Triumph Thruxton-tråden

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det du ser är skvätt, spolade såklart inte elsystemet med slangen!:) En avtorkning med tygtrasa, därefter Torky, och sedan luftning i varmgarage nån vecka eller så innan sadeln åker på igen. Med ett nytt Yuasa-batteri som just nu står på sin första laddning.
Fast när Twintorsk skrev om ärg så blev jag lite orolig i alla fall... Även om jag var försiktig, och fastän jag tvättat under sadeln förr utan problem.

Så igår kväll stod en välriktad kupefläkt på 1400 w och blåste varmluft i 6 timmar på hojen.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tack TMax, men tyvärr såg jag den för sent... Redan avslutad.
Bara att leta vidare.
Såg just det. Men den är fortfarande osåld. Inga bud. £99,99 var tydligen för mycket.

Klicka på Seller "5320marks" och sedan "Contact" osv så kan du komma i kontakt med säljaren och ge ett bud.

Vad kostar en ny sådan hos en handlare i Sverige? 1800-2000 kr?

EDIT: annars kan du även fråga här: https://www.facebook.com/groups/7242361262/
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Hur många gram sparar du med dessa bultar ?
:)

Ha ha, ja det blir väl inga kilo direkt..men om dom långa skruvarna motsvarar mina förväntningar så blir det nog 1/2 kg på byte till alu... alla skruvar till motorkåpor inräknat. Muttrarna är bara till blinkersfastsättningen och sparar inte många gram.
 

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Ha ha, ja det blir väl inga kilo direkt..men om dom långa skruvarna motsvarar mina förväntningar så blir det nog 1/2 kg på byte till alu... alla skruvar till motorkåpor inräknat. Muttrarna är bara till blinkersfastsättningen och sparar inte många gram.

Det är inte det första kilot som är svårt att banta bort. Det är det sista! :fakta
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Du har själv bantat ett antal kilo vilket har kostat mest ?:hej

Genom fasta 2 dagar i veckan SPARAR man pengar som kan användas till dyr aluminium..ett nollsummespel tror jag :confused:..på köpet minskar vikten vilket ökar accelerationen..nackdelen är den nya garderoben som kommer till, he he!! :va
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Försökte lägga upp lite bilder igår men det gick visst sådär..
Nästan rätt BJN, nästan rätt ;)
Tänkte bara mysa lite över alla prylar igår men blev så jäkla sugen på att höra hur hon går med konfilter!
20131212_180653.jpg20131212_190247.jpg20131212_192811.jpg
Edit: nån som vågar sig på att gissa hur många öl det tog att riva ut luftboxen?
Edit 2: Tmax, det där med ärg i elen var mest en pik till dom som tvättar och putsar så noga att dom står med en blank hoj och friterat tändningslås ;) lite väta tål dom allt..
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Fick reda på igår vart det skumma skramlet kom ifrån. Det hade gått en eker på bakhjulet. Tvärs av.. kanske ska börja med sån härn "pre-ride safety check"??
Nån som har originalekrar liggande? Annars åker jag väl o tigger till mig en på johans verstad..
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Fick reda på igår vart det skumma skramlet kom ifrån. Det hade gått en eker på bakhjulet. Tvärs av.. kanske ska börja med sån härn "pre-ride safety check"??
Nån som har originalekrar liggande? Annars åker jag väl o tigger till mig en på johans verstad..

Jag har några rostfria reservekrar liggande, inte original men ser exakt lika ut, något lite kraftigare och inte gratis. Inklusive nippel. Har inte priset i huvudet just nu men kan höra av mig med PM om du är intresserad. Kan ta ett foto så du kan jämföra.
Mät längden på din brutna så jag kan kolla om längden stämmer.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Batteritrassel: fel i listorna!

Fyllde och laddade mitt nya YUASA YTX12-BS som skall vara rätt modell enligt alla källor. Johans Mcs webbutik, säljarna på Ebay och även Yuasa själva påstår att detta är rätt batteri till en Thruxton EFI.

Men, det passar inte. När jag försöker montera mitt nya batteri så ryms det inte i batteriboxen. Efter att ha letat ännu mera på nätet, och kollat mitt gamla batteri så framgår att EFI-modellerna kräver ett mindre batteri, YT12B-BS (utan "X") för att få plats.

J-vligt irriterande!! Det större batteriet (som tydligen är avsett för en förgasarhoj) mäter 150 mm x 87 mm x 130 mm. Medan det mindre för EFI mäter 150 mm x 69 mm x 130 mm. Skillnaden mellan 87 och 69 mm upptas av motorstyrningsenheten som man skall baxa ned i batteriboxen tillsammans med batteriet.

Mycket irriterande, som sagt. Särskilt retar jag mig på:
1. Så gott som alla listningar på nätet listar fel.
2. Jag kollade förstås med nya batteriet i lådan innan jag fyllde det och laddade. Och det så ok ut. Trångt, men ok. Inte förrän sadeln skulle tillbaka insåg jag att det fattades några millimeter för att det hela skulle funka. Allt såg ok ut till dess sadeln skulle på, och den hamnade "för högt" pga att den tog i kablaget till elsystemet.

Så nu har jag ett helt nytt YUASA YTX12-BS till salu för en bråkdel av den svenska priset på 1150 kr. Ge ett bud på några hundralappar så blir jag glad. Passa på att uppgradera till ett nytt OEM-batteri den som vill. Om du har en förgasarhoj, vill säga. Annars åker det ut på Blocket i julhelgen...
 
Last edited:

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Så det var du !
Du var en av de huvudmisstänkta! För er andra kan jag ju nämna att jag sist vecka fick ett paket från England utan avsändare med en collegetröja fr Mighty South London branchen av TOMCC. För många år sedan blev jag medlem i denna för ett par år efter en våt pubkväll med denna avdelning av Trajumfklubben. Jag har tappat kontakten med dem jag träffade den gången så när tröjan damp ned trodde jag snarast att mina vänner som bor söder om London och inte alls är motorcykelintresserade sprungit på ngn entusiast och köpt tröjan. Men så var det alltså den bereste Kenta som säkert varit ännu en tur till "hemlandet".
Tack Kenta!
Hasse D
Om vintern är kall kanske man får en tröja av tomten? :tomten
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top