Vad händer med SP-klassen 2008?

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Ta 125-400cc som LMS brukar köra och para det med SP så har du en fungerande klass för lite udda hojar som inte blir lika fel som om man blandar in 600-1000 cc hojarna.
LMS B-race tycker jag funkar klockrent och har ca 20 startande.

B-race rockar. :yoparty
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Ta 125-400cc som LMS brukar köra och para det med SP så har du en fungerande klass för lite udda hojar som inte blir lika fel som om man blandar in 600-1000 cc hojarna.
LMS B-race tycker jag funkar klockrent och har ca 20 startande.

Då har vi problemet med ylande 2-taktare på icke-bullerdag. Annars är det inget fel på idéen.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Hittar du info om motsatsen då? Klassen är inte död sålänge den sprattlar, men om man förutsätter att den är nerlagd kan man inte samtidigt jobba för att den ska leva.

alltså är det din gissning o inget officiellt ifrån hans brånalt. det jo inget jag far iväg o handler hoj på, vi får hålla os till fakta, o som du själv har sagt innan har du inget med besluttet vara eller icke vara att göra, därför är det väl lämpligt att vänta tills hans har uttallat sej
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det är ju ett problem för förarna att se till att hojarna håller reglemtet..eller hur?

Visserligen, men att skaffa sej såna problem löser ingenting. Liten deb. med ett antal 250R som knappt klarar gränsen på en SM-helg, toppat med några 125R löser ett problem och skapar ett värre problem.

alltså är det din gissning o inget officiellt ifrån hans brånalt. det jo inget jag far iväg o handler hoj på, vi får hålla os till fakta, o som du själv har sagt innan har du inget med besluttet vara eller icke vara att göra, därför är det väl lämpligt att vänta tills hans har uttallat sej

Läste du vad jag skrev? Jag har inget med beslutet att göra huruvida klassen ska läggas ner för hela säsongen, menjag har makten att plocka bort den från de tävlingar som går på anderstorp. Det är inget jag vill göra, men finns det inget startfält så har vi inget val. Om klassen skulle läggas ner är det heller inget beslut från brånalt, det är rr-sektionen som beslutar om vilka klasser som ska köras. Leta på svemo.se, eller ta kontakt med sektionen så får du besked om klassen ska läggas ner:tummenupp
 
Last edited:

mangeek

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2008
Ort
oslo
Hoj
rs 250
hej. tänke bara säga det att vi är ett par stycken i norge som tänkte köra sp nästa år för det är billig racing, MEN så är det ju för ycket bob bob om klassen så då blir det ju en 600.a av något slag som kan vara billigare än en aprilia rs 250 tex.. och då har man ju endå fler klasser att välja på... jag är en stor fans av klassen och var med på den tiden det var för mycket folk med, men jag ser faktiskt ingen anledning till att ha den längre nu när alternativa cyklar och klasser är så billiga.

har jag fel?
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
hej. tänke bara säga det att vi är ett par stycken i norge som tänkte köra sp nästa år för det är billig racing, MEN så är det ju för ycket bob bob om klassen så då blir det ju en 600.a av något slag som kan vara billigare än en aprilia rs 250 tex.. och då har man ju endå fler klasser att välja på... jag är en stor fans av klassen och var med på den tiden det var för mycket folk med, men jag ser faktiskt ingen anledning till att ha den längre nu när alternativa cyklar och klasser är så billiga.

har jag fel?

Jag tror inte att du kan jämföra racing i någon annan klass ekonomiskt sett mot SP.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Som lms brace skulle ju vara kalas. 125-400,650 2cyl och 690 stånka. Maximalt med olika hojar att köra.

Inga krångliga regler, kom och kör!
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Det här finns att läsa på erf:s hemsida:

Kawasaki cup
2008-12-12
Fins det intresse för en eventuell Kawasaki cup

Tanken är att köra inom reglementet för sport produktion, ev. med separat prisbedömning. Vi tror att priset för en tävlingsklar kommer att hamna runt 65tkr.

Den som är intresserad kan gå in på Kawasaki.se och titta på modellerna;ER-6N och ER-6F.

För den som sedan vill anmäla sitt intresse e-postar till: ajs7r@live.seDen här e-postadressen är skyddad från spam bots, du måste ha Javascript aktiverat för att visa det Vi tar gärna emot synpunkter t.ex.ang.utrustningsnivå,däck et cetera.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Jag mejlade ju brånalt för ett tag sen, förra veckan lr nåt. Han svarade att ett besked om hurvida de blir nåt nästa säsong skulle lämnas senast i mitten av december.

någon som hört något, nu måste det allt väl vara mitten på dec. drar det ut mycket längre på tiden med svar om klassen finns kvar, så är jag inte längre intr av sp 09. har även mailad brånalt flera gånger utan svar
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
fick detta mail av brånalt idag. så börja sök startnr om ni ska köra.....om alla på listan + ca 5 till anmäler sej är vi ca 20 st o klassen är räddad
kan vi inte lägga till våra startnr i listan efterhand som vi får dom så har vi lite koll på vem som anmäld sej.

hej
Med största sannolikhet blir det ingen ren SP klass, möjligen någon form av open klass.
Hittills är det bara 3 som ansökt om startnummer i SP för 2009 så det ser inte ljust ut för SP.
Med vänlig hälsning
Hans
 
Last edited:

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
hej
Med största sannolikhet blir det ingen ren SP klass, möjligen någon form av open klass.
Hittills är det bara 3 som ansökt om startnummer i SP för 2009 så det ser inte ljust ut för SP.
Med vänlig hälsning
Hans

Det svaret ger lika mycket klarhet som det har varit hela hösten/vintern.....

