TT600R Byggtråd

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Tackar för alla trevliga kommentarer! Det börjar kännas fint att kunna montera en del saker....

Boost3:Tackar för lovorden! ...Hammer heter den fr.o.m. NU.

Linkan77: Jaadu, jag HOPPAS att jag i fortsättningen kommer ha lite bättre flyt med mer kompetent personan att ta hjälp av. Lagandet, ihopsättningen av allt samt modifieringarna på vägen får jag ju stå får själv.
På så vis finns ju förutsättningen för att det börjar gå åt rätt håll.
Gratulerar till första uppstarten av 654'an!:yoparty

Two Stroke: Jag har tagit bort den ca 600gram tunga balansvikten istället för att ta bort axeln för att axeln agerar oljekanal och även har två radiellt placerade hål innan lagerlägena som dimsmörjer växellåds paketet. Jag har också hört att det finns dem som tagit bort dem, men knappast i en TTR då dem inte har riktigt samma uppbyggnad som en XT som exempel trots att motorerna delar samma grund.
Hela anledningen för elimineringen av vikten är att ta bort Yamaha's std. fel att muttern slamrar loss så veven och motbalansvikten krockar och låser upp/gör sallad av hela motorn. Dessutom minskar trycket på krysskilarna vid svänghjul/motbal.axel så jag kan lätta svänghjulet utan att öka risken för ras, -utav den anledningen i alla fall:)
Totalt kommer nog svängmassan ha minskat med över ett kilo när motorn sitter ihop.
 

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
Linkan77: Jaadu, jag HOPPAS att jag i fortsättningen kommer ha lite bättre flyt med mer kompetent personan att ta hjälp av. Lagandet, ihopsättningen av allt samt modifieringarna på vägen får jag ju stå får själv.
På så vis finns ju förutsättningen för att det börjar gå åt rätt håll.

Gratulerar till första uppstarten av 654'an!:yoparty


Jag håller tummarna för att allt ska funka i fortsättningen, och med tanke på hur noga du är med allt du gör så lär det bli ett förstaklassigt slutresultat.

Tack, kan lova att det va skönt att höra det ljuvliga enstånksbrölet ur pipan. :rock
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Jag håller tummarna för att allt ska funka i fortsättningen, och med tanke på hur noga du är med allt du gör så lär det bli ett förstaklassigt slutresultat.

Tack, kan lova att det va skönt att höra det ljuvliga enstånksbrölet ur pipan. :rock


Ujujujuj, man tackar och bockar!
Nog för att jag inte släpper in något halvdant i mina byggen, -sådan är jag!
Jag måste erkänna att jag blev bra sotis på att se din finfina nytränade
sminkade gammelräser stå nere i garaget på jobbet i morse:gnissla
Gratulerar än en gång till en skitfrän moppe! Alla här skulle tappa hakan om dem visste hur den såg ut när du började....
Från Ratbike till Bratbike på några månader:D

Innan jag glömmer det....påminn mig och att ge dig en liten gummifnutt som du kan limma fast på skruvskallen till slangklämman som sitter på ramen precis i höjd med kröken. Stoppar du dit en sådan kommer inte kicken ligga emot längre. Jag gissar att det är det som du hör på jämngas utan belastning....tingelingklingpingkling...
 

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
HA HA... jag kanske skulle döpa min hoj till råttan eller the rat?

Ja vi får prova med gummi tutten och se om det funkar.:tuttar
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Sådärja, nu har man matat ansiktet, kastat tvätten i maskin, sett två mål i VM Sverige/Tjeckien och pysslat ett par timmar i garaget. -Blocket är ihopsatt igen!!!
INGEN av er kan ana hur skönt det är efter allt jämrans strul. Det är dock en fler motordelar som behövs och kerambehandling kvar att göra tyvärr, annars hade jag haft motorn ihopskruvad på lördag. Meeen men, jag klagar inte nu när det börjar hända saker för det känns rent ut sagt jävligt bra:tummenupp
Det känns inte sämre när man använder måttbeställda syrafasta rostfria insex skruvar till allt heller:tungan
ALLA skruvar på hojen blir nya fiiiiiina. -Det är detaljarbete det!:D
Jag höll förresten på att glömma en sak. Är det någon av er som or i stockholmstrakten och behöver köpa lager och få dem bytta så rekommenderar jag Rotera i Täby precis som jag gjort innan.
Suveräna att ha å göra med, snabba och billiga!
Åter igen har dem snabbt hjälp mig med sådant jag trodde skulle bli skitjobbigt, och dem verkar göra det till mer eller mindre självkostnadspris!
Hur som haver...nu är ALLA lager bytta i motorn/växellådan också:yoparty

