Varför ogillas glidarpersoner?

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Ett exempel: Kör på gamla Södertäljevägen den från Botkyrka, då jag kommer ifatt en kolonn med 10-15 HD killar i väst med tryck på ryggen. De kör 50 km/h på en 70 väg. De ligger i en 2, 1 & 2 formation & fyller ut hela väghalvan. När jag lägger mig straxt bakom till vänster om den sista hojen för att köra om svänger han ut & lägger sig på mittlinjen för att förhindra omkörningen, så jag avbryter & väntar in nästa raka. När jag gör mitt nästa försök trycker de ut mig i mötande fil så jag ger järnet & hinner förbi innan mötande bil med en hårsmån.
Vad gör HD killarna jo de blinkar med helljusen & gör obscena gester - min fråga är varför det, har jag brutit mot någon oskriven lag som säger att det är förbjudet att köra om en HD kolonn som dessutom fiskör 20 km/h under rådande hastighet - eller har jag missat något. Ska väl i ärlighetens namn säga att det var en engångsföreteelse.

Jäkla 2-hjuliga(?) bilister! Tröga jantelagsryttare. Om inte vi kan ska ingen annan heller kunna. :confused:
De led nog av mindervärdeskomplex och var överkompenserande sittkissare allihopa.

Jag brukar hälsa på de flesta

Tror det är svårt att generalsera här...du har nog haft otur vilka du mött. Jag tror antingen så hälsar man eller inte, jag skulle inte "dömma" ut mc modell iaf, o fy fan vad dum jag skulle känna mig om någon skulle hälsa och man inte gör det tillbaka...det har hänt enstaka gång man mött någon på motorvägen där man inte hunnit hälsa för mc varit dold av bil så man ryckt upp handen för sent.

...förutom på motorväg. Är det motorväg med 2 (eller fler) filer i vardera riktning, där det kanske dessutom är någon meter mellan de vänstra filerna i vardera riktning brukar jag inte hälsa.
Eller om man kör i stan och det är i rusningstrafik och man har fullt upp med att hålla koll på alla som håller på att meja ner allt som har lägre fordonsvikt än de själva.

Olvik

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2012
Hoj
R108
"De flesta som skrivit i tråden har regdatum 2008+" - Ja, och ?
"Tidigare var bike-forumet en naturlig delare men det skulle lika gärna kunna vara statisk HTML idag." - Förstår inte vad du menar.
Du måste kör en R1á eller hur?

Du förstår inte vad han menar och konkluderar med att han kör R1a. Hur tänkte du nu, av nyfikenhet

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Tycker många som kör glidare har en rätt härlig syn på saker och ting, de gillar att tuffa runt i lite lägre hastigheter och bara njuta av hojåkat. Visst finns det posörer men det finns ju minst lika många sådana bland sporthojsfolket och äventyrsfolket så det tycker jag inte direkt man kan hålla emot glidarna.

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Tycker många som kör glidare har en rätt härlig syn på saker och ting, de gillar att tuffa runt i lite lägre hastigheter och bara njuta av hojåkat. Visst finns det posörer men det finns ju minst lika många sådana bland sporthojsfolket och äventyrsfolket så det tycker jag inte direkt man kan hålla emot glidarna.
En som fattat grejen. Man väljer en hoj och man kör den för att få ut något av det. Lite som att köpa en glass.

Har kört diverse andra hojtyper tidigare och trivs grymt på nuvarande (Harley). Nån tyckte de var töntigt att montera "luft och buller". Jag gör det inte för att vara någon jag inte kan stå för, jag gör de för att få något tillbaka. Det jag får är ett mysigare motorljud. På samma sätt som jag gjorde med övriga hojar, när man monterade Akra IXIL etc. så varför är just "luft och buller" så laddad.

En körupplevelse får jag på en H-D likaväl som på en motard. Men det är klart, när jag hade min CB1000R så gick de väl fortare...men de var väl de.

