TRX-tråden

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Just in case, kolla så att slangen från kylaren till expansionskärlet inte är igensatt... Om det nu var så att du hade för lite vätska i, men expansionskärlet var fyllt...
 

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Har flyttat
Hoj
Min TRX gick sönder
HansJ skrev:
Blir du inte alls, men visst, om du har tid och lust så gör du mig glad! Det är alltså skruven som går in i muttern som sitter i spåret i ljuddämparen, inte skruvarna som håller fotpinne/ljuddämparfästet (bara så du inte kikar på fel skruv...)
/Hasse

Klart att jag ahde tid och lust.......fast i ärlighetens namn var det en posör runda på strandvägen och genom stan som lockade mest :)
Mycket fin utsikt en dag som denna ;)

Passade på att hämta upp mit drivpaket på yam center också, ska bli spännande att se om bakdrevet passar.

Höll på att glömma.......det är Standard M8
 

b.q

Bq
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
TRX 850 1996
Kylarvätskan

DEN kylvätskan hade då inte jag hällt tillbaka!! Köp ny! Billigt.... Den ska ju mer än kyla - även hålla väck korrision, vilket du kan få med dålig kylvätska.
Ang. påfyllning igen, så finns det faktiskt ett kylalock som lämpar sig väl till sånt :lol , sitter låst med en skruv!

rothless skrev:
Nu har jag tömt ut kylarvätskan och jag bifogar även ett par bilder på hur den ser ut.

Jag har iaf konstaterat att det inte är den mängd som det ska vara i. I instruktionsboken står det att det ska vara 1,7 liter och det är det ju absolut inte med tanke på att det är en 2 liters coca cola flaska på bilden. Så anledningen till att den har gått för varm borde ju vara att det har varit för lite kylarvätska i. Men det är väldigt märkligt då nivån har legat mellan low and full när jag har kollat, och likaså innan jag tömde.

En annan sak är jag inte riktigt förstår mig på att det ska gå att fylla i kylarvätska igen? Bifogar en bild för att förklara vad jag menar. Antingen är jag ute och yrar på något konstigt spår eller så kan någon förklara för mig hur man ska kunna fylla på i expansionskärlet när vätskan ska gå genom en väldigt smal slang upp till kylarlocket, och dessutom uppåt!!? Eller är jag ute och cyklar och har fel angående var man ska fylla på kylarvätskan?

På bilden är expansionskärlet borttaget för rengörning.

EDIT: Den mesta av skiten i vätskan kom när jag hällde ur det sista från expansionskärlet och den sista ur kylaren!
 

rothless

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en kul
b.q skrev:
DEN kylvätskan hade då inte jag hällt tillbaka!! Köp ny! Billigt.... Den ska ju mer än kyla - även hålla väck korrision, vilket du kan få med dålig kylvätska.
Ang. påfyllning igen, så finns det faktiskt ett kylalock som lämpar sig väl till sånt :lol , sitter låst med en skruv!

Självklart häller jag inte tillbaka den.. Ska först köra igenom kylarrengöring och sen nya vätska!
 

rothless

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en kul
HansJ skrev:
OK, here we go, nästan som hjärnkirurgerna som opererar on-line :hihi

Jag tycker inte det ser ut som olja i din kylvätska, har sett bra värre resultat utan att varit orolig.

Frågan om mängden, jag har för mig att det finns två tömningsskruvar, dels en vid vattenpumpen, dvs under huset under slangen som går ned från kylaren på din bild (ursäkta om jag är övertydlig, men hellre det än att anta att du vet allt redan). Sen finns det nog en på framsidan av cylindrarna ockå, bakom avgaskrökarna någon stans?

Jag fyller på direkt i kylaren, tills det är helt fullt, stänger locket, och fyller sen på i expansionskärlet.

Om ingen opponerar sig högljutt, så skulle jag tro att du kan vara lugn angående topplockspackningen i vart fall, samt kan stoltsera med rengjord kylare, skadar aldrig.

Luftburken nudå? Eventuellt, här får de andra korrigera mig om jag har fel, så kan du om du kikar in i fuggarna med burken borta, se om nålarna är slitna. Behöver inte synas, men då är de rejält slitna, är i så fall ett hack i den annars jämna ytan. Kika in, lyft resp. trottel försiktigt med en hel och ren glasspinne eller dylikt.
/Hasse


Jag har tömt ur båda tömningsskruvarna, kylaren och rengjort expansionskärlet.. Nästa steg blir rengöring av kylsystemet och påfyllning!

Efter det ska jag lyfta tanken och försöka lära mig något om förgasare! Dock hinner jag nog inte med det innan helgen. Så en spännande fortsättning följer efter helgen då jag lovar att rapportera vidare!

Jag vill så länge passa på att tacka så mycket för all hjälp och många värdefulla tips!! Det är lätt att gå och deppa ihop när man inte kan lösa saker själv och då är ni och det här forumet ovärdeligt!

Tack så mycket :banana
 
Last edited:

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Har flyttat
Hoj
Min TRX gick sönder
Kan nu meddela att både fram (det visste vi redan) och bakdrev till TDM900 passar som fisken i handsken på TRX:en :)

Tyvärr kunde jag inte testa hur ettrig hon skulle bli med 16/42 eftersom jag fått fel kedja på Yam center :mad:

Ni får hålla tummarna för att dom kan skaka fram en kedja till mig tills på fredag annars lär jag inte kunna ta mig upp till A-torp som planerat på lördagen (har ju kapat den gamla kedjan med v-slip)

Och ovanpå alltihop så gick vajern till hastighetsmätaren av idag också :(
Behöver ju trippen för att ha koll på tankningarna, hastigheten är mindre viktig :rolleyes:
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Kommer förhoppnings vis bli TRX 850 ägare nästa vecka!!
Har läst hela denna tråd idag 58 sidor. :kocko
Blev lite avskräckt med alla fel och brister denna hoj verkar ha!

Så nu till min fråga!
Vad ska jag kolla speciellt noga på denna hoj?

det är en -97 som gått 3200mil jag ska köpa.
Sitter stålomspunna bromsslangar fram.
Hur ser jag om dom bytt Bromscylinder?
Finns tyvärr ingen service bok. :(
Sitter Mircon pipor på den.

Tacksam för alla svar!!

Mvh Niklas
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
CALLAHAN skrev:
Kommer förhoppnings vis bli TRX 850 ägare nästa vecka!!
Har läst hela denna tråd idag 58 sidor. :kocko
Blev lite avskräckt med alla fel och brister denna hoj verkar ha!

Så nu till min fråga!
Vad ska jag kolla speciellt noga på denna hoj?
Det är väl snarare så att när nåt dyker upp så diskuteras det. Så länge hojarna går bra finns det ju inte så mycket att tala om, en TRX har inte fler fel än vilken annan hoj som helst. Kolla TL- eller Aprilia-tråden får du se :död

Sen är det kanske så att den är så billig att ägarna har råd att bygga om den med en massa nya prylar, vilket man inte skulle brytt sig om med en dyrare hoj :D

Svaret på din fråga: kolla någon av de senaste sidorna igen, typ 55-57. Samma fråga var uppe häromdagen.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ben Pool skrev:
Behöver ju trippen för att ha koll på tankningarna, hastigheten är mindre viktig :rolleyes:
Får du inte tag i en vajer: Köp en Sigma 800 cykeldator och montera eller kör på klockan, efter 2-2,5 timme är det tankstopp (ca 10-13 lit). :tummenupp
 
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
CALLAHAN skrev:
Hur ser jag om dom bytt Bromscylinder?

Sitter Mircon pipor på den.

Tacksam för alla svar!!

Mvh Niklas

Om det inte sitter de så kallade "Bluespots-oken" på finns ingen anledning att byta bromscylinder. Har oken stora väl synliga blåa eller guldiga "torx" på utsidan, finns det anledning att byta bromscylinder. Det står 5/8 på undersidan p åTRX orginal, och 14 på en R1/R6/Th-Ace..


Annars har jag ett komplett kit, allt utom bromshandtag för 1500:-

//Peter
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
CALLAHAN skrev:
Kommer förhoppnings vis bli TRX 850 ägare nästa vecka!!
Har läst hela denna tråd idag 58 sidor. :kocko
Blev lite avskräckt med alla fel och brister denna hoj verkar ha!

Så nu till min fråga!
Vad ska jag kolla speciellt noga på denna hoj?

det är en -97 som gått 3200mil jag ska köpa.
Sitter stålomspunna bromsslangar fram.
Hur ser jag om dom bytt Bromscylinder?
Finns tyvärr ingen service bok. :(
Sitter Mircon pipor på den.

Tacksam för alla svar!!

Mvh Niklas
Som Jåke säger, finns nog ingen hoj som inte har sina egenheter. TRX:en är nog förhållandevis skottsäker. Standardfelen som finns är billiga och enkla att avhjälpa; slitna förgasarnålar och mjuka ventilsäten på tidiga modeller (inte på 97:an dock).

Att det sen byggs om och moddas beror nog mer på halvnippriga ägare, jag har en känsla av att TRXägaren är i allmänhet mer hängiven och "fanatisk" än medelhojägaren, bara kolla antalet poster i den här tråden och jämför med Aprilia och TL tråden, hur många TRX:er finns i förhållande till Aprilior eller TL:er, fär att inte tala om R6/R1:eek:r... Sen finns det många som inte gör något särskilt, och som är helnöjda också!

Om du menar bromscylinder, så ska det stå en siffra i en ring på cylindern, är det 14 så står det för 14 mm huvudcylinder, original ska vara 5/8 som då är tum. Om du menar bromsoken, så orignal är guldfärgade, och moddade är "blue-spots", rätt uppenbart när man ser dem ;)

M.a.o., du behöver inte vara orolig, köp hojen och sköt om oljebyten och oljenivå, så får du många roliga billiga mil. (Såg en TRX i Tyskland som var till salu, den hade gått 11300 mil...)
/Hasse
 

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Har flyttat
Hoj
Min TRX gick sönder
Jåke skrev:
Får du inte tag i en vajer: Köp en Sigma 800 cykeldator och montera eller kör på klockan, efter 2-2,5 timme är det tankstopp (ca 10-13 lit). :tummenupp

Får jag ingen kedja i tid så hojen blir ståendes över helgen så blir det nog så att jag försöker meka på instrumenteringen (digital) från en CRF450, har en sån liggandes med en superkul kabelhärva.......
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Ben Pool skrev:
Kan nu meddela att både fram (det visste vi redan) och bakdrev till TDM900 passar som fisken i handsken på TRX:en :)

Tyvärr kunde jag inte testa hur ettrig hon skulle bli med 16/42 eftersom jag fått fel kedja på Yam center :mad:

Ni får hålla tummarna för att dom kan skaka fram en kedja till mig tills på fredag annars lär jag inte kunna ta mig upp till A-torp som planerat på lördagen (har ju kapat den gamla kedjan med v-slip)

Och ovanpå alltihop så gick vajern till hastighetsmätaren av idag också :(
Behöver ju trippen för att ha koll på tankningarna, hastigheten är mindre viktig :rolleyes:
Trist med kedjan, hur svårt kan det vara att ta fram rätt kedja, när man har drevspecarna :va. Ibland undrar man om man inte skulle starta en MCbutik, som skulle erbjuda något helt nytt för branschen, bra service och kompetens... MChuset eller Mitonga kanske kan fixa fram kedjan i stället?

Du behöver ingen tripp, du har ju reserven :tummenupp

Och du hade rätt det var M8, men tidigare ägare har uppenbarligen pajat gängorna, och kört med tum-gänga. Jag fulmeckade lite med våld, och hade köpt syrafast/rostfri skruv, som var hårdare än muttrarna :hihi Har med mig extra muttrar om så skulle behövas, men det verkar sitta. Muttrarna var inte så svåra att byta ut heller, om det skulle behövas.

/Hasse
 

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
Lite av ditten och datten

Att: HansJ

Kör du med orginal bakfälg till din YZF sving?? Vet du om något annat är utbytt??

Att: Övriga TRX missbrukare!

Någon som har erfarenhet av Slick50?? Och nej inte tungmassage av en 50årig kärring.... :hihi Har en kompis som slog det i sin 125;a och den gick bättre och "mjukare" i motorn.

Kan man köra med Öppna K&N filter på TRX:n, Hade det på SP1:an innan och det blev ett grymt insugningsljud... :yoparty

That´s it 4 now
 

b.q

Bq
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
TRX 850 1996
Jag har KN på min, ersättningsfilter o moddad burk. Utprovat i bänk.....
Menar Du de små koniska fanstygen???? Inte att rek. till org.fuggar....
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
one4fun skrev:
Att: HansJ

Kör du med orginal bakfälg till din YZF sving?? Vet du om något annat är utbytt??

Att: Övriga TRX missbrukare!

Någon som har erfarenhet av Slick50?? Och nej inte tungmassage av en 50årig kärring.... :hihi Har en kompis som slog det i sin 125;a och den gick bättre och "mjukare" i motorn.

Kan man köra med Öppna K&N filter på TRX:n, Hade det på SP1:an innan och det blev ett grymt insugningsljud... :yoparty

That´s it 4 now
Nej, har 5,5 tums fälg, troligen YZF:ens också (det är väl anledningen för att byta sving?) Kan vara så att jag har andra hundben också, får kika i helgen då jag kan jämföra med de andras!
/Hasse
 

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Har flyttat
Hoj
Min TRX gick sönder
HansJ skrev:
Trist med kedjan, hur svårt kan det vara att ta fram rätt kedja, när man har drevspecarna :va.

Är numera lycklig ägare till en 525 kedja istället för den felaktiga 520 kedjan......ska väl få ihop wheeliemaskinen ikväll :yoparty
(det avr lite skumt med artikelnummren så det var inte Yam center som strulat)

Fast jag glömde bort det här med hastighetsmätarevajer :huvet
får väl försöka ta mig i kragen och få dit den digitala intsrumenteringen jag har liggandes då :rolleyes:
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Ska åka till Bikepoint i Borås på fredag och kolla in deras TRX -98 som dom har inne.
Den är importerad med 1400mil på mätaren och ett pris på 48000:-
Några pipor extra också som jag inte mins namnet på!

Var och kollade på en -96a i Vara förra veckan som dom ville ha 51000:- för med nytt framdäck.
Den var "nog" svensk såld sa dom!
Hade gått 3300mil.
Den blir det inte i alla fall!!
 

Pit-n

Vill vara tuff men kan inte...
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Sthlm
Hoj
TRX 850 -97 Grön
Hallå alla

Har följt med på tråden lite på avstånd men nu bestämt att ta steget fullt ut och bekänna mig som stolt TRX ägare här i detta forum.
Är lite impad av all kunskap som finns hos Er, och för närvarande har jag inga problem och behöver inte hjälp med nåt då pärlan går och ett schweiziskt arme-ur!
Höres.
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
@ Jåke & Hasse.

Hur har ni löst det med stugan? Kommer ni få tag i nyckeln när ni kommer, eller ska jag åka dit under dagen och hämta ut den åt er?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top