var snål, bytte hela framänden istället :)

Jag slog till på ett sånt kit! Monterades i förra veckan så provkörningen kvarstår av förklarliga skäl. Eftersom jag har 17" fram blev det tight som f-n men oket gick att få dit om man lossade lite på bromsskivan.

Huruvida Acke kan till ett rimligt pris ordna en adapter som hjälper Hasse vågar jag dock inte svara på. Mitt fäste är nämligen fräst ur samma stycke som själva oket och går därför inte att separera.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tror det var BJN - han har ISR

Nja, jag har nog Teargaz ursprungliga lösning. Det är vad jag kommer ihåg han som lämnade sina delar som mall till ISR.

Inga konstiga saker att få till det med ISR. Jag fick bromsskivor till min Suzuki bara de fick låna en originalskiva en tid.

Problemet med universalgeniet när det gäller hojprylar, Acke Rising och hans ISR, är ju aldrig ovilja, okunskap eller ointresse. Problemet är tid! Som jag har förstått det. De har tydligen väldigt mycket att göra och har ibland svårt att hålla leveranstider. De flesta som köper av dem accepterar detta för att få något som är tillverkat med omsorg och håller enormt hög kvalitet.

Jag har hört många som fått felleveranser, fått vänta osv men jag har aldrig hört någon klaga på ISR.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Storrengöring inför vintervilan. Tur att jag fick så god hjälp av min
blåvita mekarkompis Glenn (No 5). Ett disigt foto... Mycket kondens
på linsen när man tvättar inne i garaget utan nämnvärd ventilation.
(Det är ju frost ute!)

bild 1.jpg

bild 2.jpg
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Storrengöring inför vintervilan. Tur att jag fick så god hjälp av min
blåvita mekarkompis Glenn (No 5). Ett disigt foto... Mycket kondens
på linsen när man tvättar inne i garaget utan nämnvärd ventilation.
(Det är ju frost ute!)

View attachment 396051

View attachment 396052

Provade du att starta upp den efter den där nerblötningen? Sätter en no.5 på att fukten bildar ärg på kritiska punkter tills våren.. ;)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Provade du att starta upp den efter den där nerblötningen? Sätter en no.5 på att fukten bildar ärg på kritiska punkter tills våren.. ;)
Det du ser är skvätt, spolade såklart inte elsystemet med slangen!:) En avtorkning med tygtrasa, därefter Torky, och sedan luftning i varmgarage nån vecka eller så innan sadeln åker på igen. Med ett nytt Yuasa-batteri som just nu står på sin första laddning.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Storrengöring inför vintervilan. Tur att jag fick så god hjälp av min
blåvita mekarkompis Glenn (No 5). Ett disigt foto... Mycket kondens
på linsen när man tvättar inne i garaget utan nämnvärd ventilation.
(Det är ju frost ute!)

View attachment 396051

View attachment 396052

Det är fan i mej vackert! Du å Glenn no 5. Den hojen går garanterat en vätternrunda till.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det du ser är skvätt, spolade såklart inte elsystemet med slangen!:) En avtorkning med tygtrasa, därefter Torky, och sedan luftning i varmgarage nån vecka eller så innan sadeln åker på igen. Med ett nytt Yuasa-batteri som just nu står på sin första laddning.

Nu ska väl tilläggas att jag inte är helt anti tvätt och puts.. tänkte ge damen en omgång efter diskbänks-nark modden och ommålningen och drivpakets- och däcksbytet. Nån gång i maj..
 

Andersson79

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2012
Ort
Gävle
Hoj
Triumph Bonneville-07
Har precis fått tag på en Thruxton-sadel till min Bonneville och är nu ute efter en cuts.
Tänkte kolla om någon av er har en liggandes, eller vad man kan få tag i en för rimlig peng?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top