vad kostar bilen som går som en 1L sporthoj?

ZXRMANNEN skrev:
En Mitsubishi EVO6, med lätt moddad motor :tummenupp

Fånigt,inte ens de fabriksbyggda tävlingsbilarna för miljontals kronor i rally (asfaltsrace) har sådan prestanda.
 
TLRR skrev:
Fånigt,inte ens de fabriksbyggda tävlingsbilarna för miljontals kronor i rally (asfaltsrace) har sådan prestanda.

De behöver inte mer, sällan det går riktigt fort och bättre med en lättkörd bil med "lagom" effekt.

\Masonit
 
Killen med den gula EVO6:an bor i Södertälje. Han var med i Länstidningen i Södertälje där dom gjorde ett reportage om hans bil. Vet inte motorfakta om bilen. Men enligt reportaget så hade han lagt ner 800 000:- på bilens prestanda. Han brukar förresten köra med den på strippen.
 
Masonit skrev:
De behöver inte mer, sällan det går riktigt fort och bättre med en lättkörd bil med "lagom" effekt.

\Masonit

Förvisso,Men det är klart lägger man ner 800 000 kr på bilen för ren acc.
och han kör på en ren,varm o klistrig strip så är det ju möjligt.Men inte på som jag uppfattat det,en skitig kall landsväg med dåligt fäste även för en fyhjulsdriven bil.För att få igång 1 ton i rörelseenergi krävs det ett jäkla fäste.
Det räcker att bilen för lite släpp så är bågen borta.
Jag fick pisk av en RD 250 då jag hade,en vad jag tyckte acc. snabb bil med trimmad V8 och fick långnäsa i tidernas begynelse. :D
Men men,jag ska inte måla fan på vägen jag kanske har fel.
 
Last edited:
TLRR skrev:
Förvisso,Men det är klart lägger man ner 800 000 kr på bilen för ren acc.
och han kör på en ren,varm o klistrig strip så är det ju möjligt.Men inte på som jag uppfattat det,en skitig kall landsväg med dåligt fäste även för en fyhjulsdriven bil.För att få igång 1 ton i rörelseenergi krävs det ett jäkla fäste.
Det räcker att bilen för lite släpp så är bågen borta.
Jag fick pisk av en RD 250 då jag hade,en vad jag tyckte acc. snabb bil med trimmad V8 och fick långnäsa i tidernas begynelse. :D
Men men,jag ska inte måla fan på vägen jag kanske har fel.

Ja, det har du. Behövs inte ens klistrad stripp. 4-hjulsdrift vet du.

Nu ska jag släppa bomben: Det skulle gå att ta sig till 100 från stillastående under 2 sekunder med en karossförsedd gatregistrerad bil i likhet med evon som omtalas, på vanlig asfalt och gatgodkända däck. Sug på den karamellen.
 
yamtt600r skrev:
En gammal hederlig F-40 hänger nog med hyffsat bra. Nästan gratis och lätt att få tag på. =)
Tänker du på Ferrari F40? Var hittar du en billig sådan? Alla de jag har hittat är svindyra ca 3-4 Mkr. Lätta att få tag i tvivlar jag också på.
 
Bo_jahn skrev:
Ja, det har du. Behövs inte ens klistrad stripp. 4-hjulsdrift vet du.

Nu ska jag släppa bomben: Det skulle gå att ta sig till 100 från stillastående under 2 sekunder med en karossförsedd gatregistrerad bil i likhet med evon som omtalas, på vanlig asfalt och gatgodkända däck. Sug på den karamellen.

Hur ? och på hur många försök? En pilot med en 600:a eller 1000 cc som känner sin hoj skulle med största sannorlighet få till en 0-100 km/h tid på jämna 3,0 sek eller under (1000 cc) på första försöket,bilen skulle nog få göra fler försök för att uppnå de tiderna .
Men ett street race körs en gång och först över mållinjen gäller. :hihi
 
Last edited:
Man kan ju oxå trimma en båge för 800 000 :- och köra på tider under 1 sek. Då jämförelsen skull stämma mer överns.

I det här fallet är det ju en specialtrimmad bil för över en miljon sammanlagt och en standard hoj.
Jämförelsen borde vara med trimmad och maxtunad motor för hoj och bil,då skulle det jämförelsen vara mera relevant.= bägge fordonen maxad för bäst acc. på gata och registrerade
 
Last edited:
TLRR skrev:
Hur ? och på hur många försök? En pilot med en 600:a eller 1000 cc som känner sin hoj skulle med största sannorlighet få till en 0-100 km/h tid på jämna 3,0 sek eller under (1000 cc) på första försöket,bilen skulle nog få göra fler försök för att uppnå de tiderna .
Men ett street race körs en gång och först över mållinjen gäller. :hihi

Det finns INTE många som klarar av att acca 0-100 på under 3 sekunder med sin gathoj på första försöket. Jag har kört en hel del Streetbike tävlingar och har som bäst haft 4.39/142km/h vid 1/16 mile. Inte särskilt snabbt men det var då inga R1.or eller liknande som hängde med. Tiderna dom får till i tidningarna vet i fan hur dom gör. Detta var förresten på Bike Weekend i Västerås, där fanns det rätt gott om fäste.

Förresten är en bil betydligt lättare att starta med än med en hoj. :rolleyes:
 
TLRR skrev:
Man kan ju oxå trimma en båge för 800 000 :- och köra på tider under 1 sek. Då jämförelsen skull stämma mer överns.

I det här fallet är det ju en specialtrimmad bil för över en miljon sammanlagt och en standard hoj.
Jämförelsen borde vara med trimmad och maxtunad motor för hoj och bil,då skulle det jämförelsen vara mera relevant.= bägge fordonen maxad för bäst acc. på gata och registrerade

Nej...du lär inte köra under 1 sekund med en hoj :7peta
 
TLRR skrev:
Fånigt,inte ens de fabriksbyggda tävlingsbilarna för miljontals kronor i rally (asfaltsrace) har sådan prestanda.

Absolut inte!
Dom lider tyvärr av att ha en 34mm restriktor som stryper effekten till ung 315hk och en bit över 600 nm (fabriks uppgifter som skall tas med en nypa salt , siffrorna är i verkligheten ganska mycket större).
Desutom så är viktgränsen för en WRC på 1230kg.
En Wrc bil med asfalt spec gör 0-100 på lite över 4 sek på vanlig asfalt och toppar då runt 220 som mest.
För en WRC av senaste spec så får du betala över 5 miljoner om du ens kommer åt att köpa nån.
 
Last edited:
Bo_jahn skrev:
lika bra att låta bägge sidornas moppe/bilfuckon leva i ovisshet. :D

Detta tycker jag är spännande.
Säger man "bilfucko" när man talar om de "moppefuckon som hänger på
bilforum, eller säger man EPAfuckon. Kanske är ett moppefucko alltid ett moppefucko var det än dyker upp.

Nån som har insikt i detta?
 
TLRR skrev:
Man kan ju oxå trimma en båge för 800 000 :- och köra på tider under 1 sek. Då jämförelsen skull stämma mer överns.

I det här fallet är det ju en specialtrimmad bil för över en miljon sammanlagt och en standard hoj.
Jämförelsen borde vara med trimmad och maxtunad motor för hoj och bil,då skulle det jämförelsen vara mera relevant.= bägge fordonen maxad för bäst acc. på gata och registrerade

[Ironi] Ja.. Och köper du en raket från NASA och trimmar den för en brilljon så kör du ifrån dem allihopa.. [/Ironi]

Btw. Du kanske ska läsa rubriken på den här tråden...
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top