Killerwhale skrev:
2326447 Varje 600 mil oljebyte, 1200 mil olja OCH filter!
Nästan så man skulle vilja se hur den oljan ser ut!
@Orca:
Tror NLX menar gaffeloljan... Sen så skulle jag byta filter varje gång, kika i oljetråden och ta del av DrBikes kommentarer. Kort resumé: MC-oljorna har alla tillräckligt bra kvalitet, och så länge man byter filter ofta så är man safe oavsett vilken olja man kör på. Jag byter i alla fall filter varje gång, det är ju redan sånt slabbande och det kostar inte så mycket mer heller! Och jag kör på Biltema och det säger inte klonk heller
Handtagen har jag funderat på också, du menar att det minskar vibrationerna, eller är det bara gôttare att hålla i?
@NLX:
Utan vinterförvaring blir det jobbigt, det förstår jag. Det räliga är att det kan bli dyrt att lämna på verkstad. En vanlig mekanisk verkstad kan hjälpa dig med både honing och andra mekaniska arbeten, de flesta MC-firmor lämnar i vilket fall som helst bort det arbetet till en mekanisk verkstad... Men kruxet är ju att det ska monteras isär också. Mer att göra:
need
-ventilspel och shimsning, görs säkert i vilket fall som helst
-nya ventiltätningar, just in case
-nya packningar; topp, ventilkåpa, kylarrörskröken
nice
-kolla ventilsäten, ev brotscha
-kolla ventiler, ev. byta alt bara slipa in ventilerna
-förgasarsynk
-kolla kamdrivningens status
luxury
-plana
-porta
Apropå slitaget, jag mätte cylinder/kolvspel på min, som också gått ca 4000 mil, och glappet ligger på gränsen för vad verkstadsmanualen säger är OK... Misstänker att våra, i förhållande till de andra dåtida Yammamotorerna, tunga och stora kolvar slits/sliter mer. Glappet är nog ingen fara, det lär gå att köra många mil innan något händer, men jag tänkte nämna det som kuriosa.
Fjädrar och gaffeloljebyte går rätt enkelt själv, även om du inte är van att meka. (Och är m.a.o. inte så dyrt även om verkstaden gör det...)
Argh, det sliter i mig, risken är stor att bli rånad av verkstaden om de inte är seriösa... Har tyvärr mer än nog att göra, brukar ha svårt att hinna få ihop min till vårsäsongen.
/Hasse