Triumph Thruxton-tråden

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
De skulle dölja mina bakre blinkers, så det är kört. Allt som behövs är ändå kallingar och en t-shirt, typ.
Någon som köpt något från D9 på TRAT förresten? Han gör massvis med coola fästen till instrument och RAM-fästen mm.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Fel håll TMax. Man drevar alltid med mindre fram och mer bak. Höga varv och max acc är alltid bäst för hojen och för själen.
Eller en extra lång etta så att man är snabbast vid rödljusen. Med mindre behov av att växla kan man istället koncentrera sig på att gasa! :)
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Howdy folks-kul att följa era diskussioner om byte av stötdämpare bak etc. 'antar att de som bytt har rätt. Jag har avverkat 38 mil idag på svängiga vägar; Bullaren, Halden, Örje, Årjäng, Torrskog, Nössemark, Ed och sedan hemåt (Fjällbacka) på östra sidan sö Bullarsjön och det var lite hoppit på några ställen. Jag har ju ett par Öhlinare liggande fr en BMW i samma viktklass men måste modifiera fästen en smula och det har jag inte hunnit ännu. Det skall bli kul att se om det gör ngn skillnad.
Thruxton Erich's inlägg imponerar alltid. Snyggt jobbat hoppas allt lirar. Några är mer seriösa än andra...
'tänkte kika på portarna i vinter. Jag vill inte gärna höja kompressionen då dessa motorer går rätt heta original men fyllnadsgraden och lågvarvsegenskaperna måste förbättras om jag skall leva vidare med den här hojen (T100 -05). Öppnare luftfilter och programmerbar tändbox hjälpte gott i år. Peaken sänktes 1000-1500 varv och det gillar jag men jag vill ju ha en moppe som drar från 2000 och upp till det röda. Om det gick att få ett sådant register med trimmad T140 från -73 så vore det väl faan om man inte kan åstadkomma detta med en 4 ventilerad 865 kubikare. Någon som har vridit kammarna för lågvarvsdriv??? Det lustiga är att på en sån tur som idag tycker jag ofta hojen är lite för slö (tung) men andra ggr så drar den precis så som jag vill. Dessutom vrickar den med rumpan i vissa situationer som jag inte kunnat härleda...Slitet däck ?, Svingbussningar?, styrlager?. Nåväl som alltid är det ju en testsäsong och med åldern listar jag allt på papper för att förbättra succesivt (läses;I vinter).
Gasa på gossar!
Hasse D
 

DirtyDick28

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
BMW 650 GT
Tjabba Hasse.

Låter som om du hade en riktigt fin tur igår.

Om du hade velat haft sällskap hade du bara kunnat höra av dig, då den sortens tur du tog i går hade vart kul att brumma med på.

Så om du känner för att brumma med en riskokare i framtiden, tveka inte på att höra av dig.:banana

Hare nu gött alla fartälskare.

Mvh moped älskaren.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Howdy folks-kul att följa era diskussioner om byte av stötdämpare bak etc. 'antar att de som bytt har rätt. Jag har avverkat 38 mil idag på svängiga vägar; Bullaren, Halden, Örje, Årjäng, Torrskog, Nössemark, Ed och sedan hemåt (Fjällbacka) på östra sidan sö Bullarsjön och det var lite hoppit på några ställen. Jag har ju ett par Öhlinare liggande fr en BMW i samma viktklass men måste modifiera fästen en smula och det har jag inte hunnit ännu. Det skall bli kul att se om det gör ngn skillnad.
Thruxton Erich's inlägg imponerar alltid. Snyggt jobbat hoppas allt lirar. Några är mer seriösa än andra...
'tänkte kika på portarna i vinter. Jag vill inte gärna höja kompressionen då dessa motorer går rätt heta original men fyllnadsgraden och lågvarvsegenskaperna måste förbättras om jag skall leva vidare med den här hojen (T100 -05). Öppnare luftfilter och programmerbar tändbox hjälpte gott i år. Peaken sänktes 1000-1500 varv och det gillar jag men jag vill ju ha en moppe som drar från 2000 och upp till det röda. Om det gick att få ett sådant register med trimmad T140 från -73 så vore det väl faan om man inte kan åstadkomma detta med en 4 ventilerad 865 kubikare. Någon som har vridit kammarna för lågvarvsdriv??? Det lustiga är att på en sån tur som idag tycker jag ofta hojen är lite för slö (tung) men andra ggr så drar den precis så som jag vill. Dessutom vrickar den med rumpan i vissa situationer som jag inte kunnat härleda...Slitet däck ?, Svingbussningar?, styrlager?. Nåväl som alltid är det ju en testsäsong och med åldern listar jag allt på papper för att förbättra succesivt (läses;I vinter).
Gasa på gossar!
Hasse D

