Triumph Thruxton-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Om vi nu pratar Thruxton så är väl den här rätt lyckad utan att se ut som om den kostar en förmögenhet. Kompisen med Panigale pratar nu om en riktigt extrem Thruxton som publicerats i senaste Bike. Återstår att se men det var typ 300 000 kr i produktionskostnad så den bör ju vara rätt extrem.
 

Bifogat

  • triumph-thruxton-cafe-racer-2B.jpg
    triumph-thruxton-cafe-racer-2B.jpg
    155.2 KB · Visningar: 115

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Vad är det för fel att surfa på en måndag CALLAHAN? För du menar väl inte att det är fel att dricka öl på en måndag?:D Nu vet jag inte om Hasse gjort det men fel är det ju inte oavsett.

Ungdomar och ungdomar. Det är ni väl de flesta av er. :) Det är väl bara TÄ ( Thruxtonerich) och NÄ (= jag) som är riktigt vuxna i den här tråden. Å vi är ju inte riktigt vuxna vi heller även om vi nu råkar vara äldst.:yoparty
Öl dricker man ju hela veckan givetvis och surfar gör man ju alla dagar och tider på dygnet.:tummenupp
Och vuxen blir aldrig vi killar.:yoparty
Sen var det ju så förr att det var ju fult att dricka på vardagar, då hade man ju problem med spriten.
Men jag brukar alltid säga att jag inte har problem med spriten utan att det är tvärt om.:banana

När jag första ggn på länge är gräsänkling i huset utan barn och fru så tager jag mig en grogg, å andra sidan har jag ju redan en hoj att njuta-köp en!!!
Hasse D
Ja då får man passa på helt klart!:fyllisar
Då brukar jag även passa på att rasta stereon eller hemmabion rejält också.:yoparty
Angående hoj så kommer det stå en här förr eller senare.:rofl
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Öl dricker man ju hela veckan givetvis och surfar gör man ju alla dagar och tider på dygnet.:tummenupp
Och vuxen blir aldrig vi killar.:yoparty
Sen var det ju så förr att det var ju fult att dricka på vardagar, då hade man ju problem med spriten.
Men jag brukar alltid säga att jag inte har problem med spriten utan att det är tvärt om.:banana



Ja då får man passa på helt klart!:fyllisar
Då brukar jag även passa på att rasta stereon eller hemmabion rejält också.:yoparty
Angående hoj så kommer det stå en här förr eller senare.:rofl

Jag brukar vara lite språkvårdare och har inte mycket till övers för det s k "sms-språket" eller "chat-språket". Nu är visserligen den här tråden lyckligt befriad från dessa avarter men de nya "språken" har tillfört något vettigt också. Smilies! De visar tydligt och på ett enkelt sätt tonen i inlägget och sinnesstämningen på den som skriver. Läs t.ex. våra inlägg ( det som jag citerar och det som du citerar) utan smilies. Då hade de kunnat få en helt annan innebörd ( tolkad av den som läser det) så att människor tar illa vid sig helt i onödan. Jag har varit med om det många gånger på gamla e-postlistor då vi inte använde smilies utan hoppades att de som läser förstår att detta skriver jag med glimten i ögat. Det blev bra ibland men inte alltid. Heja smilies!:tummenupp:krama:):yoparty:banana
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Jag brukar vara lite språkvårdare och har inte mycket till övers för det s k "sms-språket" eller "chat-språket". Nu är visserligen den här tråden lyckligt befriad från dessa avarter men de nya "språken" har tillfört något vettigt också. Smilies! De visar tydligt och på ett enkelt sätt tonen i inlägget och sinnesstämningen på den som skriver. Läs t.ex. våra inlägg ( det som jag citerar och det som du citerar) utan smilies. Då hade de kunnat få en helt annan innebörd ( tolkad av den som läser det) så att människor tar illa vid sig helt i onödan. Jag har varit med om det många gånger på gamla e-postlistor då vi inte använde smilies utan hoppades att de som läser förstår att detta skriver jag med glimten i ögat. Det blev bra ibland men inte alltid. Heja smilies!:tummenupp:krama:):yoparty:banana
Hej hopp för Smileys
Finns det ngn som betyder arg och elak?
Hasse D :hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Nån som sett filmen The Girl With The Dragon Tattoo?

Är det en gammal Triumph hon(Lisbeth Salander) kör i den filmen?
Avgas systemet sitter ju på vänster sida tex och den ser väldigt liten ut.
Eller är det så att det är en cafe stukad japs?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nån som sett filmen The Girl With The Dragon Tattoo?

Är det en gammal Triumph hon(Lisbeth Salander) kör i den filmen?
Avgas systemet sitter ju på vänster sida tex och den ser väldigt liten ut.
Eller är det så att det är en cafe stukad japs?
Såg nåt om det. Gammal encylindrig japs har jag för mig..
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Nu har jag packat in hojarna för vintern. Det är inte så mycket jag gör nu för tiden då jag kommit på genom åren att de mesta tipsen är i onödan för en hoj som ska stå några månader.

Det jag gör är att tvätta samt byta olja och filter. Även en noggrannare rengöring samt lite polish och wax. Smörjer kedjan för andra gången på året gör jag också. Dessutom tar jag ur batteriet för att underhållsladda en gång under vintern. Laddar fullt gör jag nu och sen en gång till innan våren.

Det jag inte gör längre är:
Pytsa in olja i tändstiftshålen.- Behövs inte så som mina hojar står.
Smörja in metalldelar med olja. - Samma anledning som ovan.
Ändra lufttryck i däcken. - Ungefär som med gräset då jag hade hus. Vissa förordade att klippa det kort och angav skäl för det. Andra förordade att låta det växa långt och angav skäl för det. Så jag lät det vara vid samma höjd som vanligt inför vintern . Samma med lufttryck i däcken. Vissa förordar höja och andra förordar sänka. Jag gör inte nåt.

Hur gör ni?

När det gäller andra attiraljer så har jag rengjort, smort allt skinn.Biltema skinntvål samt Biltema skinnolja. Någon som kan mycket bättre än jag har luskat ut att Biltemas prylar är exakt desamma som säljs mycket dyrare under annat namn. Som så ofta. Jag vet, Biltema säljer skit blandat med riktigt bra grejer. Det gäller att kunna sovra i materialet.

Rengjort och paketerat hjälmar har jag också gjort. Vad har i gjort som Sven E sa?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tänkte vinterserva i november. Dags för ventilservice nu vid nästan 4000 mil. Tvätta lite extra noga. Byta batteri, det är slut efter 6 säsonger. Koppla in en Ctek. Ställa upp hojen på centralstödet. Lägga något lätt (ett lakan?) över för att hålla dammet borta. That's it. Tilläggas bör att hojen står torrt och fint i garage.

Blir sedan körlusten för svår i vinter, och vägarna är torra, så får Sprinten komma ut och ruska på sig. Den är är relativt lätt att tvätta. Och scootern har som jobb att rulla i ur och skur (men inte snö) så den får ta hand om brukskörningen.

OT: f. ö. så får Sprinten samma behandling som Thruxan, tvätt, Ctek, centralstöd, lakan, 4000-milaservice inkl. ventiler. Lär bli dyrt med 2 x ventilservice... :gråta
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Det låter helt seriöst vad du gör, jag får dåligt samvete. Jag tänkte faktiskt inte göra ngt sådant. I vinter skall jag modifiera ditt gamla kedjeskydd, montera ett sexkolvars ISR ok fram, byta kedja-drev -däck och bara sitta i garaget och titta på min fina motorcykel. När jag började intressera mig för Trajumf var det flintorna som hägrade-blockmotorerna såg fjantiga ut! Senare körde jag så mycket blocktraja att jag blev förälskad i dessa. Efter att ha haft denna Hinkleymoppe i 4 år och med detta många fina upplevelser kan jag bara, ibland ,sjunka ner i garagefotöljen och njuta formerna. Man vänjer sig-och det är kul att TRIUMPH lever!
Hasse
QUOTE=BJN;5915474]Nu har jag packat in hojarna för vintern. Det är inte så mycket jag gör nu för tiden då jag kommit på genom åren att de mesta tipsen är i onödan för en hoj som ska stå några månader.

Det jag gör är att tvätta samt byta olja och filter. Även en noggrannare rengöring samt lite polish och wax. Smörjer kedjan för andra gången på året gör jag också. Dessutom tar jag ur batteriet för att underhållsladda en gång under vintern. Laddar fullt gör jag nu och sen en gång till innan våren.

