Triumph Thruxton-tråden

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Tackar Thruxtoneric o Middleton. Bra tips o länkar. Öhlinarna tycks kräva lie mer arbete om än att de har mer finnesser.

Vi får se vart gubben hamnar...

Litet påpekande..A/Ö-kittet är INTE möjligt att återställa till original utan att byta innerrör också eftersom man svarvar detta i nederkant och plockar ut innehållet. Nu tror jag ingen vill återställa till original när man väl har fått en bättre fjädring men ett påpekande är väl på sin plats.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tack för input om batterier. Det är just Lithium Ion som är (det dyra) förslaget från Johans. Eller Yuasa i mellanpris. Alternativt lågpris från Biltema (eller annan).
Det blev ett Yuasa. Beställde ett från UK nyss för £45 inkl. frakt. Johans Mc skulle ha 1150 kr i sin butik. Så det skiljde en hel del...

Lithium är nog jättebra men lite dyrt. Kände mig för snål för det. Biltema är kanske ok för 369 kr. Men Yuasa som jag kört med i 6 år har ju visat sig vara bra. Så det blev Yuasa, ett "riktigt märke" och inget okänt no-name batteri, för runt 475 kr. Helt OK!
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nån som har provat Triumphs gelsadel? Bättre komfort än original? http://www.mcweb.se/sadel-gel-seat-p-1101-c-1236.aspx
Eller singelsadeln? http://www.mcweb.se/sadel-solo-p-1027-c-1236.aspx

Jag tänker på komforten i första hand. Originalsadeln är ju inte toppenbekväm efter några timmar i sadeln. Samtidigt så lurar jag lite på singelsadeln, mest för att den ser lite annorlunda ut. Kul att variera sig över tiden. Och så måste man ju ha något att sätta upp på julklappslistan! :)

//TMax *Fööörsiiiktig moddare...*
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Nån som har provat Triumphs gelsadel? Bättre komfort än original? http://www.mcweb.se/sadel-gel-seat-p-1101-c-1236.aspx
Eller singelsadeln? http://www.mcweb.se/sadel-solo-p-1027-c-1236.aspx

Jag tänker på komforten i första hand. Originalsadeln är ju inte toppenbekväm efter några timmar i sadeln. Samtidigt så lurar jag lite på singelsadeln, mest för att den ser lite annorlunda ut. Kul att variera sig över tiden. Och så måste man ju ha något att sätta upp på julklappslistan! :)

//TMax *Fööörsiiiktig moddare...*

Ja, det är väl fan att man inte kan hålla sig ifrån den här tråden.:)

Kollade dina länkar och sökte lite och hittade detta:
http://www.triumphrat.net/club-cafe/118905-aftermarket-seats-for-the-thruxton.html

Så nu är jag sugen på att köpa en solosadel till Scrambler. Den lär enligt länken vara betydligt bekvämare än Thruxtons sadel samt passa rakt av + att cutsen också passar utan mods. På köpet får man ett litet utrymme för en verktygspåse.
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Hej-apropå vintermods...
Kedjeskydd i skruvst..jpg
Om jag lyckades infoga bilden, känner du igen ditt kedjeskydd BJN?
Det är tur att det finns folk som lever på att sälja spackel!
Hasse D
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
ISR försök....jpg
Klurigaste modden i vinter blir nog att göra en adapter till detta ok. Hastighetsmätarkabeln klarar sig precis men jag måste modifiera skärmstaget. 'någon som har ett sån't här skärmstag liggande jag kan köpa?
Skärmstag.jpg
Det får gärna vara skrapat och rostprickigt. Om ide'en inte funkar vill jag inte offra originalet nämligen.
Hasse D
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
View attachment 395767
Klurigaste modden i vinter blir nog att göra en adapter till detta ok. Hastighetsmätarkabeln klarar sig precis men jag måste modifiera skärmstaget. 'någon som har ett sån't här skärmstag liggande jag kan köpa?
View attachment 395768
Det får gärna vara skrapat och rostprickigt. Om ide'en inte funkar vill jag inte offra originalet nämligen.
Hasse D

Jag klippte bara av mitt stag på vänstra sidan. Det blev tillräckligt stadigt och såg inte så konstigt ut :)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag klippte bara av mitt stag på vänstra sidan. Det blev tillräckligt stadigt och såg inte så konstigt ut :)

Jag tycker ju att Hasse borde kompensera den betydande viktökningen spacklingen av kedjeskyddet innebär med att helt sonika bobba framskärmen!
Voila! Inget behov av några onödiga stag längre!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
View attachment 395767
Klurigaste modden i vinter blir nog att göra en adapter till detta ok. Hastighetsmätarkabeln klarar sig precis men jag måste modifiera skärmstaget. 'någon som har ett sån't här skärmstag liggande jag kan köpa?
View attachment 395768
Det får gärna vara skrapat och rostprickigt. Om ide'en inte funkar vill jag inte offra originalet nämligen.
Hasse D
Jävligt snyggt bromsok iaf Hasse!
EDIT: Gör som Twintorsk säger. Kapa skärmen fram så att du inte behöver något stag.
 
Last edited:

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Å nä fy fan. Mitt original kedjeskydd omvandlat till oigenkännlighet. Inga mer affärer med dig Hasse. :D
'Ledsen om jag upprör dina känslor BJN men du visste att jag inte tänkte "bobba" kedjeskyddet. Men jag är så trött på att min vita bakskärm och hö sida av bakfälgen blir slitiga direkt efter tvättning pga dålig design av kedjeskydd.
Hasse D
 

1014

Medlem
Gick med
9 Sep 2012
Ort
UDDEVALLA
Hoj
2 x THRUXTON-04, TROPHY 1200-96
Bekvämt...

Ja, det är väl fan att man inte kan hålla sig ifrån den här tråden.:)

Kollade dina länkar och sökte lite och hittade detta:
http://www.triumphrat.net/club-cafe/118905-aftermarket-seats-for-the-thruxton.html

Så nu är jag sugen på att köpa en solosadel till Scrambler. Den lär enligt länken vara betydligt bekvämare än Thruxtons sadel samt passa rakt av + att cutsen också passar utan mods. På köpet får man ett litet utrymme för en verktygspåse.

Förstår inte vad ni pratar om - bekväm sadel...:va
 

Bifogat

  • Pössoffa.jpg
    Pössoffa.jpg
    200.2 KB · Visningar: 105

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Förstår inte vad ni pratar om - bekväm sadel...:va
På Vätternrundan behöver man en skön sadel!;) 90 mil på två dagar kräver tåliga lår- och skinkmuskler. (Eller en eftermarknadssadel?)

Just Vätternrundan behöver vi kanske inte detaljplanera ännu. Men man kan ju snart börja fundera på andra kul turer i vår. Och presentera för oss övriga i tråden framöver när det börjar bli varmare igen.

T ex
* en Bohus/Dalslands-tur. Med BJN som guide? (jag kan bidra lite oxå)
* Skåne o/e Halland? Någon villig stigfinnare som kan guida oss på go'a vägar?
* Västgötatur? Någon villig stigfinnare? Det finns massor av småvägar som bara längtar efter att få trafikeras av en Thruxton!

Östkusten, Stockholm/Mälardalen och resten av Sverige (75-80 %?) kan jag dessvärre inte ta ansvar för. Det är för långt hemifrån för mig så jag hittar för dåligt... Så där får någon annan ta initiativen!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top