Låter precis som sträckan jag veckopendlar med min maskin!
Har ju också samma mål, att få lika brutalt drag (och ljud)som jag hade i t100'n från 67..
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Hasse D: Jag har flyttat kammarna -4,5 grader men jag har ju tidiga 790cc-kammar som har högre lyft, lite annan profil, och dessutom kör jag med 2 insugskammar. Original vet jag inte hur det blir men det är bara att prova. Amerikanarna anser att TPUSA:s 813-kammar + större ventiler + mer kubik is the way to go, dyrt dock. Ganska lite publicerat på nätet om kammar tyvärr. Jag har gått den "tyska vägen" (+ lite "amerikanska vägen") med original ventiler, uppborrat säte (+1mm), portning. Ca 30% högre flöde. Och 904cc med 10,4:1 JE-kolvar, programmerbar tändbox. Lite mindre kompression än amerikanarna rekommenderar. Här en tysk trimmare med mycket gott rykte, på tyska dock:
http://www.bonneville-forum.de/tuning/index.html
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Uppdatering Vätternrundan

Tjena alla,
När vi nu gått in i juni så börjar det bli dags att sätta ned foten och spika något vad gäller The 2012 Triumph Thruxton Lake Vättern Tour!

Vi lade ut ut ett antal helger i juli till förslag, 30/6-1/7, 7-8/7, 14-15/7, 21-22/7 samt 28-29/7. Alla intresserade kunde förstås inte komma loss samtidigt, och de helger som passar bäst är 14-15 samt 21-22 juli. Just då kunde 8 av 9 intresserade åka med. Övriga helger var det flera som inte kunde.

Nitlotten drar alltså Speedtwin som inte kan komma loss under juli. Trist!! Kanske kan man kompensera att du missar detta med att försöka arrangera ett Hallands/Skåne-rejs i augusti? Vi andra tar gärna en guidad tur i Halland och norra Skåne. Finns fina vägar där.

Förslaget är alltså 14-15 juli med 21-22 juli som reserv i fall vädret jäklas med oss. När jag snackade med BJN för en stund sedan föreslog vi att västkustborna samlas på Preem i Överby/Trollhättan lördag kl 9, för gemensam färd till Askersund. Vidare att vi sammanstrålar med östkustbor (och ev. övriga, nytillkomna) på torget i Askersund lördag kl 13.

Var östkustborna samlas avstår jag från att lägga mig i. Det får ni bestämma själva! :)

- Erich, var möts vi upp? Någonstans väster om sjön?
- yonsson, hinner du inte fixa egna väskor så hör av dig, jag har som sagt tre uppsättningar så du kan säkert hitta något som passar... :)
- Någon som kan ta på sig att boka rum på A6 vandrarhem natten mellan lördag och söndag? Se http://www.rocksjon.se/ Själv bor jag gärna i enkelrum om det finns ledigt.

Fler som vill hänga på? Skriv in er i så fall på http://doodle.com/bwn6xf7b9nrvy7nx
 
Last edited:

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Hej TT, om din farsa heter Rolf, bor vid kvarnen och kör hottad duett så har jag pratat med honom. Han vet var jag bor, brukar cykla förbi här ibland sa han. Är du i krokarna så titta förbi så kan vi planera motortrim. Skulle va kul att se din hoj.
Hasse D
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Hej Erich och det var en fin hemsida du länkade. Jag har hört att det är en del fula kanter i våra portar och där kunde det ju ses på bild. Det där kan jag nog förbättra själv men det ser jag nog bäst till hösten när toppen pillas av. Ventilstorleken är kanske tillräcklig. En större ventils flöde skärmas nog för mycket av cylinder väggen ser det ut som. Andra kammar vore kul men utanför min budget då jag har andra hojprojekt som måste fullföljas åxå. Om jag rundar lite i förbränningsrummet a la den hemsidan så får jag nog kompensera med lite hyvling av toppen för att bibehålla kompet. Men det kanske kompenseras om jag minskar överlappet lite grann...
En annan sak som förbryllar mig är att du skippat spjällsensorn. Äldre hojar med manuell tändning typ Trajumf flinta och Ariel etc trivs bäst med hög tändning men vid kraftigt gaspådrag och lägre varv- Acceleration på trean från 1500 varv typ -så svarar motorn bättre om man sänker tändningen en smula. Också gamla bilar har ju vacuumklocka som sänker tändningen vid liknande förhållanden. När jag kollade i Procom programmet så blir det omvänt där, TPSen verkar ge lite extra avancering. Detta sista är förvirrande men i så fall är det kanske logiskt att droppa funktionen som du skrivit i tidigare inlägg om Procom/Hinkley tänkt fel .
Man kanske skulle testa att göra en egen kurva men det får åxå bli i vinter i så fall. Nu skall det köras!
MVH Hasse
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag kan åta mig att boka rum på A6. Själv kör jag enkelrum med hotellstandard. Vill minnas att det var något strul förra året då jag bokade. De ville ha namn och adress på alla man bokade för. Så ni som vill att jag bokar PM:a mig eller skicka ett mail till bjorn@joebarteam.se. Ta med namn, adress och telenummer för säkerhets skull.

