Triumph Thruxton-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Har svårt att tro att jag någonsin kommer att köra den mer är 60 mil, och då tar jag antagligen pauser på vägen. ska jag köra igenom europa så köper jag en touringhoj för ca 20-30 som jag bara använder vid längre resor.

känns som om jag fått en rätt överdriven uppfattning av problematiken med hojen i denna tråden, var skönt att höra att den inte har så mycket problem i alla fall.

Det sista du skriver kan man tolka på olika sätt. Har du fått en överdriven uppfattning om problemen av att ha läst här i tråden? Om det är så kommer i a f jag att tänka mig för lite mer innan jag skriver nästa gång. Även om jag vid ett flertal tillfällen framhållit att jag tycker att hojen är bra även original. Jag vill absolut inte bidra till att sprida ryktet att originalet är en skräphoj som måste modifieras för att funka att köra med.

Helt klart är att många komponenter som Triumph valt att montera inte är top of the line och det finns utrymme till förbättringar. Fast de går utmärkt att köra som de är och sen kan man byta lite komponenter efter hand och få en ännu bättre hoj.

Jag fyller 60 nästa år och drar mig inte för att köra 60 mil på en dag. Vi som har kört Vätternrundan tidigare får väl ihop ca 100 mil och uppåt (beroende på var vi kommer ifrån) på två dagar och några problem med att köra detta på en Thruxton har ingen pratat om.

TMax500 har nog gjort längre dagsetapper eller fler långa i sträck i a f. Längst som jag känner till är väl Snapphanen som körde 85 mil ? på en dag.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Väderleksprognoserna ändrar sig hela tiden till det bättre för de orter vi kommer att starta från/passera.
I princip obefintligt med regn nu så låt oss hoppa att detta håller i sig. Vätternturen alltså.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Fler svar åt Tommy3 om komfort:

Det är ju ingen Guldvingekomfort, men heller ingen katastrof. Man sitter rätt bra, tycker jag. Särskilt från 2008 och framåt med det lite högre styret. En del som testat klagar på att sadeln är väl tunn. Men det finns andra sadlar att köpa. OM man skulle tycka det är ett problem, alltså.

Benvinkeln kan göra att man stelnar till i ljumskar och lår efter någon timma eller två, men det är individuellt. Jag brukar ställa mig upp och stretcha lite då och då på längre turer (till mina medresenärers förtjusning - de tycker väl att det ser fånigt ut...? ;))

Som BJN skriver så kan man göra långa dagar i sadeln om man anstränger sig lite. 60-65 mil har jag gjort vid ett par tillfällen - men då är man bra trött när dagen är över. Min hoj har gått 4-dagarstripper i Norge vid tre tillfällen (170-180 mil per tur), den har gått Danmark runt i högervarv, varit i Harz (Tyskland) och t o m rullat ett antal mil autobahn i mittfilen med 130-140 km/t (mest blåsigt, ointressant körning - undvik det med en Thruxton).

Du bor ju i Gbg så åk ut till Johans MC och kör en rejäl tur på deras demohoj, vetja, så bildar du dig själv en egen uppfattning om körställningen. Alla är vi ju olika i kroppen - långa/korta ben, armar osv.

Sen kan du hänga på och "leka" på småvägarna med andra Thruxton, eller syskonen Bonnie/Scambler. De mer organiserade turerna annonseras oftast här i tråden.

Och/eller hänga på caféracergänget som börjar formas i Göteborg (se separat tråd i Göteborgs-delen här på SH).
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Reflektion kolon.
Finns en liten men ack så naggande god möjlighet att jag kan följa med på Vätternrundan.
Allt beror dock på hur det artar sig med jobbet i veckan.
Vilken sida hittar jag info om vart alla skall träffas upp och när?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Reflektion kolon.
Finns en liten men ack så naggande god möjlighet att jag kan följa med på Vätternrundan.
Allt beror dock på hur det artar sig med jobbet i veckan.
Vilken sida hittar jag info om vart alla skall träffas upp och när?

Det vore verkligen kul!

Vi träffas i Askersund kl 13 och kör ihop till Rocksjön. Sen är det om du, hs01jowe, Ahoff och MCThrux kan stämma träff och köra ihop till Askerssund. OBS! boka rum på Rocksjön om du kommer.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Kalas! Hoppas att det löser sig, men vågar inte lova något.
Hur var när åker ni från Stockholmstrakten?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nu stod jag o bände o slet med kofot och spett i 3 timmar utan att den rubbades en millimeter. Slutade med att jag fick svetsa fast en lageravdragare i skinkorna och ta hjälp av 2 armstarka kolleger innan den for ut med ett krasande och ett ljudligt PLOPP! så vart rocksjön bokat..
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Nu stod jag o bände o slet med kofot och spett i 3 timmar utan att den rubbades en millimeter. Slutade med att jag fick svetsa fast en lageravdragare i skinkorna och ta hjälp av 2 armstarka kolleger innan den for ut med ett krasande och ett ljudligt PLOPP! så vart rocksjön bokat..

Ha ha, det känner jag igen..ibland har jag fastnat med båda och hamnat i ett märkligt tillstånd av "overksamhet"!!!
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Har svårt att tro att jag någonsin kommer att köra den mer är 60 mil, och då tar jag antagligen pauser på vägen. ska jag köra igenom europa så köper jag en touringhoj för ca 20-30 som jag bara använder vid längre resor.

känns som om jag fått en rätt överdriven uppfattning av problematiken med hojen i denna tråden, var skönt att höra att den inte har så mycket problem i alla fall.

