Seså Veronica, nu tar vi några djupa andetag
Jodå, jag andades både en och två ggr innan jag slutligen skrev för att jag faktiskt inte fattar att det kan vara så svårt för vissa puckade bilister att sätta sig in i en motorcyklists verklighet där ute i trafiken.
Jag kör sällan hoj på gata av just den anledningen och någon jag pratat med om fenomenet föreslog att jag skulle köra mer aggressivt för att hinna undan alla idioter i trafiken, men ska det behöva vara på det viset?
Båda tillfällena på motorväg, ena ggn en dum j-a kärring som låg i ytterfil och tydligen kom på att hon skulle svänga höger och valde att svänga in mitt framför mitt framhjul istället för att kanske sakta ner och svänga in bakom mig. När jag åkte upp bredvid henne (ja, hon låg en bra stund i filen INNAN hon svängde, så hon hade hunnit göra annorlunda) försökte dumf-n "förklara" med sin axelryckning att hon inte kunde hjälpa det, eller?!?
Andra gången ett pucko som fick för sig att byta till ytterfil, återigen mitt framför mitt framhjul, så jag verkar vara totalt osynlig. I de lägena är jag ändå glad att jag är beredd på att folk ska göra puckade saker, försöker hålla hyfsat avstånd och vara förutseende, men att någon ska slänga sig in precis framför ens framhjul är inget drömscenario oavsett hastighet och jag kör INTE för fort när jag kör hoj på gata, så moralpredikningar är överflödiga.
Dessutom gör det mig rätt grinig att någon på det här förumet förutsätter att man som motorcyklist bär sig åt som en huligan i trafiken och därför förtjänar att hålla på att bli rammad inte bara en, utan två ggr?!? Det är iofs tur att det finns frihet att uttrycka sin åsikt i det här landet, men...
Det får väl bli fluorescerande tejp över hela hojen och säkerhetsväst och jättestor tuta och whatever för att man kanske ska ha en chans att synas och framför allt bli sedd...