TT600R Byggtråd

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Nu börjar det verkligen likna nått. :tummenupp

Ang. glidpinnarna till bromsoket så köpte jag såna på yamma center i Västerås till bakbromsoket när jag hade TTR. Annars passar pinnarna från dom flesta flytande nizzin/brembo-ok.
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Gnutten:
Lämna blod funkar inte då min nyss påbörjade backträning gör att jag behöver varenda droppe. Spermabank kanske vore nåt:D
Motardhjul kommer det nog bli men antagligen inte förrän kanske till nästa sommar då du har köpt hojen:tummenupp
Vi får se vad framtiden ger helt enkelt.

Supermopppe:
Det var som attans! MC Varuhuset konstaterade att bromsoken köptes som enhet och det enda som gick att köpa utöver det var hutlöst dyra pinnar till beläggen och ännu dyrare belägg support. 155spänn för EN liten pinne till att hålla i beläggen. Det är så man borde bärja tillverka och sälja bromsdetaljer till Japshojar minsann.

Tackar för tipset. Jag ska gräva vidare i det och se om min microfishe hjälper för det gjorde inte Yamaha's egna program i alla fall.
 

Dr.Bike

Guest
Ser ut som det närmar sig! :tummenupp
Men det närmar sig nervsammanbrott oxå förstår jag...

Det är inte kul när man ideligen kör in i olika återvändsgränder då saker inte passar.
Lögnaktiga leverantörer som säger att det SKA passa sen gör det inte det är knäckande. Om inte annat för ekonomin, och att det stjäl TID.
Det var nu många år sedan jag byggde nåt, men jag känner igen alltihop av eländet.

HUr var det med motardhjulen? Var det FÖR mycket jobb att få dem att passa?
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Ser ut som det närmar sig! :tummenupp
Men det närmar sig nervsammanbrott oxå förstår jag...

Det är inte kul när man ideligen kör in i olika återvändsgränder då saker inte passar.
Lögnaktiga leverantörer som säger att det SKA passa sen gör det inte det är knäckande. Om inte annat för ekonomin, och att det stjäl TID.
Det var nu många år sedan jag byggde nåt, men jag känner igen alltihop av eländet.

HUr var det med motardhjulen? Var det FÖR mycket jobb att få dem att passa?

Joodu jag är nog redo att läggas in snart....
I går efter att jag gjort ytterligare en mockup med mina Mikunis så tänkte jag att jag måste se hur dem tog i oljetanken. Där lärde jag mig ganska snabbt att oljetanken bör monteras före diverse motorer och skit:gnissla
Hur som helst lyckades jag trockla dit den genom att ta bort svingdämpen och dess länkage. Att nedre oljeslangen måste monteras med oljetanken halvt på plats va ju givet. Kan man frystorka händer tillfälligt så man kan skruva med japshoj?:D
Jag fick förresten dit kopplingskåpan i går! -Givetvis efter att ha upptäckt att det inte går att lägga flera lager JB Weld på den och slipa den fiiiin på samma sätt som med spackel eftersom det andra löser upp det första. -Där gick ett par tre timmars jobb i sopen:tuttar :yoparty :D :D :D :D Psykbryt.....

Hur som helst så sitter den där nu. Autodekompen verkar funka, oljetanken fick jag på plats, länkage och dämp är på plats igen.
Förgasarna går fritt!!!! -för oljertanken:Bugar :Bugar :Bugar :Bugar
Jag har inte gett upp än. Har kollat noga vad som tar i nu och skall dit med dem igen i dag och kolla hur det är med tank, soppakran osv. Det verkar som att jag kanske kan få dit dem om jag modifierar insugsgummina och ändrar gaslänkaget och virefästena....om nu inte tanken tar i vilket jag börjar misstänka när jag tittar på bilderna.

Vad gäller motardhjulen så har jag modifierat de befintliga navspacers som fanns och gjort nya samt köpt en eliminator till hastighetsmojjen i fram.
Så visst, dem får jag dit. Det vart bara så att jag lever på ruinens kant rent ekonomiskt och hojen kommer suga i sig runt 10-15papp till och då kändes motardhjul aningen sekundärt.
Jag har ju passerat point of no return för länge sedan och kan inte byta byggstil till något jag inte accepterar, som tex att börja stoppa tillbaka undermåliga, slitna eller fula delar:näsblod

Så här såg det ut i går när jag lämnade garaget.
Bilder med förgasarna på är rena mockups, dem passar INTE.....ännu....

Oljetank och kopplingskåpa på plats
CIMG2330.jpg

CIMG2327.jpg


Mockups...börjar dock se rätt ok ut.
CIMG2332.jpg

CIMG2348.jpg

CIMG2322.jpg

CIMG2331.jpg


Det kommer bli lite pyssel med att rikta in portarna på insugsgummina om jag kan åka med Mikuni sedan. -Får väl helt enkelt spärra dem på full patte och rikta in gummina med fingrar genom förgasarna och en tredje hand som drar åt när dem är rätt:va :)
CIMG2349.jpg


Just ja, idag måste jag demontera oljetanken för att ta bort den undre slangen som jag insett måste åtgärdas precis som den övre. Eventuellt drar jag dit den tillfälligt i blocket för att kunna fulla upp motor och tank med olja och se om/vart det läcker när jag kommer tillbaka till garaget i morrn.
Hm. Kanske är en god idé.