Det jag inte gör längre är:
Pytsa in olja i tändstiftshålen.- Behövs inte så som mina hojar står.
Smörja in metalldelar med olja. - Samma anledning som ovan.
Ändra lufttryck i däcken. - Ungefär som med gräset då jag hade hus. Vissa förordade att klippa det kort och angav skäl för det. Andra förordade att låta det växa långt och angav skäl för det. Så jag lät det vara vid samma höjd som vanligt inför vintern . Samma med lufttryck i däcken. Vissa förordar höja och andra förordar sänka. Jag gör inte nåt.

Hur gör ni?

När det gäller andra attiraljer så har jag rengjort, smort allt skinn.Biltema skinntvål samt Biltema skinnolja. Någon som kan mycket bättre än jag har luskat ut att Biltemas prylar är exakt desamma som säljs mycket dyrare under annat namn. Som så ofta. Jag vet, Biltema säljer skit blandat med riktigt bra grejer. Det gäller att kunna sovra i materialet.

Rengjort och paketerat hjälmar har jag också gjort. Vad har i gjort som Sven E sa?[/QUOTE]
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tmax: kollade mitt ventilspel i våras nån gång. Min har gått lite drygt 4000, en avgasventil låg ff på maxspel, resten inom toleranserna. Pratade med mekarna på Johans och dom tyckte jag inte behövde kolla på 4000 mil igen.
Bara njuta av livet.. ventilerna slits knappt om det inte är nåt riktigt fel.
Tydligen väldigt välbyggda dom här motorerna!
Klattrandet i min maskin har försvunnit förresten.. säkert bara lite slapp transkedja.
Fast Sprinten verkade ju behöva en liten genomgång..
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Nu är jag också klar inför vintern; har tagit mig drygt två månader. Nästa år försöker jag nog köra längre, för jag börjar redan att få körsug.

Jag har:
* pumpat däcken, med en aning extra tryck eftersom de tappar ganska fort (tycker jag). Jag hoppas på att kunna använda en 12 V-kompressor för att underhållspumpa lite under vintern.
* tankat fullt med 98 oktan (för ovanlighetens skull) och med bränslestabilisering.
* gjort rent henne; hon var ganska ren så det blev bara en vända med Wash 'n Wax och dylika grejer.
* bytt olja och oljefilter.
* satt batteriet inomhus på underhållsladdning.
* smort in "alla" metalldelar (garaget är ganska öppet så det är både kallt och fuktigt).
* slängt på överdraget.

Jag kom inte åt att skruva ut tändstiften på grund av luftinsprutningen så det fick var. Min far föreslog att jag kunde köra med startmotorn någon gång då och då för att få upp olja, men jag vet inte. Till våren så försvinner SAISen och därmed det problemet. :p

Brukar ni starta och varmköra under vintern? Det verkar råda delade meningar om huruvida man skall göra det eller ej.
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Det är ju jättemysigt att dra igång moppen ibland om vintern och njuta ljudet och det är säkert bra för motorn. Å andra sidan om den står svinkallt kanske spelen slits upp...
Vad vet jag
Hasse
Nu är jag också klar inför vintern; har tagit mig drygt två månader. Nästa år försöker jag nog köra längre, för jag börjar redan att få körsug.

Jag har:
* pumpat däcken, med en aning extra tryck eftersom de tappar ganska fort (tycker jag). Jag hoppas på att kunna använda en 12 V-kompressor för att underhållspumpa lite under vintern.
* tankat fullt med 98 oktan (för ovanlighetens skull) och med bränslestabilisering.
* gjort rent henne; hon var ganska ren så det blev bara en vända med Wash 'n Wax och dylika grejer.
* bytt olja och oljefilter.
* satt batteriet inomhus på underhållsladdning.
* smort in "alla" metalldelar (garaget är ganska öppet så det är både kallt och fuktigt).
* slängt på överdraget.

Jag kom inte åt att skruva ut tändstiften på grund av luftinsprutningen så det fick var. Min far föreslog att jag kunde köra med startmotorn någon gång då och då för att få upp olja, men jag vet inte. Till våren så försvinner SAISen och därmed det problemet. :p

Brukar ni starta och varmköra under vintern? Det verkar råda delade meningar om huruvida man skall göra det eller ej.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top