TT600R Byggtråd

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Hahaha, kom då:)

Den där Hondan kommer linkan77 bli glad av att se!
Snyggt och fabriksmässigt om jag får säga så.
Du vet med andra ord vad jag gett mig in på...du måste hånfrlina en hel del du:)

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
Såld
Ja färgtemat är lite likt min :tummenupp men jag kommer att ha svart ram, helsvart sadel utan text,vita kåpor,vitt lyse, svarta ekerfälgar och ett spritt nytt avgasytem.:)
Och förmodligen sveriges dyraste motor utan att knappt trimmat den då renoveringen blev en aaaaaaning dyrare än förväntat :huvet

Supermoppe: vart har du köpt skjutspinnarna till xr:en? är dom orginal?
jag har nämligen inga på min och skulle väldigt gärna vilja ha då jag gillar att stå på dom när jag kör stående wheelies.

Last edited:

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 660
@Linkan

Hur kommer det sig egentligen att du inte bygger på 640:n?
Lyxigt som tusan med två motarder :tummenupp men är inte 600 och 640 väldigt lika varandra?

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Ja färgtemat är lite likt min :tummenupp men jag kommer att ha svart ram, helsvart sadel utan text,vita kåpor,vitt lyse, svarta ekerfälgar och ett spritt nytt avgasytem.:)
Och förmodligen sveriges dyraste motor utan att knappt trimmat den då renoveringen blev en aaaaaaning dyrare än förväntat :huvet

Supermoppe: vart har du köpt skjutspinnarna till xr:en? är dom orginal?
jag har nämligen inga på min och skulle väldigt gärna vilja ha då jag gillar att stå på dom när jag kör stående wheelies.
Ingen XR600, det är en XR650L. samma som 600:an fast med dominatomotor (därmed elstart), skjutspinnar och plåttank.

Slänger upp en till bild. Har alltid gillat vita hojar. :yoparty

Bifogat

• XR.jpg
    XR.jpg
    75.8 KB · Visningar: 271

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
Såld
@Linkan

Hur kommer det sig egentligen att du inte bygger på 640:n?
Lyxigt som tusan med två motarder :tummenupp men är inte 600 och 640 väldigt lika varandra?

Nja så lika är dom väl inte?

Tja jag inhandlade xr:en och tänkte ha som slit och släng hoj för att den är sjukt billig i försäkring, men dum i huvet som man är så kunde jag ju inte låta bli att börja pilla på den, tänkte att jag bara skulle fixa liiiite små grejjer och vipps så va den i molekyler.

Då jag är lite lik trådskaparen när det gäller att inte lita på beggade hojjar så rev jag ju isär hela motorn och konstaterade att det va en hel det saker som behövde bytas för att jag inte skulle oroa mig för div ras.
Någon planta hade ju var inne och hobby meckat på dagis nivå i min hoj oxå så det va ju bara att börja beställa delar som en galning :huvet
Får väl lägga upp lite bilder jag med, men det blir nog bara före och efter bilder i så fall.

Ingen XR600, det är en XR650L. samma som 600:an fast med dominatomotor (därmed elstart), skjutspinnar och plåttank.

Slänger upp en till bild. Har alltid gillat vita hojar. :yoparty

Jo, jag gissade nästan att det va det när jag såg tanken.
Hur är skjutspinnarna fastsatta? skruvade i ramen eller med klammer runt ramen?
Tror du att sånna skulle passa på min hoj?

P.s Vita hojjar rockar....:tummenupp

Last edited:

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
Såld
Skruvade rakt in i ramen.

Edit: Starta en tråd om din hoj också vettja! :hojsmilie

Äh... skräp oxå, då får jag väl svetsa nått slags fäste ist då.

Nja.. byggtråd e ju lite för sent nu när allt är rivet och på väg att sättas ihop, men jag slänger upp lite före och efter bilder när allt är klart sen.

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Fan, med dem där pinnarna kan man ju starta en ny strend!
-Fotpinnslakrits i nerlägg:)

Ska bli vääääääldigt kul att se vad TyskTomten kommer med för skoj i morgon!
-Om han nu kommer....
Är det good shit så kommer ni märka en smula avund från mannen ovan, om inte ett fett hånflin hahahaha!

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Det är så mycke spam här endå så jag tänkte jag skulle låna tråden till en fråga.. :)

Går det att sätta på el-start på en TT600R -02 ? :va
Det finns ju knapp för det iallefall.. Någon som vet?

Allting går utom väldigt små barn. Det betyder inte att det är en bra idé för den skull. Vad sägs om att fokusera lite mer på innehållet i byggtråden kanske?

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Dags för lite godis!

Tysk-Tomten var förbi jobbet idag och lämnade av en del smått och gott:)
Om någon därute behöver ett ventiljysteringsverktyg så råkade jag köpa ett extra till bygget!
CIMG1510.jpg

Det känns samtidigt skönt som helt jäkla vansinnigt att handla delar på det här viset. Menmen, smakar det så kostar det gissar jag.
Jag investerade in en trimkrök för tillfället då jag insett att jag kommer ha tillräckligt på tapeten och inte kommer bygga ett eget förrän senare, om det blir alls. Det blev ett Devil 32mm(inner) som bör bli ganska bra med min topplocksportning, eller vad säger Doktorn?
CIMG1502.jpg

Det vart även en ny 96mm Wiseco plugg.
CIMG1507.jpg

.....och en uppsättning Mikuni TM34-B65 som egentligen är avsedda för SZR600, men förhoppningen är hög att dem passar ändå det är samma motorer....:va
Trevligt med färdigmonterat med chokepinne och allt klart:yoparty
Skall vara grundjysterade för applikationen också tydligen om man nu tror på dem.
CIMG1504.jpg