Å TCE jag hoppas verkligen att du kommer med och att jag får montera min kamera på din hoj.

Helgen som gäller nu är alltså 14-15 juli.
 
Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
BJN:
Vi snackar alltså 579:-
+Sänglinne och handduk Engångspris per set: 70 kr
+Avresestädning 80 kr/vandrarhemsrum
= 729kr
Brukar ni ta några bärs i centrum innan sängdags eller? I så fall tillkommer ju taxi från centrum till A6.

Jag brukar bo på Stora hotellet. Enkelrum för 796:-. Det ligger precis mitt i centrum, med helg-gratis parkering väldigt nära om man inte får plats på mc-parkeringen (cirka 10 platser) utanför hotellet. Då ingår även grym frukost på söndagar (fram till kl12 typ).

Det kanske kan vara något att fundera på? Det är troligtvis högre klass på det boendet och väldigt centralt, så man slipper mecket med taxi. Priset blir ju i princip samma om man vill slippa packa med sig sängkläder och städa.
https://online.elite.se/reserve

fasad_huvudbild.jpg
 

walk

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Falköping
Hoj
-05 Triumph Thruxton
Tjena boys.

Går i säljtankar iom studier till hösten. Hur ligger priserna? 1100mil, något moddad. :3freak
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
BJN:
Vi snackar alltså 579:-
+Sänglinne och handduk Engångspris per set: 70 kr
+Avresestädning 80 kr/vandrarhemsrum
= 729kr
Brukar ni ta några bärs i centrum innan sängdags eller? I så fall tillkommer ju taxi från centrum till A6.

Jag brukar bo på Stora hotellet. Enkelrum för 796:-. Det ligger precis mitt i centrum, med helg-gratis parkering väldigt nära om man inte får plats på mc-parkeringen (cirka 10 platser) utanför hotellet. Då ingår även grym frukost på söndagar (fram till kl12 typ).

Det kanske kan vara något att fundera på? Det är troligtvis högre klass på det boendet och väldigt centralt, så man slipper mecket med taxi. Priset blir ju i princip samma om man vill slippa packa med sig sängkläder och städa.
https://online.elite.se/reserve

fasad_huvudbild.jpg

Fast kollar du inte fel nu. Hotellstandard har alltid inkluderat sängkläder men inte vandrarhemsstandard. Det finns servering på hotellet "Hasse på sjökanten" så någon taxi behövs inte. Jag är inte låst men tycker nog att standarden på A6 varit helt tillfredsställande. Väldigt trevlig uteservering med utsikt över Rocksjön.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Ok. Bara jag slipper packa ner sängkläder, så är jag nöjd :)
Jag läste nog lite slarvigt. 579 kr/rum + frukost då alltså= helt ok. När vill du ha cash? Skickar du PM när det börjar närma sig, eller vill du ha cash nu? Kör vi även om det är regn? Tror jag bangar vid regn nämligen. Har varken kläder eller tillräckligt starkt psyke för 90mil i regn.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
.....När vill du ha cash? Skickar du PM när det börjar närma sig, eller vill du ha cash nu? Kör vi även om det är regn? Tror jag bangar vid regn nämligen. Har varken kläder eller tillräckligt starkt psyke för 90mil i regn.
Man behöver inte betala i förskott utan betalar på plats, vid utcheckning. Med kort! :)

Regn är inte kul. Halt, vått och kallt. Och så blir hojen skitig.

Det var därför vi bokade 14-15 samt reservdagar helgen efter. I fall vädret blir alltför "svenskt" den 14-15 kan vi alltså chansa på den kommande helgen. Boendet kan avbokas fram till kl 18.00 dagen före ankomstdagen.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Fel håll TMax. Man drevar alltid med mindre fram och mer bak. Höga varv och max acc är alltid bäst för hojen och för själen.
Uppdatering större drev fram:
Efter 12 (tolv) mil med 19 kuggar fram i s f 18 så känns det som ett bra byte. Några hundra (c:a 400?) varv lägre i landsvägsfart. Mindre behov att att "leta efter sexan". En längre fyra, som passar bra på kurviga 70-vägar. Kan ligga mer renodlat på fyran i s f att hoppa mellan fyran och femman. Att ha en liite längre etta är också smidigt i stan, men vi talar här om små, små skillnader.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top