Triumph Thruxton-tråden

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Den översta videon där har inte offroad-piporna. Den andra vet jag inte. Hur som helst, tog en kort sväng igår, vilket underbart ljud det blev! Mullrar riktigt gott och den känns lite rappare, kan också vara ljudet som spelar mig ett spratt. Ingen ECU-flash behövs (finns inte ens). Ska se om jag har tid att spela in lite ljud idag eller imorgon.
Härligt att höra☺ Jag har Off-Road piporna på beställning. Dom ska på i samband med 100mil service den 4/7.

Och som Roffe föreslog ska jag vänta med att ta bort kat tills nån bra mapp finns att tillgå. Arrow har väl Downpipes som är decat förresten? Så man slipper kapa och svetsa i original headers☺

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Fix av akternl...

Thriumphs OEM Fender removal kit modifierat som det borde varit från början kanske? Snyggt jobb av Northbikekillarna!
trux_tail copy.jpg
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
uploadfromtaptalk1466538395196.jpg
Fick hem mina techspec gripster idag. Kunde gott vara lite större tycker jag, men dom gjorde vad dom skulle iaf☺

Dessa är aningen rundare i formen då dom egentligen är menade för thruxton 900 t.o.m 2015 men dom duger fint ändå tycker jag☺

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
För er som följt mina tidigare trådar om att få till en bra mappning för min Thrux med Raask MiniZoom och Raask Headers (+ airbox mods) så kan jag nu meddela att jag fått till det. Bänkat hojen (Lelle på DinMC i Rotebro fixade det) enligt schema från Mike på TTP och därefter laddat på en custom TTP map från Mike (utgångspunkt i Tune3) - nur går hojen kanonfint. Med Tune3 så gick den lite fet på låga varv men alldeles för magert på fullgas och höga varvtal. Skall köra den i bänk med nya mappen - gissar på att jag får ut en bit över 70hk på bakhjulet. Nu börjar jag få slut på idér för nya mod - till vintern kanske dags att fixa bättre gaffel, kanske ett Andreani eller Matris kit? Sen är frågan om det är värt att kosta på sig ytterligare performance mods typ. vassare kammar, bi-bore kit etc. - fast om man lägger ihop vad det kostar att få ut kanske 10-15 hk mer kanske man hellre skulle byta in hojen mot en Thruxton-R:)
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Nu börjar jag få slut på idér för nya mod - till vintern kanske dags att fixa bättre gaffel, kanske ett Andreani eller Matris kit? Sen är frågan om det är värt att kosta på sig ytterligare performance mods typ. vassare kammar, bi-bore kit etc. - fast om man lägger ihop vad det kostar att få ut kanske 10-15 hk mer kanske man hellre skulle byta in hojen mot en Thruxton-R:)

Ett Matris-kit skall väl vara lite mer gatvänligt; funderar själv på det.

Det beror väl på hur man ser på saken; tycker man att det är kul att pyssla som en hobby och försöker att få till något eget så är det ju en annan historia. Det är ju ganska tillfredsställande att göra moddar och få en snyggare/roligare/bättre hoj. Bakstötdämparna och TTP-mappningen är nog det som gjort mest för min körglädje. :)

Edit: Här krävs det nog snart en nyare fyrhjulig bur så då är det typ uteslutet för min del att byta hoj, men jag känner inget behov så det är lugnt. :cool:
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Vätternrundan - vem kör med vem?

Bara en månad kvar! Men eftersom jag kommer att vara på resa ett par veckor i början av juli så slänger jag upp några frågor redan nu.

Från Göteborg/Västkusten reser:
TMax500
stevie
Twintorsk

Från Dalarna kommer:
Ahoff
McThrux

Från Stockholm/Mälardalen kommer:
Alikzus (eller startar du från Falkenberg?)
iFKH

Thruxton 2014? Startar du i Värnamo?

Kea? Jag hittar inte ditt nick på SH, och därmed ingen hemort/startort

Christian? Jag hittar en Christian på SH som bor i Borås, men som kör en ER6:a. Är det du?

Självklart är det roligast om vi kan samåka till Askersund. Gbg-gänget har tidigare år startat 7.30 för att hinna tid till Askersund kl 13. Eftersom vi inte kör den rakaste vägen direkt... ;)

Hej alla,
Här är statusen för dagen för vår Vätternrunda.

View attachment 431169

Vill du åka med? Skriv in dig här i så fall: http://doodle.com/poll/ytcvhmpqiyf76itr

Detta är ju som tidigare sagts bara en intresseanmälan så att vi kan se om vi verkar bli 5 eller 15... Alltså inget som är bindande, inte heller något man måste fylla i. Man kan mycket väl bara dyka upp som en glad överraskning! :) Alla får ju ändå boka sitt eget boende på http://www.a6hotell.se/

Planen är samma som tidigare år:
* Helg 1 (23-24 juli) är alternativ nummer 1.
* Och om det är sk*tväder helg 1, så kör vi stället helg 2 (30-31 juli).
* Om det är sk*tväder även helg 2 - ja då är vi nog rökta... ;)

När det börjar närma sig så tar vi detaljerna, vem som kör med vem, starttider från olika håll och sådant.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vafalls, har tråden halkat ned från senaste-dygnet-listan? Så kan vi ju inte ha det, bifogar FYI ett par bilder på min nu ihopskruvade maskin med dels original- dels passagerarsadel.

Ät nu inte för mycket sill så att Ni blir mosiga i huvudet i morgon, ha en fin midsommarafton :)

Passagerarsadel.jpgOriginalsadel.jpg
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
uploadfromtaptalk1466765003449.jpg
Vart en liten tur idag, genom bollebygd ner mot Svenljunga för att lösa tjejens flödande förgasare?
 

OlaW

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2016
Ort
Östersund
Hoj
2017 Triumph Bonneville T120
Kul att så många köper ny Thruxton. Då har jag en liten fråga till er som provat eller köpt. Hur stor är skillnaden i väghållning, bromsar om man jämför R med standarden. Personligen tycker jag den gröna standarden är den snyggaste av de nya.
 

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Ort
säffle
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
Fortsätter pundet gå ner blir jag nog fan tvungen att ta en tur över pölen och klpa mig en thruxton r.. Går det ner under 10kr är den nästan 30tusen billigare...

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Bara en månad kvar! Men eftersom jag kommer att vara på resa ett par veckor i början av juli så slänger jag upp några frågor redan nu.

Från Göteborg/Västkusten reser:
TMax500
stevie
Twintorsk
Alikzus (v. 30)

Från Stockholm/Mälardalen kommer:
Alikzus (v. 29)
iFKH

Självklart är det roligast om vi kan samåka till Askersund. Gbg-gänget har tidigare år startat 7.30 för att hinna tid till Askersund kl 13. Eftersom vi inte kör den rakaste vägen direkt... ;)

Om det blir den första helgen (v. 29) så utgår jag från Stockholm. Jag rullar då från Sollentuna ungefär klockan sju på morgonen och beräknas vara framme i Askersund runt klockan tolv; då kan man umgås lite med dalmasarna och vila upp sig innan Gbg-gänget trillar in. Givetvis i lämpligt tempo via så roliga vägar som möjligt (som för två år sedan men utan grusvägen :p).

Om det blir den andra helgen (v. 30) så utgår jag förhoppningsvis från Falkenberg (det beror på vädret). I det fallet så tänkte jag gå upp ottan så att jag kan sammanstråla med Gbg-gänget. Blir det inte på det viset så blir det enligt ovanstående plan.
 

Odi

Black Water MC
Gick med
29 May 2006
Ort
Åsa
Hoj
Thruxton 1200 R
Meeen hur svårt ska det vaaa å meka lätta saker!?
Hur tar jag av orginalbromshandtaget på 1200 r?
1467121234804.jpg
Den där lilla svarta staven låser sig ju där, får inte ut den fjädrande delen mer än så...
Tummen mitt i handen :-(
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Givande svar...

Du kunde gärna upplyst mig om det samtidigt som du gav mig ett konkret mektips :) Nu ska jag byta bara på pin tji ;-)
Det var ungefär den känslan jag ville framkalla ? själv försöker jag inte ens skruva på nya grejer, det är ju som rymdskepp som du märker..
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Nu när den värsta körkåtheten lagt sig har jag börjat märka av hojens små egenheter.

