En egenskap alltså?
Får dubbelkolla det där med lagren, det kändes faktiskt rätt obehagligt...
Angående wobbling:
Igår körde jag kompisens Thruxton några mil efter att ha servat den. Inget upptäckt glapp i styr- och svinglager men när jag i ca 80 knyck testade en snabb sida-sida-rörelse för att känna reaktionerna så hamnade cykeln NÄSTAN i självsvängning. Vad fasen kan det bero på? Halvslitna Michelin Pilot Activ sitter på och trots att de inte SER platta ut är det en tydlig tröskel den välter över vid kurvtagning.
Ni som kan era hojar, är detta en egenskap som finns eller bör man (som jag tycker då) gå till botten med det och eliminera FELET?
Jag gillar att trådäldsten ger mig briljanta ursäkter till att kosta på min lilla pärla
Och kanske lära mig nåt på köpet.. har ett vagt minne av att jag blandade upp gaffeloljan från 10 till 15 nånting i viskositet, det i kombination med dom sladdriga originalfjädrarna skulle ju kunna vara en orsak annat än "fel" gummi.
Fast säger Hr. Erich att Avondäcket ska väck så ska det! Blir en kik på däckonline när jag har en lugn stund..
Det handlar ju om trafiksäkerhet!
Jag gillar att trådäldsten ger mig briljanta ursäkter till att kosta på min lilla pärla
Och kanske lära mig nåt på köpet.. har ett vagt minne av att jag blandade upp gaffeloljan från 10 till 15 nånting i viskositet, det i kombination med dom sladdriga originalfjädrarna skulle ju kunna vara en orsak annat än "fel" gummi.
Fast säger Hr. Erich att Avondäcket ska väck så ska det! Blir en kik på däckonline när jag har en lugn stund..
Det handlar ju om trafiksäkerhet!
Du som är mattelärare borde väl kunna använda deduktiv logik för att röna ut orsaken till problemet?Ett förslag:
Panzaa hade ju (tidigare i tråden) problem med wobbel. Han och Charlie C bytte för några timmar bakhjul och wobblet försvann för Panzaa. Så skulle ju du också kunna göra. Gör upp med någon Thruxtonägare som inte har problem med wobbel att ni tar en dag och växlar lite prylar för några provkörningar. Framhjul, bakhjul, gaffelben och stötdämpare är ju inte speciellt mycket skruvande för att bli mer säker på var man ska lägga pengarna. Provkör man båda hojarna så bör man få någorlunda säkra resultat.
Hittar du ingen mer nästgårds så ställer gärna jag upp så fort racet med nationella prov i matematik är över.
Skitsnyggt, intressant att passningen var så bra. Vilken adapter och dämpare hamnade på hojen? De från NCCR eller Megaton? Hur många shims i anslutningen mellan adapter och dämpare (eller passade dom utan shims?) Jag kör nu med mina EMGO och TTP tune4 - går fantastiskt fint! Skall fixa till ny packning av dämparna i helgen med Acousta-fil.såja , nu har även åke fått lite ljud på sin triumph. skred till verket igår i regnvädret rustad till tänderna efter allt som skrivets på the rat om krångel med emgo,s/megaton avgassystem och montering av dessa. kan lugnt konstatera att jag aldrig monterat ihop enklare system (jo jag har monterat en del genom åren) 100% tätt inte minsta gnutta monteringspasta. helnöjd med ljudet och hojen går hur bra som helst utan någon mappning (ska få arrow 2-2 av återförsäljaren sen) ska bli kul och se vad som händer då, blev ju inte helt lyckat för dom två med 2015 hojar som testade, hojarna gick rent ut sagt skit men bra igen med orginalmapp ???View attachment 419931View attachment 419932View attachment 419933
Du som är mattelärare borde väl kunna använda deduktiv logik för att röna ut orsaken till problemet?
Mina uppställningar blir lite röriga..
Typ såhär:
Thruxton + hemekrat bakhjul = inget vobbel.
Thruxton + hemekrat bakhjul + Hemmablandad gaffelolja + avondäck med vinterluft = mycket vobbel
Thruxton + hemmablandad gaffelolja + avondäck med 2,2bar vårluft - 1/2 grad försprång = mindre vobbel.
Tror jag ska fortsätta med experimenten, tills jag hittar lösningen.
Kan ju lika gärna vara ett halvkass hjullager..
Fast det är ju det som är så bra med mitt förslag, man testar så mycket åt gången. Blir det skillnad om man byter hjulet så har man ju begränsat felsökningen. Ingen skillnad då är det bara att gå vidare och leta på annat ställe.
Vårluften kan jag förstå men lite svårare är det att förstå att minskat försprång skulle minska wobbel.
Fast jag tror inte att vi alla här som använder ordet wobbel menar samma sak. Wobbel för mig är det man avsåg när man skrev mycket om fenomenet i MC-press i början av 80-talet. Detta är ett resonansfenomen. Någon svängning i hojen börjar svänga i samma frekvens som ramens eget svängningstal. Då uppstår självsvängning i ramen som kan kännas precis som att det sitter ett stort gångjärn på mitten.
Skitsnyggt, intressant att passningen var så bra. Vilken adapter och dämpare hamnade på hojen? De från NCCR eller Megaton? Hur många shims i anslutningen mellan adapter och dämpare (eller passade dom utan shims?) Jag kör nu med mina EMGO och TTP tune4 - går fantastiskt fint! Skall fixa till ny packning av dämparna i helgen med Acousta-fil.
megaton och adapter från squaredeals=mer up-sweep. dom två största hylserna (skimsen) i dämparen enligt mike på bellacourse. adaptern direkt på grenröret.
Kanske blir till att beställa hem dessa från Squaredeals som alternativ. Visserligen har jag fått till det med EMGO adaptrarna till slut men riktigt nöjd är jag inte.känner att ett förtydligande är på sin plats, alltså köpt extra adaptrar från squaredeals som ger mer up-sweep än dom som följde med.
Kanske blir till att beställa hem dessa från Squaredeals som alternativ. Visserligen har jag fått till det med EMGO adaptrarna till slut men riktigt nöjd är jag inte.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |