TT600R Byggtråd

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Ahhh


Jag kan inte ens lasa klart ditt inlagg! Sicket bullshit!!


Och det ar eran storsta black om foten att ni inte vet vad ni pratar om, samt haller fast vid att det ni tror pa ar det ratta.
Lite som Islam.



Viskositet ar viskositet.
Punkt slut.

Om oljan heter 15-40 AR det en 15-40.
Oavsett mineral eller syntet.

Men jag kan LOVA en sak: Mineralen AR betyyyyyyydligt tunnare vid samma temperatur!

pUNgT SLuT!

Givetvis har du rätt angående viskositeten och missförståndet vart nog ett faktum då jag inte var nog tydlig hur jag menade. Jag har bara lite problem att hitta någon vettig syntetolja med så hög viskositet som jag gärna använder mig av i sportiga motorer. Dess extra negativa vridmoment jämfört med en lågvisko variant kan jag leva med.

Inte vet vad jag pratar om? Tack.
Vi pratar stötstänger nu...inte Honda.
Jag säger bara det jag säger då jag själv upplevt att jag fått sämre oljetryck med syntet jämfört med mineral. Visar en Autometer Sport Comp fel? Kanske.
Kan det bero på att jag haft låg arbetstemp på de motorer jag byggt? Kanske.
Finns alldeles för många variabler från ett tillfälle till ett annat för att uttala dig som du gjort? Kanske.
Jag håller inte fast vid någonting. Den sekund jag hittar en annan olja som jag upplever fungerar bättre än den jag för tillfället använder kommer jag byta oavsett vad det står på burken.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Huvudet på spiken broder!

No matter what´s on the burk!
Viscosity rules!
Men ändå inte, för som du säger: Din autometer har säkerligen visat lägre oljetryck...

Men nu är det inte oljetrycket som smörjer.

Det verkliga tryck som uppstår i lagret har INGET med oljetrycket att göra.
(long history...finns i oljetrådarna)
Så även med ett lägre tryck kommer du iaf ha en BÄRIGARE oljefilm... *huh*
Magic?
Nästan.

Men rätt!
Som du säger: Många traditionella V8 killar eller HD kilar letar efter en TJOCK viskositet.
Det hittar de inte i syntethyllan.

Man drar då den felaktiga slutsatsen att det smörjer sämre.

Men som jag sa: Smöjfilmens bärighet eller förmågan att klara den satta uppgiften ligger aldrig enkom i oljans tjocklek.
(även om många förleds tro det då en tjockare olja ger en tystare motor)

Nog om det! :)

Vi har visst fått några järn!? ;)

Way to go kid! :krama

Givetvis har du rätt angående viskositeten och missförståndet vart nog ett faktum då jag inte var nog tydlig hur jag menade. Jag har bara lite problem att hitta någon vettig syntetolja med så hög viskositet som jag gärna använder mig av i sportiga motorer. Dess extra negativa vridmoment jämfört med en lågvisko variant kan jag leva med.

Inte vet vad jag pratar om? Tack.
Vi pratar stötstänger nu...inte Honda.
Jag säger bara det jag säger då jag själv upplevt att jag fått sämre oljetryck med syntet jämfört med mineral. Visar en Autometer Sport Comp fel? Kanske.
Kan det bero på att jag haft låg arbetstemp på de motorer jag byggt? Kanske.
Finns alldeles för många variabler från ett tillfälle till ett annat för att uttala dig som du gjort? Kanske.
Jag håller inte fast vid någonting. Den sekund jag hittar en annan olja som jag upplever fungerar bättre en den jag för tillfället använder kommer jag byta oavsett vad det står på burken.
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Hur har det gått med meckandet i helgen???? jag är nyfiken som bara den :hoppa

Tjaadu, inte för att sabba din nyfikenhet nu men det har inte hämt något alls egentligen.

Åkte dit i fredags och lyckades få dit trimkröken med en drös vilja. Den har väl åkt på och av fyra gånger nu tror jag då jag inte vet hur jag vill göra.
Eller jo jag vet att jag vill bygga ett helsystem direkt, men när krökarnas radie vart för klen och jag inte kunde bestämma hur rören skulle dras så tänkte jag att jag kanske kan få ihop det med Devil kröken.
Efter lite funderingar åkte den av igen och jag började snida på mina rör.
Hylsorna passade perfekt och jag gjorde de två första bitarna. Tyvärr vart dem väl tajta och mer krökar samt göra om och göra rätt blir väl det som gäller. Mycket jobb med att skapa en kollektor kommer det också bli då inga färdiga finns. Hur som helst är jag ganska säker på hur jag vill ha det nu, så får jag bara beställt lite mer dyra mandrelböjda rör så kan jag snida till något sedan.

Skall bli kul att se dämpen Pucken hade liggande också, vem vet? Den kanske är kompatibel med mina tankar och de hutlösa rördimensionerna jag ska använda?! (grövre än piporna på volvo turbos:tummenupp )

Just ja, jag fick bytt olja i maskinen också. Efter en massa slabbande då det rann över pga. luft i motorn som inte vill komma ut så är den nu fylld med rak 50 mineralolja för cruisers. Inkörningsolja modell skitdyr...men vad göra?
Jysterade om dekompen lite också, och nu jobbar den som den skall. Har dock inte lyckats kicka igång den även om det small rätt bra när det baktände utan kröken monterad:D
 
Last edited:

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
Skall bli kul att se dämpen Pucken hade liggande också, vem vet? Den kanske är kompatibel med mina tankar och de hutlösa rördimensionerna jag ska använda?! (grövre än piporna på volvo turbos:tummenupp )

Jaha ja,:mad: då får väl jag hänga dit mitt gammla låtafettsomfansådublirdövochskrapaiöverallt 3" avgassystem med 5" slutrör då, så man slipper bli mobbad på jobbet, FNYS :gråta

Woho, baktändning, KAAAAABOOOOOOOOM :yoparty
 
Last edited:

Janne_E

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Landskrona
Hoj
F800R -11, SRX600 -86
Och hur gör du med vevhusvent?

Hej. Har följt tråden med stigande förväntning!

En snabbfråga bara, hur skall du göra med vevhusventen? Jag har en SRX600 som är lite fixad med och har lett slangen rätt ut i luften med flugfilter på. Har läst runt en del om att man "borde" koppla den så att insugsluften hjälper till att venta vevhuset. Är det så? Trodde den bara jämnade ut tryck/undertryck beroende på hur kolven gick...

Eftersom motorerna är rätt lika så borde det vara samma lösning...

/Janne
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Hej. Har följt tråden med stigande förväntning!

En snabbfråga bara, hur skall du göra med vevhusventen? Jag har en SRX600 som är lite fixad med och har lett slangen rätt ut i luften med flugfilter på. Har läst runt en del om att man "borde" koppla den så att insugsluften hjälper till att venta vevhuset. Är det så? Trodde den bara jämnade ut tryck/undertryck beroende på hur kolven gick...

Eftersom motorerna är rätt lika så borde det vara samma lösning...

/Janne

Motorerna är mer än lika....det är exakt samma skot och korn!
Jag har lyckats använda original luftburk på min och så även vevhusventilationen. -Det vill säga en slang från den bakre anslutningen vis cylinderfoten dragen till luftburken så motorn dels försöker skapa undertryck i vevhuset samt suger i sig lite oljedimma.
Nu har jag inte någon vidare koll på hur tryck och pulser blir i vevhuset på en stånka, men förhoppningsvis blir dem minimala med nyborrat, ny kolv och finfina kolvringar som tätar bra.
Jag kan ju för övrigt meddela att förgasarna jag köpte var till en SRX600 så om du vill kan jag tala om lite senare hur dem är:)
 

Janne_E

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Landskrona
Hoj
F800R -11, SRX600 -86
Motorerna är mer än lika....det är exakt samma skot och korn!
Jag har lyckats använda original luftburk på min och så även vevhusventilationen. -Det vill säga en slang från den bakre anslutningen vis cylinderfoten dragen till luftburken så motorn dels försöker skapa undertryck i vevhuset samt suger i sig lite oljedimma.
Nu har jag inte någon vidare koll på hur tryck och pulser blir i vevhuset på en stånka, men förhoppningsvis blir dem minimala med nyborrat, ny kolv och finfina kolvringar som tätar bra.
Jag kan ju för övrigt meddela att förgasarna jag köpte var till en SRX600 så om du vill kan jag tala om lite senare hur dem är:)

Nu är dom ju jätteolika för SRX:ens är silver och XT/TT är svart :D

Jag har sparkat iväg orginalburken för den var mest ivägen om man skall pilla med munstycken och sån't. Har inte blivit så mycket med det för jag letar fortfarande efter en M18x1,5 gängtapp till min lambdasond så att jag har min egen rullande landsväg att justera efter...

