Triumph Thruxton-tråden

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
hemma o packar lite nya kalsonger sen åka tillbaka till stockholm o jobba beordrad övertid hela helgen, så tänkte beställa lite nya kopplings/bromshandtag...
frågan är om någon provat kort handtag på kopplingssidan??? kanske blir trögt, och man skall hålla sig till de längre modellerna, det är ju iallafall hävstångsprincipen som gäller. vad säger/tror ni expertpanelen??
:banana

Jag har korta Pazzo på båda sidor, funkar kanon!!
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Hur tolkar jag raden som börjar med "The sale"....?? Någon med goda engelska kunskaper??

The swingarm is supplied without bearings.
The sale if you want I can do both with the bill, but you have to add taxes (+21%) or alternatively without an invoice, as if it were a sale between the owners.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hur tolkar jag raden som börjar med "The sale"....?? Någon med goda engelska kunskaper??

The swingarm is supplied without bearings.
The sale if you want I can do both with the bill, but you have to add taxes (+21%) or alternatively without an invoice, as if it were a sale between the owners.

Mina kunskaper i engelska är väl inte så väldigt goda men det är svårt att tyda det på något annat sätt än att du kan handla med eller utan papper,och utan papper innebär att du slipper skatten på 21%.
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Mina kunskaper i engelska är väl inte så väldigt goda men det är svårt att tyda det på något annat sätt än att du kan handla med eller utan papper,och utan papper innebär att du slipper skatten på 21%.

Precis min uppfattning :tummenupp
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Mina kunskaper i engelska är väl inte så väldigt goda men det är svårt att tyda det på något annat sätt än att du kan handla med eller utan papper,och utan papper innebär att du slipper skatten på 21%.

Då är vi överens, BJN och TCE. Ville ha en "second opinion" bara!! Nu undrar jag bara hur seriöst det är?
Har skickat en förfrågan till en annan säljare, också Italien, samma sving, för att ha nått att jämföra med.
 
Last edited:

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Hej Erich, jag tror nog ni har tolkat det rätt. Och det är ju inte dåligt att slippa momsen. Det är så man handlar här på landet men då kan man ju alltid ta säljaren i öronen om inte godset håller måttet. Jag hade frågat lite försiktigt om garanti gäller utan moms utan att skrämmas. Emäjl korrespondans sparar du naturligtvis. Om det skulle vara problem med varan som du upptäcker senare borde det inte vara ett problem att hävda garanti då säljaren klart uttryckt en vilja att frångå skattereglerna i de mäjls du sparat. Dessutom kan du nämna i beställningen att du är aktiv på flera globala nätverk där modifieringar jämförs och recenseras.
Lycka till den svingen skulle jag villa ha på Muzabergaren! Satan-off topic igen...
Hasse D
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Då är vi överens, BJN och TCE. Ville ha en "second opinion" bara!! Nu undrar jag bara hur seriöst det är?
Har skickat en förfrågan till en annan säljare, också Italien, samma sving, för att ha nått att jämföra med.

Jo vi verkar ju vara överens. Även Hasse D. Det jag egentligen undrar över vad han menar är det allra sista "as if it were a sale between the owners."
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jo vi verkar ju vara överens. Även Hasse D. Det jag egentligen undrar över vad han menar är det allra sista "as if it were a sale between the owners."

Jag tolkar det som ett "privatköp" mellan exempelvis dig och mig.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag tolkar det som ett "privatköp" mellan exempelvis dig och mig.

Ja så måste det vara nog vara. jag tänkte den varianten eller "firma till firma" men det sistnämnda skulle väl ändå innebära skatt så det är nog så som du skriver.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Hej
Ännu en snygg sving men rent allvarligt. En god kvalite av legerat stål vinner ju i vikt/belastning över aluminium. Dessutom har stålkvalite'erna en uträknad utmattningsfaktor vilket inte aluminium har. De kan knäcka när som helst trots beräknad hållfasthet. Outokumpus Hitens material (som Highland använder T ex) skulle vara optimalt enligt min ringa mening. De har beräknad flex och hållfasthet. Det gäller bara att chromnickel nissarna (gammaldags-åldrande material) fattar det och börjar tillverka delar till våra hojar i detta material. Aluminium måste överdimensioneras för att kompensera för nämnda problem och blir lätt överfläskiga.
Vill vi ha det optimala eller...?
Hasse D
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Hej
Ännu en snygg sving men rent allvarligt. En god kvalite av legerat stål vinner ju i vikt/belastning över aluminium. Dessutom har stålkvalite'erna en uträknad utmattningsfaktor vilket inte aluminium har. De kan knäcka när som helst trots beräknad hållfasthet. Outokumpus Hitens material (som Highland använder T ex) skulle vara optimalt enligt min ringa mening. De har beräknad flex och hållfasthet. Det gäller bara att chromnickel nissarna (gammaldags-åldrande material) fattar det och börjar tillverka delar till våra hojar i detta material. Aluminium måste överdimensioneras för att kompensera för nämnda problem och blir lätt överfläskiga.
Vill vi ha det optimala eller...?
Hasse D

Jag förstår inte riktigt ditt inlägg, Hasse..menar du att denna svingen skulle vara tillverkad i ett sämre material?
I så fall har du fel, alu 7003 är ett "bra" alu för svingar mm.
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Hej Erich
Nej jag menade inte att det var en dålig sving. 7003 är väl också kallat T6 och det används ju till lite av varje. Jag ville bara belysa att det finns modernt höghållfast, höglegerat stål som jag inbillar mig skulle ge ett bättre styrka/vikt förhållande och det skulle vara intressant om någon tillverkade svingarmar till våra cyklar av detta.
Hasse D
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
När det nu moddas seriöst kanske ngn är intresserad av en Daytonagaffel. Jag har en kompis som reparerade sin 00a efter en marksyning med hjälp av lite delar han köpte i klump. Han fick en gaffel med som blev över. Hör av er om intresse finnes.
Hasse D
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Igår kväll kom så mina nya ställbara clipon och dom verkar riktigt bra, i alla fall innan provkörning, he he! Är ju några veckor till med vinter så en komplett utvärdering får väl vänta!! En visuell jämförelse med org. visar ungefär samma höjd. Finns också möjligheten att köpa till höjningsats, 15 mm, och det går att kombinera flera på varandra..15 + 15 + 15 om man så vill. Mer än 15 mm är nog inte aktuellt för mig.
P1000498.jpg
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top