Alikzus
Twin Power Ranger
- Gick med
- 21 Sep 2003
- Hoj
- Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Well, thank you, sir.
Finemang, det var eller mindre så som jag gjorde (hade kollat runt lite innan). Det låter ju dessutom som att jag inte behöver vara orolig för att tappa huvudlänken.
Jao, men då skall man komma ihåg att kolla det innan också. Din metod kan nog duga däremot; dessutom så skall hon på service direkt, så de borde ju fixa det då om inte annat. Men till en annan gång...
Det brukar jag faktiskt göra. Ibland har jag till och med haft med mig verktyg till det som jag har skruvat på för att vara på den säkra sidan.
Jag kollade inte deras video men texten är bra förutom att det står att det behövs specialverktyg. Det går ändå men blir svårare och kräver erfarenhet!
http://www.biketorqueracing.co.uk/b...n-and-sprockets/how-to-fit-a-rivet-chain-link
Finemang, det var eller mindre så som jag gjorde (hade kollat runt lite innan). Det låter ju dessutom som att jag inte behöver vara orolig för att tappa huvudlänken.
Om hjulet inte satt snett innan jag plockade isär noterar jag de godtyckliga markeringarna och sätter tillbaka på samma sätt. Behöver kedjan sedan spännas skruvar jag lika mycket på båda sidor så fortsätter hjulet att sitta rakt.
Sitter hjulet ändå snett märker du det. Hojen drar åt ena hållet och då skruvar du på ena sidan tills den slutar dra. Är inte det tillräckligt noggrant är det bräda eller snöre som gäller. Men jag har aldrig använt det utan använt ögonmått och sedan finjusterat.
Jao, men då skall man komma ihåg att kolla det innan också. Din metod kan nog duga däremot; dessutom så skall hon på service direkt, så de borde ju fixa det då om inte annat. Men till en annan gång...
Eller också använder du din erfarenhet att kolla det du skruvat med. I det här fallet kollar du kedjelås och bakhjul varje gång du stannar en tid framöver. Högst troligt kommer inget att vara fel men hjälper dig mot nojan.
Tvättar man hojen så kollar man allt samtidigt. Varje gång du stannar tar du en snabb titt runt hojen och märker då om något avviker. Inget jobbigt när du vant dig och hjälper dig mot nojan!
Det brukar jag faktiskt göra. Ibland har jag till och med haft med mig verktyg till det som jag har skruvat på för att vara på den säkra sidan.