Tung mc först vid 24

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Muppi skrev:
Samtidigt som man ändå pratar om ålder och erfarenhet, hur rätt är det att sätta 18åringar bakom tunga lastbilar med släp? En väldigt långsiktig jämförelse men någon ovanför nämnde barn bakom bilar..
vad säger att en 18 åring med tung lastbil skulle hinna reda ut situationen bättre än en 20åring på tung hoj?
De flesta som tar körkort för tung lastbil gör nog det för yrkets skull, inte för att köra slingerbulten med polarna. :D

Dr.Bike

Guest
björn.e skrev:
....Vidare misstänker jag att man kommer åka precis lika fort in i kurvorna som man gör med en r1...Bättre att ändra folks synsätt på sin hoj och dom faror som finns.

björn

Tror inte man kommer lika fort in i kurvorna... det är en fysisk omöjlighet.

Det du säger om synsätt delar jag HELT!

Pelleh

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Som vanligt anser jag att det har med trafikerfarenhet och ålder att göra (förutom att hantera fordonet rent teknis

Instämmer till fullo.
Jag tog mitt motorcykelkörkort i höstas men har haft bilkörkort i 5 år.
Anser att jag har bra erfarenhet av att vara i trafiken, kört drygt 2000 mil om året. Men att att hantera motorcykeln korrekt och enligt rutin känns det som man har en bit kvar till...därför kör jag också därefter

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Muppi skrev:
Om dom skulle ändra till 24 pga så som många här säger, erfarenhet.. så borde dom även passa på att rycka bort det för alla som fick det gratis. Dom som då använder det och anser sig ha erfarenheten kommer ju då galant klara ett nytt teoriprov och en ny uppkörning, samma prov som resten av oss med hojkort gått igenom. Det låter väl inte mer än rimligt?

Samtidigt som man ändå pratar om ålder och erfarenhet, hur rätt är det att sätta 18åringar bakom tunga lastbilar med släp? En väldigt långsiktig jämförelse men någon ovanför nämnde barn bakom bilar..
vad säger att en 18 åring med tung lastbil skulle hinna reda ut situationen bättre än en 20åring på tung hoj?

Du jämförde nyss en MC på säg 200kg och 150hk med en lastbil på säg 8ton och 700hk, är du medveten om det ? Rätt svårt att "busköra" med en lastbil o gasa omkring i 200+ .. ?

Egentligen är väl detta förslaget rätt så bra, även om det känns surt för en själv, och det där med kubikbegränsing lät inte alls bra, effektbegränsa istället och låt hojarna har åtminstone 600cc och A med begräns. borde höjas till 50hk istället för 34hk .. Då hade man fått köra en 50hk hoj på 600cc tills man var 24 och mer mogen (Visst det känns tråkigt men det hade nog varit vettigt), å sen ta ett riktigt kort eller att kortet då övergår till tungt (med något minumumkrav på hur länge man har haft Amedbegr. såklart). Känns ju korkat att behöva göra en uppkörning 3 gånger ..

Allt snack om att alla kmr köra utan KK istället är ju bara naivt att tro.
Resonerades väl likadant när lätt MC begränsades, då hade runt 20 000 A1behörighet, idag har ca 2 000 det. Så visst funkar det, bara ett fåtal som kmr på idiotidéen att köra utan KK ..

Håller också med om att de som fått sitt kort ska bli av med det, helt idiotiskt, min farmor till exempel som är 74 och aldrig varit i närheten av en hoj får helt lagligt gränsla en GSX-R 1000. Det lär hon aldrig göra dock, konstigt nog.. :rolleyes:

Det farliga med Kelloggs KK är ju att gamla gubbar som tkr det är häftigt med kromslädar får köra en sådan utan att ens ha varit i närheten av en hoj tidigare.. :kocko

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
jaja

jag undrar fortfarande om jag ska behöva göra uppkörning igen
jag fyller fan år 24 nu ,
fattar ingenting :confused:

Last edited:

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Tycker det verkar som ett bra förslag. Jag väntade ca 10 år med att ta mc kort, allt för att ha så mkt vana i trafiken som möjligt. Jag kör inte specielt lagligt nu heller, men man läser trafiken på ett helt annat sät än när man var 18.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
zajtar skrev:
jag undrrar fortfarande om jag ska behöva göra uppkörning igen
jag fyller fan år 24 nu ,
fattar ingenting :confused:
Jag tror du kommer att få ett meddelande hem om något sånt här verkligen går igenom så du kan nog lugna dig några snäpp innan du gör en full Gottis. :D

