Vågar man handla online på fc-moto.de?

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Vill ev beställa grejer från fc-moto, har läst en del i denna tråd och det verkar ju bra i alla fall. Är det enda som kommer till på priset frakt hem eller? Levereras det bara av fraktbolaget UPS eller hur går det till? Om man betalar allt med VISA kort när man lägger ordern, kan man då även betala för frakten eller det görs bara till dem när dem lämnar grejerna hemma hos en? Som många verkar påpeka så måste man vara hemma när dem kommer annars får man inte sina varor eller och det skickas tillbaka till Tyskland igen? Får man i så fall tillbaka pengarna sen då? Enda frågetecknet för mig verkar vara om man är hemma eller inte när dem ska leverera och det vet man ju inte i o m jobb så klart? Hur mkt är frakten på ungefär?

PJM

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2009
Hoj
BMW F800R -2010
Lyfter denna tråden lite istället för å göra en ny.

Undrar om någon har beställt hjälm (m.m.) från FC-moto och isåfall hur ni fick hjälmen "förpackad" vid leverans? bara i sin kartong & påse, eller med något mer stötdämpande material runtom osv? Var ni nöjda med hur den var inpackad, kändes det som att den var tillräckligt skyddad mot stötar/slag? Har ju sett hur det kan gå till ibland på lager/i budbilar osv :huvet :gnissla

Hjälmen jag beställde var i 2 lådor original och en extra låda med frigolit emellan lådorna. Jag tycker hjälmen var väl skyddad när den kom.

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
GSXR 750 -96
Vill ev beställa grejer från fc-moto, har läst en del i denna tråd och det verkar ju bra i alla fall. Är det enda som kommer till på priset frakt hem eller? Levereras det bara av fraktbolaget UPS eller hur går det till? Om man betalar allt med VISA kort när man lägger ordern, kan man då även betala för frakten eller det görs bara till dem när dem lämnar grejerna hemma hos en? Som många verkar påpeka så måste man vara hemma när dem kommer annars får man inte sina varor eller och det skickas tillbaka till Tyskland igen? Får man i så fall tillbaka pengarna sen då? Enda frågetecknet för mig verkar vara om man är hemma eller inte när dem ska leverera och det vet man ju inte i o m jobb så klart? Hur mkt är frakten på ungefär?

Håll koll på UPS tracking-sida så ser du när paketet ska vara hos dig. Är du inte hemma kan du ringa till dem (UPS) samma dag och ändra leveransadress så kommer det till rätt ställe dagen efter, jobb eller annat bra ställe:)
Frakt enligt deras sida: Sweden 8,90 € Flatrate

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Idag fick jag min nya fina hjälm, snabbt o bra så de får 5 av 5 möjliga av mig:):tummenupp

Order was received 18/08/2009 (21:13)
Viewed 18/08/2009
In process 19/08/2009
Dispatched 19/08/2009
Invoiced 19/08/2009

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Polarn beställde och förbetalade en jacka därifrån men fick en annan jacka som var 300kr billigare istället. Jävligt surt för honom...

svinkallt

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Hoj
BB-06 Akra hel, PC3, KN, Bänk 153,21hk
Någon med erfarenhet av retur (byte) till FC-MOTO?
Beställde berik-bralla stl 50 därifrån men skickade tillbaka pga jag måste ha en stl större samma dag jag fick paketet..

Update:

FC-moto fick min retur 11 sept och idag den 24 sept fick jag UPS-nr i mailen att FC-moto har sänt iväg.. Summan av kardemumman att beställa därifrån och chansa på stl är det sista gången jag gör.. vartfall under mc-säsongen..

Last edited:

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Hoj
CBR 600RR
Hjälmen jag beställde var i 2 lådor original och en extra låda med frigolit emellan lådorna. Jag tycker hjälmen var väl skyddad när den kom.

Har för mig att min även var packad i en extra kartong med frigolit. Dock hade jag ett par brillor med i ordern. dvs 2 varor.
//T

Banff^

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2008
Hoj
2006, Suzuki gsx-r1000
Besökte deras butik för ett par veckor sedan. Vi blev förvånade när vi kom dit faktiskt. Butiken ligger mitt i centrum och är riktigt liten,hade förväntat mig en rätt stor lokal.

Inte för att risken är stor men ifall ni mot förmodan skulle ha vägarna förbi där, ÅK FÖRBi och stanna inte.
Maken till kasst bemötande har jag aldrig varit med om. Ägarens kärring (slyna) och (turk) är det bland det suraste och ovänliga jag träffat på.
(ok innan somliga hoppar på mig och anklagar mig för att vara rasist) Hon är inte en slyna för att hon är turk! :)

Slutade i alla fall med att jag handlade ett skinnställ(anledningen till att vi åkte dit) .

