Turbo R1 -99 Updated Version 2008 ed.

Ceder

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Hoj
Fz1 Turbo
Var det inte du som inte skulle ha sporthoj för att det går så fort med barn och allt. Då är det ju en klockren lösning att sätta turbo på maskinen :tungan

Var precis så jag också tänkte! :tummenupp

Men va f*n man lever bara en gång.
Har varit brutal sugen på en fz1-n nu ett tag men göra en r1 turbo maskin som är besiktad skulle lätt vara det ultimata!
Dock återstår det bara hur mycke skruva mellan åkningarna.. Visst förstår man jhu att det blir mycke skruva om man laddar på som en tok men det räcker om man bomb wheelar på 4-5 :tungan
Blir det turbo bygge så blir det med ganska stor säkerhet en fighter. men det får man se den dagen om det alls händer.

Och du tommy. Vi MÅSTE fara förbi mr.noc så man får se hur det går med bygget!!!!

Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Var precis så jag också tänkte! :tummenupp

Men va f*n man lever bara en gång.
Har varit brutal sugen på en fz1-n nu ett tag men göra en r1 turbo maskin som är besiktad skulle lätt vara det ultimata!
Dock återstår det bara hur mycke skruva mellan åkningarna.. Visst förstår man jhu att det blir mycke skruva om man laddar på som en tok men det räcker om man bomb wheelar på 4-5 :tungan
Blir det turbo bygge så blir det med ganska stor säkerhet en fighter. men det får man se den dagen om det alls händer.

Och du tommy. Vi MÅSTE fara förbi mr.noc så man får se hur det går med bygget!!!!

Definitivt men jag ligger hemma sjuk som en gris jag också... Får ta det nästa vecka kanske :näsblod

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Säg bara till så jag hinner sätta på kaffe :)

Och xyron, du verkar ha alldeles för mycket energi för att vara sjuk. Jag tror jag ska dumpa lite kåpor som behöver plastas hos dig. Du har ju skillsen i generna :hihi

Noc

Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Blev en snabbattack i garaget idag. Hann plasta ett varv till på sidokåpan, kommer finputsas sen, men nu kunde jag iaf provmontera. Nu passar den betydligt bättre, även om det är ganska tight under där jag ska mitt avgassystem. Lär väl bli 15mm grovt eller så för att rymmas...

Sen ska ju andra sidan också förlängas, annars blir det lite kruxigt när som ska ihop nertill...:gnissla

1.jpg

malborn

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
07 Yamaha R1
Såg tråden idag, var bara tvungen att läsa hela tråden på en gång utan uppbehåll kunde inte slita mig, måste ju erkänna att man är avundsjuk.
Bra Jobbat!

/Mal

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Plast luktar gott :tungan

Måtten på svingen föresten. Mätte på den idag. cc 517,5 - 549,5mm.

Noc

Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Såg tråden idag, var bara tvungen att läsa hela tråden på en gång utan uppbehåll kunde inte slita mig, måste ju erkänna att man är avundsjuk.
Bra Jobbat!

/Mal

Man tackar, kul att läsningen gillas :tummenupp

Plast luktar gott :tungan

Måtten på svingen föresten. Mätte på den idag. cc 517,5 - 549,5mm.

Den åsikten får stå för dig. Hrmf. :tungan

Åhå, den var så pass kort? Som tur är så har jag en R1-sving liggande i vardagsrummet(Det har väl alla??? :D ), så jag kunde mäta direkt. Den hade cc 576 - 603 mm. Det vill säga att jag skulle korta hojen ca en halv decimeter med den svingen, vilket är det sista jag vill just nu hehe. Isf måste jag förlänga den, minst 10cm om jag ändå håller på. Sen är det ju osett hur "offseten" är också... Tror jag får avvakta till nästa vinter med ett sånt projekt... Du behöver inte en R1-sving till? :D

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Satan va hysterisk den skulle bli :D Turboförhärligad R1 och kortad sving hehe. Fattas bara pizzabakdrev för en komplett galen upplevelse:tummenupp

Man tackar, kul att läsningen gillas :tummenupp

Den åsikten får stå för dig. Hrmf. :tungan

Åhå, den var så pass kort? Som tur är så har jag en R1-sving liggande i vardagsrummet(Det har väl alla??? :D ), så jag kunde mäta direkt. Den hade cc 576 - 603 mm. Det vill säga att jag skulle korta hojen ca en halv decimeter med den svingen, vilket är det sista jag vill just nu hehe. Isf måste jag förlänga den, minst 10cm om jag ändå håller på. Sen är det ju osett hur "offseten" är också... Tror jag får avvakta till nästa vinter med ett sånt projekt... Du behöver inte en R1-sving till? :D

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Haallå..! är det nån heemma.!?:hördu

..Hm ingen Hemma här:5sure

Noc

Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Tjenare! Nu är jag hemma! :)

For till Åre i förra veckan, var förjäkla trevligt där så råkade bli kvar även denna vecka... :D Men nu är man tillbaks i verkligheten igen. Pank och med skrumplever :hihi

Får se ifall jag kommer mig iväg och skruva nå imorrn. Har nämligen ingen bil, då några klåpare försökte stjäla den utan framgång... Så nu står den på verkstan för plåtjobb, lackering och låsbyte... suck...

