Triumph Thruxton-tråden

1014

Medlem
Gick med
9 Sep 2012
Ort
UDDEVALLA
Hoj
2 x THRUXTON-04, TROPHY 1200-96
Om du inte redan har köpt 17-kuggardrevet så har jag ett som bara har ca 100 mil körda..jag gillade inte riktigt det högre varvet som gav lite konstiga vibbar..skulle nog hellre prova ett större bakdrev. Du kan få drevet mot en symbolisk summa + frakt.

Taget - skicka ett medd. så löser vi ut det ekonomiska
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Om du inte redan har köpt 17-kuggardrevet så har jag ett som bara har ca 100 mil körda..jag gillade inte riktigt det högre varvet som gav lite konstiga vibbar..skulle nog hellre prova ett större bakdrev. Du kan få drevet mot en symbolisk summa + frakt.

Sorry 1014, efter idogt letande måste jag konstatera att drevet nog fick gå till metallåtervinning..trodde jag hade det kvar men icke.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Usch, och skönt att höra - på samma gång.
Usch för kraschen. Och skönt att höra att det trots allt inte blev värre än att du kan berätta om det.

Jag vet att det gör ont att krocka, även om min krock var en "fjutt" jämfört med många andra. Och man kan bli nojig i åratal efteråt. Jag känner fortfarande ett pirr i magtrakten när jag möter en bil som skall göra en vänstersväng framför mig. Och då hade jag min krasch redan som tonåring 1977. Men jag minns än idag (2013) tydligt hur bakre hjulhuset på en Citroën GS ser ut i strålkastarljuset från en Suzuki.

God jul på dig (och alla er andra i tråden med för den delen), krya på kroppen så ses vi på Lügnern Ring i vår!

Ja och jag fryser till vid nedlägg till vänster. Fortfarande efter ett år.. och gillar inte blöta rondeller, eller dolda oljespill.. funderar på om några knixkurser skulle bota kraschskräcken eller om tiden läker? Det blir ju bättre och bättre. Nu längtar jag mest till våren och vrålande maskiner!
 

1014

Medlem
Gick med
9 Sep 2012
Ort
UDDEVALLA
Hoj
2 x THRUXTON-04, TROPHY 1200-96
Sorry 1014, efter idogt letande måste jag konstatera att drevet nog fick gå till metallåtervinning..trodde jag hade det kvar men icke.

Inga problem - tack för nedlagt arbete - nytt drev på väg. Får se om jag upplever samma sak som du gjorde med ett mindre framdrev.:)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ja och jag fryser till vid nedlägg till vänster. Fortfarande efter ett år.. och gillar inte blöta rondeller, eller dolda oljespill.. funderar på om några knixkurser skulle bota kraschskräcken eller om tiden läker? Det blir ju bättre och bättre. Nu längtar jag mest till våren och vrålande maskiner!

Att vi blir skraja efter en krock vurpa är väl bara ett bevis på att vi är tänkande människor som har förmåga att förutse vad ett visst handlande kan få för konsekvenser. Sen finns det de som i allt övrigt är människor med god tankeförmåga men som ändå saknar någon spärr som vi andra har. För mig räcker det med ett släpp från bakhjulet för att jag ska lugna ner mig. De som kör Isle of Man TT ( jag har sett alla race från 2000 på DVD) har ju släpp, wobbel och wheelies mest hela tiden och i farter jag inte ens vill tänka på. Det berör inte dem för de gasar på lika vilt efteråt.

Vilket som är normalt beteende vill jag inte uttala mig om men jag tror ändå att majoriteten av oss tillhör den typen som är lite försiktigare efter ett allvarligt tillbud. Annars hade nog inte mänskligheten överlevt. Det är oerhört lätt att inse detta om man ser naturfilmer. De stora vilda kattdjuren är oerhört försiktiga för att inte skada sig. ( jag såg det verkligheten när de matade tiger på Nordens Ark) Varför är de det? Ganska enkelt att inse att de som har anlag för detta beteende är de som har överlevt och fört sina gener vidare.

När det gäller knixkurser så föreslår jag att Thruxton väst beger sig till sin egen knixbana, Brudfjällsvägen. Så kör vi den fram och tillbaka. Först i väldigt lågt tempo. Sen ökar vi lite tills var och en når sin komfortnivå. Över den går vi inte.


God fortsättning och ett Gott Nytt År om vi inte hörs innan dess.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Inga problem - tack för nedlagt arbete - nytt drev på väg. Får se om jag upplever samma sak som du gjorde med ett mindre framdrev.:)

Du kommer att uppleva det som en riktigt skön hoj att köra med en kugg ner fram och två upp bak. Med ditt trim kommer den att göra powerwheelies på ettan. Kul att någon i den här tråden drevar åt samma håll som jag. Kände mig lite utanför. :) I SV1000-tråden drevade ALLA åt samma håll som jag. Mer eller mindre.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
.....När det gäller knixkurser så föreslår jag att Thruxton väst beger sig till sin egen knixbana, Brudfjällsvägen. Så kör vi den fram och tillbaka. Först i väldigt lågt tempo. Sen ökar vi lite tills var och en når sin komfortnivå. Över den går vi inte. God fortsättning och ett Gott Nytt År om vi inte hörs innan dess.
Ja!! Brudfjällsvägen är kul!! Och svettig. Det är tur att den är så kort som den är. Man behöver nästan vila efter att ha koncentrerat sig så. Eller ta en glass vid akvedukten. Och du har en poäng, man får vara j-kligt försiktig. Dålig sikt, smalt, oväntade möten, noll utrymme för avåkning... Men kul!