När jag kom hem så kollade jag samma ställ på deras site och då visar det sig att priset är ca 700:- lägre på siten. Skickade iväg ett mail till dom för att fråga om dom tagit ut ett för högt pris av misstag.
Får ej något svar på mail så vi ringer upp dom istället.
Får tyvärr prata med den mindre trevliga /¤#¤%&= igen och hon säger att hon inte kan göra någonting bla bla bla bla . Slutar med att hon slänger luren i örat på min flickvän. Mycket trevligt.
När vi senare pratar med ägaren som däremot är mycket trevlig så säger han att min flickvän hade gapat och skrikit och varit otrevlig i telefon. Så var absolut inte fallet utan hans kärring har helt klart överdrivit det hela.
Inget mer med det.
I alla fall så funkar det bra när man väl får tag på ägaren till stället, han är som tur är raka motsatsen till sin surkärring. Han löste det så att jag fick 700:- rabatt på något annat. Så jag har beställt en textiljacka från alpinestars.
Får se hur länge det dröjer dock, beställde den 4/4 och så här ser det ut nu.
Status Date
Order was received 04/09/2009 (12:08)
Viewed 04/09/2009
In process 04/09/2009

Händer inte mycket där :s

Summa summarum, testa det ni vill köpa i butik i sverige. beställ på deras site och var beredd på att vänta.
Men har upptäckt så här i efterhand att dom inte längre är så värst billiga. har hittat ett flertal andra ställen som varit billigare på skinnstället jag köpte.
Även mc-handlare här som är billigare på en del saker.

Lycka till!

Mvh

Last edited:

Banff^

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2008
Hoj
2006, Suzuki gsx-r1000
Nu har jag fått ett mail ang min beställning av en alpinestars moto gp assen jacka. Beställde den 4/9 och har ej hört ett knysst. Efter ett antal försök att nå dom fick vi nu besked om att jackan kommer att levereras i mitten av november :s .
Har varit i kontakt med alpinestars och dom har samma jacka i lager färdig för leverans.
Motorama i italien har den i lager och leveranstiden är 7-10 dagar.

Fc-moto skyller på att jackan är väldigt populär och att fabriken ej hinner med o.s.v o.s.v.

Är det sista gången jag handlar där? JA!!!!!

svinkallt

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Hoj
BB-06 Akra hel, PC3, KN, Bänk 153,21hk
Nu har jag fått ett mail ang min beställning av en alpinestars moto gp assen jacka. Beställde den 4/9 och har ej hört ett knysst. Efter ett antal försök att nå dom fick vi nu besked om att jackan kommer att levereras i mitten av november :s .
Har varit i kontakt med alpinestars och dom har samma jacka i lager färdig för leverans.
Motorama i italien har den i lager och leveranstiden är 7-10 dagar.

Fc-moto skyller på att jackan är väldigt populär och att fabriken ej hinner med o.s.v o.s.v.

Är det sista gången jag handlar där? JA!!!!!

Dåligt.. undrar om det är konjukturbetingad situation över det hela..

Petie

Vill man så kan man
Gick med
22 Sep 2009
Hoj
Suzuki RG 125 F -92
Satt och tänkte lite, att frakten bara kostar 80kr?
Är det med tull och alltsammans för att det ska komma hem? För i sådana fall är det ju galet billigt! ^^

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Satt och tänkte lite, att frakten bara kostar 80kr?
Är det med tull och alltsammans för att det ska komma hem? För i sådana fall är det ju galet billigt! ^^

det beror på vad du beställer

jag har för mig att det kostade 160:- för mitt skinnställ + hjälm

sedan e det ingen tull på prylar från tyskland

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
Köpte en Airoh Stelt King White hjälm därifrån 2900kr med frakt pris här i Sverige 5500kr

SWå visst lönar det sig. Men ibland kan det ta tid med leveranser därifrån men vad gör det om man köper saker nu till gatåkat. Ingen som lär åka så värst mycket nu iallfall... :)

///Micke

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Hoj
R1 2010
Men har upptäckt så här i efterhand att dom inte längre är så värst billiga. har hittat ett flertal andra ställen som varit billigare på skinnstället jag köpte.
Även mc-handlare här som är billigare på en del saker.

Lycka till!

Mvh

Ok varför inte skriva vilka E-butiker som är billigare så folk kan handla därifrån?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Ja faktiskt.. vartdå? =) Sugen på Arlen Ness 5912 och där var det ju förmånligt pris jämtemot här hemma.. Någon som har erfarenhet ifall de brukar stämma hyggligt i storlekarna, vissa ställ kan väl vara lite ojämna i storlekarna trots samma märkning så att säga...?

Pellekula

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2009
Hoj
Letar ny.
Ett par frågor från en nybörjare.

Tänkte köpa mitt första skinnställ och hjälm. För att göra det hyfsat billigt kommer jag köpa det på FC-Moto.de.

Jag kommer testa stället och hjälmen hos den lokala MC-handlaren, och sedan beställa över Internet.

Om jag exempelvis beställer testar ett ställ från Halvarssons hos den lokala handlaren i storlek 48, och sedan beställer ett Alpinestars storlek 48, hur pass lika är de i storlek? Jag vet att det säkert kan vara stora skillnader, men rent generellt? Samma fråga gällande hjälmen.

Vad rekommenderar ni? Tvådelat skinnställ, eller overall? Tänkte inhandla en KTM 640 som förstahoj, är det något speciellt jag behöver tänka på gällande vissa racingställ som kanske inte passar på en motard?

Tips och trix uppskattas.

/P

Emporio

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Hoj
Kawasaki ER500
Status Date
Order was received 05/11/2009 (15:40)
Viewed 05/11/2009
In process 05/11/2009
Dispatched 05/11/2009
Invoiced 05/11/2009

Gått ett JÄVLA bra tag nu... Trött på skiten... Synd bara att det mesta är betydligt billigare där än här hemma i Sverige. Stolpskotten svarar inte ens på mailen jag skickar. Ska jag behöva ringa..

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha