TT600R Byggtråd

Henkepenk

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
-
Nån här som har kört en orginal ttr och en ktm lc4 så ni kan göra en jämnförelse?

På pappret så saknar ju ttren ca 10 hk mot lc4.an som inte direkt är jättepigg.

Har haft båda, och ttren är helt klart en trött krake i jämförelse. Wheela går om man lärt sig tekniken, men LC4 är mycket mer körglädje på gata. TTR duger däremot finfint till grusåka, som motard var den ok men inte mer.
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Lite nyheter:

Jag fick tag i Stig s Motor i Axvall och kommer skicka min vev dit för ombalansering. Med andra ord.....NY RYKER MOTBALANSVIKTEN:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Som jag er det så försvinner också risken med avslitna krysskilar på veven och motbalansaxeln. Detta i sin tur öppnar upp för kraftig lättning av svänghjulet:yoparty
Hur som helst bör det hela resultera i en plånbok mer dammtorr än Death Valley samt en mer rapp motor som inte längre har någon Yamaha-Mupp-Konstruktion som gör att vev och motbalansvikt kan krocka:)
Själva axeln kommer dock behållas då den har dimsmörjning till lådan och oljeflöde genom sig men vikten kommer fräsas bort.
Jag går även i tankar på att moly och TBC* behandla kolven och keramcoata kröken, men det får framtiden utvisa.



*=ThermalBarrier keramisk ytskikt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Lite nyheter:

Jag fick tag i Stig s Motor i Axvall och kommer skicka min vev dit för ombalansering. Med andra ord.....NY RYKER MOTBALANSVIKTEN:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Som jag er det så försvinner också risken med avslitna krysskilar på veven och motbalansaxeln. Detta i sin tur öppnar upp för kraftig lättning av svänghjulet:yoparty
Hur som helst bör det hela resultera i en plånbok mer dammtorr än Death Valley samt en mer rapp motor som inte längre har någon Yamaha-Mupp-Konstruktion som gör att vev och motbalansvikt kan krocka:)
Själva axeln kommer dock behållas då den har dimsmörjning till lådan och oljeflöde genom sig men vikten kommer fräsas bort.
Jag går även i tankar på att moly och TBC* behandla kolven och keramcoata kröken, men det får framtiden utvisa.



*=ThermalBarrier keramisk ytskikt.

stenbra:tummenupp Det ska bli intresant att höra vad du tycker om vibrationerna. Jo lätta kolven allt du kan om du orkar. Jag lättade min kolv ca40-50gram nu för att få den lika lätt som org kolven. 50 gram påverkar faktist regält mycket i minskade vibbar + att den blir ännu rappare:tummenupp jag lättade även kolvbultenca 8-10gram slipade ur konist ute i änderna.
det går säkert att lätta kolven 100 gram utan problem om man slipar på rätt ställe!! Nu ska jag lämmna in lamellkorgen och stora drevet bakom för lättning maximalt genom gnistring:tummenupp
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
stenbra:tummenupp Det ska bli intresant att höra vad du tycker om vibrationerna. Jo lätta kolven allt du kan om du orkar. Jag lättade min kolv ca40-50gram nu för att få den lika lätt som org kolven. 50 gram påverkar faktist regält mycket i minskade vibbar + att den blir ännu rappare:tummenupp jag lättade även kolvbultenca 8-10gram slipade ur konist ute i änderna.
det går säkert att lätta kolven 100 gram utan problem om man slipar på rätt ställe!! Nu ska jag lämmna in lamellkorgen och stora drevet bakom för lättning maximalt genom gnistring:tummenupp

Jaadu...gaddarna lär väl vibrera loss så det kan möjligen bli ett tandlöst leende jag får på läpparna när jag vrider ur den för första gången efter inkörning:D