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
900RR & R1 -07 race
Tjenare! Nu är jag hemma! :)

For till Åre i förra veckan, var förjäkla trevligt där så råkade bli kvar även denna vecka... :D Men nu är man tillbaks i verkligheten igen. Pank och med skrumplever :hihi

Får se ifall jag kommer mig iväg och skruva nå imorrn. Har nämligen ingen bil, då några klåpare försökte stjäla den utan framgång... Så nu står den på verkstan för plåtjobb, lackering och låsbyte... suck...

Låter som det var lite drag i åre. :yoparty

Surt med bilen! :(

Är du sugen på att få lite mekhjälp imorogn så ställer jag gärna upp. (bara höra av sig)
Vore kul att se o klämma på projektet irl.

Kanske Xyron får för sig att hänga på med...

Last edited:

Noc

Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Nu har man haft lite besök i garaget av Xyron och Kolle, trevligt värre :)
Xyron har lovat att ställa upp med bil nu när jag är utan och Kolle lovade dyrt och heligt att löda om och fixa elen till intrumenteringen, visst var det så? :D

Fick inte så mkt gjort förutom lite kaffedrickande men jag han börja punkta första böjen på avgassystemet. Blev tvungen att slitsa ur tårtbitar på böjen för att få den skarpare. Det kommer bli trångt med kåpan, men antar att om jag varmkör innan jag sätter dit kåpan så kommer den smälta dit alldeles utmärkt :hihi

(Kolle, jag hade en sån där kabel du frågade efter, det är bara att komma och hämta! )

Ceder

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Hoj
Fz1 Turbo
Xyron har lovat att ställa upp med bil nu när jag är utan och Kolle lovade dyrt och heligt att löda om och fixa elen till intrumenteringen, visst var det så? :D

Fick inte så mkt gjort förutom lite kaffedrickande men jag han börja punkta första böjen på avgassystemet. Blev tvungen att slitsa ur tårtbitar på böjen för att få den skarpare. Det kommer bli trångt med kåpan, men antar att om jag varmkör innan jag sätter dit kåpan så kommer den smälta dit alldeles utmärkt :hihi

(Kolle, jag hade en sån där kabel du frågade efter, det är bara att komma och hämta! )

Hade hängt med om det inte hade vart för att man jobbade!!!!:huvet
Får ta det nån annan dag!

Noc

Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Det kommer finnas tid, var så säker. Ändå fram till maj 2010(2011?) antar jag, så det är bara att boka in en tid hehe...

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
900RR & R1 -07 race

Massa text...

Nu har man som sagt sett bygget live. :banana Motivationen och suget på sommar ökade drastiskt!

Visst går det att ordna instrumenteringen, får man bara kolla på ett elschema o fundera lite så ordnar det sig.
Får tacka för lånet av kabel! :tummenupp

Noc

Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Man tackar :) Hoppas det kan inspirera nån :)

Skulle bygga vidare på avgassystemet, men fick slut rör (69x2mm) och det var även slut på firman. Jag orkar inte beställa en hel pipa när jag kommer behöva en halv meter på sin höjd... Imorrn är det måndag så då ska det forskas runt lite.

Jagar även 54x1 alt 56x2 rörstumpar. Hmm....

Mycket jaga, lite verkstad. Nåja jag kommer igen :)

Noc

Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Man tackar!

Har haft ett litet uppdateringsuppehåll. Har brännt av några kvällar i garaget, men iom att jag fortfarande inte har någon bil så har det blivit lite mindre tid där...

Har iaf punktat ihop ett nytt avgassystem. Använde mig av 69x2 RF-rör. Första böjen ut från turbon var tvungen att vara rätt skarp, skarparen än radien jag hade på mina böjar, så var tvungen att tårta ur böjen lite.
1.jpg

Sen pressade jag ihop böjen i skruvstädet och punktade längst in.
2.jpg

Sen var det bara att fortsätta. Påminner lite om att bygga grenrör men mkt enklare, hyfsat gott om plats t.ex.
Kommer att köra med ljuddämpare i år. Ska ha ett ytterhölje i titan från ett slipon jag har liggande. Men var tvungen att göra nya gavlar för att få samma diameter genom dämparen som i röret.
Sen kommer jag bli tvungen att valsa en ny perf-plåt i dämpare som ska hålla dämparullen på plats. Skulle tydligen finnas på mekonomen men dom såg ut som två frågetecken när jag frågade dom om perfplåt/silplåt/dämparinsatser... :va

Måste även göra en ny bakgavel.

I veckan ska jag försöka hinna med att helsvetsa röret med rotgas för att sen polera det.
3.jpg

JO! har förresten även skrurit av vänsterkåpan på samma sätt som höger kåpa och skarvat den. Ska provmontera den nästa vända.

Stay tuned!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Heja! Nu vill vi se många närbilder på tigsvetsfogarna när det blir dags med helsvetsningen.:tummenupp

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0