TT600R Byggtråd

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Hur mycket maste den vanstra slangen bojas?
Ar det inte FOR mycket (utan bara for sin egen materialtjocklek t.ex) sa ar det enklaste som jag ser det att holka ur slangen for oljetanken, sen ta grov krymplang over detta nu uppkomna hal, varma fast och voila passar det!

Caution 1: Om det uppkomna halet i slangen ar FOR stort (dvs oljetanken inkraktar for mycket) kommde ju innerdia paverkas. Men oavsett om den paverkas LITE granna sa saknar detta betydelse tycker jag.
Ska till ratt mycket innan innerdia kommer ner i samma area som fuggen.
Visst, man vill garna ha lite storre dar samt lite volym...men men...

Caution 2: Krympslang ar stark! Kramar varre an en mambakondom! Risk for deformation av slangen! (insugsslangen alltsa :hihi)

Det är några centimeter den måste höjas upp. Jag trodde innan att jag klarade mig genom att "bula" slangen och ge den rak passage in i luftburken. å är inte fallet då det visar sig att jag missat att burken sitter några centimeter högre än jag först trott.
Vad gäller krympslangen så var den aldrig tänkt att krympas fast i någon fläns utan endast deformeras över oljetanken.
Nu går inte det heller så jag skall jaga tag i 2 1/8" Hooker rörböjar för headers och bygga de två "S" börjar som måste till för att använda burken överhuvud taget. NU verkar det dock som att ingen har 2 1/8" rörböjar i lager i Sverige utan jag får nog plocka dem från Staterna. När jag ändå gör det är det troligt att jag tar hem rör för att bygga en headerpipe till hojpan också.

Idag har jag dock semester från hojeriet då jag ska in till stan alldeles strax och äta/dricka gott på Jimmys Steakhouse:tummenupp

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Vad är det jag hör, ta ledigt från hammer-hojen? :ajjabajja

Jaa du hörde rätt! Jag tar semester i semestern....
Kommer inte lyfta många fingrar idag heller. Jag siktar på OS i navelludd 2012:D

Det jag borde göra är att jaga fatt i 1 1/4" rörböjar och 2 1/8" rörböjar så¨jag kan börja bygga insug till luftburk och egen avgaspipa.
Just nu känns det värdelöst tråkigt då jag sitter och inväntar diverse delar som behövs för att komma förbi nästa stora steg och slutföra projektet.
Jag borde uppdatera med lite bilder men jag tror jag tar det i helgen då det förhoppningsvis har hänt lite mer.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jaa du hörde rätt! Jag tar semester i semestern....
Kommer inte lyfta många fingrar idag heller. Jag siktar på OS i navelludd 2012:D

Det jag borde göra är att jaga fatt i 1 1/4" rörböjar och 2 1/8" rörböjar så¨jag kan börja bygga insug till luftburk och egen avgaspipa.
Just nu känns det värdelöst tråkigt då jag sitter och inväntar diverse delar som behövs för att komma förbi nästa stora steg och slutföra projektet.
Jag borde uppdatera med lite bilder men jag tror jag tar det i helgen då det förhoppningsvis har hänt lite mer.

Rör till luftburkar och dylig tillverkar man på ett enkelt sätt. Jag brukar bara ta markissolering typ sådan som läggs under vägar och dyligt brukar finnas blå och råsa färg,.,, ytterst lätt att tälja till som man vill och sedan slipa till med grovt till fint sandpapper. bara att limma ihop flera lager hur som hellst med spraylim som finnes på clasohlssons (fotokontaktlim) Sedan när man är nöjd så smetar man på polerutan lim (trälim som skummar vid fukt) undvik fukt bara så det inte skummar. Då kan man utan problem plasta med vanlig båtplast och väv, utan att isson fräts sönder,, eller om du vill vara frän så köp kolfiberduk på biltema,,,går lika bra att köra båtplast på den mattan och lätt blir det:tummenupp

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Rör till luftburkar och dylig tillverkar man på ett enkelt sätt. Jag brukar bara ta markissolering typ sådan som läggs under vägar och dyligt brukar finnas blå och råsa färg,.,, ytterst lätt att tälja till som man vill och sedan slipa till med grovt till fint sandpapper. bara att limma ihop flera lager hur som hellst med spraylim som finnes på clasohlssons (fotokontaktlim) Sedan när man är nöjd så smetar man på polerutan lim (trälim som skummar vid fukt) undvik fukt bara så det inte skummar. Då kan man utan problem plasta med vanlig båtplast och väv, utan att isson fräts sönder,, eller om du vill vara frän så köp kolfiberduk på biltema,,,går lika bra att köra båtplast på den mattan och lätt blir det:tummenupp

Joo det där är helt klart ett alternativ. Tackar för idén!
Tanken är ju att bygga ett S rör av headersböjjar. Nu är tydligen Sverige soprensat på 2 1/8" rörkrökar även om detta är en av dem vanligaste dimesionerna till tex. cheva bigblock.
Antingen blir det till att beställa från USA, vilket känns drygt och dyrt för ett par snuttar, eller så blir det någon annan lösning. -Kanske den du föreslår......plasta.

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Det blir riktigt fint! Nästan så tältet reser sig faktiskt. Jag orkar dock inte tänka på allt jobb som ligger bakom... Vi är av lite olika karaktär du o jag ;)

Vad är det för däck och dimensioner på motardhjulen?

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Det blir riktigt fint! Nästan så tältet reser sig faktiskt. Jag orkar dock inte tänka på allt jobb som ligger bakom... Vi är av lite olika karaktär du o jag ;)

Vad är det för däck och dimensioner på motardhjulen?

Tackar! Hahaha, hissar du flagg över ett sketet hojbygge:D
Nejdu, jag orkar inte heller tänka på hur mycket jobb som ligger bakom just nu, men jag är väl härdad av alla tidigare bilprojekt och hur många av dem som gått i stöpet pga oförutsedda händelser/upptäckter.

Nu när jag precis kommit tillbaka ifrån att ha försökt få fram min Kedo leverans på Posten utan att lyckas och handlat lite på ICA så kan jag ju passa på att göra en liten uppdatering innan helgen.

Det har inte hänt så värst mycket synligt men det blir ju så i sluttampen av byggen. Man kan jobba i veckor utan att det märks.
Hur som helst så har jag:
*Monterat dekompvire, förgasarklammer samt Öhlinsburk-klammer
*Spänt upp styrlagren
*Jysterat in gaffelbenen i höjd
*Måttat in och monterat provisorisk broms spacer fram
*Monterat alles nya delar i framoket samt belägg
*Kontrolldragit alla motorbultar
*För fjärde gången försökt lösa slangeriet från gasarna till luftburk i huvudet
*Vänt på risern till styret
*Primat motorn samt tappat ur oljan och hällt i bättre
*Lackat dekompkåpan, drevkåpan och monterat dessa
*Kortat kedjan och monterat den
*Svetsat ny bottenplatta och fjäderstopp på stödet, lackat det och monterat det.
*Jag har också påbörjat arbetet med insugsrören. Jag funderade lite över det hela och kom fram till att rörböjar i 2" diameter kommer fungera alldeles utmärkt och skall rimligtvis inte ge några restriktioner.
Då det inte finns sådana rör som jag behöver stack jag till Smeckonomen och handlade lite 30graders böjar och skred till verket i går.
Jag har redan masserat min gamla luftburk till den grad att jag inte kan verifiera om det kommer passa med den nya eller inte, så det hela är ett höftskott.
Jag är en bra skytt och hoppas att jag prickar Bullseye denna gång.
Ursäkta bildkvalitén och även för porerna i min svetsskarv då slangpaketet på min svets är schlut. Sitter ihop gör det, men vackert....mmjaa.
CIMG2403.jpg

CIMG2418.jpg

CIMG2419.jpg

CIMG2420.jpg

CIMG2421.jpg

CIMG2425.jpg

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
Såld
wooohoo, vilken bling bling kedja du har handlat :kär :rock :slicka :drool
Nu blev jag ju avund:sjuk.

Känns som att mållinjen inte är allt för långt borta, jag är ju hur spänd som helst på att se hur den ser ut när den är klar, och med tanke på att jag vet hur pedantisk du är med allt du gör så kommer jag nog nästan börja gråta när jag der den. :yoparty

Dr.Bike

Guest
wooohoo, vilken bling bling kedja du har handlat :kär :rock :slicka :drool
Nu blev jag ju avund:sjuk.

Känns som att mållinjen inte är allt för långt borta, jag är ju hur spänd som helst på att se hur den ser ut när den är klar, och med tanke på att jag vet hur pedantisk du är med allt du gör så kommer jag nog nästan börja gråta när jag der den. :yoparty

Men det gick bra for dig uppe hos Patrik horde jag! :)
Ta resultetet ggr 1,06-1,09 for att fa DIN hastar om du vill. Men den flodade visst i sig soppa. Tror fan att krokarna glodde!!!! :yoparty

Got Torque sa: Tackar! Hahaha, hissar du flagg över ett sketet hojbygge:D
Nejdu, jag orkar inte heller tänka på hur mycket jobb som ligger bakom just nu, men jag är väl härdad av alla tidigare bilprojekt och hur många av dem som gått i stöpet pga oförutsedda händelser/upptäckter.

Nu när jag precis kommit tillbaka ifrån att ha försökt få fram min Kedo leverans på Posten utan att lyckas och handlat lite på ICA så kan jag ju passa på att göra en liten uppdatering innan helgen.

Ser iaf hur bra som helst ut! Bra jobbat!! :tummenupp

Dr. fran fjarran ostern

Last edited:

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
Såld
Men det gick bra for dig uppe hos Patrik horde jag! :)
Ta resultetet ggr 1,06-1,09 for att fa DIN hastar om du vill. Men den flodade visst i sig soppa. Tror fan att krokarna glodde!!!! :yoparty

Dr. fran fjarran ostern

Ja det skulle jag kunna göra om jag hade kommit ihåg att ta med mig utskriften från bänkningen :huvet

kommer inte ihåg vad jag hade för värden :va

Får ringa Patrik och se om han kan skriva ut den igen, om han lagarde dom dvs.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Herregud Micke ska du hinna åka nåt i år eller blir det bara några mil nästa år sen säljer du den till mig? :D

Verkar som du innerst inne inte vill sälja motardfärlgarna då de verkligen kommer smälta in i resten av bygget när allt är kvar!

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Tackar för responsen.

Linkan77:
Jepp. Bling som i Blingtema då:tungan
De enda tårar du kommer fälla är pga av obränt bränsle i ögonen från mina accpumpar när jag blåser förbi dig. (när du gårhem från jobbet)

Dr.Bike:
Vad gör han i fjärran östern? Jobb?
Jag lovar att svänga förbi när den blir klar. Snöar det så gör det...jag kommer ändå.

Njaa det verkar kunna bli tunnsått med TTR åka i år.
Å andra sidan åkte jag ju tills i början av Dec. förra året....
Joo givetvis är motardhjulen rätt för bygget och jag vill behålla dem, men med tanke på kostnaden just nu så är dem till salu. Lyckligtvis för bygget och olyckligtvis för min plånbok finns det inte så många sådana hojar i sverige och inte så många hjulköpare heller.

Hmm, man kanske skulle lägga på Michjelin C12 på originalhjule och åka i vinter:va
Iskörning borde ju inte tära speciellt mycket på skicket menar jag.....inget salt:tummenupp

Last edited:

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
Såld
Tackar för responsen.

Linkan77:
Jepp. Bling som i Blingtema då:tungan
De enda tårar du kommer fälla är pga av obränt bränsle i ögonen från mina accpumpar när jag blåser förbi dig. (när du gårhem från jobbet)

Tur för mig att jag aldrig går hem då :D

Dr.Bike

Guest
Vad gör han i fjärran östern? Jobb?
Jag lovar att svänga förbi när den blir klar. Snöar det så gör det...jag kommer ändå.

Iskörning borde ju inte tära speciellt mycket på skicket menar jag.....inget salt:tummenupp

Tror jag berattade for dig X antal ganger att jag skulle vara borta till mitten September! :D Ar pa jobb for navyn i Bahrein.

Isen sliter kanske inte pa hojens skick men tank pa ditt skick efter alla kullkorningar! ;)

00sci

Medlem
Gick med
26 Nov 2007
Hoj
Ktm
Det är någonting med äldre enduro hojar som är ombyggda till sm som är väldigt charmigt. Kan inte säga vad det är bara så.

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Gnutten:
Jag får väl leta upp rätt ställe. Posera på isen nedanför Väsjöbacken kanske?
Nej du har nod rätt. Min porslinshäst skulle nog inte tycka om att bada vak.

Linkan77:
Du är bra modig du. Hur tror du Mr.Murphy reagerar på sådana uttalanden??
-Nu har du skjutit dig själv i foten och kommer förmodligen få gå hem:D
Fast det är ju klart, han tar väl ut det på mig istället.....

Dr.Bike:
Det är jag också ganska säker på att du gjorde. Tyvärr så har min skalle haft en förmåga att tränga undan annan information än relaterat till hojbygget på sistone. Du lär ju inte ha det för trist där nere!? Här är det mest bara skitväder och dyrt att leva...

Nähäpp, nu ska jag köra ner sista mackbiten i halsen och sticka till garaget och göra lite nytta. Finns inga delar till hojen har jag ju en volvo att demontera och en Malibu att stoppa ihop...:huvet

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln