Triumph Thruxton-tråden

RobinAug

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2010, Triumph Thruxton
Jag kan tycka att det är snyggt, men skulle i dagsläget inte välja att göra det själv (och då sticker jag inte ut och kör vid risk för regn förutom när jag inte har något val, som Vätternrundan och så). Om man är lite vågad så skall man kunna knyta en snusnäsduk som vattenskydd om det börjar att regna när man är ute.

Vart fäster du näsduken då?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
78fa63843e9b87a5e5ae02ec14f88140.jpg
Själv går jag åt andra hållet och tjongade dit wobbelstaget förra veckan.
Har inte haft nån större lust att provköra på sistone bara. Eländiga slask!
 

RobinAug

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2010, Triumph Thruxton
Behöver en ny skinnjacka. Känna som att det i stort sätt är de enda alternativet när man kör cafe.
Någon bra sida med jackor. Kör ni med löst ryggskydd eller inbyggt i jackan?
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Behöver en ny skinnjacka. Känna som att det i stort sätt är de enda alternativet när man kör cafe.
Någon bra sida med jackor. Kör ni med löst ryggskydd eller inbyggt i jackan?

Jag kör på Power Rangers-stuket (och jag tycker att man kan komma undan med det på en Thruxton som inte är tokretro), så jag är väl inte rätt knutte att svara på det egentligen, men... :p Jag kör med löst ryggskydd, de täcker ju i regel en större yta. Tidigare så körde jag med ett Dainese Wave, det är längre än ett som sitter i jackan och nu har jag ett Dainese Manis som även går ut på skuldrorna. Men om man kör med skinnjacka och mc-jeans så kan det ju åtminstone se lite fult ut med ett ryggskydd som sticker ut nedanför jackan. :p
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Behöver en ny skinnjacka. Känna som att det i stort sätt är de enda alternativet när man kör cafe.
Någon bra sida med jackor. Kör ni med löst ryggskydd eller inbyggt i jackan?
Köpte en romero triumph skinnjacka. Snygg och skön, hög kvalitet med hårda skydd och mjuk ryggplatta. Men dom görs inte längre.

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk
 

skrajen

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton -13
Jag har kört löst ryggskydd bara men kollade in denna på hojmässan och slog till:

http://www.sportbiketrackgear.com/knox-urbane-armored-shirt-v14/

Ryggskyddet är inte lika omfattande som det lösa jag kört innan från Halvarssons men med denna får man ju skydd över armbågar och axlar oxå utan att vara låst till en jacka. Jag gillar att byta från skinnpaj till jeansjacka till hoodie osv!
 

EXCELPATRIK.

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2016
Ort
Genarp
Hoj
2015 Triumph Thruxton 900
Hej på er alla.
Mitt första inlägg här. Jag köpte mig en Thruxton i augusti förra året. En Brookland Green 2015, uttagen 2014 och nu är det knappt 200 mil på mätaren. Allt är original, än så länge.
Första steget är mer ljud, med original ljuddämpare så är maskinen nästan helt tyst. Ett par TOR är beställda, väntar bara på leverans. Sedan vill jag göra något åt insugs sidan, men velar på vad. Har läst en hel del på olika sidor och forum, främst på TTP (Triumph Twin Power). Efter texten så verkar deras produkter ganska bra. Velar mellan filter och insugs bricka, Air box intake cover "steg 1½", eller airbox removal kit "steg2". Efter vad jag kan läsa mig till och se i grafer så ger "steg 2 högre effekt, men tappar lite i vridmoment i mellan registret. medan "steg 1½" är tvärtom. Ni som redan har fixat med era cyklar, vad är era funderingar?
Nästa fundering är om man ska ta bort lufttillförselen till cylindrarna, eller inte. O2 removal kit.
När jag frågar på närmsta Triumph verkstad så får jag olika svar, lite beroende på vem jag frågar.
Så vara eller inte vara, det är frågan?