Här är en filmsnutt som jag har hittat på YouTube. Det är alltså inte jag som kör. Håll ut och se alla 8 minuterna, det "gottaste" kommer en bit in och mot slutet. Man blir lite trött i skallen bara av att se filmen...

http://www.youtube.com/watch?v=Y4mBQmOzJac


Gott "Alltihop" på er!
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ja!! Brudfjällsvägen är kul!! Och svettig. Det är tur att den är så kort som den är. Man behöver nästan vila efter att ha koncentrerat sig så. Eller ta en glass vid akvedukten. Och du har en poäng, man får vara j-kligt försiktig. Dålig sikt, smalt, oväntade möten, noll utrymme för avåkning... Men kul!

Här är en filmsnutt som jag har hittat på YouTube. Det är alltså inte jag som kör. Håll ut och se alla 8 minuterna, det "gottaste" kommer en bit in och mot slutet. Man blir lite trött i skallen bara av att se filmen...

Gott "Alltihop" på er!

Ett riktigt bra klipp och en klart duktig förare. Jag har kört
den vägen betydligt fortare med min SV1000 än vad jag gjorde med Thruxton då ni var med. Dock aldrig lika fort som han i klippet. Han har ju dessutom full kontroll hela tiden verkar det. Klart imponerad!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nu börjar det bli trevligt! Go fortsättning på er!
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1388699708475.jpg
    uploadfromtaptalk1388699708475.jpg
    65.4 KB · Visningar: 74

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Då så, då var nyårspresenten beställd! En ny sadel. Mest för kul. Har man kört sex säsonger med hojen så kan det vara kul med något nytt inför säsong sju. Skall inte förväxlas med seriös moddning... :) Här talar vi bara om att lossa två skruvar, sätta dit en annan sadel, och sedan skruva åt igen. Hittade dåligt med Thruxtonbilder och solosadel på nätet (vet att Yonsson hittat något på RAT-forumet), men här är ett par Bonniesar med vad som verkar vara samma sadel.

Kan vara kul ett par år, sedan kan man ju byta tillbaka, och då är den gamla sadeln kul ett slag igen. Och så kan man hålla på ett bra tag och byta fram och tillbaka... Får kanske göra som med mina två flyscreens. De åker på och av med ojämna mellanrum.

bonnie16ou.jpg

T_Cafe3.JPG
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Då så, då var nyårspresenten beställd! En ny sadel. Mest för kul. Har man kört sex säsonger med hojen så kan det vara kul med något nytt inför säsong sju. Skall inte förväxlas med seriös moddning... :) Här talar vi bara om att lossa två skruvar, sätta dit en annan sadel, och sedan skruva åt igen. Hittade dåligt med Thruxtonbilder och solosadel på nätet (vet att Yonsson hittat något på RAT-fourumet), men här är ett par Bonniesar med vad som verkar vara samma sadel.

Kan vara kul ett par år, sedan kan man ju byta tillbaka, och då är den gamla sadeln kul ett slag igen. Och så kan man hålla på ett bra tag och byta fram och tillbaka... Får kanske göra som med mina två flyscreens. De åker på och av med ojämna mellanrum.

View attachment 397274

View attachment 397275

Sån sadel hade jag kunnat tänka mig.. synd om alla flickor som tigger skjuts bara ;) jag skulle ju bjuda på fika i garaget o köpa ditt batteri! Har varit rätt utslagen efter op. Men ikväll och imorrn är jag på plats!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Visst jag är tröttsam med mina bilder, men jag tycker ju detta är så mysigt att jag tänker att nån mer därute vill se hur det går. :) och det går rätt bra!
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1388790080585.jpg
    uploadfromtaptalk1388790080585.jpg
    200.8 KB · Visningar: 79
  • uploadfromtaptalk1388790131691.jpg
    uploadfromtaptalk1388790131691.jpg
    90.9 KB · Visningar: 82

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
1014
Hoppas du blir frisk fort och får tillbaka suget och en hel hoj innan våren är här.

TMax:
Bra! Jag har väntat länge på att någon ska köpa den sadeln så jag får se hur den ser ut på innan jag eventuellt slår till.

Fattar inte att det ska vara så svårt att få bra profilbilder på den sadeln. Den ska för övrigt ha gel i rumpan och vara skönare än original.
DBMO8CF.jpg

4Pjd8mu.jpg
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
....Fattar inte att det ska vara så svårt att få bra profilbilder på den sadeln. Den ska för övrigt ha gel i rumpan och vara skönare än original....
Om du går in på Triumphs hemsida och konfigurerar din egen cykel så kan du se solsosadeln i bild - om du gör det tillvalet. Ser riktigt snabb ut!:) Särskilt med fly screen monterad.

EDIT: Det var väl stevie som hade varit omkull, inte 1014... Lite morgontrött?;) ;)
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Gött! Såhära blev det! blir några fler lager klarlack när jag kommer tillbaks från Indien..
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1388858822051.jpg
    uploadfromtaptalk1388858822051.jpg
    88.3 KB · Visningar: 69
  • uploadfromtaptalk1388858851342.jpg
    uploadfromtaptalk1388858851342.jpg
    95.6 KB · Visningar: 78

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Gött! Såhära blev det! blir några fler lager klarlack när jag kommer tillbaks från Indien..

Snyggt och sobert. Lite för sobert va? Ska vi ta en kasse bärs och slå ihop våra dekalsamlingar så ser vi va vi kan göra.:rolleyes:
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top