TT600R Byggtråd

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Har kikat på det hela lite grand efter jobbet idag och det visade sig vara metallshimspackning både till cylinderfoten och toppen.
Jag hade inte gjort fel....

Angående squishen så har jag lite bekymmer att mäta den då min magnetfot till märklockan inte vill fastna tillräckligt bra på foderkanten, men märr med digitalt skjutmått så får jag ca 0.7-0.8mm med komprimerad topp packning.
Tar jag väck fotpackningen ligger jag förmodligen på absolut noll i deckhöjddå fotpackningen ser ut att vara ca .3mm tjock. Hur som helst så är allt rätt nu och den sitter där. Jag kommer nog låta det hela sitta kvar också då jag inte vet hur mycket min vevstake sträcker sig eller hur mycket bussningen i lilländan kommer ge sig. Menmen, vi får väl se hru det har blivit när helgen är över:)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har kikat på det hela lite grand efter jobbet idag och det visade sig vara metallshimspackning både till cylinderfoten och toppen.
Jag hade inte gjort fel....

Angående squishen så har jag lite bekymmer att mäta den då min magnetfot till märklockan inte vill fastna tillräckligt bra på foderkanten, men märr med digitalt skjutmått så får jag ca 0.7-0.8mm med komprimerad topp packning.
Tar jag väck fotpackningen ligger jag förmodligen på absolut noll i deckhöjddå fotpackningen ser ut att vara ca .3mm tjock. Hur som helst så är allt rätt nu och den sitter där. Jag kommer nog låta det hela sitta kvar också då jag inte vet hur mycket min vevstake sträcker sig eller hur mycket bussningen i lilländan kommer ge sig. Menmen, vi får väl se hru det har blivit när helgen är över:)

Vad bra 07-08 är ju inte så mycket bara att köra.. plåtfotpackning var seriöst,:tummenupp
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Nu skulle man ju varit i garaget och gjort en massa nytta.....
Synd att man blivit sänkt av något virus igår:mad:
Jag stretade dock emot och lackade topp samt ventilkåpan i går.
Schwarts blev det precis som övriga delar. Stort tack till Dr.Bike för
utbytet av dem sunkiga ventilfjädrarna på noll förvarning:tummenupp

Nya toppbultar behövs tydligen också då dem har skeva bultskaft:gnissla
 

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund, SWE
Hoj
GSX1300BK -08
Har just suttit och läst igenom hela (nåja, nästan) tråden, och som gammal TTR-plågare får jag säga att det var den roligaste tråden jag läst här! Så otroligt kul att nån som KAN gör nåt av en TTR! Själv var och är jag hopplöst obegåvad så min TTR hette Trötter. Hammer är ju klart bättre!

Satt och hoppades att du fortfarande letade hjul, för jag har mina gamla liggande. Kanske nån annan som är intresserad? Dom har suttit både på TTR:en och en YZ125 men den var lite för klen för dom tunga hjulen. Svart lack på dom iaf och bra däck. Apropå däck så jag jag ett litet lager, både regndäck och slicks liggande. Tror det är något 110 och något 120 fram och 170-180 bak. Säg till om du är intresserad. Jag ska upp till Tokholm nästa vecka.

Fortsätter följa bygget med glatt intresse!
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Har just suttit och läst igenom hela (nåja, nästan) tråden, och som gammal TTR-plågare får jag säga att det var den roligaste tråden jag läst här! Så otroligt kul att nån som KAN gör nåt av en TTR! Själv var och är jag hopplöst obegåvad så min TTR hette Trötter. Hammer är ju klart bättre!

Satt och hoppades att du fortfarande letade hjul, för jag har mina gamla liggande. Kanske nån annan som är intresserad? Dom har suttit både på TTR:en och en YZ125 men den var lite för klen för dom tunga hjulen. Svart lack på dom iaf och bra däck. Apropå däck så jag jag ett litet lager, både regndäck och slicks liggande. Tror det är något 110 och något 120 fram och 170-180 bak. Säg till om du är intresserad. Jag ska upp till Tokholm nästa vecka.

Fortsätter följa bygget med glatt intresse!

Ojojoj tackar för komplimangen....
Nu har vi ju inte sett om jag kan det här med hojbygge eller inte.
Jag blir dock förste man att informera utifall motorn blev spridd över hela nejden vid uppstart:näsblod
Nu har jag ju införslaffat en videokamera också så jag kan göra en youtube av hela spektaklet:)
Nu blir det tyvärr inte så mycket gjort på någon vecka igen då MC varuhuset inte lyckades få hem toppbultar och en kopplingsfjäder på en vecka.....:huvet
Menmen, jag har fullt upp ändå.
Målet är att hojen skall vara helt klar, förutom möjligen ny tank/sadel, innan Augusti är över.

Hm. Fälgar är ju alltid bra att ha, men eventuella extra inkomster kommer nog läggas på att få klar hojen och att laga upp 242an innan vintern....och bygga klart maskinen till den. -Bara bygga hoj räcker ju inte....:huvet
 

MonsterMatte

916 till salu!!!!!
Gick med
29 Aug 2005
Ort
Gbg
Hoj
916 -98(till salu), TTR600 (stulen)
Hur går det??

Har ögnat igenom tråden och är grymt impad:tummenupp
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Hur går det??

Har ögnat igenom tråden och är grymt impad:tummenupp

Mnjaa, det går väl sisådär.
Jag har bråkat en hel del med kalvade bultgängor på toppbultar och annat.
Bland annat en NY bult som jag drog av......skar och snäpp sa det bara.
Hur som helst är gängorna i cyllen aningen slitna efter tidigare personers framfart med spån i gängorna och skeva bultar och annat.

Jag lackade ur ganska hårt på det där så gängorna är åter igen rensade med tapp för tredje gången och 12.9 gängstång samt höghållfast muttrar är beställt.
Jag gör egna pinnbult så jag kan avlasta gängan helt enkelt. Eventuellt duttar jag i lite JB Weld på pinnbultarna för att fylla upp lite i gängans numera slitna stigning. Alternativet är ny cylinder och borrning.....och det är bara att glömma i detta skede.
Det ovan känns inget vidare men jag har inget val, och jag är övertygad om att jag med pinnbult kan få till det bra och seriöst då mpmentet på dem endast är 29Nm. (nej, jag vet inte hur den nya Yamaha-bulten kunde gå av utan att dra till 29nm)

Inte mycket mer än så har hänt. Jag monterade iförsig krona, gaffelben, instrument, risers och styret för någon helg sedan för att komma nogon vart.
Det är ju att montera i fel ordning, men vad göra?!
Nu står cykeln i alla fall upp på egen hand, och jag har en förhoppning om att motorn skall vara ihop i helgen som kommer så när som på sidorkåporna.
Det hindrar ju som tur inte ifrån montering i ramen:tummenupp

Det lättade svänghjulet har förresten tagit sin plats i tillvaron också...
320gram lättare i yttre delarna borde göra en del.

Bild026.jpg
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Jaa, nu har jag sett den:D

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Skitful men seriös lack på motorn
och smidigt byggd bakram i stil med funderingar jag haft själv....
Seriöst bygge men inget jag gillar så värst helt enkelt.

Tack för länken ändå, det är alltid kul att se vad andra pysslar med.
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Då var det dags för en liten uppdatering.

I går lyckades jag montera toppen med mine egentillverkade pinnbultar i 12,9 stål och 12,9 muttrar till det. Funkade kalas.
Jag behövde inte använda JB i gängorna och då dem inte belastades med skärmoment löste det sig med Locktite modell arg och rätt moment.
Bild035.jpg


Under dagen har jag bråkat konstant med varenda detalj jag gett mig på.
Det började med att jag i ett tidigare naivt tillstånd monterat - och loctitat svänghjulet - i tron om att kamkedjan och skenorna skulle gå att få dit efteråt.
Gick inteens efter många övertalningsförsök! Ny varmluftpistol vart jag tvunge att köpa då min gamla fick status K.I.A. förra veckan. Med hjälp av varmluftspickan och den största avdragaren jag har så fick jag till sist loss det. Då kunde kamdrivningen börja jäklas istället.
Fruktansvärt urpuckad konstruktion om jag får säga det själv. Kedjan går inte att trä på plats med dreven på plats, utan man måste halvmontera skenor, drev, kam, spännare och samtidigt som inget får rubbas eller kammen kantra så ska man spika positionen mellan vev/kam.
När man väl lyckats är allt givetvis ett hack fel när man spänner upp med glidskenan........:mad:
Jaja, nu sitter det där i alla fall.
Bild040.jpg


Ventilkåpan är dragen på plats, glidskenor och spännare är på plats och injysterat och svänghjulet är återmonterat.
Bild044.jpg

Bild048.jpg

Bild049.jpg


Efter mycket pyssel med att ta väck allt silicon som föregående har smetat överallt kring drevskyddet på statorkåpan så var det bara att inse att
det var den enda lösningen. -Dock är det gjort med lite mer eftertanke nu.
Lacken tog slut mitt i lackeringen av statorkåpa....givetvis...så det får jag fixa i veckan.

Eter MASSOR av svordomar och ansträngningar lyckades jag tråckla ramen över motorn samtidigt som jag ställde motorn på bak kant och på något vis trollade i några bult. Jag tror jga tvingade fram skruvhjälp av ett knä eller nåt. Skam den som ger sig!
Nu är den monterad dessutom:tummenupp
Bild061.jpg

Bild067.jpg

När motorn var monterad i ramen tog det en halvtimmes pyssel innan jag fick ge mig för fakta. -Mina Mikuni TM34or passar inte:huvet
Där avslutade jag och åkte hem!
Bild069.jpg

Bild064.jpg


Ursäkta den obefintliga bildkvaliteten. -Min kamera är för närvarande utomlands och telefonen är som synes riktigt usel.

Behöver någon spritt nya TM34 till sin XT eller stånkabygge så är det bara att hojta till.... Dem passar Yamaha SRX600 också.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Passar inte? På exakt vilket vis?....Dom MÅ^STE dit om du så måste kapa väck hela ramen---fjfoahvkhb kavbakb
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Tänkte också på det, men hur fungerar det ifrån ev luftburk då man ev ska ha rakt flöde ifrån luftburk igenom förgasaren / insuget?

Det får man ju titta närmare på, jag kan inte se via bilden om förgasarna har samma hålbild som toppen?
Att anpassa från luftburken får man räkna med när man byter förgasare, ska det sitta en lufburk eller bara öppna filter?
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Det får man ju titta närmare på, jag kan inte se via bilden om förgasarna har samma hålbild som toppen?
Att anpassa från luftburken får man räkna med när man byter förgasare, ska det sitta en lufburk eller bara öppna filter?

Det var ju det...
Dem är beställda till Yamma SRX vilken har samma motor, så visst var det en chansning med utrymmet.
Det största problemet är att förgasarna sitter så tätt ihop de bara kan, men skulle behöva sitta 3-4mm tajtare och ännu mer än det om det skall funka med kortare gummin.
Det verkar helt enkelt som att SRX har längre gummin och förgasarna ungefär där jag har både fjädring och oljetank......
Vad gäller luftfilter har jag räknat med att modda/bygga eget.
Det finns ett kit med TM34or att köpa för ungefär 6papp som är till TT/XT osv men dem specar att ramen är i vägen på hojar med ramtyp 2NF/2KF.
-Gissa vad en TTR har:gnissla :mad: :huvet
Jag skall dock prata med dem och höra efter att detta verkligen stämmer.
Sen är det ganska givet att jag inte kastar iväg 6000kronor på nya förgasare
i detta skede även om jag bra gärna vill det!
Egenbyggt insug och en Holley 600DP börjar inte kännas främmande:D
 