Att det bara är 3st som hittills har ansökt om startnr är ju inte alls konstigt med tanke på ovissheten som råder kring klassen.

Tråkigt att det är så svagt intresse för klassen. Att köra nån slags öppenklass tycker jag känns ganska ointressant, då själva tävlingsmomentet försvinner. Då kan man ju lika gärna köra träningar o bandagar.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Att köra nån slags öppenklass tycker jag känns ganska ointressant, då själva tävlingsmomentet försvinner. .

Hur menar du nu? Tävling är väl tävling, och träning är väl träning? Tävlingsmomentet försvinner väl inte för att man har en klass som är öppen för fler modeller?
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Det svaret ger lika mycket klarhet som det har varit hela hösten/vintern.....

Att det bara är 3st som hittills har ansökt om startnr är ju inte alls konstigt med tanke på ovissheten som råder kring klassen.

precis. detta svarade jag oxå hans men om alla beställer start nr nu så kanske, för min del är det kanske kört, då det har dröjt så länge med besked o den hoj jag hade på gång är såld. + är inte övertygad om att det är värd pengarna att investera i ytterliga en hoj, (kör classic oxå) när det är så ovist va som ska hända. men får se blir det många som anmäller sej är det inte omöjligt
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Hur menar du nu? Tävling är väl tävling, och träning är väl träning? Tävlingsmomentet försvinner väl inte för att man har en klass som är öppen för fler modeller?

Jo, de e klart att tävlingsmomentet försvinner om man inte kör på jämnbördigt material. Det ska ju till mycket för att man ska åka ifrån en 600/1000 på en sp-hoj, då är man ju bra mycket bättre på att köra om man lyckas med det.

Vem är intresserad o tävla med betydligt sämre förutsättningar än konkurrenterna? Inte jag i alla fall. Det slutar väl med att det blir en klass till med 1000cc då.....
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jo, de e klart att tävlingsmomentet försvinner om man inte kör på jämnbördigt material. Det ska ju till mycket för att man ska åka ifrån en 600/1000 på en sp-hoj, då är man ju bra mycket bättre på att köra om man lyckas med det.

Vem är intresserad o tävla med betydligt sämre förutsättningar än konkurrenterna? Inte jag i alla fall. Det slutar väl med att det blir en klass till med 1000cc då.....

Men man tävlar ju mot övriga SP-hojar iallafall? Separat prisutdelning och poängräkning. Enda skillnaden blir att det finns fler hojar på banan och startfältet gör att det öht är möjligt att ha med klassen.

Grundproblemet är att det varje år lovas av förare i klassen att detta året ska vi minsann få ihop 25 hojar till start i varje race. I verkligheten är det ständigt minskade antal. Även om jag tycker att det behövs en billig instegsklass, så kan man inte rättfärdiga att ha en klass aktiv med så få deltagare som det faktiskt är frågan om. Alternativen som jag ser det är 2: antingen köra klassen ihop med andra hojar för att få tillräckligt stora startfält, eller lägga ner klassen helt. Nån som har argument för eller emot?
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
näe jag har iförsej inget emot open class. det som retar mej är denna töven att där inte finns någon som kan ta ett beslut om "så här ska det se ut" . o lova folk besked om klassen ska leva eller inte o sen bara skita i det o säga jaha det jo bara 3 som sökt startnr, ja det väl klart, folk sitter jo o väntar på ett besked. hur ska folk kunna köpa/bygga mc när allt är så ovisst, ingen jävel som vet vilken hoj man får köra med o då är det inte så konstigt det självdör. det jo inget vidare smart att komma i typ mars månad med hur det ska se ut. fatter inte rigtigt vilka hojar man skulle kunne blanda in i klassen då båda 600 o 1000 har sin egen klasse,
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Samma sak höll på att hända för 250r för ett gäng år sedan, då kraftsamlade ett par stycken förare för att få till fler startande här hemma.
Både nya och gamla förare kom till klassen och det blev riktigt bra, fler nya hojar kom hem, fler satsade större.
Som det ser ut nu i 250sp så tjafsar folk om vilka hojar som ska få köra, där det verkar som man vill att klassen ska leva på de gamla 250sp och 400'or som knappt lever och finns idag. Då måste man modernisera reglementet så man får in nya hojar och förare.
Hyosong, kawa er1, suzuki sv650 är de enda som går att få till vettiga priser, även om de inte är klockrena för racing standard, så kan man ju tillåta mindre moddar för att få med dem.

250sp kan inte leva i evighet på gammalt junk, de funkar inte så. Spelar ingen roll när förarna inte ens dyker upp på racen.

Vill ni att klassen ska överleva får ni fan se till att ställa upp mangrant, begär Hans att ni ska begära startnummer så han vet vad han ska göra krävs det fler än tre förare.. Eller menar ni att det är 20 förare som velar om de ska köpa hoj eller inte och väntar på beslut??
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top