Triumph Thruxton-tråden

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En egenskap alltså? :näsblod

Får dubbelkolla det där med lagren, det kändes faktiskt rätt obehagligt...
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
En egenskap alltså? :näsblod

Får dubbelkolla det där med lagren, det kändes faktiskt rätt obehagligt...

Nja, jag har inte upplevt något wobbel på min och då är min ändå höjd i häcken nu. Om jag försöker att forcera fram det så stabiliserar cykeln sig så snart jag slutar att "rycka" i styret.

Då och då dyker det upp någon enstaka som får problem, både här och på RAT-forumet, men jag tror aldrig att jag har sett att någon kommit fram till en "root cause".
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Tack för krogtipsen...

Tack för krogtipsen, även fast inga utav de föll regeringen i smaken. Jag och sambon gjorde Liseberg tillsammans med mina syskon i fredags (Helix och Mechanica var grymma) och tillbringade torsdagsnatten på Lisses hotell; vi provade restaurangen där vilket kan benämnas som ok. :p Vi tog oss dock varsin öl i solen på "The Flying Scotsman". :)
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Stockholmstur till helgen (v. 21)?

Än så länge så ser det ju faktiskt ut att bli relativt trevligt väder i slutet av veckan; vilka har tid att köra en sväng på lördag och/eller söndag?

Edit: Skriv här OCH skicka mig ett PM så att vi kan utbyta telefonnummer.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Angående wobbling:

Igår körde jag kompisens Thruxton några mil efter att ha servat den. Inget upptäckt glapp i styr- och svinglager men när jag i ca 80 knyck testade en snabb sida-sida-rörelse för att känna reaktionerna så hamnade cykeln NÄSTAN i självsvängning. Vad fasen kan det bero på? Halvslitna Michelin Pilot Activ sitter på och trots att de inte SER platta ut är det en tydlig tröskel den välter över vid kurvtagning.

Ni som kan era hojar, är detta en egenskap som finns eller bör man (som jag tycker då) gå till botten med det och eliminera FELET?

Nä, inte på alla hojar men några exemplar har fått den egenskapen "på köpet"..jag hade en "kompis" på tyska thruxtonforumet som kvaddade sin hoj pga wobbel..hojen skrot fast killen klarade sig med lite skrapsår som tur var. Oftast beror detta på för dålig originalfjädring och byte till bättre löser problemet. Styvare front och bättre bakdämpare! Hojarna är också extremt känsliga för olika däck. Ett wobbelstag kan vara bra och styrdämpare likaså men det löser inte problematiken. Ha rätt fjäder för din vikt och ställ in rätt sag.
Min thruxton var aldrig känslig, varken original eller efter ombyggnad.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag gillar att trådäldsten ger mig briljanta ursäkter till att kosta på min lilla pärla :)
Och kanske lära mig nåt på köpet.. har ett vagt minne av att jag blandade upp gaffeloljan från 10 till 15 nånting i viskositet, det i kombination med dom sladdriga originalfjädrarna skulle ju kunna vara en orsak annat än "fel" gummi.
Fast säger Hr. Erich att Avondäcket ska väck så ska det! Blir en kik på däckonline när jag har en lugn stund..
Det handlar ju om trafiksäkerhet!
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag gillar att trådäldsten ger mig briljanta ursäkter till att kosta på min lilla pärla :)
Och kanske lära mig nåt på köpet.. har ett vagt minne av att jag blandade upp gaffeloljan från 10 till 15 nånting i viskositet, det i kombination med dom sladdriga originalfjädrarna skulle ju kunna vara en orsak annat än "fel" gummi.
Fast säger Hr. Erich att Avondäcket ska väck så ska det! Blir en kik på däckonline när jag har en lugn stund..
Det handlar ju om trafiksäkerhet!

Såå jävla gammal är jag inte, he he!!
jo, lite tjockare olja och kanske laborera med oljemängden kan göra gaffeln bättre men emulatorer (racetech) gör den ännu bättre. Kan köpas hos Kumlins Motor. Nästa o bästa steg är cartridge. Och visst handlar det om trafiksäkerhet.."panikbromsa" med en dåligt fungerande gaffel kan vara dödligt.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag gillar att trådäldsten ger mig briljanta ursäkter till att kosta på min lilla pärla :)
Och kanske lära mig nåt på köpet.. har ett vagt minne av att jag blandade upp gaffeloljan från 10 till 15 nånting i viskositet, det i kombination med dom sladdriga originalfjädrarna skulle ju kunna vara en orsak annat än "fel" gummi.
Fast säger Hr. Erich att Avondäcket ska väck så ska det! Blir en kik på däckonline när jag har en lugn stund..
Det handlar ju om trafiksäkerhet!