Skam den som ger sig.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Ser ju vansinnigt bra ut!
Även förgaseriet verkar lösa sig - om du nu kan få till det så att de sitter rakt bakåt som på bilderna.
Lite moddade anslutningar till luftburk så ordnar det sig, eller helt enkelt ovala lösa filter på respektive fugge.
Ser ju fint ut in i insugen oxå ;) Måste varit nån duktig kille som varit där! :D
Skämt åsido: Bit ihop nu, det är närmare målet än du tror!!! :heja
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Ser ju vansinnigt bra ut!
Även förgaseriet verkar lösa sig - om du nu kan få till det så att de sitter rakt bakåt som på bilderna.
Lite moddade anslutningar till luftburk så ordnar det sig, eller helt enkelt ovala lösa filter på respektive fugge.
Ser ju fint ut in i insugen oxå ;) Måste varit nån duktig kille som varit där! :D
Skämt åsido: Bit ihop nu, det är närmare målet än du tror!!! :heja

Jag har nog inte nämt det på ett tag, men ett STORT TACK till alla positiva kommentarer från ER ALLA!
Utan det hade jag nog blivit hämtat av snälla män i vita rockar vid det här laget.
Joodå, luftburksanslutningarna är ganska långa börjda slangar så där kan man fixa något eget med kylarslang eller annat som passar fuggarna. -Luftburken får man ju anpassa efter det.
Jaa det är märkligt hur fin den här toppen är. Såg att det stod PA på sidan och hörde rykten om att någon kändis hade pysslat dit alla sina trick han kunde på den:tummenupp :tummenupp

Det är väldigt svårt att få distans till ett bygge som det här men det underlättar helt klart att se bilderna själv efter ett tag så man fattar vad man egentligen har åstakommit, så jag putsar på med lite mer bilder även om det känns som att jag kanske avslöjar för mycket om hur det kommer se ut.
-Än har jag dock Äss i rockärmen:tungan
Jag noterade lite negativa vibbar till avhoppet från Motardhjul och gav mig faen på att få dit dem på ett bra sätt och se hur kedja och annat linade upp. Tjaa...kommer ingen med cash i näven så sitter dem ganska bra där.....eller vad tycks??
Personligen tycker jag det här ser oförskämt fett ut! Vill jag, nu när jag passat in allt så spikrätt och fint, så får jag plats med ett 170 brett däck eller ett 180 med en spacer på dreven. Inte för att det skulle vara bättre....men det är lite coolt med bakdäck nästan lika brett som hojen:D
CIMG2372.jpg

Bakramen är endast påhängd då den måste väck när luftburken skall dit, men det ser lite roligare ut med den på plats. Eller vad tycks?!:
CIMG2373.jpg

CIMG2380.jpg

CIMG2362.jpg

CIMG2360.jpg

CIMG2364.jpg


Joo förresten, jag fyllde upp motor och oljetank med olja och hittills är det läckagelöst:va Å andra sidan har kommunens vattenrör som är draget inne i mitt garage sprungit läck....så någonstans vart det ju:)
Kickat runt motorn ett par varv för att se att oljepumpen jobbar har jag också. Den funkar så bra att den lägger en tre deciliters oljematta på garagegolvet på fyra kickar om man inte har returslangen monterad :rodnar
CIMG2381.jpg


Som ni ser på den här bilen så är nu framhjulet centrerat mellan gaffelbenen och i cykelns mittspår. Köper man kit till TTR så varnar de flesta ställen om att det kommer ligga förskjutet till vänster med ca 6-8mm.
Anledningen är att navet inte är tillräckligt djupt på högersidan så vinkelväxeln till hastighetsmätaren förskjuter allt. Jag har köpt en ersättare som jag sedan modifierat så den skall passa som jag vill och dessutom svarvat ny spacer till vänstersidan. DÅ det är väldigt svårmätt vart det närmare bestämt 4styckeni ett svep för att ha några tjockare/smalare att välja på om mina mått inte stämde till 100%. Jag var nästan chockad över att mina kalkulationer var på pricken:) Just ja, som Ni ser har jag även rensat upp gaffelbenen. Blir det motardhjul så blir det nog en gaffelgaffel...eh...jo en förstärkning mellan gaffelbenen. Det ser ju lite trevligare ut med rensade ben tycker jag......ungefär som att välja mellan rakat eller orakat på kvinnor:D
CIMG2377.jpg
 
Last edited:

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Den där blir ju snyggare än ny!

Ser att det står en camaro i bakgrunden,är det lika mycket special på den med eller?
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Den där blir ju snyggare än ny!

