Turboval till SP-1

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Nått sånt här tänkte jag. Naturligtvis blir det likadant på båda sidor med gavlar och anslutningar. Genom att ha fyra anslutningar per sida kan man fritt välja och pröva sig fram med seriell- eller parallellflöde eller en kombination av båda.
 

Bifogat

  • laminova_3.jpg
    laminova_3.jpg
    135.2 KB · Visningar: 148
  • laminova_4.jpg
    laminova_4.jpg
    115.8 KB · Visningar: 133

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
bromsklossen skrev:
2670463 Nått sånt här tänkte jag. Naturligtvis blir det likadant på båda sidor med gavlar och anslutningar. Genom att ha fyra anslutningar per sida kan man fritt välja och pröva sig fram med seriell- eller parallellflöde eller en kombination av båda.

Ser ju trevligt ut det där, men det förutsätter nog att man skruvar
gavlarna i "intercoolerhuset"

Försöker man svetsa så lär inte hål CC stämma nått vidare

Blir spännande att se fortsättning på detta
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
FettSnok skrev:
2667539 Detta aggregatet, ett MHI TD04HLB-14T (har jag för mig den korrekta beteckningen är) är lite udda men har den fördelen att den har två separata inlopp. Det är inte ett "twinentry" utan ett renodlat pulsuppladdat aggregat.
Fördeln är att man får lite tidigare skjuts på sakerna och kan därmed gå upp i volym på turbinhus utan att tappa spool-up.


Som synes så är det integrerad WG, till båda inloppen, separerade till efter turbin. Detta ger minskad risk för skenande laddtryck.


Avgashuset är 12cc stort, relativt hyggligt alltså. I övrigt så är det ju en TD04Core, så man kan montera kompressorstorlek 19T på denna också.

Dessutom är turbinbladen tillverkade i det fina materialet Inconel

Orginal så mäktar ett sådant här med nånstans 260hk, med byte till 19T kompressor närmre 100påsar till :tummenupp

det där såg riktigt intressant ut, var får man tag på ett sådant aggregat utan att behöva handla till överpris från företag?
 

Frisk

Fegast i stan
Gick med
13 Feb 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Gixxer -01
Halv-offtopic:

Det enda aggregat som SAAB 9-3 Aero/Viggen har haft är TD04HL-15t#5 (Mitsubishi)
SAAB 9-3 SS / SC har TD04L-14T#6

Mvh

Daniel #4181 i SAAB Turbo Club of Sweden
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Frisk skrev:
2671061 Halv-offtopic:

Det enda aggregat som SAAB 9-3 Aero/Viggen har haft är TD04HL-15t#5 (Mitsubishi)
SAAB 9-3 SS / SC har TD04L-14T#6

Mvh

Daniel #4181 i SAAB Turbo Club of Sweden

Då var det antagligen till en ss/sc. Hursomhelst blev det inget med den snurran för min del utan jag skaffade mig en TD04HL-13T istället.
 

SkäggMatte

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2006
Ort
Skogen / Knivsta
Hoj
FZS1000 på väg att bli våldtagen
Vad är dettta för turbo?

Vet inte om det här är riktigt rätt ställe att fråga på, men jag håller på att få frispel. Jag har impulshandlat mig en garrett, och har ingen aning om vad det är för ngt. Har letat så gott jag kunnat på nätet efter info, men utan lycka. Kanske någon här kan hjälpa mig?
På en bricka på kompressorhuset står det stansat:
cust p/n
as p/n TPL 4745
s/n ZH200001A

På sidan av detsamma står det Garrett BSK1 A/R .53 M27
På insidan (mot avgashuset) det graverat/ritsat C HS 14T 433352.4745 ZE2805 DEU

Avgashuset har 15095, DHSGN M4 0-47 ingjutet, och 434497-2 ritsat

Den har integrerad WG, med 96-125, L1, 1.2 & 432340-68 stansat på klockan


Vad betyder allt detta? Vilka siffror är intressanta? Vad är det för modell?

Hur långt räcker det på en FZS1000?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
madmagnus skrev:
2670792 det där såg riktigt intressant ut, var får man tag på ett sådant aggregat utan att behöva handla till överpris från företag?

Det sitter på Saab 9-3 Aero V6 2.8T 06- och nyare. Säljs lite varstans då och då. Kom över ett från nån som plockat bort sitt för uppgradering.
Pulsuppladdat är mycket trevligt, får nästan känslan av att det vore ett VGT-agg.

Avseende T25 så satt de på en hel drös med bilar..dock inte aero.

Frisk>>> inte att förglömma TD04HL-15T #6, 9000Aero...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
SkäggMatte >>> Blir nog svårt att hitta någon utan modellnumret.. vilket saknas. men av siffror att bedöma så låter det som ett Garett GT1752, saab 9-3/9-5 2,0/2,3. Mäktar väl med sisådär 250-270hk med rätt utrustning.
(om man nu ska gå på troligt aggregat, då dessa är mängdvara i Sverige) med A/R 52
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Jaha, då var det slut på julledigheten. Tillbaks till verkligheten igen.

Har börjat så smått med plenumet. Med tanke på platsbristen på hojen och att plenumet kommer vara fyllt med kylmojänger á la Laminova så blir den faktiska volymen väldigt liten. Kanske inte helt optimalt med tanke på att det är en v-twin men jag får väl försöka kompensera med lite grövre tryckrör eller nått.

Här kommer iallafall lite bilder på tillverkningen av den ena gavelns yttersida. Den andra blir likadan, fast spegelvänd då:yoparty
 

Bifogat

  • solid_alu.JPG
    solid_alu.JPG
    110.4 KB · Visningar: 111
  • baksida.JPG
    baksida.JPG
    128.1 KB · Visningar: 125
  • i_maskin.JPG
    i_maskin.JPG
    134.1 KB · Visningar: 123

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Glömde säga att "klumpen" vägde ca 2350 g innan den bekantade sig med fräsen. Nu väger det som är kvar ca 135 g. Blev lite spån...

Kikar man noga på baksidan ser man det T-spårsfrästa o-ringspåret. Detta förhindrar vatten från att läcka. Delen skall sen monteras på en platta med en lååång o-ring (450mm) i slinga för att förhindra att det så åtråvärda laddtrycket tar till flykten. ilder på detta kommer när det lämnat maskinen.
 

Bifogat

  • klar_bak.JPG
    klar_bak.JPG
    134.5 KB · Visningar: 157
  • klar_fram.JPG
    klar_fram.JPG
    138.6 KB · Visningar: 173
  • framsida.JPG
    framsida.JPG
    135.8 KB · Visningar: 167

Gnosjo

KTM 690 sm
Gick med
12 May 2006
Ort
Gnosjö
Hoj
Yamaha XVE1900 07
Glömde säga att "klumpen" vägde ca 2350 g innan den bekantade sig med fräsen. Nu väger det som är kvar ca 135 g. Blev lite spån...

Kikar man noga på baksidan ser man det T-spårsfrästa o-ringspåret. Detta förhindrar vatten från att läcka. Delen skall sen monteras på en platta med en lååång o-ring (450mm) i slinga för att förhindra att det så åtråvärda laddtrycket tar till flykten. ilder på detta kommer när det lämnat maskinen.

Dom är porr :yoparty :yoparty
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
2727896 Glömde säga att "klumpen" vägde ca 2350 g innan den bekantade sig med fräsen. Nu väger det som är kvar ca 135 g. Blev lite spån...

Kikar man noga på baksidan ser man det T-spårsfrästa o-ringspåret. Detta förhindrar vatten från att läcka. Delen skall sen monteras på en platta med en lååång o-ring (450mm) i slinga för att förhindra att det så åtråvärda laddtrycket tar till flykten. ilder på detta kommer när det lämnat maskinen.
Jag förstår inte hur det är tänkt att funka, men jäklar vad läckert det där såg ut. :) Hoppas verkligen att du får ut "rätt" och användbar effekt innan det är klart.

Riktigt kul att se dessa byggen.
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Jag förstår inte hur det är tänkt att funka, men jäklar vad läckert det där såg ut. :) Hoppas verkligen att du får ut "rätt" och användbar effekt innan det är klart.

Riktigt kul att se dessa byggen.

Här kommer lite "Så funkar det", fast utan Anders å Måns.:D

I vanliga fall låter man ju den komprimerade luften passera genom en kylare (luft - luft IC) där kylflänsarna kyls av fartvinden. I mitt bygge skall den komprimerade luften kylas av vatten istället. Detta vatten kommer från ett separat slutet system. Således monteras därför en vanlig vattenkyl på lämpligt ställe för att kyla detta vatten. En pump monteras också och pumpar sedan vattnet in i anslutningarna du just kollade på. Dessa anslutningar kommer sitta på plenumets gavel. på andra gaveln sitter en likadan och därifrån går vattnet åter till kylet.

Om du scrollar upp på sidan ser du en bild på 4 svarta rör, en gul platta och en silverig anslutningsplatta. I dessa svarta rör stoppas s.k Laminovakärnor, som i princip är alu rör med längsgående kanaler i (finns bild på tidigare sida) . På utsidan om kärnorna sitter kylflänsar radeillt monterade. De svarta rören är slitsade på var sida och det är där igenom som luften passerar. För att luften skall kunna komma igenom tvingas den flöda runt laminovakärnan på dess utsida och kyls därmed av flänsarna den passerar mellan. Luften kommer alltså in vinkelrätt mot "rörpaketet" och plenumet får således en "varm" och en "kall" sida. Något att tänka på då man bygger eftersom de termiska belastningarna blir olika i olika delar av plenumet.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Ska du göra någonting med originalvevstakarna ?
Undrar om dom håller för 200hp....

Häftigt bygge !
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top