Triumph Thruxton-tråden

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Snitzigt Tmax!
Då så. Då var den nya sadeln på plats. Se foton. Inte provkörd ännu, förstås. Den riktiga utvärderingen kommer i vår. Och när jag tröttnat så byter jag kanske tillbaka?

// Stor-moddaren

Sadel av, två skruvar. Nya sadeln uppackad.
View attachment 397908 View attachment 397909

Monterat och klart, vy nr 1. Och vy nr 2.
View attachment 397910 View attachment 397911

Erfarenhet: den här sadeln är "fetare" i måtten baktill än originalsadeln, så det var pilligare att komma åt att sätta dit sadelskruvarna. Krävde lite av urmakarhänder och extra god belysning för att hitta i mörkret (kanske bara ett problem för oss som blivit något medelålders? ;))
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
De alufälgar som hade hög kant i gamla dagar vill jag minnas var av Borranis fabrikat. Men de tillverkas visst åxå av Akront. Jag menar att ev Central Wheel Company borde kunna leverera eller annan Engelsk firma då de alltid varit populära när klassisk stil eftersträvas.
Thruxtonrör hade jag på min första riktiga hoj-en s k TRITON. Norton Atlasram med -67a Trajasnurra och en sann Cafe'räser.. Men det var faan så bökigt när man skulle skruva som man ju måste ibland med de gamla. Men det behöver vi ju inte alls om vi inte vill med Hinkleyhojarna! vilket leder till en följdfråga...

Hasse D


Det är ju faktiskt betydligt mer klassisk racer att låta sadeln ha den formen än att ha en plast eller plåtcuts där bak. Kanske ska prata med min leverantör av snabblås om han kan sälja en lös enhet för sadeln. Då går ett sadelbyte på under minuten. Det verkar svårt att få till packväskan över den sadeln så då är ju original utan cuts att föredra tror jag. Eller har du testat, funkar det Med Jofama?

EDIT: Jag blev så jävla trött på de där förlängda skruvarna som skavde mot plasten i cutsen så snabblåset var en befrielse.

EDIT2: Å kolla, bakstänka hade man även på racehojar på den tiden. Du ligger helt rätt med dina mods TMax. Blinkers å baklyse är ju lag så det måste vi ju ha.

EDIT3: Var hittar man de fälgar som sitter på Norton Manx? Ser nästan ut som våra men har en betydligt skarpare kant där våra är något rundare. Skulle gärna vilja ha med den kanten.

EDIT4: Var hittar man snygga avgasrör med den dragningen som Manxen? De brukade kallas "Thruxtonrör". Raask har å dessutom dubbelväggiga som inte blir blåa. Fast de ser fel ut.
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Nice sadel TMax. Själv har jag köpt på mig lite grejer som skall på till våren. Hade varit skoj att ha som vinterpyssel, men hojen står kvar på Johans sen kraschen. Tack för uppmuntrande ord, nu känns det faktiskt lite roligt igen att tänka på våren o MC. image.jpg
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Svårt att råda dig Callahan. Men en trajja är alltid en trajja. Är det vägledning nog för dig? :)

(Off Topic: Fast Yamaha gör också fina hojar. Valet mellan en trippel på 115 hk, 190 kg våt och 80 000 kr eller en twin på 75 hk, 180 kg våt och 61 000 kr är inte självklart. Mera pulver eller 19 000 kr kvar i plånboken? Vi här i tråden som kör twinnar på runt 70 hästar vet att det kan vara tillräckligt kul. Å andra sidan kör flera (t ex jag, Twintorsk, CharlieC) även tripplar och känner till deras charm. Slut på OT.)

Slutsatsen blir: köp en Scrambler som du hade tänkt! :)
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Ja 3pipen är ju inte fel heller med ett underbart ljud.
Skit kluven måste jag säga.
Får helt enkelt se vad det är som lockar mest efter mässan när man sett både MT07 och 09 live.
Sen är det ju det här med Scramblern som lockar med sin charm och nostalgi känsla.
Men kompisen envisas med att jag kommer tröttna på den efter 2 veckor.:dummer
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Precis som TMax säger. Triumph med hjärtat men Yamaha med hjärnan. Tyvärr måste jag säga att Triumph har ett för högt pris. Fast snarare en för låg utrustningsnivå för det priset. En modern framgaffel inuti, två bromsskivor fram, bättre stötdämpare, en fälg som tar 150-däck med rätt profil och 90 hk på veven är bl.a. det jag skulle vilja ha för att betala 104000 kr för en ny Thruxton. TMax har ju givit prisjämförelse med MT07 och MT09. Själv jämför jag också med en ny XJR 1300 som kostar 90000 kr. En helt fantastisk hoj för den summan.

Ingen av uppräknade konkurrenter har dock utstrålningen från en Bonneville/Scrambler/Thruxton. Hur mycket är vi beredda att betala för utstrålningen?
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Precis som TMax säger. Triumph med hjärtat men Yamaha med hjärnan. Tyvärr måste jag säga att Triumph har ett för högt pris. Fast snarare en för låg utrustningsnivå för det priset. En modern framgaffel inuti, två bromsskivor fram, bättre stötdämpare, en fälg som tar 150-däck med rätt profil och 90 hk på veven är bl.a. det jag skulle vilja ha för att betala 104000 kr för en ny Thruxton. TMax har ju givit prisjämförelse med MT07 och MT09. Själv jämför jag också med en ny XJR 1300 som kostar 90000 kr. En helt fantastisk hoj för den summan.

Ingen av uppräknade konkurrenter har dock utstrålningen från en Bonneville/Scrambler/Thruxton. Hur mycket är vi beredda att betala för utstrålningen?

Det man verkligen vill ha har inget övre pris!!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Själv var jag på hojfestival i goa idag. Sjukt mycket fina hojar, hade räckt till en hel tråd! Såg en ny bonneville på väg ut från festivalen, annars väldigt underrepresenterade..
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1390071344006.jpg
    uploadfromtaptalk1390071344006.jpg
    70.2 KB · Visningar: 67
  • uploadfromtaptalk1390071609754.jpg
    uploadfromtaptalk1390071609754.jpg
    98.9 KB · Visningar: 70
  • uploadfromtaptalk1390072056848.jpg
    uploadfromtaptalk1390072056848.jpg
    91.4 KB · Visningar: 81

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Precis som TMax säger. Triumph med hjärtat men Yamaha med hjärnan. Tyvärr måste jag säga att Triumph har ett för högt pris. Fast snarare en för låg utrustningsnivå för det priset. En modern framgaffel inuti, två bromsskivor fram, bättre stötdämpare, en fälg som tar 150-däck med rätt profil och 90 hk på veven är bl.a. det jag skulle vilja ha för att betala 104000 kr för en ny Thruxton. TMax har ju givit prisjämförelse med MT07 och MT09. Själv jämför jag också med en ny XJR 1300 som kostar 90000 kr. En helt fantastisk hoj för den summan.

Ingen av uppräknade konkurrenter har dock utstrålningen från en Bonneville/Scrambler/Thruxton. Hur mycket är vi beredda att betala för utstrålningen?

Precis så jag känner lite grand.
Köpa hoj med hjärnan hur kul är det egentligen.:D
Sen håller jag med om priset på Triumphen är lite i högsta laget.
Bla det som gör att man tvekar.
Men som det är nu så ska sambon ha ett nytt badrum innan jag ens får köpa en trampcykel.
Och sen tjatar hon om att jag säljer ju hojen efter bara nån sommar med den.:va
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Precis så jag känner lite grand.
Köpa hoj med hjärnan hur kul är det egentligen.:D
Sen håller jag med om priset på Triumphen är lite i högsta laget.
Bla det som gör att man tvekar.
Men som det är nu så ska sambon ha ett nytt badrum innan jag ens får köpa en trampcykel.
Och sen tjatar hon om att jag säljer ju hojen efter bara nån sommar med den.:va

Fast då ska du definitivt överväga en Triumph. Dessa hojar köper man men man säljer dom fan inte. Det är fördelen när man köper hoj med hjärtat. Det kan verka korkat i det korta perspektivet men blir alltid rätt och är lönsamt i ett längre perspektiv.
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Just av den anledningen som jag vill köpa en helt ny!
Då är det bättre att vänta tills man känner att man har råd med en ny Triumph.
Lite det som gör att MT07 lockar plus att den har 270 graders veven precis som TRX 850 och Scramblern.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
....Sen är det ju det här med Scramblern som lockar med sin charm och nostalgi känsla. Men kompisen envisas med att jag kommer tröttna på den efter 2 veckor.:dummer
Kommer då att tänka på vad Ingemar Stenmark en gång sade till en reporter: "Hä löns int’ förklar’ för dem som int’ begrip".
Fattar han inte, kompisen, så är det hans eget fel... ;)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ja jag har ju haft min hoj i 4 år tror jag. Har då inte tröttnat än! Snart kanske jag lär mig köra på den också..
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Ja jag har ju haft min hoj i 4 år tror jag. Har då inte tröttnat än! Snart kanske jag lär mig köra på den också..

Och jag har haft min i 10 år nu och inte tröttnat..å andra sidan är det inte samma hoj nu eftersom jag byter "prylar" hela tiden, he he! NY HOJ VARJE ÅR!!!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
6 år, 6 säsonger och 3768 mil. Inte alls tröttnat! Har bytt följande: ;)
Reflexen baktill. Stötdämpare. Skruvar till sadel och sidokåpor. Fly screen som har åkt av och på och av igen (extra vågad moddning). Och nu till 2014 års säsong, sadeln då!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top