Triumph Thruxton-tråden

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag pratade nyss med en känd triumphsäljare i Anderstorp och fick reda på att om 3 veckor kommer dom första thruxton r till honom..flera är sålda men han trodde att det blir nån enstaka över..han åker själv till Portugal för provkörning nästa vecka..blir ett besök i Anderstorp snart igen då!!

I värsta fall blir det en sån här::12798895_10209444479215717_1368100970954112152_n.jpg
 
Last edited:

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Jag håller med både Alikzus och Thruxtoerih ovan. Alikzus du är ovanligt klok för att vara så ung. :)

Det är rätt det du säger också TÄ, när man väl bestämt sig för att sälja vill säga.

Jag har haft hoj registrerad och laglig för gata sedan 1975. Många år men med min filosofi blir det inte så många hojar. En enda gång har jag sålt för att köpa nyare och bättre. Det var när jag efter 17 år sålde min GS1000G-82 för att köpa en XJR1300. Alla andra hojar jag ägt har jag sålt av andra orsaker. Som exempel kan nämnas att XJR1300 sålde jag för att överleva och inte köra så jävla fort.

Min kompis Pål är helt annorlunda och värre än de flesta här i tråden. Jag hade honom som elev en gång så han är 10 år yngre men han har haft otroligt många fler hojar än jag. Ett år vet jag att han bytte hoj fyra gånger under vinterhalvåret då han inte körde en enda en av dem.

Enligt vad Pål berättat hade han så många hojar ett år att skatteförvaltningen tog kontakt och frågade om han var svarthandlare, men det kanske bara var en fyllehistoria...Dessutom bytte han ju stil med varje hojtyp vilket måste vara en upplevelse och erfarenhet i säg!
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag kan pilla loss och mäta om ni förklarar lite tydligare vad jag skall mäta
Hasse D

Det är inte en originalpryl. Eftersom hjulaxeln är ihålig så kan man köra in en gängad stång där som man fäster bobiner på. TÄ körde så och BJN gör. Jag tänkte göra det samma. Så måtten man behöver är hålets längd/djup, bobinernas längd samt lite till för (kupol)muttrar. Jag meddelar här i tråden vilken längd som jag kommer fram till när jag har kommit så långt.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hur lång skall gängstången vara? Tänkte köpa de där pryttlarna idag när vi ändå skall ut till sambons föräldrar och då skulle jag kunna kapa den där också.

Ursäkta att jag inte har svarat men såg ju att TÄ gjorde det och det var ju honom jag fick tipset av. Jäkla bra tips tycker jag. Den här idéen sågades på något ställe för att man inte kan använda den då man ska ta av hjulet. Jag lyfter gärna upp hojen så fort jag ska meka med något eller tvätta eller smörja kedjan ( alla är ju inte så kloka att de sätter på centralstöd) å det är vansinnigt mycket lättare att lyfta hojen i bobbinerna än med plattor under swingen om man är ensam.

Om du inte har köpt lyftare ännu så glöm inte att det behövs plattor för att lyfta under swingen när man ska ta av bakhjulet.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Åh helvete.. det där testet gjorde ju inte suget mindre. :kär Nu väntar jag bara på svar från banken om jag har råd.. hehe

Efter senaste testet som Thruxtonerich länkar till börjar även en trög gamling som jag få upp pulsen för den hojen. Grejen var nog att han jämförde med en Ducce 1000S som jag varit intresserad av och inte med trajor bakåt i tiden bara.

På tal om bakåt i tiden, har de inte gjort insprutningen med enorm retrolook? Jag tycker att det påminner om en gammal Amal Monoblock förgasare.

Unna dig detta! Tjööp å berätta! Banken har pengar och kursar inte!
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Ursäkta att jag inte har svarat men såg ju att TÄ gjorde det och det var ju honom jag fick tipset av. Jäkla bra tips tycker jag. Den här idéen sågades på något ställe för att man inte kan använda den då man ska ta av hjulet. Jag lyfter gärna upp hojen så fort jag ska meka med något eller tvätta eller smörja kedjan ( alla är ju inte så kloka att de sätter på centralstöd) å det är vansinnigt mycket lättare att lyfta hojen i bobbinerna än med plattor under swingen om man är ensam.

Om du inte har köpt lyftare ännu så glöm inte att det behövs plattor för att lyfta under swingen när man ska ta av bakhjulet.

En mycket bra mc-lyft är detta Abba-stand..vet inte om det finns till Thruxen men till min Striple funkar det utmärkt!
http://abbastands.co.uk/
P1010282.jpgPA060005.jpg
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Jag har detta Bike-Lift Stand - funkar kanonbra till Thruxton.
http://www.motoaction.se/osorterat/...ptvgyDyyywJWoXgB_j5NHsXOC2i2Lr5HekaAoPw8P8HAQ

Lite balansövning när man skall få upp hojen. Enklast om man börjar med att palla under sidostödet lite så att hojen inte lutar så mycket. När man sen skall släppa ner den så är det bara att sitta på hojen samtidigt som man gungar lite framåt och ha något som gör att lyftens hjul hindras (t.ex. några små gummi bitar).
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag har detta Bike-Lift Stand - funkar kanonbra till Thruxton.
http://www.motoaction.se/osorterat/...ptvgyDyyywJWoXgB_j5NHsXOC2i2Lr5HekaAoPw8P8HAQ

Lite balansövning när man skall få upp hojen. Enklast om man börjar med att palla under sidostödet lite så att hojen inte lutar så mycket. När man sen skall släppa ner den så är det bara att sitta på hojen samtidigt som man gungar lite framåt och ha något som gör att lyftens hjul hindras (t.ex. några små gummi bitar).

Funkar utmärkt med BT:s depåstöd..har/hade jag till Thruxen o Striplen till halva priset.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Depastod-2000028550/
 

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Efter senaste testet som Thruxtonerich länkar till börjar även en trög gamling som jag få upp pulsen för den hojen. Grejen var nog att han jämförde med en Ducce 1000S som jag varit intresserad av och inte med trajor bakåt i tiden bara.

På tal om bakåt i tiden, har de inte gjort insprutningen med enorm retrolook? Jag tycker att det påminner om en gammal Amal Monoblock förgasare.

Unna dig detta! Tjööp å berätta! Banken har pengar och kursar inte!

Är inte så insatt i hur dessa gamla förgasare som du nämner ser ut men det stämmer ju att de verkligen försöker få retrolook på grejerna. T.ex. sitter det ju även fejkade kylflänsar runt grenrören. Jag kan tycka att det är bra gjort om man har gjort det snyggt och av vad jag sett hittills så ser det så ut men en massa detaljer som försöker ge sken av något som det egentligen inte är kan ju också kännas lite "billigt" på ngt sätt. Vad tycker ni?
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Är inte så insatt i hur dessa gamla förgasare som du nämner ser ut men det stämmer ju att de verkligen försöker få retrolook på grejerna. T.ex. sitter det ju även fejkade kylflänsar runt grenrören. Jag kan tycka att det är bra gjort om man har gjort det snyggt och av vad jag sett hittills så ser det så ut men en massa detaljer som försöker ge sken av något som det egentligen inte är kan ju också kännas lite "billigt" på ngt sätt. Vad tycker ni?

Jag tycker att Triumph har lyckats mycket bra med sin tolkning av "den gamla goda tiden"!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Monobloc kopiorna är nog det fränaste.. undrar hur lång tid det tar innan nån customshop visar upp en med äkta vara och 120 bakhjulshästar.. :D
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
monoblock kopiorna? menar du oken? för vad jag vet så e det la äkta monoblock brembo m4 eller liknande på thruxton R:en

Ogillar den långa tanken på R:en, jag e ganska kort men har ju aplånga armar men va ändå knepigt och rätt obehagligt att sitta på R:en. Skulle jag köpa en R så vill jag nog ha standard tanken som är lite kortare om jag ska vara ärlig. Inte upprätt nog å inte heller sportigt utan nått imellan som gör det hela obehagligt. annars e ju hojen guld jue, å juste ang guld, ogillar att bakdämparna och framgaffel e i guld eloxerade, svarta, silvriga elelr kromade hade varit mer cafestuk för mig. men oj vad gött den lät.. undra va det e som gör att trajjorna låter som om de kompressormatade typ.. älskar det vinandet.
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top