Hälsningar
Patrik Nilsson
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Hej på er alla.
Mitt första inlägg här. Jag köpte mig en Thruxton i augusti förra året. En Brookland Green 2015, uttagen 2014 och nu är det knappt 200 mil på mätaren. Allt är original, än så länge.
Första steget är mer ljud, med original ljuddämpare så är maskinen nästan helt tyst. Ett par TOR är beställda, väntar bara på leverans. Sedan vill jag göra något åt insugs sidan, men velar på vad. Har läst en hel del på olika sidor och forum, främst på TTP (Triumph Twin Power). Efter texten så verkar deras produkter ganska bra. Velar mellan filter och insugs bricka, Air box intake cover "steg 1½", eller airbox removal kit "steg2". Efter vad jag kan läsa mig till och se i grafer så ger "steg 2 högre effekt, men tappar lite i vridmoment i mellan registret. medan "steg 1½" är tvärtom. Ni som redan har fixat med era cyklar, vad är era funderingar?
Nästa fundering är om man ska ta bort lufttillförselen till cylindrarna, eller inte. O2 removal kit.
När jag frågar på närmsta Triumph verkstad så får jag olika svar, lite beroende på vem jag frågar.
Så vara eller inte vara, det är frågan?

Först och främst, välkommen och grattis till ett trevligt hojköp. :)

Jag har gjort ARK (steg 2) dock med kitet från British Customs. Jag ville ha bort luftboxen för att bli av med vikt och få loss lite plats (jag har tänkt att montera ett Stebel-horn där), samt att jag har ambitioner att kanske trimma mer i framtiden. Annars så hade jag nöjt mig med att bara modda luftboxen. Det är värt att tänka på att det ökar insugsljudet, vissar älskar det, andra hatar det; jag älskar det. ;)

Släng bort SAI (lufttillförseln). Popparna blir väldigt hörbara om du inte har originaldämparna. Lambdasonderna (O2) måste du slänga bort om du skall köra en TTP-mappning, och det vill du göra. Främst för att få en bättre/roligare/sportigare tändkurva och lite högre varvtalsstopp (vilket medför högre toppeffekt). Då har du dessutom ingen nytta av SAI för att "lura" insprutningen då den går i "open loop" hela tiden; annars så går den i "closed loop" på tomgång och vid litet gaspådrag (några få procent).
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hej på er alla.
Mitt första inlägg här. Jag köpte mig en Thruxton i augusti förra året. En Brookland Green 2015, uttagen 2014 och nu är det knappt 200 mil på mätaren. Allt är original, än så länge.
Första steget är mer ljud, med original ljuddämpare så är maskinen nästan helt tyst. Ett par TOR är beställda, väntar bara på leverans. Sedan vill jag göra något åt insugs sidan, men velar på vad. Har läst en hel del på olika sidor och forum, främst på TTP (Triumph Twin Power). Efter texten så verkar deras produkter ganska bra. Velar mellan filter och insugs bricka, Air box intake cover "steg 1½", eller airbox removal kit "steg2". Efter vad jag kan läsa mig till och se i grafer så ger "steg 2 högre effekt, men tappar lite i vridmoment i mellan registret. medan "steg 1½" är tvärtom. Ni som redan har fixat med era cyklar, vad är era funderingar?
Nästa fundering är om man ska ta bort lufttillförselen till cylindrarna, eller inte. O2 removal kit.
När jag frågar på närmsta Triumph verkstad så får jag olika svar, lite beroende på vem jag frågar.
Så vara eller inte vara, det är frågan?

Hälsningar
Patrik Nilsson

Edit: läste fel. Detta gäller bara om du har förgasarhoj.
Har du insprut är det bara att slänga på k&n filter.

Men om du skulle ha en antikvitet med förgasare gäller detta:
Jag skulle säga att vill du ha en så användarvänlig hoj som möjligt med trevligast motorkaraktär ska du nog behålla luftburken. Jag märker inte av effektdippen i mellanregistret så mycket då jag mest ligger där i jämna hastigheter - men bensinen dunstar bort på bara nån vecka eller två med öppna filter!
Detta får följdproblem som att bensinen skapar beläggningar på munstycken när den torkar, och man bör köra lite förgasarrengöring i tanken nån gång per år åtminstone.
Så, ditt liv - ditt val. Massa mer meck för skönare insugsljud och marginellt mer på toppeffekten.
 
Last edited:

RobinAug

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2010, Triumph Thruxton
Köpte en romero triumph skinnjacka. Snygg och skön, hög kvalitet med hårda skydd och mjuk ryggplatta. Men dom görs inte längre.

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk

Ja så jävla snygg. Älskar att det är en låg krage på den. Tycker inte om när kragen åker upp å trycker upp bak på hjälmen.
 

