TT600R Byggtråd

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Funkar detta på min modell
ska gå ner till garaget någon dag.

Någon som provat

För att få motorn att gå lite bättre tas strypningen bort genom att dra isär en kabel under sadeln (lindat eltejp runt kontakterna på bilden). Detta påverkar tändkurvan till det bättre, varvstoppet finns kvar.

Ska visst funka
Yamaha TT 600 R 2001 enligt en sida jag fann

Joo det gjorde jag på min ett par dagar efter att jag köpte den.
-Det gör skillnad.

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Kan ju lite snabbt bara be alla som har frågor och avstickare att försöka starta en ny tråd eller söka lite på forumet då min byggtråd börjat spåra ur alldeles för långt. Det vore trist att sluta med 300 sidor varav 200 inte är relaterat till bygget eller frågor/diskussioner kring det.

Tack på förhand.

Dr.Bike

Guest
Den blir lite villigare och svarar bättre på gasen och går i mitt tycke rent allmånt liiiiiite bättre. Förmodligen någon grad mer förtändning med ryckt kabel.

Hur går det med toppen förresten:va :)

Det kan du läsa om i det PM som redan ligger och puttrar i din inkorg! :tummenupp

Men alltså, man kan ju inte bara rycka en kabel på måfå utan att veta vad den gör?
Det måste ju finnas en beskrivning nånstans?
Och kabeln, vilken funktion står det i schemat att den har?

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Det kan du läsa om i det PM som redan ligger och puttrar i din inkorg! :tummenupp

Men alltså, man kan ju inte bara rycka en kabel på måfå utan att veta vad den gör?

Där har du alldeles fel! Det gick ju utmärkt att rycka en kabel som man inte vet alls vad den går till eller påverkar:D
Skämt åsido så finns informationen om detta trick overallt och verkar vara det första man gör ihop med kapa luftburk, dynojetta förgasarna och smacla dit en slipon. Bara för det ska jag kolla elschemat och se vad det säger.

Du har PM.

Dr.Bike

Guest
Där har du alldeles fel! Det gick ju utmärkt att rycka en kabel som man inte vet alls vad den går till eller påverkar:D
Skämt åsido så finns informationen om detta trick overallt och verkar vara det första man gör ihop med kapa luftburk, dynojetta förgasarna och smacla dit en slipon. Bara för det ska jag kolla elschemat och se vad det säger.

Du har PM.

Vesst fattajala dee Kålle! ;)

Ville mest veta om det var nån som hade koll på vad den som sagt gör i vanliga fall den däringa kabelen.

Jag är iaf nöjd över hur mycket potential jag hittat i din topp!
Ska mäta maxlyftet för ny kam oxå, men kan redan nu lova att du har marginaler med det kamval du presenterat.

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Låter mycket bra det där med lyfthöjderna.
Jag skall införskaffa ventiltätningar i veckan så du får dem också.
Är du duktig påå att värma i/ur lager? Tänker mest på att någon behöver byta mina vevlager och jag grejjar det inte med min utrustning.

Jag kan garantera att jag också gillar att du har hittat sådana mängder med flöde i locket! Jaadu, det står väl fortfarande mellan 40b eller 214 kammen då jag har aningen problem att avgöra vad som kommer fungera bäst i kombination med resten:gnissla
VARFÖR är det inte en exakt replika av en cylinder bigblock cheva för...då hade man ju vetat exakt:D

Dr.Bike

Guest
Är du duktig påå att värma i/ur lager? Tänker mest på att någon behöver byta mina vevlager och jag grejjar det inte med min utrustning.

Jag kan garantera att jag också gillar att du har hittat sådana mängder med flöde i locket! Jaadu, det står väl fortfarande mellan 40b eller 214 kammen då jag har aningen problem att avgöra vad som kommer fungera bäst i kombination med resten:gnissla
VARFÖR är det inte en exakt replika av en cylinder bigblock cheva för...då hade man ju vetat exakt:D

Oavsett vad du har för kam i tankarna, så har jag iaf mätt upp max möjligt lyft, både för ventil/retainer mot ventiltätning, samt oxå max fjäderkompression/ventillyft innan coil bind.

PÅ dessa motorer sammanfaller dessa siffror helt bekvämt, och för bägge måtten så gäller maxlyft 12,08 mm.

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
Street triple..

Vad jag har hört så har den kabeln med avgasrening att göra, vet dock inte vad det är den gör, men det rådet fick jag när jag köpte min TTR att man skulle dra ur den.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Aha nu börjar det bli intressant m toppen & allt.
Micke jag får försöka komma m fikabröd när du håller på att smälla ihop motorn & ja Linkan kan få en bulle också!:D

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990

Sätt inte i för vass kam!! För du har så lågt ställd varvtalsbeg!! Den kam jag kör nu är på gränsen till för vass för att kunna utnyttja hela registret från 3000v till 8000v och den lyfter 10,75 både in och ut. 277 graders durr in och ut. Så håll dig under det ex runt 10,5 lyft 265 grad durr skulle sitta fint med resten av trimmet. men skulle du låta den varva till 8300v elllr mer så har du stor skillnad i slutpullver med lyft 10,75 277gra durr. Hur stora är ventilerna på denna där?

Dr.Bike

Guest
Sätt inte i för vass kam!! För du har så lågt ställd varvtalsbeg!! Den kam jag kör nu är på gränsen till för vass för att kunna utnyttja hela registret från 3000v till 8000v och den lyfter 10,75 både in och ut. 277 graders durr in och ut. Så håll dig under det ex runt 10,5 lyft 265 grad durr skulle sitta fint med resten av trimmet. men skulle du låta den varva till 8300v elllr mer så har du stor skillnad i slutpullver med lyft 10,75 277gra durr. Hur stora är ventilerna på denna där?

de är ca 30mm, så en kam som lyfter 10-10,5 blir (precis som du säger) alldeles perfekt.
Men Boost, du anger olika durationer, men man frågar: Vid vilket lyft?
Anger du vid nollspel? Eller anger du vid nollspel och ett visst lyft? Och isf vilket lyft?
Många kammar anges ju med nollspel och 1mm lyft, så för att siffrorna ska bli jämförbara så... hur mäter du?

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
Såld
Oroa er inte grabbar...fick höra av Micke att kammen är till och med mycket mildare än de värden som Boost rekommenderat:tummenupp

Han snackade något om att låta flödet i toppen ge motorn den stora effektökningen och att kammen endast skall öka mängden soppa in i cyllen på lite mer varv med sin ökade duration:va
Menmen, han verkar ju ha lite koll i alla fall så det kanske kommer fungera:tungan

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
de är ca 30mm, så en kam som lyfter 10-10,5 blir (precis som du säger) alldeles perfekt.
Men Boost, du anger olika durationer, men man frågar: Vid vilket lyft?
Anger du vid nollspel? Eller anger du vid nollspel och ett visst lyft? Och isf vilket lyft?
Många kammar anges ju med nollspel och 1mm lyft, så för att siffrorna ska bli jämförbara så... hur mäter du?

Är det 30 mm ut men insugarna då? dom mått som jag anger är direkt från tillverkaren Tornado så hur dom mäter antar jag är rakt av på kammen så att säga utan spel. och durationen lär väl dom mätt från lyft till stängt? Lite svårt att gämföra med webkammarna som har annat mätsystem:gnissla Går det att räkna om webkammarna till samma som tornados & hotcams torrmått?
ventilspelet hit eller dit är ju inte sååååå noga bara vi kunde få till något sånär samma siffror att gämmföra:va

Dr.Bike

Guest
Är det 30 mm ut men insugarna då? dom mått som jag anger är direkt från tillverkaren Tornado så hur dom mäter antar jag är rakt av på kammen så att säga utan spel. och durationen lär väl dom mätt från lyft till stängt? Lite svårt att gämföra med webkammarna som har annat mätsystem:gnissla Går det att räkna om webkammarna till samma som tornados & hotcams torrmått?
ventilspelet hit eller dit är ju inte sååååå noga bara vi kunde få till något sånär samma siffror att gämmföra:va

Njaoe det är ju DET som spelar roll.
Alltså vid vilket lyft man mäter dur. från.
Ex.vis 1mm ventillyft. Och då från nollspel.

Får du 277 gr. på en sån kam med DEN mätningen, och sedan mäter som du säger "tormätning" direkt från nollspel och då får 277 gr. så är det ju två HELT olika kammar. (den senare skulle då vara betydligt slöare än den där dur. är 277 vid 1mm lyft)

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Shit! Här händer det grejjer minsann!!

Kan meddela att kammen ligger över 240grader och jag hoppas verkligen att det är vi 1mm lyft annars är jag rökt. Detta påminner mig att begära mer kamvärden från beställaren och ev byta kam om de angivs med i mitt tycke fel specar så den blir för snäll. (=läs 1mm lyft med fullt ventilspel)

Mycket snack om bullar och fika nu! Kaffebryggare och micro att värma bullar i finns i garaget. Gillar ni inte socker på bullarna finns det blästerskåp att ta bort sockret med också:tummenupp
Gnutten, jag har sagt det innan: Hojta till någon helg och kom förbi vetja!
Det gäller flera andra av er också som tex. Linkan, Supermoppe och Doktorn:)
Bra att veta är dock att det nog dröjer ett tag innan jag ens har så mycket moppedelar i garaget. Finns ju lite räserbyggen med fyra hjul och annat att glo på om inte annat.

Fan vad skönt det är med andra eldsjälar som förstår vad man håller på med och inte tycker att man är helt jäkla galen! Eller ok då, åtminstone kan förstå varför....:D
Du Doktorn, om jag tar med en påse bullar och en tremos kaffe när jag dyker förbi nästa gång....kan du pressa ur mina ramlager och vev och byta till nya doningar då eller har du inte en vevaxel-lager-press-å-tryck-mojj?

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping