TRX-tråden

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jåke skrev:
Digitalkameran är för tillfället på Alta-träffen i nordligaste Norge, så bilder får vänta. Om inte TomK kan slänga upp nån av annonsbilderna i tråden... :7peta :hihi

:) Jo, jag har några gamla bilder och en filmsnutt från när Sebringdämparna monterades. Ingen kanonkvalitet, men ändå http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/trx850/

och från annonsen en bifogad:
 

Bifogat

  • trx850bak.jpg
    trx850bak.jpg
    84.2 KB · Visningar: 142

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
Jåke skrev:
Jo, köpte TomK:s...körde hem den nu ikväll, 21 mil :banana

Har precis beställt nytt däck dessutom då han lyckats köra slut på det stackars Macadam-däcket som sitter fram :död

Mullrar gott (nästan lite väl faktiskt :tomten) , men jag kommer nog att slänga på Akra:n ändå. Det är mer flöde i det systemet än i originalkrökarna. Å så är det mer udda med bara 1 pipa :yoparty


Ha Ha fast i trx träsket :hihi , trx e ju som ostbågar, väl börjat går d inte att sluta. Lycka till med köpet!
 

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
CALLAHAN skrev:
Hur får man lättast upp TRXen på slangen? :huvet

Lyckas inte alls!
Provat både koppla och gas släpp gas!

Personligen föredrar jag att använda kopplingen, tycker man får mer kontrollerad slangning då, problemet kommer när man skall få i 2:an, då måste man ha hojen högt och vara snabb som satan och växla, annars trillar man ner och åter ruta 1. ( saknar 152hk bladen vid sådana här tillfällen).

:mattias Friskt vågat - hälften vunnet passar som valspråk för övningen!

Rock on!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Phr33k skrev:
hmm, vet inte om jag fått nått om bakfoten nu, men vadå ? passar Akra systemet från en TDM på TRXen ?
Det är samma krökar (och dämpare med tanke på att det är samma motor), endast anlutningsröret mellan krökarna och ljuddämparen är annorlunda då TRX kräver en annan vinkling runt fotpinne och bromspedal.

@CALLAHAN: Viktbesparingen är inte att förakta. I brist på effekt och med egen dödvikt får man ta till de få knep som finns till förfogande :D
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HansJ skrev:
...nästan BRG!
Tog ett tag innan jag kopplade där :kocko
Färgen är faktiskt inte alls åt det hållet "i verkligheten", mer som mörk is; lite blågrön. Kanske därför de kallar den Arctic Green :rolleyes:
 
Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Jåke skrev:
Jo, köpte TomK:s...körde hem den nu ikväll, 21 mil :banana

Har precis beställt nytt däck dessutom då han lyckats köra slut på det stackars Macadam-däcket som sitter fram :död

Mullrar gott (nästan lite väl faktiskt :tomten) , men jag kommer nog att slänga på Akra:n ändå. Det är mer flöde i det systemet än i originalkrökarna. Å så är det mer udda med bara 1 pipa :yoparty

Fakk. Så nästa vända kan jag inte köra om på effekt på rakan på anderstorp?
Nu blir det tufft!
 

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
Kopplingsfippel

Fråga: Fixar man att byta lameller och kopplingsfjädrar själv eller är det verkstaden nästa??? Behövs det specialvektyg?? :huvet
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
one4fun skrev:
Fråga: Fixar man att byta lameller och kopplingsfjädrar själv eller är det verkstaden nästa??? Behövs det specialvektyg?? :huvet
Det fixar du själv utan specialverktyg. Det kan behövas nåt att hålla emot kopplingskorgen och sånt verktyg finns, men med lite funderande brukar det gå att lösa ändå.
Om du lägger ner hojen på sidan behöver du inte ens tappa ur oljan. Fixa ett par trebenta pallbockar eller liknande med lite "vaddering" och lägg ner ramen på dessa. Fast det kanske är att rekommendera ett oljebyte till nya lameller ändå iofs...
 

Phr33k

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
1
Hoj
1
Jåke skrev:
Det är samma krökar (och dämpare med tanke på att det är samma motor), endast anlutningsröret mellan krökarna och ljuddämparen är annorlunda då TRX kräver en annan vinkling runt fotpinne och bromspedal.

Passar fästena till ljuddämparen mellan båda hojjarna också ?
 

Rillle

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
-02 KTM Duke II
Luftburksmodd

Ger det nått att skruva bort lock/snorkel på luftburken ? Eller måste man kapa i den med ?
 

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
Jåke skrev:
Det fixar du själv utan specialverktyg. Det kan behövas nåt att hålla emot kopplingskorgen och sånt verktyg finns, men med lite funderande brukar det gå att lösa ändå.
Om du lägger ner hojen på sidan behöver du inte ens tappa ur oljan. Fixa ett par trebenta pallbockar eller liknande med lite "vaddering" och lägg ner ramen på dessa. Fast det kanske är att rekommendera ett oljebyte till nya lameller ändå iofs...


Härligt, man är ju ingen mästerskruvare men då borde man fixa detta själv, tänkte byta till hårdare fjädrar också....lika bra när man ändå är igång...
 

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
Rillle skrev:
Ger det nått att skruva bort lock/snorkel på luftburken ? Eller måste man kapa i den med ?

Ännu en fråga, är det vakumförgasare på TRX:n?? Är sugen på att skicka burken helt och trycka dit öppna K&N filter. Så ett svar innan att han inte rekomenderade det dock utan motivering....Någon som kan upplysa en teknisk okunnig person :tungan
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
one4fun skrev:
Ännu en fråga, är det vakumförgasare på TRX:n??
Ja. Det är vakuumförgasare (CV) på de allra flesta gatuhojar som säljs. Om de inte har insprutning då :rolleyes:

Skälet man brukar ange till att inte använda separata filter till dessa är att de är lite beroende av det lugna luftflödet de får i en luftburk. Det finns risk att de fungerar ojämnt då deras sätt att jobba med undertryck störs av separata filter. Ungefär så iaf.
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
one4fun skrev:
Ännu en fråga, är det vakumförgasare på TRX:n?? Är sugen på att skicka burken helt och trycka dit öppna K&N filter. Så ett svar innan att han inte rekomenderade det dock utan motivering....Någon som kan upplysa en teknisk okunnig person :tungan
Vakuum fuggar är det... Det gör att det inte rekommenderas att ta bort luftburken. Å andra sidan är det ju många som öppnar burkarna rätt ordentligt. Har ännu inte sett några bänkningsdiagram som visar för eller emot. I och med att fuggarna i original verkar vara fett bestyckade, så "avhjälps" det med en öppnare burk.

@Rille: Min burk var redan moddad, men det ser ut att ha varit ett större ingrepp, man måste troligen skära i burken för att få bort snorkeln.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Rillle skrev:
Ger det nått att skruva bort lock/snorkel på luftburken ? Eller måste man kapa i den med ?
Det gör lite grann. Laila's gick lite fett efter renoveringen men vi ville inte riva å bestycka om så jag tog bort snorkeln istället. Tar du bort den måste du dock hitta en annan lösning för att hålla fast luftfiltret och täta så den inte suger luft förbi filtret. På Lailas hoj (som har "o-moddad" burk) har jag gjort ett nytt lock som endast håller filtret på plats.
 
Last edited:

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
1. R1-ok, grym skillnad i bett (kan iofs som någon föreslog bero på beläggen, men de blåa är dessutom fräckare).

2. R1-bromspump, nu snackar vi skillnad, mycket mer lättdoserad och med mer "kraft fast med mindre tryck på handtaget".

3. Stålomspunna slangar, Ger inte så vansinnigt mycket, lättare att dosera precis på gränsen till låsning där gummislangarna har lite "flytande låsningspunkter (upplevde jag iaf).

Testa gärna att slänga på fräckare belägg till orginaloken, passa dig för rena racingbelägg bara. Och hittar du SSslangar så passar dessa även med "blåfläcksoken". (På vissa blir vinkeln vid anslutningen inte optimal ur posersynpunkt men funktionen påverkas inte)

//Peter


Edit: Skulle vara roligt att testa R1pumpen med resten orginal, skulle kunna ge "skönare"känsla även i de oken.[/QUOTE]

------------------------------------------------------------------------


Sås sa flickan.

nu har jag en liten hög med "bluespot" från R1 det är OK, belägg, slangar och bromspump jag har fått:)
Nu skall det bara på, det ligger i garaget ännu.
Något att tänka på? jag såg att det är en liten knick (ca 90/grader) i mitten av slangarna, går R1'ans slangar att bulta på?
Bromshandaget var inte med men det skall väl gå med det gamla, eller hur!?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Ripnilpor skrev:
Sås sa flickan.

nu har jag en liten hög med "bluespot" från R1 det är OK, belägg, slangar och bromspump jag har fått:)
Nu skall det bara på, det ligger i garaget ännu.
Något att tänka på? jag såg att det är en liten knick (ca 90/grader) i mitten av slangarna, går R1'ans slangar att bulta på?
Bromshandaget var inte med men det skall väl gå med det gamla, eller hur!?
Utan att veta bättre, men visst borde slangarna passa iom att folk byter gafflar till R1:ans hipp som happ ;). Knicken vet jag inget om, men har svårt att föreställa mig att det skulle vara något hinder.
Handtaget passar rent fysiskt som hand i handske, MEN, vissa mått är lite annorlunda, vilket gör att du måste fila ned TRXhandtaget lite. Det som händer är att kolven inte får tillräcklig plats att gå tillbaka, vilket gör att du hela tiden bygger upp tryck, och till sist nyper skivorna... Jag filade ned klacken på handtaget som ligger an mot kolven, ta lite i taget och prova dig fram!
Edit: Att tänka på; Gör ren kolvarna ordentligt som TomK påpekade, lufta är ett helvete, testa att fylla på olja underifrån, dvs via luftningsnipplarna på oken, funkar bättre. Du måste då ha något som du kan pressa i oljan med, typ träningsvattenflaska med slang, och se upp så du inte överfyller...
Och ang slangarna, mät längden innan för säkerhets skull...
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jåke skrev:
Det gör lite grann. Laila's gick lite fett efter renoveringen men vi ville inte riva å bestycka om så jag tog bort snorkeln istället. Tar du bort den måste du dock hitta en annan lösning för att hålla fast luftfiltret och täta så den inte suger luft förbi filtret. På Lailas hoj (som har "o-moddad" burk) har jag gjort ett nytt lock som endast håller filtret på plats.
Mitt filterlock ser helt original ut, däremot har det skurits bort en bit bakom (eller om det var framför :va) locket, typ en fästanordning för snorkeln?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HansJ skrev:
Mitt filterlock ser helt original ut, däremot har det skurits bort en bit bakom (eller om det var framför :va) locket, typ en fästanordning för snorkeln?
Man har skurit bort delen som håller snorkeln från ditt lock alltså?
Luftburken är öppen upp mot locket framför filtret = där snorkeln går ner, sen lite bakom (mot föraren) sitter en bredare del av locket som håller ner filtret. Den biten gjorde jag om istället för att kapa, resten ligger omodifierat på en hylla i garaget och det är nu bara standardhålet ner i luftburken framför luftfiltret.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top