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
Ta det lungt kompis, vi bygger om den lite, jag kapar så svetsar du :D

Skämt å sido, FAN VA SURT :mad:
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Ta det lungt kompis, vi bygger om den lite, jag kapar så svetsar du :D

Skämt å sido, FAN VA SURT :mad:

Mmmm, kapar, svetsar och pulverlackar du om oljetanken och kapar upp/passar in och plastar om soppatanken och lackar den också så
ska jag fanimig sätta kapen och svetsen i ramen skall du se.

OTR som skall ha ett TTR förgasar kit svarar ju inte heller på min fråga om hur deras kit med Mikuni TM34 kan passa när inte andra gör det....

Hm. Undrar om mekansprut skulle funka. Visst, en liten snaps innan varje start får man ju ge den alldeles själv, men vad tror ni om den idén pojkar???
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
:confused: har du lagt ner bygget ?
fick se motardfälgarna i annonsdelen förut
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
:confused: har du lagt ner bygget ?
fick se motardfälgarna i annonsdelen förut

Nejdå, bygget är inte nedlagt.
Jag kommer däremot försöka sälja motardhjulen för att få loss lite cash.
-Dem behövs! Bara som exempel så har dem höjt priset på ny tank från 4300 till 6900spänn rakt av sedan sist jag kollade!

Hur som helst så fortgår projektet även om motardhjul får ta och vänta lite.
Jag var precis på mc varuhuset och beställde delar. Det enda dem hade hemma var ett bakdrev. Kan ju för övrigt meddela att Yamaha inte säljer glidpinnar till sina ok löst även om dem nu är ditgängade och har bultskalle. Man får köpa ett helt nytt bromsok om dem har blivi dåliga:mad:

Till alla er som åker i regn eller off road säger jag bara; Ta loss oken och gör rent och fetta in glidpinnarna!! Nya Brembo ok vill jag inte ens veta vad dem kostar. -Men två nya gaffelnben UTAN krona kostar i alla fall 28500kronor så ni något att jämföra med:va
Japaner verkar tro att deras produkter antingen aldrig kommer gå sönder eller att dem används och sedan kastas när man tittar på priserna på normala delar.

Sådär, rant is over.

Jag hittade förresten en Tysk som lyckats få dit ett sådant förgasarkit jag har på sin TTR. Han mailade tillbaka från hojsemester på Rivieran med sin Ipod att han skulle tala om hur han löst det så fort han kom hem.
Jag håller tummarna!!
Nähäpp...massa skrivande utan bilder går inte för sig.
Lagad och monterad statorkåpa, nya länkagelager till dämpen(HEJJA ROTERA!), ny fjädermojäng i lamellpaket som inte fanns där tidigare, montering bakre bromscylinder och lite annan montering/mockup så ser den nu ut så här:

Pimpad statorkåpa:
CIMG2305.jpg

Numera fungerande länkage där lagrena faktiskt är hela och fungerar i:
CIMG2303.jpg

Bromsmojs monterat:
CIMG2306.jpg

Den ser rätt knäpp ut utan sin plast....än värre med motardhjulen på:)
CIMG2308.jpg


Innan jag åkte hem igår började jag slipa rent och JB Welda kopplingskåpan också. Vem vet, -I morrn kanske den också sitter på plats lackad och klar.
Som ni märker är det trögrott det här projektet. Ungefär som att ro i mörk sirap medans man kastar en tusenlapp i sjön för varje årtag....
Så känns dte i alla fall för att ta den lindrigt. När junket är klart skall det åkas i massor medans jag bygger bil. Köpte till och med nya handskar som ska palla lite vinterklimat i dag. Snart återstår det bara att se hur mycket sallad det blir av motorn vid uppstart:tummenupp
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top