Hejar på alla, vill de sen vara coola nog att inte heja tillbaka så...nähepp

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
En som fattat grejen. Man väljer en hoj och man kör den för att få ut något av det. Lite som att köpa en glass.

Har kört diverse andra hojtyper tidigare och trivs grymt på nuvarande (Harley). Nån tyckte de var töntigt att montera "luft och buller". Jag gör det inte för att vara någon jag inte kan stå för, jag gör de för att få något tillbaka. Det jag får är ett mysigare motorljud. På samma sätt som jag gjorde med övriga hojar, när man monterade Akra IXIL etc. så varför är just "luft och buller" så laddad.

En körupplevelse får jag på en H-D likaväl som på en motard. Men det är klart, när jag hade min CB1000R så gick de väl fortare...men de var väl de.

Hejar på alla, vill de sen vara coola nog att inte heja tillbaka så...nähepp

det jag stör mig på är att de kallar det uttryckligen för luft och buller alltså OLJUD
sen tar hutlöst betalt för skiten också som egentligen är några kromande rörstumpar utan någon som helst ljuddämpning.
Det är förövrigt rätt fjolligt med typ hotbodiesrör och liknande 30cm rörstumpar på sporthojar också.

Gillar man south park finns det ett avsnitt som heter "the F word" som sammanfattar min ståndpunkt ganska bra.

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Jag menar inte mycket mer än att frågan återkommer då och då.
Enligt sagorna betyder hälsningen att det inte finns någon poliskontroll bakom dig och den infon kanske man inte alltid vill delge andra?

Menar också att bikeforat var mer allmänorienterat men dog sotdöden när de bytte publiceringssystem. Många här var ganska aktiva på båda forumen när det begav sig.
Där handlade mycket om fika, touring med mera. Här har alltid varit mer om sådant tingvall inte gillar.

R1:an är nyköpt så det är en definitionsfråga, jag har bara hunnit med tolv mil. Före den åkte jag fazer1000. Frugan åker dragstar.

Du skulle tjäna på att försöka utrycka dig tydligare & inte blanda i hopp ämnen & begrepp, då du skulle slippa missförstånd & följd inlägg med frågor. Vidare ser jag att du läst mina tidigare inlägg, vilket gläder mig. Men kopplingen mellan sagor & varningstecken mellan hojar, tycker i alla fall jag verkar långsökt. Även om jag anar ironin bakom, men det tar jag.
Nyköpt retta, ja då finns det fortfarande hopp, ta inte efter de andra R1 förarna, när du blir omkörd av en GIXER försök inte köra ikapp, det går inte.

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Lust att elaborera?

jag hoppas du vinkar när jag glider förbi dig till sommaren:) själv har jag erfarenhet från förra sommaren att dom inte hälsa så slutet av sesongen slutade jag hälsa o tänkte att jag lyfter handen till dom som vinkar till mig.. annars så stör det inte mig alls om en hojj åkare hälsar eller ej spelar väl ingen roll vad det e för hojj. har allt kört förbi en del sporthojjar som inte hälsat tillbaka me:yoparty

Attitude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Hoj
2008, Suzuki Intruder C1800
jag hoppas du vinkar när jag glider förbi dig till sommaren:) själv har jag erfarenhet från förra sommaren att dom inte hälsa så slutet av sesongen slutade jag hälsa o tänkte att jag lyfter handen till dom som vinkar till mig.. annars så stör det inte mig alls om en hojj åkare hälsar eller ej spelar väl ingen roll vad det e för hojj. har allt kört förbi en del sporthojjar som inte hälsat tillbaka me:yoparty

Ja det är klart jag kommer hälsa :) Vi får se till att köra ihop någon dag när kortet trillar på plats :)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag kör för att jag tycker det är skoj, och utseendet har en stor faktor hos mig..

Om du verkligen kör för att du tycker det är kul så säger jag som någon tidigare i tråden.. MAX 3 år sen sitter du på en roligare hoj!

Inte nödvändigtvis sporthoj, men potent fighter, motard eller grusbus. Vill man KÖRA så finns massa olika varianter att välja på, custom är tyvärr inte delaktig i det sällskapet!

Attitude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Hoj
2008, Suzuki Intruder C1800
Om du verkligen kör för att du tycker det är kul så säger jag som någon tidigare i tråden.. MAX 3 år sen sitter du på en roligare hoj!

Inte nödvändigtvis sporthoj, men potent fighter, motard eller grusbus. Vill man KÖRA så finns massa olika varianter att välja på, custom är tyvärr inte delaktig i det sällskapet!

Ja men det gör ingenting.. Jag har ju köpt en glidare för jag tycker om "känslan" (jag har aldrig suttit på en mc innan jag köpte min).. Men liksom gillar jag inte det, då säljer jag den och köper annan. Jag säger inte att jag är en frälst glidare.. Men just nu passar det mig riktigt bra.. Och ändrar jag mig sen, ja då gör det inget. Det är ju liksom "hojkörandet" som jag fastnat för.. Och sen glidarutseendet :)

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Inget o lipa om det är ju faktiskt ett sporthojsforum detta.
Jag hejar på alla o respekterar alla som kör hoj för att det är kul och intressant. Livsstils outlaw posör o andra personlighetstyper går bort för mig oavsett hur de försöker uttrycka sig.

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Ja men det gör ingenting.. Jag har ju köpt en glidare för jag tycker om "känslan" (jag har aldrig suttit på en mc innan jag köpte min).. Men liksom gillar jag inte det, då säljer jag den och köper annan. Jag säger inte att jag är en frälst glidare.. Men just nu passar det mig riktigt bra.. Och ändrar jag mig sen, ja då gör det inget. Det är ju liksom "hojkörandet" som jag fastnat för.. Och sen glidarutseendet :)

Om du gillar din första hoj - bra, du behöver inte vare sig förklara dig eller be om ursäkt för dit val. På körskolan kör ni andra hojar så du har redan jämfört olika hojar & du står fortfarande fast vid ditt val. Vilket tyder på att du valde rätt hoj för dig.
Lycka till med körkortet & boka uppkörning i god tid då det brukar vara tajt med lediga tider.

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
det jag stör mig på är att de kallar det uttryckligen för luft och buller alltså OLJUD
sen tar hutlöst betalt för skiten också som egentligen är några kromande rörstumpar utan någon som helst ljuddämpning.
Det är förövrigt rätt fjolligt med typ hotbodiesrör och liknande 30cm rörstumpar på sporthojar också.

Gillar man south park finns det ett avsnitt som heter "the F word" som sammanfattar min ståndpunkt ganska bra.
Så du menar alltså att majoriteten här på SH och därute på vägarna är fjollor? Och att de lagt pengar på onödig skit. Och att South Park är bra?

Olvik

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2012
Hoj
R108

Hoj är grymt hur man än vrider och vänder på det. Men en potent sporthoj är fan en liten orgasm varje gång man vrider på rullen och hornen i pannan bara växer och växer. det är som första gången man tog 100kg i bänken(eller 200) - om och om igen!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Rätt :tummenupp

Ju längre man "klarar sig" med en glidare desto större är chansen att man får gå i pension.

Skulle du provköra t.ex en SuperDuke, Ducce StreetFighter eller Street Triple så skulle du nog byta hoj fortare än kvickt, så gör inte det ;).

Folk får gärna åka glidare för mig, jag hade gärna tyckt att det var mysigt att "pysa runt" själv (men gör inte det). När glidar-åkare däremot pekar på sporthojar som "fjolligt", då är det nåt som är skevt. Ungefär som att yoga är ascoolt och MMA är "fjolligt" :D

Hade jag tid och råd skulle jag nog komplettera "samlingen" med nån större offroad-tourer typ BMW R1200GS eller nåt. Prova att toura sig henom ryssland eller nåt :) För mysturer till glassbaren åker jag dock hellre bil.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln