TRX-tråden

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Annars hade jag funderingar på MCkursen, någon som vet något om dem?

Fått fram något mått på krejerna från Kern?
Ja, jag & Laila känner en del av instruktörerna och jag har kört fripass under kursen. Laila har dessutom gått hela kursen så du kan höra med henne tycker jag.

Jag har ju ett Kern-stöd från forntiden (sisådär 15 år sedan) så "klick" passar inte, däremot hittade jag annat som bör gå bra. Kan du beställa Front-Wippe Adapter #2080 och Racingadapter M8 Heck #2052 så får det duga. Bara det blev ju över 50 euro... :rolleyes:

Hör av dig ang. betalning osv
 

Bifogat

  • DSC00181a.JPG
    DSC00181a.JPG
    93.1 KB · Visningar: 59
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Ja, jag & Laila känner en del av instruktörerna och jag har kört fripass under kursen. Laila har dessutom gått hela kursen så du kan höra med henne tycker jag.

Jag har ju ett Kern-stöd från forntiden (sisådär 15 år sedan) så "klick" passar inte, däremot hittade jag annat som bör gå bra. Kan du beställa Front-Wippe Adapter #2080 och Racingadapter M8 Heck #2052 så får det duga. Bara det blev ju över 50 euro... :rolleyes:

Hör av dig ang. betalning osv


Skulle inte den här funka?
 

Bifogat

  • i2051_k16_und_i2053_K21.jpg
    i2051_k16_und_i2053_K21.jpg
    23.9 KB · Visningar: 56

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Skulle inte den här funka?
Rimligen, men i texten står det 30x30 mm överallt där jag läser... :va

Så jag tror jag nöjer mig med den enklare modellen då jag måste ha 25x25, har inte haft några problem såhär långt med att hojen tippat av för att jag ställt grejerna snett heller. :rolleyes:
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Rimligen, men i texten står det 30x30 mm överallt där jag läser... :va

Så jag tror jag nöjer mig med den enklare modellen då jag måste ha 25x25, har inte haft några problem såhär långt med att hojen tippat av för att jag ställt grejerna snett heller. :rolleyes:

OK, men då beställer jag det du beskrev tidigare. Betalning tar vi när prylarna är hos dig.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
OK, men då beställer jag det du beskrev tidigare. Betalning tar vi när prylarna är hos dig.
Finemang! Då går jag och försöker tömma tanken så jag kommer åt luftfiltret istället för att sitta här (den förb*nnade kranen släpper igenom soppa trots att övriga slangar är dragna så jag misstänker att packningen dött...).

Hojen verkar behöva lite omvårdnad, det känns som den drabbats av hicka efter att försökt hålla undan för diverse 1000-kubikare på Kinnekulle i 2 dagar :rolleyes:
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Finemang! Då går jag och försöker tömma tanken så jag kommer åt luftfiltret istället för att sitta här (den förb*nnade kranen släpper igenom soppa trots att övriga slangar är dragna så jag misstänker att packningen dött...).

Hojen verkar behöva lite omvårdnad, det känns som den drabbats av hicka efter att försökt hålla undan för diverse 1000-kubikare på Kinnekulle i 2 dagar :rolleyes:

Det låter som du har samma trubbel som jag (med soppakranen alltså, mig åker 1000_kubikarna och det mesta annat ifrån ändå...). Hittar du nåt smart så berätta gärna. Min läcker några droppar då och då oavsett vad kranan står i för läge. Undrar om det är membranet som är slut, och om det påverkar blandningen.

Har f.ö. uppgraderat fronten med nya hjullager. Lokala verktygsaffären tog hela 180:- för två lager och två packboxar. Var tvungen att köpa en packbox hos Yamaha, då den vänstra som jag köpt bara var enkeltätande. En packbox kostade då 120:-... Men det är klart, det står ju Yamaha på påsen också. Vänstra lagret var helt slut, förklarar kanske lite känslan av instabilitet, man kunde vicka på inre banan rätt ordentligt med bara fingret.

Har också bytt tillbaka till original hundbenen. Gafflarnas uppstick kompenserar väl nätt och jämnt 70-profieln, men vad jag inte tänkt på är ju att 180/55 höjer en hel del också. Känns lite stadigare, utan att vara trögstyrd direkt, men det måste provas under lite mer seriös åkning. Åtminstone går kedjan fri från avgassystemet nu, alltid nåt.
 

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Räkna med mycket Autobahn och tråkiga vägar. Det finns otroligt mycket trevliga vägar i området, Moseldalen, slott och borgar, Ringen osv osv. Bestämmer du dig för att dra dit så har jag både kartor och kan skaffa fram mer tips.
Harz har jag inte varit i, men det ska också vara fantastiskt vackert och hojvänligt.

Är det verkligen så tråkigt på autobahn? packa tankväskan liggvänligt, slappna av i rygg och armar och bara flyta med i trafikrytmen,
träsmaken hejdar man väl automatiskt iom att man måste stå av och tanka?

Men jag håller med, det blir många mil, kankse får jag ändra focus och göra själva resan i sig till ett mål, att liksom bara få koma iväg och bort och få göra något man aldrig gjort förut. Jag hör av mig om det skulle bli så att det blir aktuellt.

mvh
NLX567
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Det låter som du har samma trubbel som jag. Hittar du nåt smart så berätta gärna. Min läcker några droppar då och då oavsett vad kranan står i för läge. Undrar om det är membranet som är slut, och om det påverkar blandningen.
Nåt smart har jag inte hittat, däremot är det fullt sprut i (soppa)kranen oavsett läge så jag plockade fram dunken och bytte slang med bara 1/2-liter soppa över mig och garaget. Resten tappades ner i dunken tills tanken blev så tom att jag kunde fälla upp den. Membranet verkar tagit slut tokfort, skruvade ihop den i våras utan problem :gnissla

Har däremot haft problem med att den baktänder rejält varje gång hojen stått några dagar. Trodde det var nåt i motorn, men nu vet jag ju att det är kranen som läckt så förgasarna flödat lite. Rimligen bör det ju kunna ge lite fet blandning också då, speciellt på lägre varv. Har tyckt att den inte varit riktigt alert på mellanvarv och gissade på luftfiltret. Det var nog bara en del av orsaken... Lite droppande i din bensinkran tror jag inte påverkar blandningen nånting.

Har ingen lokal Yamaha-handlare men det blir att beställa nya packningar till kranen ASAP. Ljuddämparen behöver ny tätningstejp och nya nitar dessutom, så helt plötsligt blev det lite meckande istället för att åka nånstans i helgen :huvet

Men det blir säkert regn ändå, och vad ska man då ha semestern till :rolleyes:
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
... Lite droppande i din bensinkran tror jag inte påverkar blandningen nånting.
...
tänkte mest om det sögs in extra soppa i och med undertrycket, kan ju säkerligen ge lite oförutsägbara blandningar. Men det borde jag kunna se om jag kollar i slangen efter det jag kört, är bara lite lat :)

Har beställt från Kern, men det tar nog några dagar innan jag får grejorna. Först måste de svara på en fråga, och sen måste jag föra över pengar, och det brukar ju ta ett par bankdagar.

Som sagt, Mascot har funkat toppen för mig, verkar som de har mycket på lager. Semester, tss, jag får nöja mig med en vecka Lofoten och någon bandag eller två...
 
Last edited:

xplo

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Sverige
Hoj
TRX850
Hej!
Är helt ny här på forumet, har läst en del på forumet och många av er verkar ha väldigt mycket erfarenhet av TRX!

Jag har ett litet problem som jag hoppas att någon här inne kan hjälpa mig med. Jag drar storyn här nedan...


Jag köpte en TRX förra året, efter en tid så märkte jag att den drog olja, samt att den spottade ut olja ur vevhusventilationen. Jag och farsan tog isär motorn (monterade ner rubbet) i vintras för att kolla vad som var galet, det visade sig att det var gravrost i ettans cylinder(!), vi konstaterade då att detta måste ha vart roten till problemen, bara borra om cylindrarna, hittade inga andra fel i motorn.

Sagt och gjort, cylindrarna borrades om, nya kolvar, ringar, kolvbultar, kamkedja , ventiltätningar, ventilspel justerades samt bytte nålar i förgasarna. Satte ihop hojen igen, vart klart i våras.

Var bara att ge sig ut och köra in hojen omsorgsfullt i 100 mil. Hojen gick bra, märkte dock att efter ett tag så började det komma olja ur ramen igen, dvs från vevhusventilationen, detta ville inte ge sig även efter att den var inkörd och problemet kvarstår! Inne i luftburken är det alldeles kladdigt av olja och det är olja i luftfiltret. Har plockat bort tank och luftburk samt tagit lös förgasarna från insuget och ska montera nya insugsgummin nu (spruckna), och där står hojen nu.


Någon som har någon idé om vad detta kan bero på? Egna erfarenheter? Måste jag riva igen :(
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Hej!
Är helt ny här på forumet, har läst en del på forumet och många av er verkar ha väldigt mycket erfarenhet av TRX!

Jag har ett litet problem som jag hoppas att någon här inne kan hjälpa mig med. Jag drar storyn här nedan...


Jag köpte en TRX förra året, efter en tid så märkte jag att den drog olja, samt att den spottade ut olja ur vevhusventilationen. Jag och farsan tog isär motorn (monterade ner rubbet) i vintras för att kolla vad som var galet, det visade sig att det var gravrost i ettans cylinder(!), vi konstaterade då att detta måste ha vart roten till problemen, bara borra om cylindrarna, hittade inga andra fel i motorn.

Sagt och gjort, cylindrarna borrades om, nya kolvar, ringar, kolvbultar, kamkedja , ventiltätningar, ventilspel justerades samt bytte nålar i förgasarna. Satte ihop hojen igen, vart klart i våras.

Var bara att ge sig ut och köra in hojen omsorgsfullt i 100 mil. Hojen gick bra, märkte dock att efter ett tag så började det komma olja ur ramen igen, dvs från vevhusventilationen, detta ville inte ge sig även efter att den var inkörd och problemet kvarstår! Inne i luftburken är det alldeles kladdigt av olja och det är olja i luftfiltret. Har plockat bort tank och luftburk samt tagit lös förgasarna från insuget och ska montera nya insugsgummin nu (spruckna), och där står hojen nu.


Någon som har någon idé om vad detta kan bero på? Egna erfarenheter? Måste jag riva igen :(
Välkommen!

Hmm, klurigt... Det brukar ju vara hög vevhuskomp, dvs slitna cylindrar/lopp/ringar som orsakar det, men uppenbarligen har du ju åtgärdat det. Har hört en sak från min guru, och det var kolvringsgapet. Om man inte mäter in det rätt, och ev. filar upp det till angivet gap, så kan man tappa kompet efter ett tag. Det här gällde en trimmad Busa, men borde ju funka likadant på våra traktormotorer. Vad var det för ringar/kolvar, Yamaha original eller?

En hyfsat enkel test vore ju att testa kompet med en vanlig kompmätare, först med "torra" cylindrar, och sen med lite olja insprutat i cylindrarna. Får du högre värden (antar skillnaden ska vara ganska stor, inte 0,1 kg eller så), så tätar inte kolvar/ringar mot loppen som de ska. Kasn ju vara bra som första test i alla fall, eftersom det är rätt enkelt. Du verkar ju hyfsat händig...

Den går fortfarande som den gjorde från början, eller har du märkt någon skillnad?
 

xplo

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Sverige
Hoj
TRX850
Tack för ditt svar!


Alla delar är Yamaha original, måste man mäta upp gapet på dessa ringar?

På senaste så har den ibland gått bara på en cylinder vid uppstart (kall) och smällt en del, försvinner efter en kort stund kanske ca. 10-20 sekunder, när den är varm har det inte vart några problem. Har också noterat att den verkar gå kallare på ettans cylinder (även precis efter ihopmonteringen i våras). Kollade nyligen insugsgummit till 1:an och det satt lite felvridet i förhållande till klämman runt + att båda gummina var en hel del sprickor i, därför jag byter gummina nu, antar att smällandet/dåliga gången beror på att den drar tjyvluft, vad tros?


Ska kolla på kompen imorrn när jag får insugsgummina.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Någon som har någon idé om vad detta kan bero på? Egna erfarenheter? Måste jag riva igen :(
Oljemängden i motorn, hur är den? Förutsätter att ni fyllde på rätt mängd efter renovering och inte tills ni såg olja i fönstret.

Kan tyckas vara en dum fråga, men med rätt volym och inte utifrån nivå kan vi åtminstone utesluta fel oljemängd...

Har annars inga erfarenheter av ditt problem, och inte upplevt att det är vanligt heller. Kan bara spekulera och sånt bör man som bekant undvika i sammanhanget.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Tack för ditt svar!


Alla delar är Yamaha original, måste man mäta upp gapet på dessa ringar?

På senaste så har den ibland gått bara på en cylinder vid uppstart (kall) och smällt en del, försvinner efter en kort stund kanske ca. 10-20 sekunder, när den är varm har det inte vart några problem. Har också noterat att den verkar gå kallare på ettans cylinder (även precis efter ihopmonteringen i våras). Kollade nyligen insugsgummit till 1:an och det satt lite felvridet i förhållande till klämman runt + att båda gummina var en hel del sprickor i, därför jag byter gummina nu, antar att smällandet/dåliga gången beror på att den drar tjyvluft, vad tros?


Ska kolla på kompen imorrn när jag får insugsgummina.

Ärligt talat vet jag inte, jag skulle nog göra det nu för tiden i alla fall, eftersom det är rätt raskt gjort, och då vet man. Förra året då jag bara bytte ringar och honade så gjorde jag det inte, men efter råd från min guru så gjorde jag det när jag bytte till JE-kolvarna. Jag fick fila till två av ringarna. Det var bara en tanke, som en förklaring om du ev hade sämre komp, men det vet vi ju först när du testat.

Att ena cylindern går varmare är ett känt fenomen, kommer inte ihåg förklaringen nu.

Vilken cylinder är det som inte vill vara med från start? Har du depåstöd? Skulle vara intressant att höra om du har samma fenomen om hojen står upprätt en längre tid. Skulle isåfall kunna tyda på att en förgasare överfylls.

Insugsgummina kan annars vara orsaken till spottandet.
 

xplo

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Sverige
Hoj
TRX850
Oljemängden i motorn, hur är den? Förutsätter att ni fyllde på rätt mängd efter renovering och inte tills ni såg olja i fönstret.

Kan tyckas vara en dum fråga, men med rätt volym och inte utifrån nivå kan vi åtminstone utesluta fel oljemängd...

Har annars inga erfarenheter av ditt problem, och inte upplevt att det är vanligt heller. Kan bara spekulera och sånt bör man som bekant undvika i sammanhanget.


Fyllde väll på efter angiven mängd, men tror jag fyllde i mer olja sen för att det knappt syntes i glaset, minns inte riktigt detta var i April/Maj . Som nivån står nu så är den i övre regionen av glaset (ej över strecket). Kan man inte riktigt lita på det där glaset? Vore snopet om det beror på att det är för mycket olja i :huvet
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Alla delar är Yamaha original, måste man mäta upp gapet på dessa ringar?


Har också noterat att den verkar gå kallare på ettans cylinder (även precis efter ihopmonteringen i våras). Kollade nyligen insugsgummit till 1:an och det satt lite felvridet i förhållande till klämman runt + att båda gummina var en hel del sprickor i, därför jag byter gummina nu, antar att smällandet/dåliga gången beror på att den drar tjyvluft, vad tros?
Borrade ni loppen borde ni satt i original överdimension på kolvarna. Åtminstone hoppas jag ni gjorde det, med borrning har ni annars alldeles fel mått på grejerna. Om ni nöjde er med att slipa (hona) loppen är däremot standarddimension troligen rätt. Men har du inga blå moln och en allmän ovillighet att varva (följden av fel dimension på t ex kolvringar) så har du säkert rätt grejer.

Gapet behöver nödvändigtvis inte mätas, huvudsaken är egentligen att ändarna inte går ihop. Då kan inte ringarna komprimera.

Insugsgummin som sitter fel och är spruckna är ganska säkert orsaken till smällande och ojämn gång, speciellt på låga varv. Bör lösa sig med nya.

Fyllde väll på efter angiven mängd, men tror jag fyllde i mer olja sen för att det knappt syntes i glaset, minns inte riktigt detta var i April/Maj . Som nivån står nu så är den i övre regionen av glaset (ej över strecket). Kan man inte riktigt lita på det där glaset? Vore snopet om det beror på att det är för mycket olja i :huvet
Det är torrsump, du kan inte kolla nivån med kall motor utan den måste varmköras så att den jämnar ut oljetrycket. Kör den en sväng på 5-10 minuter så den blir genomvarm, låt den gå på tomgång 30 sek, stäng av och kolla nivån.

Om du bara kollar och fyller på när den står i garaget har du garanterat mellan 0,5 och 1 liter för mycket olja i den....
 
Last edited:

xplo

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Sverige
Hoj
TRX850
Ärligt talat vet jag inte, jag skulle nog göra det nu för tiden i alla fall, eftersom det är rätt raskt gjort, och då vet man. Förra året då jag bara bytte ringar och honade så gjorde jag det inte, men efter råd från min guru så gjorde jag det när jag bytte till JE-kolvarna. Jag fick fila till två av ringarna. Det var bara en tanke, som en förklaring om du ev hade sämre komp, men det vet vi ju först när du testat.

Att ena cylindern går varmare är ett känt fenomen, kommer inte ihåg förklaringen nu.

Vilken cylinder är det som inte vill vara med från start? Har du depåstöd? Skulle vara intressant att höra om du har samma fenomen om hojen står upprätt en längre tid. Skulle isåfall kunna tyda på att en förgasare överfylls.

Insugsgummina kan annars vara orsaken till spottandet.


Det är 1:an (är väll vänster bakifrån sett)Har inget depåstöd, men kan undersöka detta närmare.

Förresten, om man sätter handen bakom 1:ans avgasrör så känner man lite växlande varmare/kallare puffar av avgaser från den.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850


Gapet behöver nödvändigtvis inte mätas, huvudsaken är egentligen att ändarna inte går ihop. Då kan inte ringarna komprimera.
....

Jag bara spekulerade ;)

Fast det är ju lite värmeutveckling och sånt som ställer till det. Men jag håller med, det är långsökt.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top