Härom dagen när jag kom fram till en korsning gjorde jag som vanligt...drog in kopplingen och lade i 1:an. Jag kände tydligt att ettan gick i utan problem. när jag sen släppte upp kopplingen och skulle dra iväg, så hördes ett markant klonk som om ettan inte alls var i:confused: men hojen drog iväg som vanligt ändå utan problem.

Detta fenomen har uppstått ungefär 5-6 gånger och varje gång är jag bombsäker på att ettan varit i.
Någon mer än jag som upplever detta?

Sen har bakbromsen börjat gnissla:gnissla men bara i väldigt låg fart från c:a 20 km/h till stillastående.
Jag har läst på något amerikanskt forum att jättemånga T120 och Thruxton åkare har problem med Triumphs originalbelägg som tydligen ska vara organiska belägg vad som nu menas med det:va
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag har läst på något amerikanskt forum att jättemånga T120 och Thruxton åkare har problem med Triumphs originalbelägg som tydligen ska vara organiska belägg vad som nu menas med det:va

Inget som jag har tänkt på i alla fall.

Jag skulle säga att definitionen för organiskt är kolföreningar, vilket utgör nästan alla kemiska föreningar (jag kommer inte ihåg siffrorna men någonstans i häraden av 70%-90%), så det säger inte så mycket. Sedan finns det ju en uppsjö med andra godtyckliga definitioner också.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Montering av nya kedjan

Jag har varken haft tid att meka eller köra så monteringen av hjul med nytt däck och nytt drivpaket har tagit sin lilla tid. Igår nitade jag ihop kedjan och följande frågetecken dök då upp:

* Hur är jag helt säker på att nitningen är bra? Det följde med en U-nyckel som skall användas enligt S-Racings generiska guide. Så det har jag gjort, men ändå, man vill ju vara säker på att det sitter för det blir inte roligt om det lossnar.

* Har ni något bra knep, som inte innefattar brädor och liknande, för att se om bakhjulet sitter rakt i svingen. Markeringarna i svingen känns så godtyckliga.

Det var enklare när man var i 16-20 års åldern för då skruvade jag bara ihop grejerna och körde, utan att tänka på sådant här. Man blir så nojig med ålder. :p
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har varken haft tid att meka eller köra så monteringen av hjul med nytt däck och nytt drivpaket har tagit sin lilla tid. Igår nitade jag ihop kedjan och följande frågetecken dök då upp:


* Hur är jag helt säker på att nitningen är bra? Det följde med en U-nyckel som skall användas enligt S-Racings generiska guide. Så det har jag gjort, men ändå, man vill ju vara säker på att det sitter för det blir inte roligt om det lossnar.
Jag kollade inte deras video men texten är bra förutom att det står att det behövs specialverktyg. Det går ändå men blir svårare och kräver erfarenhet!:D

http://www.biketorqueracing.co.uk/b...n-and-sprockets/how-to-fit-a-rivet-chain-link

* Har ni något bra knep, som inte innefattar brädor och liknande, för att se om bakhjulet sitter rakt i svingen. Markeringarna i svingen känns så godtyckliga.

Om hjulet inte satt snett innan jag plockade isär noterar jag de godtyckliga markeringarna och sätter tillbaka på samma sätt. Behöver kedjan sedan spännas skruvar jag lika mycket på båda sidor så fortsätter hjulet att sitta rakt. :tummenupp

Sitter hjulet ändå snett märker du det. Hojen drar åt ena hållet och då skruvar du på ena sidan tills den slutar dra. Är inte det tillräckligt noggrant är det bräda eller snöre som gäller. Men jag har aldrig använt det utan använt ögonmått och sedan finjusterat. :)



Det var enklare när man var i 16-20 års åldern för då skruvade jag bara ihop grejerna och körde, utan att tänka på sådant här. Man blir så nojig med ålder. :p

Eller också använder du din erfarenhet att kolla det du skruvat med. I det här fallet kollar du kedjelås och bakhjul varje gång du stannar en tid framöver. Högst troligt kommer inget att vara fel men hjälper dig mot nojan. :)

Tvättar man hojen så kollar man allt samtidigt. Varje gång du stannar tar du en snabb titt runt hojen och märker då om något avviker. Inget jobbigt när du vant dig och hjälper dig mot nojan!:tummenupp
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top