Fast nu bor han på Åland som tillhör Finland. Jag tror inte det diffar jättemycket men dom betalar definitivt mindre i skatt än vad vi gör och jag tror även du förväntas klara dig lite mer på egen hand, inte lika mycket daltande som i Sverige. Tak över huvudet får du säkert tillslut även där men du kommer nog förväntas göra lite mer på egen hand först.
Men de har ju båten att bo på
Precis, det är alltså samhället som skall hyra bostad åt människor finansierat genom en sjujäkla beskattning istället för en vettig lön för vettigt arbete som räcker till att leva på?
Hur sjukt är inte det?
Förklara det sjuka i att vi, svenska folket, har valt att ha högre skatter än merparten av världen men samtidigt få ett av de bästa sociala skyddsnäten man kan tänka sig?
Vi har dessutom i reglerade minimilöner, nästan åtminstone, som gör att du kan leva drägligt genom att arbeta. Vi har dessutom, tack vare vår höga skatt, möjlighet till bostadsbidrag om vi inte går runt på det vi tjänar.
Vi har barnbidrag som anses vara ganska högt. Vi har gratis studier och även gratis mat i skolan. När jag säger gratis så menar jag naturligtvis att du får finansiera det genom skatten du betalar men du förstår vad jag menar hoppas jag.
Och ett vettigt arbete ger en vettig lön som du kan leva på, om inte så är det inte ett vettigt arbete just för dig.
En kille som arbetar på min svärfars företag blev skitförbannad när de valde att lägga ner nattskiften och bara köra 2-skift på grund av lägre orderingång. Han förklarade att han hade minsann huslån, billån och andra lån han var tvungen att betala och det gick precis runt med den lönen han hade på nattskiftet.
Där har du typexemplet på hur man INTE ska bete sig, leva över sina förväntade tillgångar. Det räcker ju med att han hade trillat och brutit benet och endast fått 80% av lönen i 6 månader så hade det skitit sig.
De säger att man bör ha minst 6 månaders lön sparad som buffert, det vore kul att veta hur många som har det... Jag skulle påstå att man bör ha minst 12 månader sparat men jag förstår att det inte är möjligt för många men skulle man ändra sin livsstil så skulle man kunna uppnå hälften många gånger.
Nu har jag bra jobb och bor i en stad med billiga hus men skulle jag förlora jobbet så skulle jag inte vara främmande för tanken att flytta dit jobben finns.
Eller studera. Ska man klara sig i framtiden så måste man studera, man kommer inte klara sig långt på grundskola och gymnasium i framtiden om man vill ha någorlunda säker framtid och det är en av nackdelarna när man ska bo i ett land som ligger så långt fram som Sverige gör.