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Neutral skrev:
Jag tror du kommer att få ett meddelande hem om något sånt här verkligen går igenom så du kan nog lugna dig några snäpp innan du gör en full Gottis. :D

Varför snackar alla dom det där, vad har jag missat?
Länk bitte!
Edit; Jag menar alla anspelningar på Gottis allså, inget annat.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Neutral skrev:

Har ändringar i körkortsreglerna någonsin gällt retroaktivt? Jag tror inte det, de med gratisbehörighet behövde ju inte köra upp för att fortsätta köra mc t ex.

Pernell

Mañana
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
953cc japan
Klabbe85 skrev:
Blir ju bara förbannad när man ser såna här förslag! :kocko
Då borde dom ju höja åldersgränsen till 24 på bilar som har mer än 120hk?

Svenska folket måste vara den befolkning som är sämst på att ta hand om sig själva för det kommer ju bara nya lagar hela tiden för att "skydda" oss mot oss själva!
Jävla förmyndarland!

Ohej! Detta korar jag enfaldigt till ett av de dummaste inläggen jag läst på SH. Och ja, konkurrensen är stenhård!

Behöver du förklaring eller har du blivit klok (läs:klokare) och fått insikt under dagen?
Ledsen över den föraktfulla, nedlåtande översittarstilen men ibland känns den som en samhällsplikt.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
zajtar skrev:
hej får se om jag fattat det korrekt jag som körde upp för tung körkort i sommras ska jag behöva köra upp igen för att kunna köra min hoj , jag blir ju 24 nu denna sommarn
det låter fan sjukt fan e detta för land man lever i , man vänta ju ett par år för ta körkort för tung mc och nu ska jag få göra om allt .. :mad:
nenenne skulle fan inte tro det , :kocko
Ett körprov går väll fort?
Eller tror du inte att du kommer klara det?

Dr.Bike skrev:
Sen får inte 18-åringar köra långtradare. 20 eller 21 ska man vara. Minns inte vilket.
De som går yrkesgymnasium får ta CE tidigare. Tror det är 18 för dom.

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
r6-02
Pernell skrev:
Ohej! Detta korar jag enfaldigt till ett av de dummaste inläggen jag läst på SH. Och ja, konkurrensen är stenhård!

Behöver du förklaring eller har du blivit klok (läs:klokare) och fått insikt under dagen?
Ledsen över den föraktfulla, nedlåtande översittarstilen men ibland känns den som en samhällsplikt.

Det vettiga i hans inlägg är iaf att om man effektbegränsar hojar borde man ju effekt/åldersbegränsa bilar också. Jag får bara ha 25kW i hojen men får köra en koenigsegg cc8s med 655hp.
Fast de allra flesta 20åringar har nog inte råd med en sportbil så där är nog problemet redan löst :)

Demon of Dirt

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Hoj
Honda cr 125 / Yamaha rd 125 twin
På en snabb hojj kör man ju bara ihjäl sej själv. altså får man skylla sej själv om man kör fortare än man kan. effekten i en hoj är ju bara farlig för föraren däremot kan man väl köra för fort och orsaka en seriekrock eller nåt men det går att köra för fort med en slö hoj också

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
Nu kommer dom ju inte höja åldern utan det e bara massa skitsnack.. men om dom nu mot all förmodan skulle göra det och tvinga oss redan har tungt kort behöva göra fler test osv. hur många tror ni skulle göra det? eller bara skita i det.. Jag vet iaf att om dom skulle tvinga mig att betala mer pengar för att behålla ett kort som ja redan lagt ned en massa pengar på, så skulle ja be dom att suga min raka..

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Showtime skrev:
Nu kommer dom ju inte höja åldern utan det e bara massa skitsnack.. men om dom nu mot all förmodan skulle göra det och tvinga oss redan har tungt kort behöva göra fler test osv. hur många tror ni skulle göra det? eller bara skita i det.. Jag vet iaf att om dom skulle tvinga mig att betala mer pengar för att behålla ett kort som ja redan lagt ned en massa pengar på, så skulle ja be dom att suga min raka..
Förmodligen skulle ett införande av en 24-årsgräns gälla dom som tar körkort efter införandet och inte påverka dom som redan har kortet. Precis som det var när det begränsade A-kortet infördes.

