TT600R Byggtråd

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
NU har jag änteligen lämnat cylen på borrning och kastat in vevstaken för bussning av lilländan alternativt byte till annan vevstake.

Svingen och dem andra delarna kom i dag, bilder kommer om någon vill se.....men inte förrän i morgon då jag är trött nu.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
NU har jag änteligen lämnat cylen på borrning och kastat in vevstaken för bussning av lilländan alternativt byte till annan vevstake.

Svingen och dem andra delarna kom i dag, bilder kommer om någon vill se.....men inte förrän i morgon då jag är trött nu.

Jag antar att dom pressar ur vevstaken vid fixning av lill-ä men då skulle du passat på att slänga i ett nytt nållager där nere..finns ju starka sillverpläterade som borde passa eller ev kan det gå att köpa org lager (troligast inte)
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Joo han kommer pressa isär veven när han bussar lilländan.
Eventuellt så blir det en annan, ny, vevstake om priset inte är alltför avskräckande. Carillo var inte att tänka på med priset den hade....
Lagret byts om det inte är 110%.
Meken skall även räkna på statisk balansering av veven utan motvikten hos balansaxeln så får vi se vad som kommer fram där.
Helst skulle jag vilja få en dynamisk balansering gjord men mannen ovan sa att det inte går på en enstånka? Det låter som ren bullcrap i mina öron men jag skall kolla med Värmdo motorren. på Måndag.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Joo han kommer pressa isär veven när han bussar lilländan.
Eventuellt så blir det en annan, ny, vevstake om priset inte är alltför avskräckande. Carillo var inte att tänka på med priset den hade....
Lagret byts om det inte är 110%.
Meken skall även räkna på statisk balansering av veven utan motvikten hos balansaxeln så får vi se vad som kommer fram där.
Helst skulle jag vilja få en dynamisk balansering gjord men mannen ovan sa att det inte går på en enstånka? Det låter som ren bullcrap i mina öron men jag skall kolla med Värmdo motorren. på Måndag.

Falcon är lika bra som carro men rätt bra pris ca 2800 tillxr från us med lager:tummenupp Jaha du funderar på ta väck balancen, vore kul att hör resultatet av det, dynamisk på encylindrigt har jag inte en anaing om men huvutsaken är att den har rätt vikt mellan kolv,stake och skinkorna..
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Det går tyvärr inte att ta bortr balansaxeln helt då den har en dimsmörjande funktion av lådan samt att den ligger som drevlänk till växellådan.
Det jag har funderingar på är som sagt att fräsa bort vikten. Då öppnar det ju
även upp för lättare svänghjul:tummenupp

Ok så falcon gör bra stakar alltså. Men är dem bronsbussade?
Ska meddela verkstaden det i morrn och se vad han säger.
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Som ni har sett så har det inte hänt så mycket på TTR fronten än. Jag har dock fått lilländan bussad och cyllen borrad. Hur som helst så inväntas det delar från tyskland fortfarande och innan dem dyker upp händer det inte så mycke tyvärr. Nu när jag har kommit så här långt i bygget och har bitarna isär så håller jag på att kika närmre på balansering och vilka möjligheter som kan finnas där.
Här är i alla fall lite bilder på saker som fixats nyligen...

Lite motor-kåperi som avbrott i allt motor-klåperi som visats innan....
CIMG1611.jpg


Ett stycke lagad och lackad swing. Tyvärr var jag lite för snabb med slipningen vid ett ställe som nu bara har 95 procentig finish i mina ögon. Men jag har 7685 stycken orsaker att leva med det.(SEK!)
CIMG1618.jpg


En medvetet sliten hasplåt som ändå blästrats och lackats.
-Jag räknar med att den kommer slitas under och skall vid tillfälle skaffa en helt ny och lacka upp lika dant om det blir snyggt med den på plats.
CIMG1613.jpg


Motorbitarna som åtgårdats har jag inga pics på än men det kommer väl om inte annat vid monteringen.

Apropå motorer.
Boost3....du kör ju Honda utan balansaxel. Korrekt? Har du någon koll på vad det är för balansfaktor på en sådan vev, eller vet du någon som vet?
Normalt på motorer brukar det ju vara 1ggr storändan och en halv ggr lilländan med kolv, bult, ringar och lås i balansvikt man räknar på och viktar vevens bobvikt mot. 1:1,5 med andra ord.
Har från flera håll hört att stånkor kan ligga lite annorlunda och då min garanterat gör det med balansaxeln så vore det väääldans bra om man kunde hitta sådan info någon stans så Värmdö Motor kan balansera min vev.
-Förutsatt att den nu är bred nog att hängas upp i balanseraren det vill säga!
Alla välutbildade tips är välkomna här!
Kvalificerade gissningar räcker tyvärr inte denna gång då jag inte har råd eller möjlighet att experimentera mer än jag gör så alla Ni därute som VET snälla HJÄÄÄÄLP!!

...i could....i....i could.......i could always set the bike on fire....:gnissla
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag kör med balancevikt!! vet inte värnamo sådant?? då ska dom inte hålla på!! jag skulle ringa till endera stigs motorslip i axvall eller Ebos racing..vet inte dom så får dom skämmas!! Snygga kåpor vad är dom lackade med?
 
Last edited:

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
AHA! Jag trodde XR650 var som XR600....utan motbalansaxel.

Tackar! Det är en svart specialfärg som dem är lackade med. Samma på sving, oljetank och det kommer nog fler detaljer som gaffelben och annat.

Mnaaooo. Alltså, Värmdö Motor jobbar mest med marin, bil och flercylindriga motorer men dem gör grymt bra jobb. Det vet jag av erfarenhet.
Jag har kollat med en del och det är inte många som någonsin balanserat en stånka.
Dem klarar garanterat av det och kan säkerligen få fram informationen.
Nu är det bara så att jag ALDRIG mer kommer lita på en maskinverkstad, MC verkstad eller annat efter det jag varit med om hos E&D MC, så jag vill gärna veta bäst själv först.

Tackar för tipsen!
Innan jag glömmer det. -ta gärna bort bilderna ur ditt citat då sidan snabbt blev lååååååång:D
 

Dr.Bike

Guest
Ok så falcon gör bra stakar alltså. Men är dem bronsbussade?
Ska meddela verkstaden det i morrn och se vad han säger.

FalIcon. Falicon... :fakta

Och ja - de brukar vara bronsbussade.
Men återigen: Varför gå över ån efter vatten?
Du har ju den svenska staken Verdi från Borlänge.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
AHA! Jag trodde XR650 var som XR600....utan motbalansaxel.

Tackar! Det är en svart specialfärg som dem är lackade med. Samma på sving, oljetank och det kommer nog fler detaljer som gaffelben och annat.

Mnaaooo. Alltså, Värmdö Motor jobbar mest med marin, bil och flercylindriga motorer men dem gör grymt bra jobb. Det vet jag av erfarenhet.
Jag har kollat med en del och det är inte många som någonsin balanserat en stånka.
Dem klarar garanterat av det och kan säkerligen få fram informationen.
Nu är det bara så att jag ALDRIG mer kommer lita på en maskinverkstad, MC verkstad eller annat efter det jag varit med om hos E&D MC, så jag vill gärna veta bäst själv först.

Tackar för tipsen!
Innan jag glömmer det. -ta gärna bort bilderna ur ditt citat då sidan snabbt blev lååååååång:D

Xr 600 har alltid haft motbalance och förr i tiden typ 1986-90 så hade dom ett kluvet drev på balancevikten som var fjäderbelastat så att man fick klämma in kuggen mot veven så att säga. fördelen med det var att motorerna gick helt otroligt fint inge klapper där inte, men det vart nog lite onödigt dyrt för honda bara för att få dom tystare så nu är det vanligt drev mot varandra och ett satans liv:gnissla . Ang balanceringen så kan du först prova snubbarna jag rek.. men helt klart bäst är ju att snacka med roadracing snubbar som bygger enstonkor på över 80hk!! med varvtal på över 10000. kan tänka mig att det inte blir lätt att räkna ut rätt balacefaktor om du ska lätta motbalacen!! men om du kör org balance så är org balacefaktor stenbra. Jag lättar alltid kolvar som är tyngre än org...jag kan borra ända till 683 och fortfarande ha samma vikt som org kolven på org borr:tummenupp
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Åfan, där finns det gott om folk i branschen som säger tvärt emot.
Får ta och kolla på microfishen på Honda och se vad för kul man kan hitta:)

Jag kommer antingen åka med original motbalansaxel samt wiseco kolv viktad mot originalet eller helt utan motbalansaxel(borttagen vikt) men då ombalanserat vevparti. Den nya kolven skall vara av samma vikt som std. då dem specat den så i papprena, men kollas skall det i alla all och korrigeras om det inte stämmer.
Hur som haver blir det antingen eller beroende på hur jobbigt det är att lösa problemet och hur mycket det kostar.

Tjaa, enligt listorna kommer jag upp i 687cc med samma vikt på på kolven som original. Dem brukar lösa det med en smalare kolvbult. Där sitter en hel del av vikten på originalet.

Tack för hjälpen så här långt!

Dr.Bike: Hur går det med toppen? Klar så när som på tätningarna eller har du kommit på nya tricks du tänker inplementera i den?:D
 

Dr.Bike

Guest
Verdi håller till i Smedjebacken:pannkyss

Whatsoever... ;) Hillbilly-Håla kort och gott!

Å Smedjebacken är ju hopkopplat med Hallsta via Strömsholms kanal så det är ju inom "familjen" s.a.s :D

Dr.Bike: Hur går det med toppen? Klar så när som på tätningarna eller har du kommit på nya tricks du tänker inplementera i den?:D

Din töpp e klar.
Jag väntar som sagt bara på ventiltätningarna.
 
Last edited:

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Haloj Doktorn,

Du är inte den enda som väntar på ventiltätningar om vi säger så!
Efter att ha väntat 10dagar efter Kedo sagt att sakerna skulle skickas inom de närmaste dagarna, vad dem nu menar med det.., så frågade jag dem när sakerna skulle dyka upp hos mig. Svaret blev detsamma som innan tyvärr.
Dem har inte fått kamaxeln ännu, men har jag inte fått leveransen innan nästa helg så köper jag ventiltäningar så vi kan slutföra allt som har med toppen att göra.

Har du sålt eldbladen förresten?
 

Dr.Bike

Guest
Haloj Doktorn,

Du är inte den enda som väntar på ventiltätningar om vi säger så!
Efter att ha väntat 10dagar efter Kedo sagt att sakerna skulle skickas inom de närmaste dagarna, vad dem nu menar med det.., så frågade jag dem när sakerna skulle dyka upp hos mig. Svaret blev detsamma som innan tyvärr.
Dem har inte fått kamaxeln ännu, men har jag inte fått leveransen innan nästa helg så köper jag ventiltäningar så vi kan slutföra allt som har med toppen att göra.

Har du sålt eldbladen förresten?

Eldbladen är inte riktigt såld - det var en som skulle kolla finanserna. Ja det heter ju så så jag räknar inte med nåt förrän jag ser cash on the table om man säger så...
Ska jag hålla den?

Jag har gjort två 500-toppar nu emellan, och påbörjat en cbr1000rr topp av senaste modell. Vid en anblick såg det inte ut som mycket att göra, men ju mer man kikar så ser man att det visst finns potential! :) :tummenupp
KOlla rajjsingforumets byggtråd cbr1000rr-bygge av Kamikaze Kid, där finns bild på embryot.
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Jaadu, sugen på Eldbladen är jag ju...som faaaen.
Hålla den ska du nog inte då jag inte ens behöver kolla mina finanser för att veta att det är kört:D

Byta eldblad och V70 mot en fullsmetad S80 kanske:D

Ska definitivt kolla in räserforumet!
Du har inga sköna bilder på mitt lock du kan kasta upp här i tråden eller maila mig så jag kan göra det?
 

Dr.Bike

Guest
Jaadu, sugen på Eldbladen är jag ju...som faaaen.
Hålla den ska du nog inte då jag inte ens behöver kolla mina finanser för att veta att det är kört:D

Byta eldblad och V70 mot en fullsmetad S80 kanske:D

Ska definitivt kolla in räserforumet!
Du har inga sköna bilder på mitt lock du kan kasta upp här i tråden eller maila mig så jag kan göra det?

Du det är svårt att veta att du svarat när du inte quotar (citerar på det gamla språket anm. ;))
Nu såg jag ditt svar av en slump!

Aha... ett byte... tjaa varför inte...

Bilder? Jo det finns, visste bara inte om du ville ha mer publicitet.
Det är ju redan utlagt bild om jag minns rätt?
Nåja, nu har jag iaf PSP Pro så nu kan jag bildbehandla. Frågan är bara var dina bilder ligger! :D
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Du det är svårt att veta att du svarat när du inte quotar (citerar på det gamla språket anm. ;))
Nu såg jag ditt svar av en slump!

Aha... ett byte... tjaa varför inte...

Bilder? Jo det finns, visste bara inte om du ville ha mer publicitet.
Det är ju redan utlagt bild om jag minns rätt?
Nåja, nu har jag iaf PSP Pro så nu kan jag bildbehandla. Frågan är bara var dina bilder ligger! :D

Aw crap! Jag som trodde prenumeranter fick ett bleep om nytt inlägg även om man inte citerar inlägg. Sådant är jag urkass på men det verkar som att det är dags att börja!

Du kan väl åtminstone skicka bilderna till mig om du hitar dem så man får dregla lite? Jag kommer ju inte få se toppen på en vecka och jag börjar få abstinens:) Monterade ihop oljetanken idag förresten. Har vart mest jobb med annat i helgen som ihop plockande av cheva trä-femti och annat men får jag tysk-leveransen så skall det hela väl ta fart tror jag.

Åhå, inte ointresserad av ett byte alltså. Det får diskuteras när vi ses i helgen helt enkelt. -Om nu inte hojen blir såld innan förståss.

Over and out.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Nån här som har kört en orginal ttr och en ktm lc4 så ni kan göra en jämnförelse?

På pappret så saknar ju ttren ca 10 hk mot lc4.an som inte direkt är jättepigg.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nån här som har kört en orginal ttr och en ktm lc4 så ni kan göra en jämnförelse?

På pappret så saknar ju ttren ca 10 hk mot lc4.an som inte direkt är jättepigg.

Ja det har jag . och det känns exakt som 10 hk sämmre på tt... Dom första 3000 varven så kan dom vara rätt lika tt har stenbra vrid!!
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top