Min Wiseco kolv är redan lite lättare än originalet trots dome, men det skall kantputsas för att ta bort alla hotspots. Vad gäller kolvbulten är den garanterat så lätt den kan bli då den är runt 2cm kortare är standard samt
har koniska innerändar.
Runt 600gram mindre slungvikt på motbalansaxeln och gissningsvis 500-700gram lättare svänghjul ska väl göra lite:va
Apropå ingenting, -du vet ingen som kan flasha om CDI boxen för lite mer varv om man skulle vilja ha det? Med ovan moddar känns det som att det kanske öppnar upp för lite mer toppvarv om motorn verkar vilja ha det.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jaadu...gaddarna lär väl vibrera loss så det kan möjligen bli ett tandlöst leende jag får på läpparna när jag vrider ur den för första gången efter inkörning:D

Min Wiseco kolv är redan lite lättare än originalet trots dome, men det skall kantputsas för att ta bort alla hotspots. Vad gäller kolvbulten är den garanterat så lätt den kan bli då den är runt 2cm kortare är standard samt
har koniska innerändar.
Runt 600gram mindre slungvikt på motbalansaxeln och gissningsvis 500-700gram lättare svänghjul ska väl göra lite:va
Apropå ingenting, -du vet ingen som kan flasha om CDI boxen för lite mer varv om man skulle vilja ha det? Med ovan moddar känns det som att det kanske öppnar upp för lite mer toppvarv om motorn verkar vilja ha det.

Flasha cdi box?? har aldrig hört talas om Endast tv spel:D Det borde väl finnas en box som varvar mer även till tt? Till xr650 finns en som låter den dra till 9000+
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Flasha cdi box?? har aldrig hört talas om Endast tv spel:D Det borde väl finnas en box som varvar mer även till tt? Till xr650 finns en som låter den dra till 9000+

Joo visst finns det att köpa färdiga tändboxar för runt 2500spänn.
Å andra sidan är det oftast moddade original. Det sitter ju förmodligen en krets i CDI boxem programmerad med tändkurvan och vad maxvarv skall vara. Det programmet skall gå att ändra. -Utrustning för att bränna om E-promm om det nu är ett sådant som sitter i går att fixa fram. Värre är det med programvara....
Menmen, det där får nog komma senare. Det finns tillräckligt att göra och lägga ut pengar på för att jag inte ska komma ut förrän i höst ändå.
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Vad finns det för motard hjul man kan kolla på som passar på en TT?
Finns det några man kan ta från en sport hojj kanske?
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Sådärja!
Då är vev, stake och kolv skickad till Stig's för balansering utan motbalansaxel.
Wiseco kolven med ringar, bult och clips var 50gram lättare än originalkolven.
Jag har dessutom rundat av domens sidor och alla vassa kanter för att slippa hotspots som ökar risken för spikning så den är nog 70-80gram lättare nu.
Vi får väl se om veven kommer tillbaka med original vevstake med bussning eller något annat....:confused:

Jag är dock glad att jag hittat någon som vet vad han snackar om och dessutom har balanserat många olika stånkor, (tack för det Boost3!).
-Dock ingen Yamma så min blir ett experiment.....precis som borttag av motbalansvikt och topplocket med alla Per-Arnes supertrick och lite till:)
Det hela leder ju också till att jag kan lätta svänghjulet utan att vara skraj för att krysskilarna sticker.
Hur var det nu...Lätt-lättilätt-lätt:D

Så här såg kolven ut efter att jag tufsade till den.
Jag kommer mot förmodan behandla kolven, förbränningsrum, ventiltallrikar och
avgasportar med keramcoating. Snikvarianten vore att polera kolvtoppen.
Bild064.jpg
 

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
:6surkart SE TILL ATT FÅ IHOP SKRÄPET NU ISTÄLLET FÖR ATT SKICKA DEN I DELAR RUNT HALVA JÄKLA SVERIGE, SÅ VI KAN UT OCH ÅKA NÅGON GÅNG :D
 

gasaren

varför R1 när bilen är snabbare :)
Gick med
23 Aug 2005
Ort
blacka
Hoj
ttr 600
Har haft båda, och ttren är helt klart en trött krake i jämförelse. Wheela går om man lärt sig tekniken, men LC4 är mycket mer körglädje på gata. TTR duger däremot finfint till grusåka, som motard var den ok men inte mer.