Ett förslag:

Panzaa hade ju (tidigare i tråden) problem med wobbel. Han och Charlie C bytte för några timmar bakhjul och wobblet försvann för Panzaa. Så skulle ju du också kunna göra. Gör upp med någon Thruxtonägare som inte har problem med wobbel att ni tar en dag och växlar lite prylar för några provkörningar. Framhjul, bakhjul, gaffelben och stötdämpare är ju inte speciellt mycket skruvande för att bli mer säker på var man ska lägga pengarna. Provkör man båda hojarna så bör man få någorlunda säkra resultat.

Hittar du ingen mer nästgårds så ställer gärna jag upp så fort racet med nationella prov i matematik är över.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ett förslag:

Panzaa hade ju (tidigare i tråden) problem med wobbel. Han och Charlie C bytte för några timmar bakhjul och wobblet försvann för Panzaa. Så skulle ju du också kunna göra. Gör upp med någon Thruxtonägare som inte har problem med wobbel att ni tar en dag och växlar lite prylar för några provkörningar. Framhjul, bakhjul, gaffelben och stötdämpare är ju inte speciellt mycket skruvande för att bli mer säker på var man ska lägga pengarna. Provkör man båda hojarna så bör man få någorlunda säkra resultat.

Hittar du ingen mer nästgårds så ställer gärna jag upp så fort racet med nationella prov i matematik är över.
Du som är mattelärare borde väl kunna använda deduktiv logik för att röna ut orsaken till problemet?
Mina uppställningar blir lite röriga..
Typ såhär:
Thruxton + hemekrat bakhjul = inget vobbel.
Thruxton + hemekrat bakhjul + Hemmablandad gaffelolja + avondäck med vinterluft = mycket vobbel
Thruxton + hemmablandad gaffelolja + avondäck med 2,2bar vårluft - 1/2 grad försprång = mindre vobbel.
Tror jag ska fortsätta med experimenten, tills jag hittar lösningen.
Kan ju lika gärna vara ett halvkass hjullager..
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
såja:banana , nu har även åke fått lite ljud på sin triumph. skred till verket igår i regnvädret rustad till tänderna efter allt som skrivets på the rat om krångel med emgo,s/megaton avgassystem och montering av dessa. kan lugnt konstatera att jag aldrig monterat ihop enklare system (jo jag har monterat en del genom åren) 100% tätt inte minsta gnutta monteringspasta. helnöjd med ljudet och hojen går hur bra som helst utan någon mappning (ska få arrow 2-2 av återförsäljaren sen) ska bli kul och se vad som händer då, blev ju inte helt lyckat för dom två med 2015 hojar som testade, hojarna gick rent ut sagt skit men bra igen med orginalmapp ???Screenshot_2015-05-18-15-50-38a.jpgScreenshot_2015-05-18-15-51-55b.jpgScreenshot_2015-05-18-15-54-04c.jpg
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
såja:banana , nu har även åke fått lite ljud på sin triumph. skred till verket igår i regnvädret rustad till tänderna efter allt som skrivets på the rat om krångel med emgo,s/megaton avgassystem och montering av dessa. kan lugnt konstatera att jag aldrig monterat ihop enklare system (jo jag har monterat en del genom åren) 100% tätt inte minsta gnutta monteringspasta. helnöjd med ljudet och hojen går hur bra som helst utan någon mappning (ska få arrow 2-2 av återförsäljaren sen) ska bli kul och se vad som händer då, blev ju inte helt lyckat för dom två med 2015 hojar som testade, hojarna gick rent ut sagt skit men bra igen med orginalmapp ???View attachment 419931View attachment 419932View attachment 419933
Skitsnyggt, intressant att passningen var så bra. Vilken adapter och dämpare hamnade på hojen? De från NCCR eller Megaton? Hur många shims i anslutningen mellan adapter och dämpare (eller passade dom utan shims?) Jag kör nu med mina EMGO och TTP tune4 - går fantastiskt fint! Skall fixa till ny packning av dämparna i helgen med Acousta-fil.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Du som är mattelärare borde väl kunna använda deduktiv logik för att röna ut orsaken till problemet?
Mina uppställningar blir lite röriga..
Typ såhär:
Thruxton + hemekrat bakhjul = inget vobbel.
Thruxton + hemekrat bakhjul + Hemmablandad gaffelolja + avondäck med vinterluft = mycket vobbel
Thruxton + hemmablandad gaffelolja + avondäck med 2,2bar vårluft - 1/2 grad försprång = mindre vobbel.
Tror jag ska fortsätta med experimenten, tills jag hittar lösningen.
Kan ju lika gärna vara ett halvkass hjullager..

Fast det är ju det som är så bra med mitt förslag, man testar så mycket åt gången. Blir det skillnad om man byter hjulet så har man ju begränsat felsökningen. Ingen skillnad då är det bara att gå vidare och leta på annat ställe.

Vårluften kan jag förstå men lite svårare är det att förstå att minskat försprång skulle minska wobbel.

Fast jag tror inte att vi alla här som använder ordet wobbel menar samma sak. Wobbel för mig är det man avsåg när man skrev mycket om fenomenet i MC-press i början av 80-talet. Detta är ett resonansfenomen. Någon svängning i hojen börjar svänga i samma frekvens som ramens eget svängningstal. Då uppstår självsvängning i ramen som kan kännas precis som att det sitter ett stort gångjärn på mitten.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Och precis den känslan uppstod igår... Min gamla BMW med en ram som gett den smeknamnet "gummikuh" känns som en atlantångare i jämförelse. Därför undrade jag ju om det verkligen kunde stå rätt till.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Fast det är ju det som är så bra med mitt förslag, man testar så mycket åt gången. Blir det skillnad om man byter hjulet så har man ju begränsat felsökningen. Ingen skillnad då är det bara att gå vidare och leta på annat ställe.

Vårluften kan jag förstå men lite svårare är det att förstå att minskat försprång skulle minska wobbel.

Fast jag tror inte att vi alla här som använder ordet wobbel menar samma sak. Wobbel för mig är det man avsåg när man skrev mycket om fenomenet i MC-press i början av 80-talet. Detta är ett resonansfenomen. Någon svängning i hojen börjar svänga i samma frekvens som ramens eget svängningstal. Då uppstår självsvängning i ramen som kan kännas precis som att det sitter ett stort gångjärn på mitten.

Ja, det är ju inte 80talsvobblet i egentlig mening, då detta är isolerat till framgaffeln exklusivt.. kan man kalla det styrwobbel?
Edit: nä nu drar jag ut o pruttar runt i halland på min blytunga 70talshoj, den vobblar tammefan inte iallefall! :D
 
Last edited:

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
Skitsnyggt, intressant att passningen var så bra. Vilken adapter och dämpare hamnade på hojen? De från NCCR eller Megaton? Hur många shims i anslutningen mellan adapter och dämpare (eller passade dom utan shims?) Jag kör nu med mina EMGO och TTP tune4 - går fantastiskt fint! Skall fixa till ny packning av dämparna i helgen med Acousta-fil.

megaton och adapter från squaredeals=mer up-sweep. dom två största hylserna (skimsen) i dämparen enligt mike på bellacourse. adaptern direkt på grenröret.
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
megaton och adapter från squaredeals=mer up-sweep. dom två största hylserna (skimsen) i dämparen enligt mike på bellacourse. adaptern direkt på grenröret.

känner att ett förtydligande är på sin plats, alltså köpt extra adaptrar från squaredeals som ger mer up-sweep än dom som följde med.
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
känner att ett förtydligande är på sin plats, alltså köpt extra adaptrar från squaredeals som ger mer up-sweep än dom som följde med.
Kanske blir till att beställa hem dessa från Squaredeals som alternativ. Visserligen har jag fått till det med EMGO adaptrarna till slut men riktigt nöjd är jag inte.
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
Kanske blir till att beställa hem dessa från Squaredeals som alternativ. Visserligen har jag fått till det med EMGO adaptrarna till slut men riktigt nöjd är jag inte.

petolle där :) , ser väl jättebra ut enligt dina bilder. sen om man vill ha mer up-sweep så visst, men tänk på att om du ska skjutsa blir det tajt med fossingarna för passageraren. fast jag gillar det på min hoj och kör solo.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Okej gubbs,

Jag behöver byta bakdäck. Tidigare har jag kört nästan hela vägen till Borås, men nu har jag hittat en däckverkstad precis vid Frölunda torg (nära hem) och tänkte testa den.

Problemet är dock att de inte kan plocka hem ett Pirelli Sport Demon, vilket är vad som sitter på nu. Originaldimensioner ska jag köra på (har alltid gjort det och upplever att det funkar bra).
Så... Vad gör man? Har ni några andra sporttouringdäck att rekommendera? Detta bakdäcket har hållit VÄLDIGT länge och aldrig strulat.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Ringde igen för att berätta att jag kunde beställa däcket online och då sa de att de visst kunde beställa det. Jag hade tydligen pratat med fel gubbe. :tummenupp
Jaja, hoppas de är billiga och att de löser det smidigt. Vore ju jäkligt gött att ha en däckfirma så nära.

Edit: Gick inte alls att få tag på. :D Det fick bli ett Bridgestone BT45 istället. Säkert skitbra.
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top