RobinAug

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2010, Triumph Thruxton
Hej på er alla.
Mitt första inlägg här. Jag köpte mig en Thruxton i augusti förra året. En Brookland Green 2015, uttagen 2014 och nu är det knappt 200 mil på mätaren. Allt är original, än så länge.
Första steget är mer ljud, med original ljuddämpare så är maskinen nästan helt tyst. Ett par TOR är beställda, väntar bara på leverans. Sedan vill jag göra något åt insugs sidan, men velar på vad. Har läst en hel del på olika sidor och forum, främst på TTP (Triumph Twin Power). Efter texten så verkar deras produkter ganska bra. Velar mellan filter och insugs bricka, Air box intake cover "steg 1½", eller airbox removal kit "steg2". Efter vad jag kan läsa mig till och se i grafer så ger "steg 2 högre effekt, men tappar lite i vridmoment i mellan registret. medan "steg 1½" är tvärtom. Ni som redan har fixat med era cyklar, vad är era funderingar?
Nästa fundering är om man ska ta bort lufttillförselen till cylindrarna, eller inte. O2 removal kit.
När jag frågar på närmsta Triumph verkstad så får jag olika svar, lite beroende på vem jag frågar.
Så vara eller inte vara, det är frågan?

Hälsningar
Patrik Nilsson

Ja fixa ett air box removal kit och satte öppna filter. Plockade också bort den andra AI under tanken för att slippa poppandet. Använde detta kit till de, http://m.ebay.com/itm/AIS-Valve-Air...%7Ciid%3Ae7cb9f17-fb47-11e6-b35b-74dbd180c9e8.
 

Fransson

Medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
LIDKÖPING
Hoj
Triumph Thruxton -07
Har lagt ut TOR ljuddämpare och broms/kopplingsgrepp till Thruxton på köp och sälj sidan, om någon är i behov av detta.

mvh Göran
 

EXCELPATRIK.

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2016
Ort
Genarp
Hoj
2015 Triumph Thruxton 900
Monterade på mina nya TOR ljuddämpare nu, vilket skönt ljud det blev. Nu låter maskinen som jag vill att den ska. Nästan lika skönt som min gamla Tiger T110. Funderar vidare på insugs sidan. Det blir nog TTP steg 1,5 med deras programvara. Insprut och datorstyrning är helt nytt för mig, så det blir nog till att ta hjälp från någon som har gjort det innan. Nu vill jag ha vår och torra vägar.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Insprut och datorstyrning är helt nytt för mig, så det blir nog till att ta hjälp från någon som har gjort det innan. Nu vill jag ha vår och torra vägar.

Köp TTP-kabeln, då får du garanterat en bra kabel och inte en eventuellt "farlig" kina-kabel. TTP tillhandahåller mjukvara och instruktioner. Om du inte känner dig obekväm med datorer så är det inte särskilt svårt: Man följer instruktionerna och ser förstås till att ta en kopia på sin gamla/original mappning innan man skriver över den. Jag skulle starkt rekommendera att batteriladdaren hänger på under förfarandet; spänningen dyker snabbt och systemet har ett skydd mot låga spänningar så det kan bli lite svårt att kommunicera då. :p
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
OT: Körskola i Stockholm?

Svara via PM om ni inte vill spamma ner tråden.

Ni som har tagit mc-behörighet i Stockholm relativt nyligen (några år). Kan ni rekommendera någon körskola? Körde ni ensamma med läraren eller två/flera stycken och hur var upplevelsen av det sistnämnda i sådana fall? Jag har bara kört själv med lärare (i de mer civiliserade delarna av landet ;)) och är starkt skeptisk till att det skulle vara givande att dela på körtiden.

Skälet till att jag frågar är att min sambo -- äntligen -- skall ta mc-körkort och har köpt sig en motorcykel. :banana Visserligen inte en riktig motorcykel (läs Triumph) utan en röd riskokare (läs Suzuki Bandit), men ändå. :p Så hon undersöker för närvarande om hon kan ta det nere på västkusten för att komma bort från djungeln och de höga priserna här uppe (och då bo hos mina föräldrar i några veckor) eller om hon skall ta det här, och då tycker jag att det känns bra med referenser.
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
När jag körde (för 10 år sedan) delade ofta två dubbel-lektioner (fyra lektioner) med en annan elev. Läraren fokuserade på den ena eleven ena dubbeltimmen, och den andra eleven den andra dubbeltimmen. Den elev som inte fick fokus kunde träna själv på de olika teknikbanorna under tiden. Jag tyckte att detta var otroligt givande.

My two cents. Körde på Linnégatans trafikskola i Göteborg, Lasse var toppen!
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top