Du kan vara lugn Tommy3, dom här hojarna är väldigt "skottsäkra" med små "problem" och duger till de flesta som original förutom originalljudet som är lite väl kväst. Ett nytt avgassystem löser det..plus en ny map eftersom det är efi. Dom flesta "problemen" som vi beskriver i forumet, och också i dom utländska forumen, ligger mest på att göra en bra hoj mycket bättre, bättre fjädring, däck (hjul) och mer prestanda. Och en hel del utseendeförändringar. Om jag vore du skulle jag handla en originalhoj och handla "extragrejerna" från 3:je part. Mycket billigare och råd o länkar får du av oss här i forumet. Om du läser tråden från början hittar du många länkar till ebay o handlare.
 

Tommy3

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
ingen
Du kan vara lugn Tommy3, dom här hojarna är väldigt "skottsäkra" med små "problem" och duger till de flesta som original förutom originalljudet som är lite väl kväst. Ett nytt avgassystem löser det..plus en ny map eftersom det är efi. Dom flesta "problemen" som vi beskriver i forumet, och också i dom utländska forumen, ligger mest på att göra en bra hoj mycket bättre, bättre fjädring, däck (hjul) och mer prestanda. Och en hel del utseendeförändringar. Om jag vore du skulle jag handla en originalhoj och handla "extragrejerna" från 3:je part. Mycket billigare och råd o länkar får du av oss här i forumet. Om du läser tråden från början hittar du många länkar till ebay o handlare.

vad kostar det att mappa om mcn på ett ungefär?
 

Tommy3

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
ingen
finns det någon som har en liten nybörjarguide till vad det första är jag bör byta på mcn om jag vill få ut lite mer kraft ur den?

förgasare,sportluftfilter,avgasrör,borra upp ventiler? vad skulle allt detta kunna gå på? jag vet att ingen kan svara en exakt siffra, men ni får tänka på att jag är nybörjare och inte ens har koll på om det går på 15 000kr eller 45 000kr.

om jag nu byter allt detta, räcker det med en mappning för att den ska ha ett jämt register då, och för att man ska få ut max effekt av hojen med dåvarande konfiguration? jag är inte ute efter att göra den till något monster, men tycker den har alldeles för lite effekt från start. skulle gärna vilja få upp den till 80-90 hk.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
@ Tommy3....Det är något som du planerar över vintern, byte avgas, öppna upp luftburken mm. Kostar i runda slängar styvt en tusing plus frakt om du anlitar den här..http://www.triumphtwinpower.com/thruxton-efi-tunes.php
Kolla priserna på hs.

Går även att göra här..har dock inget pris där..http://www.classicbike-raisch.de/
Som vanligt rekommenderar jag "Tysken" eftersom jag har mycket goda erfarenheter från dom. Skicka ett mail först och fråga efter pris, hälsa från mig...går bra på engelska.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
finns det någon som har en liten nybörjarguide till vad det första är jag bör byta på mcn om jag vill få ut lite mer kraft ur den?

förgasare,sportluftfilter,avgasrör,borra upp ventiler? vad skulle allt detta kunna gå på? jag vet att ingen kan svara en exakt siffra, men ni får tänka på att jag är nybörjare och inte ens har koll på om det går på 15 000kr eller 45 000kr.

om jag nu byter allt detta, räcker det med en mappning för att den ska ha ett jämt register då, och för att man ska få ut max effekt av hojen med dåvarande konfiguration? jag är inte ute efter att göra den till något monster, men tycker den har alldeles för lite effekt från start. skulle gärna vilja få upp den till 80-90 hk.

Jag är inte alls oförskämd mot dig nu men det finns kanske en annan lösning för dig.

Köp en Thunderbird 1600 och bygg om den så att den ser ut som en Thruxton. Då får du den effekt du önskar med råge och ett vrid som man bara kan drömma om med en Thruxtonmotor. Det finns någon som har gjort det och jag tror att det kan bli billigare.

Det går att trimma en Thruxton också. Thruxtonerich är ju den här som har absolut mest kunnande om det och jag tror att han kan intyga att det vare sig är gratis eller bara.... det kommer alltid till något.
 

Tommy3

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
ingen

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
det var inte billigt, 35-40000kr för 11hk, då den har 69 original. hur mycket skillnad gör egentligen 11hk ?

Njae, jag snackar 80-90 på bakhjulet..du snackar på veven..original har ca 61 på hjulet.
Trimma är dyrt!!!
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Jag har gått halva vägen ungefär mot vad Erich har gått. Portning, FCR 39:eek:r, högkompkolvar, portat, drevat, bytt tändspolar, fullflödes raceavgas mm. Lättat hojen bra många kilo (billigaste trimmet). Är sjukt nöjd med hur min hoj presterar. Den kommer aldrig vara snabbast eller ha bättre väghållning än en ny R1a, men jag är inte ledsen i ögat för det.

Är du ute efter smaskig effekt finns det både billigare och bättre hojar för pengarna.
 

Tommy3

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
ingen
Jag har gått halva vägen ungefär mot vad Erich har gått. Portning, FCR 39:eek:r, högkompkolvar, portat, drevat, bytt tändspolar, fullflödes raceavgas mm. Lättat hojen bra många kilo (billigaste trimmet). Är sjukt nöjd med hur min hoj presterar. Den kommer aldrig vara snabbast eller ha bättre väghållning än en ny R1a, men jag är inte ledsen i ögat för det.

Är du ute efter smaskig effekt finns det både billigare och bättre hojar för pengarna.

det viktigaste för mig är inte effekten, motorcykeln ser sjukt bra ut och låter gött, det är därför jag vill ha den. såg en 09 på blocket för 75 000 som ser ut exakt så som jag vill ha den. hoppas jag får loss pengar fort, den hade även lite trimdelar på sig. ca 70hk på bakhjulet.

mer effekt är bara en bonus för mig.
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top