Pernell

Mañana
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
953cc japan
Ogre skrev:
Det vettiga i hans inlägg är iaf att om man effektbegränsar hojar borde man ju effekt/åldersbegränsa bilar också. Jag får bara ha 25kW i hojen men får köra en koenigsegg cc8s med 655hp.
Fast de allra flesta 20åringar har nog inte råd med en sportbil så där är nog problemet redan löst :)

Ja, den dagen 20 åringar i Koenigsegg blir ett samhällsproblem så skulle jag väl säkert kunna sträcka mig dit också =)
Men inte ens då går det att jämföra... Du och dina söta tjej, som du inte borde ha några problem med att få i passagerarsätet på en Koenigsegg, åker väldigt mkt mer skyddat än när hon sitter på bönpallen med vinden i håret.

Så när han talar om förmyndarsamhälle som vill skydda oss från oss själva tänker han inte på pinglan som sitter på bönpallen eller barnfamiljen som han mötte highsidandes i en kurva på bulten...

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Chii skrev:
Som jag ser det är dessa regler meningslösa i dagens cituation. Inser ni hur många som inte bryr sig om mellankortet redan idag. Finns väl inte en enda mellan förare som kör med sina snälla 25kw (jag gjorde då inte det) Då det i Sverige inte finns några kännbara straff som frår folk att tänka om.

En sådan lagstiftning skulle nog ignoreras helt av dom som är unga och kör sporthoj. Skulle du acceptera att du får en behörighet indragen :confused: skulle inte tro det. Om du redan kör olagligt är man nog inte så brydd om några andra regler heller.

Hatar "vi vet vad som är bäst för dig" politik och kommer aldrig följa en sådan lag om den blev verklighet. Ska man inte vara myndig då man är 18 och stå för sina handlingar :confused:

Instämmer helt. Jag är 20 i år och tänker inte vänta 4 år för att få köra min 600 på full effekt. :mad:
Bara för att jag är under 24 så kommer jag köra vårdslöst och idiotiskt & vara rent ut sagt olämplig med 100 kusar till motor? Knappast.

Ironi mode on(men ändå inte)
Jag lovar att jag kör bättre än min far.
Ironi mode(men ändå inte) off.

Ni som säger att jag <24 kör sämre än 24> i trafiken är löjliga, prestige fyllda uppblåsbara... i min mening.

Man kan lika väl köra ihjäl sig själv med 25kw som icke 25kw.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Muggen skrev:
blablabla...

Ni som säger att jag <24 kör sämre än 24> i trafiken är löjliga, prestige fyllda uppblåsbara... i min mening.

Man kan lika väl köra ihjäl sig själv med 25kw som icke 25kw.
Det handlar väl inte bara om hur bra man är på att köra. Du kan vara kung på att köra hoj men har du inget omdöme så utsätter du andra för fara när du far fram som den kung du är. Om man ska generalisera, vilket alltid görs när det gäller åldersgränser, så får man nog säga att en 20-åring har sämre omdöme än en 40-åring. Kalla mig prestigefylld och uppblåsbar(?!) om du vill men att komma med såna där uttalanden är bara naivt.

Edit: Kanske ska lägga till att jag inte är för en 24-årsgräns för kk på tung hoj, ville bara visa på att det inte bara handlar om att vara duktig på att köra.

Last edited:

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
newstead skrev:
Det handlar väl inte bara om hur bra man är på att köra. Du kan vara kung på att köra hoj men har du inget omdöme så utsätter du andra för fara när du far fram som den kung du är. Om man ska generalisera, vilket alltid görs när det gäller åldersgränser, så får man nog säga att en 20-åring har sämre omdöme än en 40-åring. Kalla mig prestigefylld och uppblåsbar(?!) om du vill men att komma med såna där uttalanden är bara naivt.

Jag avskyr att bli "drabbad" pga andras handlingar.

Det som retar mig är att det är åldersgräns på det hela. Se istället till att det skall vara x år med kk innan man får köra sporthoj, så att även en gubbe på 56 år skall köra stryp x år innan han har omdöme nog för en sporthoj på full effekt.

Lika ska va lika. Allt annat är orättvist.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln