TRX-tråden

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Killerwhale skrev:
2314737 Satte på KEDO hundbenen idag (+4cm) + lite andra underhållande saker....
Helt plötsligt trodde man den var på väg i backen då man skulle ha ner den på stödet! :dricka
Med dessa....lite justeringar på dämparna....och qualifier däcken så var det som att köra en liten cykel ju! Bara att flänga den precis vart man vill.
Detta kan bli RIKTIGT najs när allt är klart! :tummenupp
Vad har du mer på gång?
Jo lite chassijusteringar kan göra stor skillnad. Gick knappt köra min när den var höjd lite drygt 4cm bak och sänkt ca: 5cm fram. Blev lite lugnare med 5.5" fälgen med 180 och 70-profil fram.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Anehall skrev:
2314892 Vad har du mer på gång?
Jo lite chassijusteringar kan göra stor skillnad. Gick knappt köra min när den var höjd lite drygt 4cm bak och sänkt ca: 5cm fram. Blev lite lugnare med 5.5" fälgen med 180 och 70-profil fram.

KANSKE skall fixa ett speziale system hos Zorst...så jaukla grymma grejjer dom gör! Undertray...R1 LED bak med integrerade blinkers....Öhlins (eller annat märke) fram....och kanske något annat bak också men det ligger på framtiden. Är lite sugen på en duc 748 kåpa fram, tycker den är :tummenupp
Factory pro kittet får vänta till den 16:e aug för det var semestrar o shit.
Sen skall jag kolla om samma firma har vinterförvaring, isf skickar jag nog kammarna till kentcams 190£ tar dom bara! Denna firman portar o planar o borrar o allt annat man vill göra också så det skall väl vara en helt annan hoj till våren tänkte jag.
Sen kommer det nog bära av till Ulricehamn med kåpor osv. Har hittat en motivlackare där :tummenupp

.....Om sen hälften är klart innan NÄSTA säsong är slut så är det nog bra! :gnissla

...just det, till helgen skall en ny koppling sättas in (barnett med kedo´s hårdare fjädrar). Haynes kom ju förra veckan så det skall väl gå fint...
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
nlx567 skrev:
2313649 Högre komp inbillar jag mig ger mera vridmoment, men kanke inte att man kan ta ut samma varvtal = mindre hästar, min tanke var att han kanske ville ha mindre komp. för att kunna öka varvtalet för att då få ut mera hästkrafter och därmed öka topphastgheten med någon km/h

då var min tanke att om man behålla vridet men drevar om den så kanske man ökar varvet på motor på 4:an och då kan man ändå få några flera km/h på topp, utan att hållt på och svarvat i kolven...

Jag har hört via hörsägen att (Erik?) Marklund skall ha något färdigt kitt till våra TRX:er. kan de vara en enklare väg?

nlx 567.
OK, here we go ;)

Som med allt annat mambojambo jag skriver, jag är inte på långa vägar någon expert, så läs med lite källkritik...

Högre komp ger bättre vrid och effekt. Högre komp ökar visserligen motståndet i kompressionsfasen (och därmed teoretiskt maxvarv), men ger ju också mer tryck i förbränningstakten, och därmed mer effekt (som också motverkar det högre kompressionsmotståndet). Lägre komp ger mao sämre effekt.

Det som hindrar högre varvtal är i praktiken mekaniska komponenter, ventiler som inte hinner stänga pga svaga fjädrar, ventilöppningar/kamaxelprofiler som inte ger optimal fyllning, kolvar som sliter sönder vevstakar, lager osv osv.

Högre komp lär inte minska varvvilligheten öht. Egentligen vill man ha så högt komp som möjligt, men det begränsas av tendens till spikningar (och ökad förslitning/minskad livslängd). Spikningar är självantändning av bränsle/luftblandningen under kompressionstakten, och man får en förbränning som startar dels okontrollerat, och framförallt ej optimalt i tid. När man labbar med övertryck i form av turbo/kompressor, eller med andra bränsleblandningar, så sänker man kompet för att undvika självantändningar.

Du har delvis rätt i att högre varv ger mer effekt, men man kan få mer effekt på samma motor vid samma varvtal genom att optimera fyllnad, förbränning och tömning av cylindrarna.

Motortrimning är komplext, och blir än mer så ju mer man läser om det... Och alla gurus verkar ha egna teorier och ingen är överens :hihi

Killerwhale skrev:
2315753 KANSKE skall fixa ett speziale system hos Zorst...så jaukla grymma grejjer dom gör! Undertray...R1 LED bak med integrerade blinkers....Öhlins (eller annat märke) fram....och kanske något annat bak också men det ligger på framtiden. Är lite sugen på en duc 748 kåpa fram, tycker den är :tummenupp
Factory pro kittet får vänta till den 16:e aug för det var semestrar o shit.
Sen skall jag kolla om samma firma har vinterförvaring, isf skickar jag nog kammarna till kentcams 190£ tar dom bara! Denna firman portar o planar o borrar o allt annat man vill göra också så det skall väl vara en helt annan hoj till våren tänkte jag.
Sen kommer det nog bära av till Ulricehamn med kåpor osv. Har hittat en motivlackare där :tummenupp

.....Om sen hälften är klart innan NÄSTA säsong är slut så är det nog bra! :gnissla

...just det, till helgen skall en ny koppling sättas in (barnett med kedo´s hårdare fjädrar). Haynes kom ju förra veckan så det skall väl gå fint...
Kentas kammar, 190 Pund, det är för inbyteskammar alltså? Och Kedo tar 430 Euroner för sina inbytes? Vet du skillnad i profiler/lyft? Någon aning om varför det skiljer i pris? Är Kedos renoverade, medans Kent "bara" slipar om, eller?
 
Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
HansJ skrev:
2315806 OK, here we go ;)

Kentas kammar, 190 Pund, det är för inbyteskammar alltså? Och Kedo tar 430 Euroner för sina inbytes? Vet du skillnad i profiler/lyft? Någon aning om varför det skiljer i pris? Är Kedos renoverade, medans Kent "bara" slipar om, eller?

"Kentas kammar" :D

Deras VÄL korta svar och dom slipar om:
"We can regrind the originals to the YAM9 specification and the cost is GBP190.00 per pair and delay is 7 days upon receipt.
The YAM9 is the maximum we have for this engine."


Har fått för mig att KEDO gör samma...GW i Tyskland (tornado cams) verkar dock ligga rätt i specar...mer botten o mellan.
Finns ju så klart en MASSA olika och jag har inte kollat igenom hela nätet än....190£ LÅTER ju bra iaf! :gnissla

http://gw-racing-parts.com/english/produkte/Produkte_Ausgabe.php?Marken=Yamaha
 

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
HansJ skrev:
2315806
Som med allt annat mambojambo jag skriver, jag är inte på långa vägar någon expert?

Det kan väl hända att du inte är men jag :Bugar mig och gör :tummenupp för den kunskap du ändå besitter, det är bra med någon som kan förklara så att man begiper, då slipper man känna sig så :va

mvh NLX 567
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Falkens hala kurvor

Jag har kommit hem från semester och sånt och har börjat att plocka på cykeln och undrar om någon har ett ljuddämarrör till mig, blank alu.
Jag har inte diametern nu, frågar först... bild finnes.
 

ponny

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2004
Ort
Sollefteå
Hoj
Aprilia Mille
kuts

Killerwhale skrev:
2303143 Det är denna fast svart/vit lackerad, det är vitt i "trekanten" allt annat svart:
trx850.jpg


Kan inte fixa kamera förrän i morgon så för att du skall se.....
Allo ser helt ok ut jag är intresserad. Vilka pengar pratar vi ? Ha det.På väg till Junsele hörs senare. Ponny
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
HansJ skrev:
2315806 OK, here we go ;)
Kentas kammar, 190 Pund, det är för inbyteskammar alltså? Och Kedo tar 430 Euroner för sina inbytes? Vet du skillnad i profiler/lyft? Någon aning om varför det skiljer i pris? Är Kedos renoverade, medans Kent "bara" slipar om, eller?

Apropå kammar, dessa var med på CD:n jag snackade om:
 
Last edited:

Tobbe. P

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Bajen Hill
Hoj
TRX850 98 Grottis topp, mm
GAFFEL FIX & TÄNDNINGS TRIX

Hej på er bröder å systrar. :)
Tänkte kolla om någon av er är intreserade av att köpa ett "Fork emulator kit"
från Racetech. Kitet är nytt och heter FEGV S4101, gå ut å titta på-
www.racetech.com för mer info och bilder. :) Ja lovar att de blir en otrolig skilnad på dämpningen å följsamheten i gaffeln. :banana

Jag har också ett par DYNA TECH spolar, kompletta med kablar å tändhattar
till TRXen. Nya i kartong.

Pris 1000kr för spolarna å det samma för Emulator kitet. Är i ett skriande behov av peningar till min oturs motor. :huvet Så snälla ni köp köp köp. :Bugar Pma mig vid intresse.

Mvh //Tobbe. P
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Killerwhale skrev:
2322283 Apropå kammar, dessa var med på CD:n jag snackade om:
Är det Haynesmanualen du har på CD? Verkar ju inte vara Yamaha i alla fall, om de har plockat med info om "Aftermarket". Kanske kunde vara kul att ha den som komplement ändå. Skicka PM med vad du vill ha för den! Hmm, modifiering av kolvar, inte hört att någon gjort det tidigare?
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
HansJ skrev:
2323444 Är det Haynesmanualen du har på CD? Verkar ju inte vara Yamaha i alla fall, om de har plockat med info om "Aftermarket". Kanske kunde vara kul att ha den som komplement ändå. Skicka PM med vad du vill ha för den! Hmm, modifiering av kolvar, inte hört att någon gjort det tidigare?

Köpte kammar för 30£ på engelska siten igår, nu blir det inte lika jobbigt med att skicka in för raceprofil!
Skivan blev jag faktiskt lite besviken på....hade det mesta på den. Tror inget på den undgått dig faktiskt!
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Nya kopplingen

Får väl skriva en rad om kopplingsbytet...
Hade gjort allt enligt Haynes och tyckte jag var klar....kände på spelet.
EN cm!! :gnissla
Var SÄKER på att jag gjort fel någonstans så jag hade av och på kåpan tre ggr....utan att hitta något konstigt. Till slut så orkade jag inte mer utan fyllde på olja och testa....efter att ha "slirat" in dom lite gick det som en dans!
Min teori är att skivorna i Barnett paketet helt enkelt är tjockare!?
Vad tror ni??

Hur som haver så slirar det inte det minsta längre och jag behöver bara peta lite med handen för att växla....mycket angenämnt!! :tummenupp

....och så passade jag på att sätta på skum handtad, vilket lyft!! :Rockbanan

....ett tillägg, dom däringa engelsmännen hade rätt om silkolene comp 4
numer säger det "klick" istället för "KLONK" när man lägger i ettan :tummenupp
 
Last edited:

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Hejsan igen

Eftersom J-åke hade bilder från hur våra cylindrar kan se ut efter ynka 4000mil, så är det mer än tydligt att mina cylindrar behöver hornas, och eftersom jag inte har eget garage, eller ens kunskap och inte heller alla verktyg, så lär det bli verkstadsjobb. Men vad är det då mera man kan/skall be dem göra när det ändå rivs?

Jag kommer att lämna begära in skriftligt anbud på jobbet, både från rena Yamaha verkstäder och från allmänna mc-verkstäder, dock skall det vara aktoriserade, funderar även på om man inte skall be dem ta en titt på framgaffeln, då den känns svampig och lite "degig", kanske är det dags att byta fjädrar, oljan byttes för ca 1500 mil sedan i samband med ett annat verkstadsbesök.

Dessutom behöver jag vinterförvara cykeln någonstans och om det både får vinterförvara och göra jobben så kanske man kan få lite rabbat.

Ingen av er som vill ha en hoj att pyssla med i garaget under vintern?

nlx 567
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Killerwhale skrev:
2326447 Varje 600 mil oljebyte, 1200 mil olja OCH filter!

Nästan så man skulle vilja se hur den oljan ser ut!
@Orca:
Tror NLX menar gaffeloljan... Sen så skulle jag byta filter varje gång, kika i oljetråden och ta del av DrBikes kommentarer. Kort resumé: MC-oljorna har alla tillräckligt bra kvalitet, och så länge man byter filter ofta så är man safe oavsett vilken olja man kör på. Jag byter i alla fall filter varje gång, det är ju redan sånt slabbande och det kostar inte så mycket mer heller! Och jag kör på Biltema och det säger inte klonk heller ;) Handtagen har jag funderat på också, du menar att det minskar vibrationerna, eller är det bara gôttare att hålla i?

@NLX:
Utan vinterförvaring blir det jobbigt, det förstår jag. Det räliga är att det kan bli dyrt att lämna på verkstad. En vanlig mekanisk verkstad kan hjälpa dig med både honing och andra mekaniska arbeten, de flesta MC-firmor lämnar i vilket fall som helst bort det arbetet till en mekanisk verkstad... Men kruxet är ju att det ska monteras isär också. Mer att göra:

need
-ventilspel och shimsning, görs säkert i vilket fall som helst
-nya ventiltätningar, just in case
-nya packningar; topp, ventilkåpa, kylarrörskröken

nice
-kolla ventilsäten, ev brotscha
-kolla ventiler, ev. byta alt bara slipa in ventilerna
-förgasarsynk
-kolla kamdrivningens status

luxury
-plana
-porta

Apropå slitaget, jag mätte cylinder/kolvspel på min, som också gått ca 4000 mil, och glappet ligger på gränsen för vad verkstadsmanualen säger är OK... Misstänker att våra, i förhållande till de andra dåtida Yammamotorerna, tunga och stora kolvar slits/sliter mer. Glappet är nog ingen fara, det lär gå att köra många mil innan något händer, men jag tänkte nämna det som kuriosa.

Fjädrar och gaffeloljebyte går rätt enkelt själv, även om du inte är van att meka. (Och är m.a.o. inte så dyrt även om verkstaden gör det...)

Argh, det sliter i mig, risken är stor att bli rånad av verkstaden om de inte är seriösa... Har tyvärr mer än nog att göra, brukar ha svårt att hinna få ihop min till vårsäsongen.
/Hasse
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
HansJ skrev:
2326536 @Orca:
Tror NLX menar gaffeloljan... Sen så skulle jag byta filter varje gång, kika i oljetråden och ta del av DrBikes kommentarer.
/Hasse

Du har nog helt rätt där, så då är det ju helt ok!!

Tänker också byta filter varje gång, tror det var under 400:- för ett K&N filter så det är ju inget snack!

Vad gäller handtagen så var det just vibrationerna som tog kol på mina händer...surrade i dom efter 8-10 mil!
Nu känns det mycket skönare...och dom dämpar bra vid hårda inbromsningar också! Borde bytt tidigare....kan rekommenderas!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Killerwhale skrev:
2326627Tänker också byta filter varje gång, tror det var under 400:- för ett K&N filter så det är ju inget snack!
Ett vanligt oljefilter kostar ungefär 40,- och ett märkesfilter från K&N typ 65,-

Om det är nån större skillnad vet jag inte, förmodligen aningens högre flöde i det senare.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top