Batteritrassel: fel i listorna!
Fyllde och laddade mitt nya YUASA YTX12-BS som skall vara rätt modell enligt alla källor. Johans Mcs webbutik, säljarna på Ebay och även Yuasa själva påstår att detta är rätt batteri till en Thruxton EFI.
Men, det passar inte. När jag försöker montera mitt nya batteri så ryms det inte i batteriboxen. Efter att ha letat ännu mera på nätet, och kollat mitt gamla batteri så framgår att EFI-modellerna kräver ett mindre batteri, YT12B-BS (utan "X") för att få plats.
J-vligt irriterande!! Det större batteriet (som tydligen är avsett för en förgasarhoj) mäter 150 mm x 87 mm x 130 mm. Medan det mindre för EFI mäter 150 mm x 69 mm x 130 mm. Skillnaden mellan 87 och 69 mm upptas av motorstyrningsenheten som man skall baxa ned i batteriboxen tillsammans med batteriet.
Mycket irriterande, som sagt. Särskilt retar jag mig på:
1. Så gott som alla listningar på nätet listar fel.
2. Jag kollade förstås med nya batteriet i lådan innan jag fyllde det och laddade. Och det så ok ut. Trångt, men ok. Inte förrän sadeln skulle tillbaka insåg jag att det fattades några millimeter för att det hela skulle funka. Allt såg ok ut till dess sadeln skulle på, och den hamnade "för högt" pga att den tog i kablaget till elsystemet.
Så nu har jag ett helt nytt YUASA YTX12-BS till salu för en bråkdel av den svenska priset på 1150 kr. Ge ett bud på några hundralappar så blir jag glad. Passa på att uppgradera till ett nytt OEM-batteri den som vill. Om du har en förgasarhoj, vill säga. Annars åker det ut på Blocket i julhelgen...