Trummor

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Gustav O skrev:
2628143

mapex spelade de nog inte eftersom det märket är ett budgetmärke som kom på 90-talet.
Ludwig, Slingerland, Rogers och Gretsch var the shit på den tiden.


[/IMG]

Det är lätt att blanda ihop märken när man är musiker och inte trummis;)
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Chris Ash skrev:
2627856 Fast det är en Pearl, eller har Ludwig börjat göra dem nu? Ian har iaf spelat Pearl rätt länge.

Där gjorde Jag bort mig, klart det är pearl, Jag var själv med och köpte den på min polare.:rodnar

Gustav O skrev:
Tycker inte man kan säga att DW alltid är bäst. Det är grymma trummor som funkar till mycket men ska man spela Jazz eller ett mer vintageljud så är de inte optimala.

Saknar fortfarande mitt Gretsch Silver Sparkle från 63. Iofs ett rött på bilden men det var såååå fint. :gråta.

Gretschredsparkle2.JPG

Självklart. Om man har en Merca E320 så är den inte bäst på att köra sur ved, då väljer man en skodapickis. Nu snackade Jag kvalitet och att tillverkningsprosessen är helt unik på dw. Man kan få ett rockstar att låta rätt bra det med.

Jäkligt fint gretsch btw:tummenupp
 
Last edited:

Kessel

Finne (Jeppisbo)
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Piteå
Hoj
mitt mellan två...
Hej!

Frun och dottern har gått och lagt sig och jag sitter som vanligt och läser sporthoj med en folköl i handen, när jag plötsligt ser ämnet "trummor"!!!. Läser detta forum ofta pga. mitt hoj-intresse, men skriver i princip aldrig. Känner att jag vill ge dig ett par tips vad gäller inköp av trummor(eller instrumment i allmännhet): ANALOGT!

Tyvärr är trummor ett instrumment som folk ofta ser som boxningssäckar med träbitar till, när det i verkligheten är ett av de svåraste instr. att bemästra, pga samspelet mellan timing, koordination, teknik och nyanser. Dom två sistnämnda går förlorade med eltrummor.

Sen, att du bara vill "banka loss" spelar ingen roll. OM du nu märker att det är riktigt kul och vill ta ditt spel vidare är det svårt med eltrummor.

Personligen tycker jag att allt detta prat om att "dw är bäst, det ska vara matchad lönn, super-skinn från NASA" osv. kan du ta med en nypa salt. En bra trummis kan låta fantastiskt om du ger honom/henne ett billigt trumset, hyfsade cymbaler och en stämnyckel.

Som flera andra redan skrivit. Sök begagnat, helst märkes ex. yamaha, tama, pearl, permier(innan 2000) osv...

Lycka till!
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
Wolfen skrev:
2623017 Tjena visste inte vars jag skulle fråga så jag frågar här :D Ni verkar veta allt å lite till på sporthoj :tungan

Vet någon vars man kan köpa ett relativt bra å billigt trummset?

Spelade trummer några gånger på skolan och jag lyssnar på hård musik så det skulle va kul å lära sig spela trummer :yoparty

/Headbanger Ralle utan långt hår


du kan köpa av mej, pm vid intresse

Valen skrev:
2625489 TD-8 går direkt bort för din del - såvida du inte är en ny John Portnoy. TD-3 var riktigt högt pris på i blocketannonsen, kolla på http://www.slagverkskompaniet.se/ så ser du vad de kostar nytt. Jag kan rekommendera något enklare Yamaha-set, vad du däremot ska undvika är Medeli. Vet inte vilken prisnivå du tänkt dig men om du har lågt tak så får du heller inte särkilt bra akustiska trummor för den pengen. Tänk oxå på att allt är prutbart; har en annons funnits länge på blocket kan du tokpruta.


vem fan är John Portnoy:va :va :va om du tänker på DT så heter han inte så

Wolfen skrev:
2623981 Okej tackar för alla svar, för att försöka säga vad jag vill ha så vill jag inte ha nått jävla kasst skit, utan jag vill ha ett bra ljud så man kan lajja lite :D Digitala kanske är bra men hur pass bra??

/Ralle


vågavägradigital



Jag skulle aldrig sålt mitt Tony Williams gretsch, ägde på 90 talet ett av tio set i sverige, 8,10,12,13,14,15,16,18,24, med en trävirvel, naturligtvis i pippigul färg, ny pris ca 100 000 spänn
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Kessel skrev:
2629605 Hej!
Tyvärr är trummor ett instrumment som folk ofta ser som boxningssäckar med träbitar till, när det i verkligheten är ett av de svåraste instr. att bemästra, pga samspelet mellan timing, koordination, teknik och nyanser. Dom två sistnämnda går förlorade med eltrummor

Nya Roland är riktigt bra men det är som du säger att nyanserna blir så där. Spökslagen låter skit och cymbalerna börjar lixom om varge gång man slår på dom

Kessel skrev:
Personligen tycker jag att allt detta prat om att "dw är bäst, det ska vara matchad lönn, super-skinn från NASA" osv. kan du ta med en nypa salt. En bra trummis kan låta fantastiskt om du ger honom/henne ett billigt trumset, hyfsade cymbaler och en stämnyckel.

Som flera andra redan skrivit. Sök begagnat, helst märkes ex. yamaha, tama, pearl, permier(innan 2000) osv...

Lycka till!

Nu är det här en tråd om trummor och inte trummisar. Klart en bra trummis kan låta fint till och med på en kartång.

tråden har delats upp i en billiga trummerdel och en bästa settetdel och Jag kan bara prata för mig själv när Jag säger att Jag tycker DW är i en klass för sig även om många andra sett låter kannon. Provspela en DW-virvel och se:tummenupp
 

Wolfen

Racer
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Vilhelmina
Hoj
Aprilia AF1 125 Sport -90
Kessel skrev:
2629605 Hej!



Tyvärr är trummor ett instrumment som folk ofta ser som boxningssäckar med träbitar till, när det i verkligheten är ett av de svåraste instr. att bemästra, pga samspelet mellan timing, koordination, teknik och nyanser. Dom två sistnämnda går förlorade med eltrummor.

Sen, att du bara vill "banka loss" spelar ingen roll. OM du nu märker att det är riktigt kul och vill ta ditt spel vidare är det svårt med eltrummor.


Lycka till!


Okej, jag kan ju säga som så här, jag funderar på att köpa digitalt för jag har lite plats men OM jag tycker det är askul å spela trummer så kommer jag naturligtvis att köpa vanliga trummer, lyssnade på några digitala på internet å det duger till det jag kommer spela, i början iaf. Så tack för svaret ändå!
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
TERMINATOR skrev:
2629750

vem fan är John Portnoy:va :va :va om du tänker på DT så heter han inte så

Om du hade orkat läsa alla inlägg skulle du upptäckt att Teo redan har rättat upp mitt misstag. Men tack för att du tar dig tid att påpeka en så viktig detalj.

TERMINATOR skrev:
2629750
vågavägradigital

Vågavägravolvo. Vågavägakawasaki. Vågavägravad-som-helst. Otroligt larvigt. Skulle inte byta bort mitt TD-6 set mot vilket akustiskt som helst. Varför? Jag skulle inte kunna spela in i studion. Jag skulle inte kunna sätta mig & jamma klockan ett på natten. Jag har fantastiskt bra samplingar som gör att jag helt enkelt inte tröttnar. Jag konfigurerar nya set hela tiden vilket är förbaskat kul. Jag har chans att öva när som helst och på så sätt bli bättre snabbare än om jag hade ett akustiskt i en replokal. Portabla? You bet! Jag menar inte att man ska förespråka det ena före det andra men av praktiska skäl är digitala en bra inkörsport till att börja trumma. Varför inte ha ett digitalt hemma & ett akustiskt i replokalen?
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
Valen skrev:
2630310 Om du hade orkat läsa alla inlägg skulle du upptäckt att Teo redan har rättat upp mitt misstag. Men tack för att du tar dig tid att påpeka en så viktig detalj.



Vågavägravolvo. Vågavägakawasaki. Vågavägravad-som-helst. Otroligt larvigt. Skulle inte byta bort mitt TD-6 set mot vilket akustiskt som helst. Varför? Jag skulle inte kunna spela in i studion. Jag skulle inte kunna sätta mig & jamma klockan ett på natten. Jag har fantastiskt bra samplingar som gör att jag helt enkelt inte tröttnar. Jag konfigurerar nya set hela tiden vilket är förbaskat kul. Jag har chans att öva när som helst och på så sätt bli bättre snabbare än om jag hade ett akustiskt i en replokal. Portabla? You bet! Jag menar inte att man ska förespråka det ena före det andra men av praktiska skäl är digitala en bra inkörsport till att börja trumma. Varför inte ha ett digitalt hemma & ett akustiskt i replokalen?


smaksak, jag har lirat sen jag va 6 bast och testat det mästa men jag gillar inte digitala trummor sen att det är smidigt och att allt blivit 100000000 ggr bättre är sant, men inget slår en riktig puka:tummenupp
 

Sofiiaa

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Borås
Hoj
Honda CB400N
Fördelen med begagnat är också att de flesta trumset har ganska dåligt andrahandsvärde. Eller det är ju bra för köparen i alla fall.

Jag har ett ganska billigt TAMA, men jag är riktigt nöjd. Köpte det på musikbörsen, inte begagnat faktiskt. Jag tycker verkligen att man får vad man betalar för där och lite till. Det som är dyrast är ju egentligen cymbalerna.


Kul att du vill börja spela trummor, så jävla gött att få banka av sig ibland! :D Jag har spelat en fem år nu eller nåt och man tröttnar verkligen aldrig, kan sitta hur länge som helst och banka till alldeles för hös musik. :hihi :D
 

Wolfen

Racer
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Vilhelmina
Hoj
Aprilia AF1 125 Sport -90
Sofiiaa skrev:
2631181 Fördelen med begagnat är också att de flesta trumset har ganska dåligt andrahandsvärde. Eller det är ju bra för köparen i alla fall.

Jag har ett ganska billigt TAMA, men jag är riktigt nöjd. Köpte det på musikbörsen, inte begagnat faktiskt. Jag tycker verkligen att man får vad man betalar för där och lite till. Det som är dyrast är ju egentligen cymbalerna.


Kul att du vill börja spela trummor, så jävla gött att få banka av sig ibland! :D Jag har spelat en fem år nu eller nåt och man tröttnar verkligen aldrig, kan sitta hur länge som helst och banka till alldeles för hös musik. :hihi :D

Hehe jo avreagera sig lite på trummerna.. :D det är ju trummerna som ger feelingen i metal :yoparty
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Teo skrev:
2628791 Självklart. Om man har en Merca E320 så är den inte bäst på att köra sur ved, då väljer man en skodapickis. Nu snackade Jag kvalitet och att tillverkningsprosessen är helt unik på dw. Man kan få ett rockstar att låta rätt bra det med.

Jäkligt fint gretsch btw:tummenupp
DW är skitfina och av bra kvalité, speciellt deras hardware är outstanding men jag kan tycka de hara ett sound och enbart ett, om du fattar vad jag menar.
Synd att det inte är mitt Gretsch på bilden, mina var Silver Sparkle men jag har sjukt nog inte en enda bild på dem.... :(

Kessel skrev:
2629605 Känner att jag vill ge dig ett par tips vad gäller inköp av trummor(eller instrumment i allmännhet): ANALOGT!
Jag är böjd att hålla med. Enda anledningen för egen del till att ha digitala trummor är om man har problem med det akustiska ljudet.

Kessel skrev:
2629605Personligen tycker jag att allt detta prat om att "dw är bäst, det ska vara matchad lönn, super-skinn från NASA" osv. kan du ta med en nypa salt. En bra trummis kan låta fantastiskt om du ger honom/henne ett billigt trumset, hyfsade cymbaler och en stämnyckel.

Som flera andra redan skrivit. Sök begagnat, helst märkes ex. yamaha, tama, pearl, permier(innan 2000) osv...

Lycka till!
Jag håller med om att det är lätt att tro att man måste ha det bästa för att det ska låta bra när ljudet sitter i dina händer i mångt och mycket. Dock är det ju bra att undvika skit som Grex, de billigaste Mapex etc.
Sitt första trumset bör man köpa begagnat för att man dels får mer till ett lägre pris, mer komplett med cymbaler etc, och att man får igen mer om man tröttnar och vill sälja det.
 
Last edited:

Sofiiaa

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Borås
Hoj
Honda CB400N
Wolfen skrev:
2631533 Hehe jo avreagera sig lite på trummerna.. :D det är ju trummerna som ger feelingen i metal :yoparty


Ja, det är det som är helt sjukt med trummor. Man kan ju göra om vilken ballad som helst till hårdrock. De sätter stilen! =)
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Gustav O skrev:
2631852 DW är skitfina och av bra kvalité, speciellt deras hardware är outstanding men jag kan tycka de hara ett sound och enbart ett, om du fattar vad jag menar.
Synd att det inte är mitt Gretsch på bilden, mina var Silver Sparkle men jag har sjukt nog inte en enda bild på dem.... :(

Det Jag gillar med DW, speciellt virvlarna, eller de Jag testat måste Jag väl säga är just dynamiken. Jag spelade bl.a på en 5" lönnvirvel. när man skramlar vid sargkanterna så oväsnas den som en djup plåt, fast man har kontroll på ljudet och när man smäller till hårt i mitten så låter det SMACK a´la 4" mässing virvel fast med trycket av en i stä och där är det inga som helst missljud. Jag harar inte hur det funkar men efter det sulle Jag bara ha ett DW.

Kontentan, har man inte bra med pengar att lägga på ett BRA nytt sett så köp beggat.

Ex 8.000 får du ett pisset med kompositstomar och virvel i alu men om du köper beggat kan du får ett recording custom (yama) som låter skitbra och då får du antagligen med lite cymbaler, mm.
 

Wolfen

Racer
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Vilhelmina
Hoj
Aprilia AF1 125 Sport -90
Teo skrev:
2632988 Det Jag gillar med DW, speciellt virvlarna, eller de Jag testat måste Jag väl säga är just dynamiken. Jag spelade bl.a på en 5" lönnvirvel. när man skramlar vid sargkanterna så oväsnas den som en djup plåt, fast man har kontroll på ljudet och när man smäller till hårt i mitten så låter det SMACK a´la 4" mässing virvel fast med trycket av en i stä och där är det inga som helst missljud. Jag harar inte hur det funkar men efter det sulle Jag bara ha ett DW.

Kontentan, har man inte bra med pengar att lägga på ett BRA nytt sett så köp beggat.

Ex 8.000 får du ett pisset med kompositstomar och virvel i alu men om du köper beggat kan du får ett recording custom (yama) som låter skitbra och då får du antagligen med lite cymbaler, mm.


Okok ska kanske spara ihop lite mer pengar då, ska inte köpa förns sportlovet så lite pengar lär det ju ska bli :yoparty
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Wolfen skrev:
2633214 Okok ska kanske spara ihop lite mer pengar då, ska inte köpa förns sportlovet så lite pengar lär det ju ska bli :yoparty

Klockers! se till at få med lite crashar och bra hihats samt att pedalen äk ok. Cymbaler kostar fan.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Teo skrev:
2632988 Det Jag gillar med DW, speciellt virvlarna, eller de Jag testat måste Jag väl säga är just dynamiken. Jag spelade bl.a på en 5" lönnvirvel. när man skramlar vid sargkanterna så oväsnas den som en djup plåt, fast man har kontroll på ljudet och när man smäller till hårt i mitten så låter det SMACK a´la 4" mässing virvel fast med trycket av en i stä och där är det inga som helst missljud. Jag harar inte hur det funkar men efter det sulle Jag bara ha ett DW.

Kontentan, har man inte bra med pengar att lägga på ett BRA nytt sett så köp beggat.

Ex 8.000 får du ett pisset med kompositstomar och virvel i alu men om du köper beggat kan du får ett recording custom (yama) som låter skitbra och då får du antagligen med lite cymbaler, mm.
Jag menade inte att de är odynamiska utan mer att de låter modernt och generellt sett "tungt". Men det är min personliga uppfattning uatn att ha testat alla deras varianter.
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
Teo skrev:
2633304 Klockers! se till at få med lite crashar och bra hihats samt att pedalen äk ok. Cymbaler kostar fan.

sant, hi-hat locken jag har kostade 4000 spänn, men istanbul låter bra
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top