Igår log jag från öra till öra då jag äntligen lyckades komma över något jag drömt om länge, en reggad minihoj i formen av en Kawa KV75
View attachment 475249
Hojen är ett renoveringsprojekt, den ser fin ut men har stått länge så det var bland annat en hel del rost i tanken. Så, min första åtgärd var att plocka loss tanken och ge den ett internt syrabad med värme över natten:
View attachment 475250
Efter att syran fått verka neutraliserades den med maskindiskmedel, därefter sköljdes tanken i omgångar med handdiskmedel och vatten, bara vatten och slutligen T-röd för att binda resterna av vatten så att allt vatten verkligen avlägsnas ur tanken. Mycket jobb, men idag ler jag för att det funkade över förväntan! Tyvärr lyckades jag glömma att ta en före-bild, ni får föreställa er hur en hojtank som stått utan soppa i ett kallgarage i tio år ser ut (väldigt rostbrun invändigt). Resultatet tycker jag iallafall blev riktigt fint!
View attachment 475251View attachment 475252
Sitter lite svåråtkomlig rost kvar nere i svetsskarvarna, men allt det som är grått på bilderna var täckt av brunrost igår så helt klart en stor förbättring!
Och ja, det var en hel del rost som kom ut när man tömde ur syrablandningen:
View attachment 475253
Skönt att slippa få allt det i förgasaren
Edit: Dum som jag är så återmonterade jag tanken innan jag testade att fylla i bensin, bara för att upptäcka att tanken läcker som ett såll. Suck...
Nåja, inte helt oväntat med tanke på hur rostig den var. Blir till att strippa lacken och ta reda på hur illa det är, har jag tur är det bara några enstaka porer som ätit igenom. Nu tänkte jag ändå lacka om hojen så rent krasst gör det inte så mycket, det var ju kanske dock inte prio just nu... Nu vill jag ju mest försöka ha igång den och besiktiga innan jag ger mig på att renovera. Jag hann iallafall vrida på kranen medan tanken var monterad och fylld, förgasaren verkar inte flöda eller läcka så det är ju positivt. Hann till och med ett par provkickar och den hostade faktiskt till så det är ju hoppfullt!! Dock märkte jag därigenom att toppackningen gått, kewken också
Jaja, överlag ler jag nog ändå. Glad att äntligen hittat något som faktiskt länge varit lite av en drömhoj!
Men ja, det blir kanske lite mer jobb med den än jag hade tänkt...