jag åker ttr motard och har inga problem med att åka alla växlar ut på min på slangen,i och för sig OTR kittad förgasare och crd slipon. tycker den går rätt bra. har kört 660,690 och visst de går bättre,men inte ljusår bättre, det är inte på strippen vi ska leka med de här maskinerna. mvh robban
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
:6surkart SE TILL ATT FÅ IHOP SKRÄPET NU ISTÄLLET FÖR ATT SKICKA DEN I DELAR RUNT HALVA JÄKLA SVERIGE, SÅ VI KAN UT OCH ÅKA NÅGON GÅNG :D

Ojojoj, nu är det inte många Indianer kvar i kanoten vaa?
Sist jag kollade hade Herrn en sådan där Honda skräpandes i jobbgaraget utan motor eller fungerande elsystem.
Skicka delar över hela sverige(snarare europa) är inte kul alls, men tanken på att man kanske inte får tillbaka dem är värre:gnissla

Det spelar dock ingen roll att jag kommer få ihop min hoj tre månader efter du får ihop din, för min kommer bli så satans snabb* att jag kör om dig tre månader och sju minuter före sista skruven dras:D

Skämt åsido, mycket drygt jagande av delar har det varit så här långt.
Nu har änteligen leveransen från tyskland kommit så toppen kan göras klar.
Med andra ord finns nu motorstöd, trimkam, motbalansaxel, lite räsermuttrar, brickor och annat småplock.

*=på att gå sönder.
 

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
Ojojoj, nu är det inte många Indianer kvar i kanoten vaa?
Sist jag kollade hade Herrn en sådan där Honda skräpandes i jobbgaraget utan motor eller fungerande elsystem.
Skicka delar över hela sverige(snarare europa) är inte kul alls, men tanken på att man kanske inte får tillbaka dem är värre:gnissla

Det spelar dock ingen roll att jag kommer få ihop min hoj tre månader efter du får ihop din, för min kommer bli så satans snabb* att jag kör om dig tre månader och sju minuter före sista skruven dras:D

Skämt åsido, mycket drygt jagande av delar har det varit så här långt.
Nu har änteligen leveransen från tyskland kommit så toppen kan göras klar.
Med andra ord finns nu motorstöd, trimkam, motbalansaxel, lite räsermuttrar, brickor och annat småplock.

*=på att gå sönder.

Ne... indianerna hoppade ur och simma hem så jag tog yxan och sänkte kanot jäkeln. :näsblod
Nja motorn inväntar ju sista delen från holland som är på väg med posten men elsystemet funkar iaf, sen ska ju bara motorkåporna blästras *host* host*":tittar på dig och sen smackas ihop, och lite annat smått och gott som man säkert glömt bort:rolleyes:

Ja vi får väl se vem som skrotar motor först, jag satsar en hundring på min efter som det är klåparna på E&D mc i Solna som satt ihop växelådan och toppen:huvet :zpy :finger :kulspruta :ajjabajja :fatta! :pangihuve :censored :dummer :död :4skrika :6surkart
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Ne... indianerna hoppade ur och simma hem så jag tog yxan och sänkte kanot jäkeln. :näsblod
Nja motorn inväntar ju sista delen från holland som är på väg med posten men elsystemet funkar iaf, sen ska ju bara motorkåporna blästras *host* host*":tittar på dig och sen smackas ihop, och lite annat smått och gott som man säkert glömt bort:rolleyes:

Ja vi får väl se vem som skrotar motor först, jag satsar en hundring på min efter som det är klåparna på E&D mc i Solna som satt ihop växelådan och toppen:huvet :zpy :finger :kulspruta :ajjabajja :fatta! :pangihuve :censored :dummer :död :4skrika :6surkart

Joo dem däringa kåporna ska vi nog få fason på. Värre är det ju med motorn.
Efter vad jag sett så kommer till och med min lillända som dem bussade göras om på Stig's motormekaniska. -Litar inte ett skit på E&D längre. Trodde dem klarade av rena maskinjobb i alla fall men det verkar inte så. Nu när jag tänker efter så bör jag nog mäta upp min cylle som dem borrade......
Dyrt är det - - - det där med att bli blåst på hojars skick, arbeten som inte görs korrekt eller bara inte alls:mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

DU vinner. Jag har inte en hundring kvar att slå vad om:rolleyes:
 
Last edited:

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Jag trodde aldrig jag skulle säga såhär, men jag har hittat Silikon jag inte tycker om:gnissla

Bild082.jpg


Eländet förvånar föga. Hela blockflänsen samt pickup och oljekanaler i min maskin var tätad med alldeles för mycket av den gråa sörjan.
Har ägnat ett par timmar i dag bara på att rensa bort överflöd innan lack av blocket.
Silen är för övrigt inte bara full med Silikon....det är en 70/30mix av det och stålflisor från det uppenbara tidigare balansaxel/växellåds/kedjeraset.
Har även noterat en litet "hack" i ena ramlagret när man vrider på det.
-Tur att man köpt nya då man tydligen på vissa firmor inte kollar igenom allt ordentligt vid rasreparation:mad: :mad: :mad:

Nog gnällt av mig nu, men aningen less är man ju på att konstant hitta nya fel:rolleyes:

Jag kan åtminstone vara sketglad över att ha hämtat ut min färdiga topp hos Doktorn! ALLA Doktorns tricks i boken är nog inplementerade i den.
Den ser helt enkelt mycket, mycket seriös ut:)
-Bilder kommer så småningom när jag hämtat CD'n med dem på.
Nu återstår det bara att forska lite i keramcoating och vad för fjädrar och retainers som behövs.
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Nu var det länge sedan det hände något här.
I veckan som gick misslyckades lacken på gaffelbenen så dem fick skickas tillbaka. Har inte sett röken av dem än...
Hur som helst så fick jag tillbaka vev, stake, kolv och allt från Stigs Motormekaniska. Det vart en del pyssel helt klart.....ombalansering till 55% överbalans, riktning av veven, byte ramlager samt ombussning av lilländan som E&D misslyckats få tillräckligt med presspassning på. Det slitna vevlagret som E&D skröt med såg ut preciiiiiis som nytt när dem gjorde felbussningen av lilländan Stig nu fått göra om byttes också ut till ett sprittans nytt.
Det är ganska trögrott det här...
I går kväll plonkade jag i alla fall i veven i blocketmed hjälp av Biltema gasolbrännare och kolsyresläckare:D
Gick helt perfekt!

Under dagen i dag så har jag monterat växellådan i blockhalvan samt mördat motbalansvikten och stoppat dit axeln, växelaxel, kopplingsarm och lite annat.
En hög med bilder:
CIMG1671.jpg

Ny motbalanseaxel aus Deutschland:tummenupp
CIMG1673.jpg

No turning back now...Mördad motbalansvikt på axel aus Deutschland:yoparty
CIMG1674.jpg

Hade det inte varit för lagerbyte i andra blockhalvan hade blocket varit ihop nu. -Synd att man inte har en hydraulpress i garaget!
CIMG1680.jpg



Just ja, jag tror jag har kommit på ett namn på bygget.
Med tanke på hur den antagligen kommer bete sig trimmad och dan utan motbalansaxel så förr tankarna på "Hammer". Kommentarer mottages gärna!
 

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
Heja heja.... bra jobbat :tummenupp

Själv tror jag att jag kan provstarta min hink i nu, ska bara hälla i olja :va :rolleyes: och sen komma på vad jag har glömt att skruva fast :D
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top