Ser att det står en camaro i bakgrunden,är det lika mycket special på den med eller?

Tackar! Tanken är ju att den ska vara tre gånger så snygg och dubbelt så snabb som en orignal, -eller något i den stilen.

Mnjaao. Camaron är polarns och är väl lite hottad med eftermarknads trim till ca 420 katalog-hästar. Så en 380-400 någonstans då.
Det är ungefär samma setup jag ska ha i min bruksvolvo. Malibun(den bruna saken) ska bli åkajättefort-bil och kommer bli relativt extrem. -Mot förmodan blir det övreladdning men oavsett vad det blir så blir det massor med mos.
Frågan är ju hur jag ska ha råd och tid med allt bara, jag vill ju bygga en svinelak GSX1100E också. Någon som har en frisk?
 

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Tackar! Tanken är ju att den ska vara tre gånger så snygg och dubbelt så snabb som en orignal, -eller något i den stilen.

Mnjaao. Camaron är polarns och är väl lite hottad med eftermarknads trim till ca 420 katalog-hästar. Så en 380-400 någonstans då.
Det är ungefär samma setup jag ska ha i min bruksvolvo. Malibun(den bruna saken) ska bli åkajättefort-bil och kommer bli relativt extrem. -Mot förmodan blir det övreladdning men oavsett vad det blir så blir det massor med mos.
Frågan är ju hur jag ska ha råd och tid med allt bara, jag vill ju bygga en svinelak GSX1100E också. Någon som har en frisk?

Har du fortfarande problem med motardfälgarna?
Har Excel takasago fälgar på min med talonnav. Ser ut som dina oxå är det. Vill du kan jag kolla hur det ser ut på min.

Eller det kanske är så att dina fälgar är anpassade till nån annan hoj, och därför är så jävliga att få dit?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nej du får inte sälja motardfälgarna för då förstör du hela bygget! :)
 

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Det blir ju så brutaaaaaalt snyggt!! Se till att klämma in 34orna, det MÅSTE ju gå! Du får knacka in lite av tanken i värsta fall, syns ju ändå inte från utsidan :)
Lycka till!!
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Det blir ju så brutaaaaaalt snyggt!! Se till att klämma in 34orna, det MÅSTE ju gå! Du får knacka in lite av tanken i värsta fall, syns ju ändå inte från utsidan :)
Lycka till!!

Special trottel länkage och vajerplatta med tomgångs skruv är beställd!
Jag har också jobbat en hel del i veckan på att försöka problemet med luftslang till burken. Det största problemet hittills är att hitta en böjbar slang
i 55mm diameter. Helt omöjligt verkar det som.
Kylslang modell rak till lastbil med 55mm innerdiam. har jag redan fixat från Rubber Company och den funkar ok på högra fuggen där slangen kan vara rak.
Vänstra är det värre med då den måste böja sig över oljetanken.
Menmen, jag tror jag har en idé men det får jag inte veta mer om förrän i veckan.

Jag har haft på tanken och det ser ut som att den går fritt för allt utom vajerfästen och trottelplattan, men det löser jag.
Jag plastar om tanken om jag så måste.

Det har blivit några framsteg sedan jag plåtade bilder sist, men det syns knappt så jag tar dem senare.
I veckan borde jag få lite mer delar också så får vi se hur det går sedan.
 

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Det går inte att ta en rak slang och böja samtidigt som du värmer med varmluftspistol?
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Det går inte att ta en rak slang och böja samtidigt som du värmer med varmluftspistol?

Nja, dem enda slangar jag hittat i rätt dimension står pall för massor med värme. Nu löser jag nog det hela på ungefär det sätt du menar genom att skaffa väldigt stel krympslang i kraftig överdimension.
På så vis kan jag krympa undre halvan av slangen över oljetanken, krympa ner till 55mm vid förgasarna men pga. större diemeter bibehålla bra volym i slangen samt eventuellt lyckas med att krympa till ändan till en form av insugstratt inne i luftburken.

Allt löser sig så sakteliga....det gäller inte bara att komma på hur man skall göra, man måste hitta rätt material och ställen att handla det på också!
 

Dr.Bike

Guest
Hur mycket maste den vanstra slangen bojas?
Ar det inte FOR mycket (utan bara for sin egen materialtjocklek t.ex) sa ar det enklaste som jag ser det att holka ur slangen for oljetanken, sen ta grov krymplang over detta nu uppkomna hal, varma fast och voila passar det!

Caution 1: Om det uppkomna halet i slangen ar FOR stort (dvs oljetanken inkraktar for mycket) kommde ju innerdia paverkas. Men oavsett om den paverkas LITE granna sa saknar detta betydelse tycker jag.
Ska till ratt mycket innan innerdia kommer ner i samma area som fuggen.
Visst, man vill garna ha lite storre dar samt lite volym...men men...

Caution 2: Krympslang ar stark! Kramar varre an en mambakondom! Risk for deformation av slangen! (insugsslangen alltsa :hihi)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top