CIMG1506.jpg

Det blev även fram/bakdrev/mutter/lås och lite cylindermuttrar och annat som tex aluminium mittplugg till statorkåpan.
Och så fick man ju den så fina tyska gula boken också:)
CIMG1501.jpg

Pratade med lackeraren idag och han sa att mina bitar blästras på måndag och lackas på tisdag, så förhoppningsvis får jag grejjerna på tisdag.
Dem har varit sena förr(jätte) så vi får väl se hur det går:rolleyes:
Nu undrar jag bara hur fasen jag skall få ihop till borrning, balansaxel, trimkam och allt det där andra man behöver som motardhjul och en massa ny plast och och och och och och och:näsblod :näsblod

Last edited:

Naj

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
Har ingen för tillfälligt
Törs man fråga hur mycket det gick på med frakt och allt.
När du ändå var i gång varför köpte du inte en kam axel också.

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Jag vill helst inte tala om vad allt kostade. Men lite under 10kr/Euron vart det och frakten från tyskland på två dagar gick på 200spänn! -Om allt nu är som det skall och jag inte får en extrafaktura av svenska ups....

Jag köpte ingen kamaxel av den enkla anledningen att Kedo inte har någon jag tycker är lämplig samt att det vore tre papp till upp på allt annat och det svider rätt fint som det är:)

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Så nu blir det alltså 96 mm kolv (9:1 i komp?), portning, större förgasare, grövre krökar och slipon? Har jag missat nått? Absolut inte bortkastade pengar tycker jag i.o.m att motorn är känd för att vara stabil att trimma och att det är så bra hoj i övrigt. :)

Kollade lite närmre när jag böt lameller på min och det är ju riktiga traktorkugghjul. :skrämd Inte så konstigt att den väger 46 kg. :hihi Rakskuret mellan vev och koppling också :yoparty , har jag inte sett på nån annan motor, iof har jag inte skruvat i så många men det var iaf inte det på WR:n. Sitter ryckutjämnare i kopplingen som på många andra hojar men jag blev lite förvånad att det även sitter det i kugghjulet som går till ballansaxeln. :va

Bifogat

• traktor.jpg
    traktor.jpg
    76.1 KB · Visningar: 169
Last edited:

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Så nu blir det alltså 96 mm kolv (9:1 i komp?), portning, större förgasare, grövre krökar och slipon? Har jag missat nått? Absolut inte bortkastade pengar tycker jag i.o.m att motorn är känd för att vara stabil att trimma och att det är så bra hoj i övrigt. :)

Jaa nästan så i alla fall. Det är en 11,5:1 kolv samt att mitt topplock blir fullportat plus att jag kommer investera i en webcams trimkam.
Kan för övrigt meddela att alla dreven i din motor är rakskurna. Jag vart också lite förvånad över ryckutjämnaren till balansaxeln, men slungvikten väger ju en del så idén är nog bra.
-Du behöver inte ventiljysteringsmojjen jag har över förresten??????

Slappa:
Jag tänkte fel. Hojen jag menade är Yamaha SRX600.

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Jaa nästan så i alla fall. Det är en 11,5:1 kolv samt att mitt topplock blir fullportat plus att jag kommer investera i en webcams trimkam.
Kan för övrigt meddela att alla dreven i din motor är rakskurna. Jag vart också lite förvånad över ryckutjämnaren till balansaxeln, men slungvikten väger ju en del så idén är nog bra.
-Du behöver inte ventiljysteringsmojjen jag har över förresten??????

Slappa:
Jag tänkte fel. Hojen jag menade är Yamaha SRX600.
Aha, då hänger jag med. Hela kittet jue. Bara hoppas att grejerna håller med så hög komp och ha en stor oljekylare. :)

Jag brukar köra med en liten skiftnyckel men säljer du den billigt så. :tungan

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Jag tror att det håller utan bekymmer bara man håller lite koll och framförallt byter olja/filter oftare samt håller stenkoll på ventilspelet och möjlige byter fjädrar och kamdrivning var annan/tredje vinter eller så om man nu kör 500mil på sesong. -Å andra sidan kanske det rasar efter en vecka.
Vi får se om det behöves en ny vevstake också eller renovering av den gamla då den verkar oval i lilländan. Det verkar vara en känslig punkt på dessa maskiner?!

Joo jag vet att det går finfint med en nollnolla men tyckte inte dem var så dyra.
Dem bara såg väldigt mycket smidigare ut.
Dyra, jaa för att vara en liten plutt i alu så tycker jag det....jag gav 90spänn för en.

Naj

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
Har ingen för tillfälligt
Funkar ej på min modell

Någon som provat

För att få motorn att gå lite bättre tas strypningen bort genom att dra isär en kabel under sadeln (lindat eltejp runt kontakterna på bilden). Detta påverkar tändkurvan till det bättre, varvstoppet finns kvar.

Ska visst funka
Yamaha TT 600 R 2001 enligt en sida jag fann

Funkar ej på TTE. Ser inte likadant ut.
Typisk skulle byta drev till 14 satt ett där redan.
Skulle ta bort snorkeln var redan borta.
Börjar misstänka att min är redan munstyckerna bytta.
Min gör 160-170 kmh

Ska inte skicka några fler inlägg eller frågor M

Bifogat

• stryp.jpg
    stryp.jpg
    66 KB · Visningar: 209
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...