CIMG1683.jpg

Voailá!
CIMG1687.jpg
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Motorn såg ju bra ut MEN MOTORSTÄLLET så ännu bättre ut!! Finns det tt600 org motorställ att köpa??:D
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Motorn såg ju bra ut MEN MOTORSTÄLLET så ännu bättre ut!! Finns det tt600 org motorställ att köpa??:D

Tack ska du ha. Jag tror minsann att ditt intresse är lite snedvridet!
-Visst, det är bra med ett vettigt motorstativ, men det är garanterat bättre med en fungerande motor istället för en halvt nedriven som står på en bänk:D

Visst går motortativet att köpa. Kedo säljer det för 49€ och det var så billigt att jag inte orkade bygga eget.
Tyvärr passar det inte Hynda:arsele :tungan:D
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Så vackra bilder, rent och snyggt! Känns så fräääscht! :tuttar

Tackar...you ain't seen notin' yet! som dem säger på andra sidan pölen:D

Snart(läs några månader) kanske man har den nye hojen på hjul också så man kan ut och gäääsa!
Det lär dock dröja inna förgasarna är jysterade korrekt. -Tänkte skaffa portabel bredbandslambda men kan inte ett skit om förgasare det inte står Holley på:va
Menmen, det löser sig. När det gjort det får vi ta en sväng, -du bor ju inte så långt ifrån en annan så:tummenupp
 

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
Tackar...you ain't seen notin' yet! som dem säger på andra sidan pölen:D

Nu är det inte långt kvar till du åker till andra sidan pölen :yoparty
Börjar det bli fjärilar i magen nu eller? :tungan

Hur går det med hojjen då? har du hunnit skruva nått mer nu i helgen? vill se mera bilder :hoppa

Och om du hittar massa balla delar till min hoj så skrik till så elektroniserar jag över massor med pengar så du kan köpa dem till mig.:tummenupp
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Nu är det inte långt kvar till du åker till andra sidan pölen :yoparty
Börjar det bli fjärilar i magen nu eller? :tungan

Hur går det med hojjen då? har du hunnit skruva nått mer nu i helgen? vill se mera bilder :hoppa

Och om du hittar massa balla delar till min hoj så skrik till så elektroniserar jag över massor med pengar så du kan köpa dem till mig.:tummenupp


Luuugn och fin. Mer bilder kommer, det lovar jag.
Du mmms'ade ju bilder på gaffelbenen som kommit från lack så dem lär jag ju montera ihop a.s.a.p. liksom så mycket jag kan av motorn.
Tyvärr behöver jag nya fjädrar alternativt lättare retainers. Jag funderar på att testa den "mjuka" vägen med nya original fjädrar och titanretainers för att få kontroll på ventilerna uppåt 8000+rpm.
Någon som har några funderingar/idéer om detta??

Nähäpp...nu är det dags att "mellan-sova" lite för att återställa klockan i skallen innan jag drar till jobbet igen.
När jag var i staterna vart jag tydligen också ägare till en 400hästars cheva 327 också. Den borde ju sätta lite fjong på den orangea bruksvolvon:näsblod
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Då var det dags för lite bilder igen då!

Jag har ju faktiskt gjort ett och annat men inte uppdaterat tråden om det.
Det går i alla fall framåt!

Jahapp, då skall vi se...här fortsätter blockmonteringen.
Kopplingen förbryllar en del med sin mysko splinsade "thrust washer" som ligger löst skramlande innanför lamellpaketet...meeen manualen visar inte på något annat heller:va Nu är det i alla fall montera och fungerar i alla fall "torrt". Nya hårdare fjädrar blev det också, vilket lär behövas.
Kickmekanik och alla andra drev samt alla nya lager vart monterat.
-Det mesta med mutter, låsbrocka och locktite för säkerhets skull:)
CIMG1708.jpg


Efter en tids väntan fick jag tillbaka kolven från Weird Performance.
Mycket trim och mycket värme samt mer varv och därmed friktion fick mig att behandla kolven med diverse keramiska medel som isolerar förbränningsvärme och en annan som minskar friktion. Bör ju ge lite grand det med....alla bäckar...
CIMG1716.jpg


Efter kontroll av ring gapet på alla ringar samt skrapringar och korrigering till de mått jag vill åka med så blev det dags att hänga kolv.
CIMG1732.jpg


Sådärja. Nu var cylindern monterad också. -Känns bra.
Ny momentnyckel vart det också så jag kan dra alla pyttemoment korrekt och fint:)
CIMG1733.jpg

CIMG1737.jpg


Gaffelbenen gjordes klara för någon vecka sedan efter lång tids väntan på att lackeraren skulle korrigera deras grava misstag.
Nu är dock lacken precis som den skall och jag är mycket nöjd med resultatet.
Tur är ju att man river i allting när man upptäcker fel över allt. -Låsningen för kolvstången mot kronmuttern hade "någon" tidigare mek glömt.
Nu är det fixat så inte allt innehåll plaskar ner i oljan när man släpper på kronmuttrarna. Nya packboxar och annat vart det givetvis också.
....ledsen över den låga bildkvalitéten....jag skyller på Nokia..
CIMG1713.jpg


Ni som hängt med ett tag vet att jag drömt om andra hjul. Motard hjul eller
samma typ av hjul fast med 3x18" alt. 3x19" fram för att slippa att se ut som om hojen står på näsan när den står still. -Många g¨nger ser framhjulet för litet ut.
Men men, nu är slaget gjort och det blev motardhjul modell svensk lyx standard eller vad man nu skall kalla dem.
Jag hade hellre sett svarta eller polerade fälgbanor men kan leva med utséendet på dessa då allt är nytt och priset var rätt.
Fett sa grisen...
Bild005.jpg


Nya ventilfjädrar har jag fått fram också, vilka skulle monterats i helgen om det inte vore för tok skruva med volvon. Helrenovering av fjäderben med dämpare, fjädrar och uppgradering till turbo bromsar samt ok visade sig ta
förvånansvårt mycket tid!!! Med dem nya hjulen fick skitögen ett lyft i rätt riktning. Nähäpp...för mycket OT och för lite sömn gör att jag sätter punkt här.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Så här seriös skulle alla skruvnissar vara:tummenupp
Jo kolla vilket mått du har i sqish / klämmspalt, Finns lite pullver att hämta där förmodligen... på xr 650 går det att ta bort bottenpackningen helt!! (0,5mm) Utan att kolven tar i locket!! Jag ligger på otroilga 0,6mm där med toppackning inräknad då! . Så man kan säga att kolven går gämt skägg med cyllen överkant då...endast packningen som sqishmått. och det var nu med varv på 8250v och 80 bhp!! 0,6mm fungerar bra för mig , vill man ha ut allt så kör man det på egen risk. Men 0,75 kan jag sätta pung på, om nu veven och lager är i bra skick...
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Har letat efter just en sån, vart fyndade du? :)

Jag åkte till vår lokala Swedol och handlade en Ampro.
Dem har både 3/8" och 1/2" fattning i deras sortiment med en ganska låg moment skala. Den jag köpte är med 1/2" fattning och är väl ungefär 40cm lång istället för 60cm som den stora pjäsen är. Den jag köpte skall vara korrekt
från 14Nm till 150 om jag minns rätt. Kring 300bagis kostade den.
Kan också lägga in ett lovord för Ampro verktyg då jag handlat många nu och är mycket nöjd över pris kontra kvalitet.
Kamasa suger.

Boost3: Jag kommer inte plocka väck bottenpackningen då den inte alls är tjock som kompromerad. Den är uppbyggd som två motdeformerade metallshims. Jag har funderat på att eventuellt fräsa av cyllen, men det var tidigare det. det kanske låter lite som om jag gett upp med finliret redan men det handlar mer om ovisshet. Squishyta är en sak, -om min kolv dome går fritt är en helt annan sak! Vevstaken är bussad av Stigs och veven riktad, ihop pressad och balanserad av samme man så dem bitarna trivlar jag inte på. Kolbulten är tajt likaså men att minska toleranserna får lugnt vänta.
Nu har jag dock inte mätt ännu vilket jag skall göra. Är måttet alldeles för stort måste det ju åtgärdas, men så länge det är under 1mm så blir det ingen korrigering i detta skede.
Fan...skrotet måste ju ihop nu!

