TT600R Byggtråd

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
He he du ska ju iallafall ev sälja den till hösten! :)

Skönt att veta att det finns sådana som Dr.Bike & Boost3 som kan en hel del.

Äääh motardfälgar, supermoppe här på SH klarar sig utan motardfälgar & kör jäkligt fort m orighjulen.

Sälja kroppen, nja kanske finns några änkor på djursholm som behöver sällskap! :D

Ska kolla m frugan hur helgen ser ut, ska du meka nåt?

Det kanske jag ska med tanke på hur jag brukar göra.....bygga bygga bygga bygga...åka......såld.

Jojo, jag vet att s-moppe kör skeeetfort med vanliga hjul. Det kanske jag också kommer få försöka mig på med tanke på priset på motardhjul.
En tanke är att gå ner till 17" i bak och 19" för att finna lite coolare dimensioner på de däck som S-moppe rekommenderat mig:)
Dessutom skulle det fortfarande vara en offroad som inte dör av lite grus.
Motard är skitcoolt men känns lite som att ALLA kör på det och man kanske skulle vara lite annorlunda rent av.

Såja såja, nu ska du inte vara elak. Då kanske jag knackar på när du inte är hemma och pratar med din fru......:arsele :D

Näe det blir nog inge meka i helgen. Kanske få rsvingen och så från lack och eventuellt ska jag till Doktorn och lämna grejjer. Ska på husvisning också och eventuellt köra iväg min gura till en snubbe som va intresserad men inte kom loss...
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Förhandstitt - Mirror Finish!

Jag vet. Sjukt onödigt bra finish. Man är galen. Perfektionist säger en del. Sajko säger jag! Sen ska ju allt blästras iaf, men detta är iaf så långt jag hann ikväll innan det knorrade i magen :) Lite vackert å se på iaf, ungefär som när man armerat. Man vet att det är hantverk i det hela, sen kommer betongbilen å pajar allt... :D
Nåväl håll tillgodo med den dåliga bilden. Jag har inget bildredigeringsprogram for now utan fick förminska bilden i IrfanView = algoritmen för storleksändring osv suger getpung...
 

Bifogat

  • TT600R 010 DrBike.jpg
    TT600R 010 DrBike.jpg
    63.2 KB · Visningar: 438
Gick med
17 Dec 2007
Ort
I ett radhus
Hoj
Åranscht kräpp 625-06
Boost3:
Precis så menade jag. När jag pratade med Carsten på Kedo sades det att ordern var skeppad när jag eventuellt ville ändra mig. Ok då sa jag det blir nog bra ändå....ända tills jag fick mail om att det inte var så för att dem hade varit lite snabba i vändningarna. Hur som helst bytte jag kam då för att den vassare kostande ungefär det samma. Den fanns dock inte i lager som den mildare så man får fint sitta och vänta. Sekunderna efter jag bytt fick jag höra av Linkan som hämtat sitt topp hos Doktorn att den nya kammen ev. var lite i överkant....det visade sig dock vara ok att balansera på en knivsegg:D

Tackar för länken. -Ser ut som att flera av de listade kammarna är dem som används av Kedo. Bra att veta att dem har fjäderkit för det misstänker jag att jag kanske åker på att stoppa i senare.
(ska testa med std. först då jag inte vill öka belastningen på kamdrivning, säten, ventiler, vippor och axlar)
3ans Toronado kam ser så här i första anblick nästan identisk ut med den jag beställt. Har dock inte kikat på ramp acceleration, centerline och lobseparation på den.

Ujujuj, nu är det många bud och många rekommendationer. Det tackar jag för!
Hur som haver är kombinationen spikad förutom möjligen följande:
*Lätta svänghjul? -Medför det avslitna krysskilar på balans axeln...?
*Sticka av vikten på balans axeln så man slipper problem med ovan?.....tar de ökade resonanserna och kraftiga pulserna bort eventuell effektvinst och kanske rent av ökar lagerslitage?
*Val av slutdämp?......tror jag vet(acra kolf.zx-10r) men förslag välkomnas!
*Eventuellt byte av ventilfjädrar framöver.
*Sälja min kropp och köpa motardhjul
Sist men inte minst fixa all plast, sadel, lack och skruv som ska till bygget och sätta ihop allt från första till sista skruv. See Ya 2012!

Vad har jag gjort:va :huvet:zpy :gråta :gråta

Jag har ett förslag på ljudämpare. Leo vince x3. Och som av en händelse har jag ett sådant till salu som är till en ttr600.:tummenupp
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Kommer definitivt inte montera en Leovince dämpare. Då kan jag lika väl köra med den CRD burk jag har. Jag har lite mer kreativitet i tankarna angående slutdämp. De eftermarknads som finns tror jag stryper för mycket och dämpar för lite så det blir nog ett e-markadsrör från någon lämplig större sportmaskin.


Doktorn:
Snacka om spegel!! Metallurgisk hårdporr är vad det är om du frågar mig!
Du får väldigt gärna polera hela toppen utvändig till samma finish:D
Är du hemma i morgon runt 10 på förmiddan så jag kan svänga förbi med lite grejjer eller ska vi ta det på kvällen eller rent av söndag eller ännu senare?
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Är du hemma i morgon runt 10 på förmiddan så jag kan svänga förbi med lite grejjer eller ska vi ta det på kvällen eller rent av söndag eller ännu senare?

10! :skrämd

Då har jag knappt kommit ur sängen!
Men halv elva elva. Det blir kalas :tummenupp

Doktorn:
Snacka om spegel!! Metallurgisk hårdporr är vad det är om du frågar mig!
Du får väldigt gärna polera hela toppen utvändig till samma finish:D

Jo det tog sin tid... ;)
 
Last edited:

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Jag glömde ta med mig blockhalvorna från garaget i morse när jag var där på brandinspektion.... Insåg inte det förrän nu.

Hur som haver så kan vi ju höras i morrn och planera lite.
 

Dr.Bike

Guest
Jag glömde ta med mig blockhalvorna från garaget i morse när jag var där på brandinspektion.... Insåg inte det förrän nu.

Hur som haver så kan vi ju höras i morrn och planera lite.


Slå en signal! Nu är jag nyfrukosterad och harmonisk! :)
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
SÅdärja, precis hemkommen från en trevlig pratstud och fika hos Doktorn!
Jag kan bara säga att toppen ser ut som förväntat och att det ligger mycket energi och tankeverksamhet bakom!
Tack Doktorn!

Nu väntar jag otåligt på delarna jag beställt så man kanske kan börja pilla lite med montering. Motorn vill jag helst ha ihop innan jag börjar med resten.
En garanti är dock att den kommer bli en pigg liten krabat den där 600'an:yoparty
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag vet. Sjukt onödigt bra finish. Man är galen. Perfektionist säger en del. Sajko säger jag! Sen ska ju allt blästras iaf, men detta är iaf så långt jag hann ikväll innan det knorrade i magen :) Lite vackert å se på iaf, ungefär som när man armerat. Man vet att det är hantverk i det hela, sen kommer betongbilen å pajar allt... :D
Nåväl håll tillgodo med den dåliga bilden. Jag har inget bildredigeringsprogram for now utan fick förminska bilden i IrfanView = algoritmen för storleksändring osv suger getpung...

Har du några bilder på insug/utblås sett från fuggen o utblåsmynnig? eller några nakenbilder på din fru går lika bra:D
ser ju bra ut det man ser ivf....Undran....varför har du polerat insuget om du ska blästra det?
 

Dr.Bike

Guest
Har du några bilder på insug/utblås sett från fuggen o utblåsmynnig? eller några nakenbilder på din fru går lika bra:D
ser ju bra ut det man ser ivf....Undran....varför har du polerat insuget om du ska blästra det?

Bara en finishgrej för att bli av med de sista ojämnheterna efter fräsning/slipning/smärgling.
Visst, en överloppsgärning till del, men den blanka ytan avslöjar obönhörligen oxå ojämnheter.
Man vill ju träna på att klara av att göra saker så bra man kan! :D

Bilder finns - men ännu bara i min kamera, då jag blåst om datorn och saknar bildredigeringsprogram värt namnet, så ni får väl hålla tillgodo med nakenbilderna istället... ;)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Bara en finishgrej för att bli av med de sista ojämnheterna efter fräsning/slipning/smärgling.
Visst, en överloppsgärning till del, men den blanka ytan avslöjar obönhörligen oxå ojämnheter.
Man vill ju träna på att klara av att göra saker så bra man kan! :D

Bilder finns - men ännu bara i min kamera, då jag blåst om datorn och saknar bildredigeringsprogram värt namnet, så ni får väl hålla tillgodo med nakenbilderna istället... ;)

Jaha då förstår jag,,ojämheterna syns äckligt bra då!! att få bort alla gropar och ojämnheter är verkligen inte lätt:gnissla
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Det blir en bra topp det där....:)

Tyvärr har jag inga nyheter förutom att tyskland var lite billigare på balansaxlar.
Det bidde till att addera en sådan på min inneståede order där så man får hem något att såga sönder:D
Jag kan för övrigt också meddela att balansaxeln väger 762gram i sallad-version och möjligen då 770gram i bra version. Hur som helst så ligger själva bobvikten på ca 600gram. Nu återstår det bara dem sista funderingarna i kring vevaxeln och hur dumt, jobbigt och dyrt det är att plocka isär/ihop den 4ggr för att balansera junket utan balansaxel.
Rent spontant låter det dyrt, men det blir dyrare om/när krysskilen på balansaxeln sticker för att man behöll junket!

Återkommer med lite pics på Torsdag då jag blivit lovad till 100% att jag ska få min sving, hasplåt och lite annat.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hur gjorde du med vevstaken, var det inom gränsvärderna eller?
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
På tal om ingenting... Jag vägde min TTR idag med en badrumsvåg. Gjorde efter konstens alla regler för att få så rättvisande värde som möjligt, vägde ett hjul i taget och satte plankor under på motstående sida så hojen stog rakt. 78 kg bak och 70 kg fram med ca 9 liter i tanken. Alltså är torrvikten ungefär 139 kg... borde väl stämma på +/- 3 kg? :va I så fall väger den ungefär lika mkt som nya 690. :)
 

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
På tal om ingenting... Jag vägde min TTR idag med en badrumsvåg. Gjorde efter konstens alla regler för att få så rättvisande värde som möjligt, vägde ett hjul i taget och satte plankor under på motstående sida så hojen stog rakt. 78 kg bak och 70 kg fram med ca 9 liter i tanken. Alltså är torrvikten ungefär 139 kg... borde väl stämma på +/- 3 kg? :va I så fall väger den ungefär lika mkt som nya 690. :)

Hade det inte varit lättare att kolla i regg papiret då pöjk? :va än att släpa in moppen i badrummet :D
 

Dr.Bike

Guest
Jaha då förstår jag,,ojämheterna syns äckligt bra då!! att få bort alla gropar och ojämnheter är verkligen inte lätt:gnissla

Nä det ska gudarna veta.
Inte för att det har nån betydelse heller, men men...du vet ju själv hur det är.
Man tävlar ju mo sig själv varenda gång! :gnissla
:D

Hur gjorde du med vevstaken, var det inom gränsvärderna eller?

Jag hade ingen magnetfot till min indikatorklocka, så det kunde inte mätas.
Men på det man kände så kan man väl konstatera att man iaf VILL ha det kollat seriöst.
Den var LITE för slapp i köttet för att bara åka vidare med.
 
Last edited:

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
På tal om ingenting... Jag vägde min TTR idag med en badrumsvåg. Gjorde efter konstens alla regler för att få så rättvisande värde som möjligt, vägde ett hjul i taget och satte plankor under på motstående sida så hojen stog rakt. 78 kg bak och 70 kg fram med ca 9 liter i tanken. Alltså är torrvikten ungefär 139 kg... borde väl stämma på +/- 3 kg? :va I så fall väger den ungefär lika mkt som nya 690. :)

Tjaa, handboken säger ju 144kilo körklar precis som regbeviset så...:)

Angående vevstaken så finns det ingen maxtolerans samt inget innermått inskrivet i verkstadsmanualen på lilländan. Ringer man MC Proffsen säger verkstaden där att det inte finns utan att det inte skall glappa alls radiellt med oljefilm på kolvbulten. Dem meddelar också att kolvbulten alltid kan vickas lite grann och att det är normalt. Väääldigt subjektivt om du frågar mig.
-Det finns en måttspec. på kolvbulten så då måste det ju finnas en på lilländan! Sen hur vissa verkstäder gör när dem mäter toleranser med grabbanäve är en annan sak....:rolleyes:
Ska testa och ringa Yamaha i järfälla och se vad dem säger.

Jag var förresten in på Rotera i Täby och skaffade mig ett nytt axel lager till lådan så jag kan byta ut det FD. kapslade och slutkörda lager som satt där innnan. 60Pengar kostade det för ett nytt korrekt lager, utan kvitto, så jag fattar inte varför dem som bytt det innan satt i fel:gnissla
Tur att man plockade ner motorn för genomgång!!!!

Kan starkt rekommendera Rotera för kilremmar, lager, transmissionsdelar, kardaner, Loctite's hela sortiment och diverse annat! Grymt bra öppet tider i buyiken och rätt pris. (07-17)
www.rotera.se
Dem har garanterat alla lager du någonsin kan behöva oavsett maskin!
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jupp kan hålla med om att Rotera är mkt bra, tätade hjullager till en bråkdel vad orig kostar & säkert minst lika bra som orig om inte bättre.
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Mnja nu var det ju ett otätat axel lager till min växellåda jag köpte, men det satt ett metallringstätat där innan som någon sprättat bort ringarna på.....så jag gör om och gör rätt helt enkelt.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top