Det mesta är nytt och fint och borrat, det var mer följden av kolvens hoppande upp och ner som kanske skulle ledas någonvart plus eventuellt pys som blir i alla fall. Eftersom luftburken inte är kvar kan det vara lite besvärligt om man är tvungen att suga ur vevhuset.

Var det flatslide du köpt? Var inne på det ett tag men fick tag i ett Dynojet-kit billigt som jag slängde på istället. Funkar fint att slanga på gasen i ettan med det också:)

/Janne
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Nu är dom ju jätteolika för SRX:ens är silver och XT/TT är svart :D

Jag har sparkat iväg orginalburken för den var mest ivägen om man skall pilla med munstycken och sån't. Har inte blivit så mycket med det för jag letar fortfarande efter en M18x1,5 gängtapp till min lambdasond så att jag har min egen rullande landsväg att justera efter...

Det mesta är nytt och fint och borrat, det var mer följden av kolvens hoppande upp och ner som kanske skulle ledas någonvart plus eventuellt pys som blir i alla fall. Eftersom luftburken inte är kvar kan det vara lite besvärligt om man är tvungen att suga ur vevhuset.

Var det flatslide du köpt? Var inne på det ett tag men fick tag i ett Dynojet-kit billigt som jag slängde på istället. Funkar fint att slanga på gasen i ettan med det också:)

/Janne

NÄPP! All metall inklusive motorn vad lackerad i Yamaha Competition Silver från början. -Det är jag som har lackat om allt i molekyler under renoveringen/modifieringen:tungan
Väldigt gamla XT hade dock svart motor...

Varför köper du inte en lös svetsmutter till din Lambda som mer eller mindre alla performance-shops till bilar säljer?
Hör med Åkes Bil&Motor i Täby, Dalhems eller andra bra ställen. Hittar du ingen där har Summit Racing.

Jaa, Mikuni TM34orna är flatside's.
 

Janne_E

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Landskrona
Hoj
F800R -11, SRX600 -86
NÄPP! All metall inklusive motorn vad lackerad i Yamaha Competition Silver från början. -Det är jag som har lackat om allt i molekyler under renoveringen/modifieringen:tungan
Väldigt gamla XT hade dock svart motor...

Varför köper du inte en lös svetsmutter till din Lambda som mer eller mindre alla performance-shops till bilar säljer?
Hör med Åkes Bil&Motor i Täby, Dalhems eller andra bra ställen. Hittar du ingen där har Summit Racing.

Jaa, Mikuni TM34orna är flatside's.

Jahapp.. Är ju som vanligt de enkla svaren som är bäst :gnissla

Skall genast se vad jag kan hitta...

Glömde ju bort att det var en veteranhoj (nästan) jag har. Så klart är motorerna gråa, fast det är snyggare med svart!

Men hur var det med vevhusvent? Skall du bara släppa lös eländet i atmosfären? Eller om det nu var släppa in atmosfären? Ja, ja, det jämnar väl ut sig...


/J
 

Dr.Bike

Guest
. -Det är jag som har lackat om allt i molekyler under renoveringen/modifieringen:tungan.

...och därmed kapslat in all värme som i en termos...
Oljefilmen kommer brista under den outhärdliga värmen och motorn skär... :död

. Jaa, Mikuni TM34orna är flatside's.