Förhoppningsvis får jag svänghjulet innan veckan är slut och om så händer kommer jag ha förhoppningen om att ha motorn klar så när som på kopplingskåpan.
Nu verkar det dock som att bruks hinken verkar vilja ha mer uppmärksamhet, men jag kanske hinner med lite av varje...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu vart det säker lit Missförstånd... bottenpackningen lär ju inte vara 2 metall plåtar med klämmkant ..det lär vara toppackningen du far efter? Bottenpackningen lär vara av papper och säkerligen 0.5mm. Man behöver ej någon bottenpackning alls bara endast pacningssilicone modell bra ,typ wurt eller honda org eller ja något dyrt bra märke, När man dragit åt cyllen med detta silicone så bygger det runt 0,1mm.. Org så ar ju squishen fegad till säker 1mm+ så du kan säkert gå ner en hel del där med hjälp av tunnare bottenpackning typ vanligt ritpapper av olika tjocklek eller endast sicilcone då:tummenupp
Ang domen så är det ju lätt att kolla,bara att lägga toppen emot kolven och tar squishkanterna i före domen så är det ok. Jag fick puttsa av lite i toppen och kolven för att gå fri med domen. Nu kan du naturligtvis inte slipa på kolven som har denna dyra fina koting, men du kan ju slipa i toppen om det nu skulle behövas som jag inte tror det gör!!
Jag förutsätter att du ska kolla att ventilerna går fritt från kolven?
minsta mått på insug bör ligga på 1mm men kör gärna minst 1,2mm. På utblås så är minsta mått 1,5mm men jag är feg i dom fallen så jag kör närmare 1,7-2mm. kör modellera testet ..Jobbigt men då är man säker:tummenupp
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Nu vart det säker lit Missförstånd... bottenpackningen lär ju inte vara 2 metall plåtar med klämmkant ..det lär vara toppackningen du far efter? Bottenpackningen lär vara av papper och säkerligen 0.5mm. Man behöver ej någon bottenpackning alls bara endast pacningssilicone modell bra ,typ wurt eller honda org eller ja något dyrt bra märke, När man dragit åt cyllen med detta silicone så bygger det runt 0,1mm.. Org så ar ju squishen fegad till säker 1mm+ så du kan säkert gå ner en hel del där med hjälp av tunnare bottenpackning typ vanligt ritpapper av olika tjocklek eller endast sicilcone då:tummenupp
Ang domen så är det ju lätt att kolla,bara att lägga toppen emot kolven och tar squishkanterna i före domen så är det ok. Jag fick puttsa av lite i toppen och kolven för att gå fri med domen. Nu kan du naturligtvis inte slipa på kolven som har denna dyra fina koting, men du kan ju slipa i toppen om det nu skulle behövas som jag inte tror det gör!!
Jag förutsätter att du ska kolla att ventilerna går fritt från kolven?
minsta mått på insug bör ligga på 1mm men kör gärna minst 1,2mm. På utblås så är minsta mått 1,5mm men jag är feg i dom fallen så jag kör närmare 1,7-2mm. kör modellera testet ..Jobbigt men då är man säker:tummenupp

Hm. Det du skriver indikerar att jag goofat och monterat fel packning:yoparty :D
Jag måste dock dubbelkolla då jag trippekollade i verkstadsmanualen innan jag tog packingen jag gjorde. Hur som helst spelar det ingen roll då problemet mycket enkelt är korrigerat. Har ju inte dragit cyllen speciellt hårt än heller så
packningen kanske har överlevt. -Om du nu har rätt.
Att eliminera en bottenpacking gjord i papp eller liknande förstår jag helt.
Jag skall forska mer i det där med packningarna i helgen och testa/mäta squish. Precis...kolven vill jag inte röra domen på men inte heller förbränningsrummet om jag absolut inte måste då Dr.Bike kört hela programmet och mer än så även där:)

Angående ventilspel mellan kolv/tallrik är jag än fegare än du då jag kommer från V8-stötstångsvärlden. Där bör man ha en del mer än de mått du anger om man verkligen skall varva och känna sig trygg.
Jag kommer mosa modell lera som det ser ut nu då jag inte har råd med en optofiber med lampa. kontrolleras skall det dock även om det är skitdrygt att behöva montera och jystera in allt bara för att ta isär igen innan montering "på riktigt".
Jag återkommer med mer info om packnings sallad, tröttmösse-mek och eventuella minskningar i klämspaltsmått!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det lät underligt jag kan väl inte tro att toppackningen kan passa även som botten? Hålen borde inte stämma? Hur som hellst Överstig inte ventil mot kolvspelet något mer än dom övre siffror jag angav för då slipar du bort allt kompförhållande som du skaffat dig nu! 1,5mm på utblås och 1mm insug duger till 10000v på en stånka. max 2mm ut och 1,5 in ,allt över det är killing mose:D Stötstångsmaskin ja då förstår jag att det är flera mm!!
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Det lät underligt jag kan väl inte tro att toppackningen kan passa även som botten? Hålen borde inte stämma? Hur som hellst Överstig inte ventil mot kolvspelet något mer än dom övre siffror jag angav för då slipar du bort allt kompförhållande som du skaffat dig nu! 1,5mm på utblås och 1mm insug duger till 10000v på en stånka. max 2mm ut och 1,5 in ,allt över det är killing mose:D Stötstångsmaskin ja då förstår jag att det är flera mm!!

Det verkar som sagt lite konstigt det där, men jag får ta och kika på det i helgen.
Jag vet bara med mig att jag jämförde packningarna både sinsimellan och mot
verkstadsmanualen och konstaterade att ståloackningen stämde med det som skulle vara fotpackning. Det är ju inte omöjligt att dte blivit knas ändå, men det märker vi snart.
Jag har svårt att se att jag skulle behöva slipa ur kolven för frigång överhuvd taget då ventil urtagen i kolvtoppen är ganska ordentliga.
Tackar för råden om frigången!

Återkommer väl i helgen om det hänt något nytt....
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top