TT600R Byggtråd

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Kan det ha varit Tourance kanske? Det liknar mönstret som vi hade på f650gs-bågen här hemma.

Du kan sluta Googla.
Avon Distanzia är det som sitter på. Tyvärr har dem fått dåliga recensioner på sistone så skall man handla helt nytt finns det nog bättre däck.
Continentals pseudo-offroad däck har ju fått fin kritik. Nu ska jag ju inte byta innan jag kört slut på de jag har, men sedan blir det annat.
Kan dock hålla med om att mönstret är exakt det jag letat efter.
 

Dr.Bike

Guest
Du kan sluta Googla.
Avon Distanzia är det som sitter på. Tyvärr har dem fått dåliga recensioner på sistone så skall man handla helt nytt finns det nog bättre däck.
Continentals pseudo-offroad däck har ju fått fin kritik. Nu ska jag ju inte byta innan jag kört slut på de jag har, men sedan blir det annat.
Kan dock hålla med om att mönstret är exakt det jag letat efter.

Å jag som kunde ge mig faaaaa-aan på att det stod Metzeler på däcksidan.
För det gör det nämligen på bild två, i inlägg 265! :mattias


:D
 

chris the rat

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha RD 350 YPVS, KTM 660 -05
Hej Micke

Snyggt bygge!!! Blir säkert en hel kul hoj såsmåningom

/ Christian (mannen som trodde han hade 461-toppar...)
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Då var det dags för eine kleine uppdatierung...eller hur det nu stavas.

Som ni som följer tråden har jag den sista tiden med besatthet försökt få till ett fungerande arrangemang och framförallt försökt få plats med ett par Mikuni TM34 förgasare på hojen:näsblod
Det har inte varit speciellt enkelt, men nu sitter dem där.
Det har dem ju gjort ett tag nu, men utan gasreglage och vajerfäste som inte fick plats. Det var till den grad att man får lyfta i förgasarna ett parr millimeter för att få dit returfjädern.
Tajt är bara förnamnet!
Det nya ültra-supah-gasreglaget har GRYM passform! Fast det är ju klart...det kostade en slant också men ofta får man ju betala dyrt för skräp. Skönt undantag för en gångs skull!
Jag lyckades också till slut efter några försök med limkladd och annat få dit "Z" rören på förgasarna med klammer och krympslang. Nu återstod bara att positionera dem korrekt för att dem skulle passa in i luftburkens assymetriska dubbelhål. Enkelt? Nja.
Hur som helst så gick det åt mycket energi och vilja för att lyckas, och senare på kvällen även lite hojtarolja för att orka.

Nu sitter burken där och jag vill verkligen inte ta bort den igen för att jystera förgasarna för då får jag riva ungefär halva hojen. Och det menar jag!
CIMG2449.jpg

CIMG2458.jpg


När jag kommit förbi det alldeles övermäktiga hindret ovan så har jag kunnat börja jobba på allvar. Nu tar allt som vanligt tre gånger mer tid än man väntar sig, men ett par produktiva dagar har jag haft även om det är mycket inpassningsarbete osv. som tar mycket tid.
Här är ett par bilder på hur tajt allt är. Inte bara luftburksrören sitter där inne utan även en massa oljetank och nio slangar av diverse slag som jag jobbat mycket med att få rum med.
CIMG2459.jpg

CIMG2463.jpg


Om det var ont om plats innan så började jag nu bli lite bekymrad, -nu skulle jag dra elen:gnissla Det vart en del lurande då det var runt 10 månader sedan jag demonterade den. Hur som helst gick det bra men det vart ganska många ändringar framme vid lysmasken innan allt fick plats på ett vettigt sätt. Tanken var att jag skulle använt en Polisport HMX lysmask men jag tror jag struntar i det. Jag vill ha riktig gjuten alu-reflektor och H4 lampa och där föll HMX masken kort.
CIMG2496.jpg


I mätarhuset för den forma hastighetsmätaren är det tänkt att jag skall få plats med en frän räser-varvräknare modell Autometer Sport Comp.
Det ska bli halvintressant att få den att funka med en enstånka:va
CIMG2499.jpg


Lite eldragning
CIMG2478.jpg

CIMG2479.jpg


Nu är det enkelt att tro att det ovan är det enda jag gjort, men det har pysslats bra mycket på andra saker också även om det inte syns.
Som lagning av diverse el, misslyckat försök till att passa in avgassystemet/header och diverse småplock. Bland annat har jag rivit isär de begade SuperTenere bromsarna jag skaffat tidigare ihop med hjul/gaffel i förhoppning om att kunna sno glidpinnar till mitt bakre ok därifrån.
Med lite ingengörskonst så skall det nog fungera då dem är snarlika.
Yamaha säljer tydligen inte längre reservdelar till deras ok utan det är kompletta nya för hutlösa summor som gäller. -Jag bygger hellre egna glidpinnar än tar reda på vad nya ok kostar!

*Summa sumarum är att jag måste få dit hasplåten, bygga broms spacer, bygga till det bakre oket, montera mudflappen, bygga eget trottelstopp så tanken har en chans att kunna glida på plats, smörja svinglagren, montera cykeldator, fylla bromsvätska och lufta bromsarna, bygga egen dubbelkrök och avgassystem hela vägen till utblås, montera resterande plast efter inköp, förmodligen slipa/lacka om tanken, montera stödbrytaren, bygga in en varvräknare i original panelen, testa att starta och jystera in koppling efter uppstart. Sen är det bara att oouiiiiila...hoppas jag.:tummenupp
Den här sektionen skrev jag mest för att jag har det som skall göras färskt i huvet och inte vill glömma.....

Det börjar i alla fall bli smärt, smidigt, jäkligt snyggt och väääldans vältrimmat....lammkött:va :rolleyes: :D :D
-Eller vad tycks?
CIMG2502.jpg

CIMG2491.jpg

CIMG2498.jpg


Såååå, vad har ni andra gjort för vettigt de senaste två-tre dagarna? Åkt hoj kanske:gnissla :huvet
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Helt klart beundransvärt! :klappar Allt ser väldigt genomarbetat ut. Gillar skarp idén om att sätta varvräknare i "instrumentpanelen". :tummenupp

Edit: Vet hur svårt det var att ens få bort och dit originalförgasarna. :brynad
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
BRA jobbat Micke!!!!

Fy fan vad bra gjort!

Men hur ska vi justera in gasarna i bänken nu då?
(ok jag ska inte göra dig ledsen med såna tankar NU!)
:hihi
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Helt klart beundransvärt! :klappar Allt ser väldigt genomarbetat ut. Gillar skarp idén om att sätta varvräknare i "instrumentpanelen". :tummenupp

Edit: Vet hur svårt det var att ens få bort och dit originalförgasarna. :brynad

Tackar!
Svårt att få bort och tillbaka originalförgasarna.....hohohohihihihihhihahahaha:tungan
Fördelen med att det är trångt, strular och bara allmänt jäkligt är ju att det kommer bli en fröjd att stoppa v8an i volvon senare-

BRA jobbat Micke!!!!

Fy fan vad bra gjort!

Men hur ska vi justera in gasarna i bänken nu då?
(ok jag ska inte göra dig ledsen med såna tankar NU!)
:hihi

Tack och bock! Måste dock tillägga att bygget är lååååångt ifrån färdigt.
Det är ju nu den stora detalj-bataljen precis har börjat:)

Joodu, dem där jysteringtankarna har jag också någonstans långt bak i huvudet. Tyvärr så var det bara att välja mellan inga TM34 alls eller väldigt svåråtkomliga TM34or:gnissla :D
Jag har dock en enkel lösning på problemet. Jag kommer samla tio månaders byggfrustration och jävelskap i en enda murder-death-x-ray blick och stirra ner förgasarna så dem helt enkelt inte vågar annat än att fungera perfekt från scratch:D

Skoj med så mycket bilder! :)

Det kommer mera:D
.........Som NU till exempel!

Idag har det inte blivit så mycket gjort då jag ska på iväg och mata ansiktet senare.
Hur som helst har jag konstaterat att de rörhylsor jag behöver som headersflänsar är samma som polarn använder till sin räserbil varpå den snutten vart gratis:tummenupp
Jag var in till MC-V idag och hämtade upp gaffelbensskyddet och kikade lite på
slutrör och konstaterade att dem har en som bara är apfränt, men så är också priset:rolleyes:
Jag får nog hitta på någonting annat. Jag avslöjar inget mer i denna stund:tungan

Lite ändring av elen har det blivit idag samt försök till inpassning av tanken.
Det resulterade i att en egen stoppskruv blev tvungen att konstrueras.
Jag passade också på att bryta av gasvajerjysteringarna i ett försök att böja dem lite. Lite gick, men inte så mycket som jag ville:D
CIMG2505.jpg

CIMG2506.jpg


Efter lite slipande i tanken för frågång var det bara att inse, -den halvcentimeter som behövs för tt allt skall passa väl finns inte att ta så jag måste skapa utrymmet i tanken.
Idén är att kapa ur liter mer än det inritade och plasta in samma bit mot ytterhöljet på tanken. På så vis skapar jag ett par-tre centimeter och förlorar endast några deciliter i tankvolym.
När det är gjort skall, i alla fall teoretiskt, tanken passa igen.
Tro bara inte för den skull att tanken kommer se ut som den gör nu när hojen är klar bara för att den antagligen kommer användas:tungan
CIMG2508.jpg


För att skapa lite förvirring gällande det färdiga utséendet så kan ni ju vila ögonen på den här:)
CIMG2509.jpg
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Tack och bock! Måste dock tillägga att bygget är lååååångt ifrån färdigt.
Det är ju nu den stora detalj-bataljen precis har börjat:)

Joodu, dem där jysteringtankarna har jag också någonstans långt bak i huvudet. Tyvärr så var det bara att välja mellan inga TM34 alls eller väldigt svåråtkomliga TM34or:gnissla :D
Jag har dock en enkel lösning på problemet. Jag kommer samla tio månaders byggfrustration och jävelskap i en enda murder-death-x-ray blick och stirra ner förgasarna så dem helt enkelt inte vågar annat än att fungera perfekt från scratch:D

Ett par tips: (som du givetvis redan tänkt på?)

1: Byt ut flottörhusskruvarna till insex eller torx. Då kan du få bort kopparna på plats. (om du nu inte har en stor kork i botten som blottar munstyckena?)

2: Grundbestycka gasarna redan nu. KOlla vad som sitter i originalgasarna och välj nåt som är ca 30% större. Hissa oxå nålarna lite om de nu hänger längst ned.
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Ett par tips: (som du givetvis redan tänkt på?)

1: Byt ut flottörhusskruvarna till insex eller torx. Då kan du få bort kopparna på plats. (om du nu inte har en stor kork i botten som blottar munstyckena?)

2: Grundbestycka gasarna redan nu. KOlla vad som sitter i originalgasarna och välj nåt som är ca 30% större. Hissa oxå nålarna lite om de nu hänger längst ned.

Om du syftar på dem stura hexagonala skruvlocken på undersidan av flottörhusen så kommer man otroligt nog åt att lossa dem.
Vad gäller bestyckningen har jag ingen aning vad som sitter i, men dem skall vara grundbestyckade för trimmad SRX600 ämnad att gå i stånka-roadracing så jag hoppas dem kan funka någorlunda från start.
Att demontera förgasarna nu för ombestyckning kommer inte på fråga.
Det är tre-fyra dagars jobb att demontera/montera då allt pyttelitet som det skall fnulas med tar enorm tid.
Vi får se vad bänken hos Racerepair säger först så ska jag skuva sedan:tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Sjukt seriöst bygge :tummenupp Vill bara fråga en sak jag såg på insugsrören som går till luftburken. Har du gjort någon tratt i slutet på rören som går in i burken? Det måste man ha annars tappar man 2,7hk:näsblod
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Sjukt seriöst bygge :tummenupp Vill bara fråga en sak jag såg på insugsrören som går till luftburken. Har du gjort någon tratt i slutet på rören som går in i burken? Det måste man ha annars tappar man 2,7hk:näsblod

Jag är fullt medveten om att radietrattar ger en del. För tillfället har jag inga inne i luftburken men tanken är att bygga nya rör i korrekt 2 1/8" diameter, ta upp hålen i luftburken och även svarva trattar.
Just nu vill jag bara få ihop den för att se att den fungerar.
Tack för förvarningen dock.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top