Triumph Thruxton-tråden

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
monoblock kopiorna? menar du oken? för vad jag vet så e det la äkta monoblock brembo m4 eller liknande på thruxton R:en

Ogillar den långa tanken på R:en, jag e ganska kort men har ju aplånga armar men va ändå knepigt och rätt obehagligt att sitta på R:en. Skulle jag köpa en R så vill jag nog ha standard tanken som är lite kortare om jag ska vara ärlig. Inte upprätt nog å inte heller sportigt utan nått imellan som gör det hela obehagligt. annars e ju hojen guld jue, å juste ang guld, ogillar att bakdämparna och framgaffel e i guld eloxerade, svarta, silvriga elelr kromade hade varit mer cafestuk för mig. men oj vad gött den lät.. undra va det e som gör att trajjorna låter som om de kompressormatade typ.. älskar det vinandet.
Näj!!! Kulturlösa själ! Monobloc är gamla fina amal förgasare från långt innan vi var födda.
 
Last edited:

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Njaa jag var född när Monobloc förgasare användes!:)
Concentriccarna kom ju några år senare och de var ju lite sådär oxå enligt Meriden som ändå tyckte de var ok då man kunde köpa nya för 2 pund stycket när de blev slitna:hihi
Hej igen å ursäkta om det blev till att jag verkar citera mig själv...
Jo jag köpte ju en Bonnie 2002a härom veckan som min son skall övningsköra med.
den behöver lite hjälp med finishen...
Nu har vi kommit till den tidspunkt då jag behöver tips och goda råd...
#Vilka stötdämpare skall man välja om man vill ha bättre än original men inte totalt spräcka budgeten? Dunstall säljer några billiga piggybank'are kan de vara bra eller kinaskit-ngn som vet? Är Hagons bättre än original eller liknande?
#Motorkåporna är korroderade och måste åtgärdas. Vad rekommenderas? Polera och vaxa, polera och klarlacka eller blästra och lacka silver exempelvis?
#Avgasrören duger väl i början men ser lite dassiga ut. Är original Thruxton gjorda i rostfritt, jag har sett dem annonseras begagnade ibland?
#Det hade varit roligt med varvräknare förutom hastighetsmätaren i samma fäste som Thruxton/T100. 'någon som bytt till andra och vill sälja originalet till oss?
#'någon som har kvar originalskruvar till sadeln och bytt till andra och är villiga att avyttra dem till oss?
#Dessutom behöver jag ett bakre framskärmsstag till Bonneville om ni har nå't tips?
Jag har beställt lite prylar fr Anderstorp bl a ett strypningskit för 34 hk som Triumph kan tillhandahålla för den som vill omregga till mellanvikt för övningskörning, förgasare skall rengöras och lite till men snart kan den provstartas!
Alla tips och kommentarer är välkomna
Hasse D
 

Bifogat

  • Det artar sig....JPG
    Det artar sig....JPG
    693.5 KB · Visningar: 61
  • Tvättad och polerad delvis.JPG
    Tvättad och polerad delvis.JPG
    697 KB · Visningar: 62

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Bråda dagar! Mina grenrör är rostfria, och jag köpte några hyfsat billiga hagondämpare som är klart bättre än original. Putsa är jobbigt så det bör man ju låta bli..
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Och jag köpte dämpare från Ikon, modell 7610. Tydligt bättre är original. Jag tyckte att "findämpare" :) tex från Öhlins var för dyra för min budget. Gav 3500 kr eller så (mässpris) för några år sedan. Troligen lite dyrare idag...
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
När det gäller avgassystem så skiljer det lite på standard bonneville och thruxton i "änden vid ljuddämparen" så du behöver ljuddämpare till thruxton också om du byter.
Hagon eller Ikon är ett bättre val än standard.
Blästra och lacka motorkåporna är väl minst jobb och lättare underhåll.
Du kan kolla sprängskisser här...http://www.triumphcenteruppsala.se/
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Precis nu fick jag reda på från säker källa i Düsklant att nya Thruxton R med racekit ger 112 hk. En ökning med ca 15 hk. Racekitet består ju av ljuddämpare utan kat, kammar och ombyggd l-box och jag förmodar också omprogrammering av ecun. Vad kalaset kostar vet jag inte.
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Bara så du vet -din gamla hoj vårdas ömt och frugan njuter när hon kör. Jag kan se att det finns power när hon omkör med en lätt vridning på gasen och jag måste ge allt för att hänga med. Jag har inte provkört ännu och det är för att jag inte har råd att porta etc.
Lycka till med din nya hoj:)
Hasse D
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
...ännu. För du kommer att köpa det, eller hur? :) :)

Inte alls helt solklart att det blir något köp..pensionen medger tyvärr liten plats för stora utsvävningar..är ju en affär runt 150000 kr! Jag ska titta, känna och provköra först och sen rannsaka mitt samvete och leta efter gömda skatter, ha ha!
 
Last edited:

iFKH

Medlem
Gick med
7 Feb 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton
Hej alla,
Inför årets Vätternrunda så funderar jag på om vi kan satsa på någon av de senare helgerna i juli. Mest för att jag själv inte kan komma loss de tidigare helgerna. Så om jag skall vara reiseleiter så får det bli 23-24 eller 30-31 juli. Om jag skall ta täten alltså.

Om någon annan tar täten/initiativet så kan vi (ni) givetvis köra någon annan helg! :)

Vad säger ni andra? Kan det funka att köra sent i juli istället för tidigt/mitt som tidigare år?

30-31 juli skulle passa mig utmärkt. Jag prelbokar, mest för att det ser så ljuvligt ut i kalendern!!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Toppen! Skriv gärna in dig här http://doodle.com/poll/ytcvhmpqiyf76itr så använder vi Doodle som preliminär deltagarlista.

Det är ju inte altid som Sverige+sommar+sol hänger samman på det sätt man skulle önska...
Tidigare år har vi gjort så att vi haft första helgen som första alternativ. Om det skulle visa sig vara sk*itväder då så har vi haft andra helgen som reserv. Nu behöver vi kanske inte spika detta redan nu, i mars, men framöver behöver vi sätta ned foten och bestämma det ena eller det andra.

Samt prel.boka övernattning. Vi talar ju om juli och därmed högsäsong på vandrarhem och hotell.

Vad säger ni veteraner - skall vi fortsätta med A6/Sjökanten eller leta upp något annat?
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Det är ju inte altid som Sverige+sommar+sol hänger samman på det sätt man skulle önska...
Tidigare år har vi gjort så att vi haft första helgen som första alternativ. Om det skulle visa sig vara sk*itväder då så har vi haft andra helgen som reserv. Nu behöver vi kanske inte spika detta redan nu, i mars, men framöver behöver vi sätta ned foten och bestämma det ena eller det andra.

Samt prel.boka övernattnng. Vi talar ju om juli och därmed högsäsong på vandrarhem och hotell.

Vad säger ni veteraner- skall vi fortsätta med A6/Sjökanten eller leta upp något annat?

För säkerhets skull så bör vi kanske ta höjd för dåligt väder? Samtidigt så vore det ju tråkigt att dissa iFKH i sådana fall.

Jag tycker att A6/Sjökanten är trevligt. Jag provade ju Ibiz under min bonusnatt förra året och det var ett tristare hotell och med avseende på mat så har man typ snabbmat eller hotellets restaurang att välja på (om man inte vill knata in mot centrum). Men det finns kanske andra prisvärda alternativ i krokarna?
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Vårförberedelse

Idag har jag förberett Ryath för våren: Batteriet är satt på plats, oljan och filtret är bytt med hjälp av det nya depåstället och jag passade på att göra en "Reset Adaption" av mappningen (för nu har jag skaffat en söt liten Windows-laptop). I vanlig ordning så startade hon på första försöket och jäkla vilken skön känsla det var att köra igen, även fast det bara var tillbaka ner i garaget. :banana

40 cm är för långt för bobinfästet, men det dög gott idag. Jag skall slänga bort det igen och sedan finlira hemma hos svärföräldrarna vid något lämpligt tillfälle, för då har jag tillgång till lite roligare verktyg.

Men BJN, hur fanken får du upp hojen på stödet på egen hand? Jag fick ringa sambon och be om support för att reda ut det hela...
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top