Neej, de är flatsLides, det är sliderna, d.v.s trottlarna som är flata. Inte sidorna på förgasarna. :hihi
Många som säger fel här...
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
...och därmed kapslat in all värme som i en termos...
Oljefilmen kommer brista under den outhärdliga värmen och motorn skär... :död

Jag vet att jag inte ökar värmeavledningen med den typ av färg jag har på.
Nu är det ju dock så att hela motorn utom cylinder/topp var pulverlackad från fabrik. De svarta äldre motorerna hade även cylindern lackad så jag kan inte se att oljefilmen skall dö av värmen. De hade dessutom inte en torrsumpstank på tre liter i alu som avleder mycket värme.
Du vet ju att jag ju tagit åtgärder mot värmen genom kerambehandlad kolv och kjol och att det blir oljekyl om jag ser att tempen på oljan är orimligt hög.



Neej, de är flatsLides, det är sliderna, d.v.s trottlarna som är flata. Inte sidorna på förgasarna. :hihi
Många som säger fel här...

Vad kan man säga? Doktorn har alltid rätt?:D
Faktum är att det stod flatsides på paketet dem kom i, så även ordningsamma Tyskar kan stava fel:)
 

Dr.Bike

Guest
Jodå, jag tror inte färgen blir något akut problem, även om den naturligtvis inte underlättar saker och ting.
Jag ville mera retas! :hihi
Men precis som du säger; Det finns massor av yta, inte minst oljetanken.
Och du lär väl inte åka med kylflänsarna fullpackade med lera a,la novemberkåsan heller! :D
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Jodå, jag tror inte färgen blir något akut problem, även om den naturligtvis inte underlättar saker och ting.
Jag ville mera retas! :hihi
Men precis som du säger; Det finns massor av yta, inte minst oljetanken.
Och du lär väl inte åka med kylflänsarna fullpackade med lera a,la novemberkåsan heller! :D

Det skulle väl vara när den börjar krackelera så hojen ser ut som skrot då:)

Joo jag förstår det, och det måste vara fantastiskt roligt då jag är så satans
lättretad också:D

Mnjaa, så mycket lera ska det inte bli vad jag vet, men snö och regn är ingen omöjlighet. -Hojen är ju byggd för att användas!:yoparty
Du har inte snorkoll på gamla Mikunis på en Kawa förresten? Behöver få tag i flottörnivå info och lite annat.
 

Dr.Bike

Guest
Det skulle väl vara när den börjar krackelera så hojen ser ut som skrot då:)

Joo jag förstår det, och det måste vara fantastiskt roligt då jag är så satans
lättretad också:D

Mnjaa, så mycket lera ska det inte bli vad jag vet, men snö och regn är ingen omöjlighet. -Hojen är ju byggd för att användas!:yoparty
Du har inte snorkoll på gamla Mikunis på en Kawa förresten? Behöver få tag i flottörnivå info och lite annat.

Det har jag inte,men låt mig "gissa" på en flottörnivå mellan 17-19 mm ...
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Då var det dags för en liten uppdatering då.

Helgen gick åt till att gå igenom nyförvärvet så det har inte hänt speciellt mycket på TTR fronten. Jag har dock lyckats få tag i glidpinnar till oket i bak
och idag fick jag hem den nya tanken, sadeln och stänkan.

-Gjorde en mockup på dem bitarna i dag men glömde kameran så ni får snällt vänta:tungan
Det verkar dock som att jag får lägga på ett kol då jag fått mail från en herre som tydligen skall bygga en TTR exakt som min:rolleyes: :näsblod :va

I brist på annat så slänger jag in ett par bilder på der überklump
Skramlaskaki Z1000:
Ursäkta bildkvalitén.
CIMG2573.jpg

CIMG2572.jpg


Tyvärr tycker jag att Kawan's råhet går till spillo på bild.
Den har i alla fall Eddie Lawson styret, showa dämparna och Marschall helsystem:tummenupp :yoparty
 

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
OOOOOH, den e najs :drool se till at få den besiktigat nu så vi kan ut och "bomba bogan" :D
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
OOOOOH, den e najs :drool se till at få den besiktigat nu så vi kan ut och "bomba bogan" :D

Och när du pratar om att "bomba bogan" så menar du alla motordelar som kommer kastas omkring där då eller:va :D
Vi ska nog ta det lite varligt med våra klenoder så inlagd arbetsinsats i dem hinner bli uttagen i en hel del gasa innan det skall bombas delar på bogan:tummenupp
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top