Varför ogillas glidarpersoner?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Rätt :tummenupp

Ju längre man "klarar sig" med en glidare desto större är chansen att man får gå i pension.

Skulle du provköra t.ex en SuperDuke, Ducce StreetFighter eller Street Triple så skulle du nog byta hoj fortare än kvickt, så gör inte det ;).

Folk får gärna åka glidare för mig, jag hade gärna tyckt att det var mysigt att "pysa runt" själv (men gör inte det). När glidar-åkare däremot pekar på sporthojar som "fjolligt", då är det nåt som är skevt. Ungefär som att yoga är ascoolt och MMA är "fjolligt" :D

Hade jag tid och råd skulle jag nog komplettera "samlingen" med nån större offroad-tourer typ BMW R1200GS eller nåt. Prova att toura sig henom ryssland eller nåt :) För mysturer till glassbaren åker jag dock hellre bil.

Fan vet.
För att lära sig köra så är en glidare det absolut sämsta valet.
Jag anser fortfarande att alla skulle börja med geggmoppe.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Fast det är ju ändå direkt humoristiskt när man drar det en bit till.

Be en HD-åkare motivera vad med hojåkandet som är kul, så får man svar om "sammanhållning", "gemenskap" osv.. Jag har nog på fullt allvar aldrig hört nån referera till att faktiskt SITTA på hojen som det roliga.

Där är ju som det ultimata beviset för att det inte handlar om att köra hoj, det handlar om att ÄGA hoj.

Hur någon som kör en hoj med 65 hk på 340 kg sen kan argumentera för att det är "fjolligt" med 190 hk och 200 kg är för mig en gåta. Däremot verkar de ha ett godare öga till cross/enduro, vilket är märkligt.


Edit:

Inlägget ovan undantar naturligtvis, som alltid, Jürgen-thehardHDgayguyhero, såklart.

Jag har hört försvaret om att det är en speciell känsla med HD. Och sen att japanskt är tråkigt som bara fungerar. Det ska vara endel av tjusningen med en hoj med lite hk och konstanta problem. :brinnerup
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag är en praktisk person och för mig är glidare bara en sak utan användningsområde! Du åker bättre på touring, snabbare på sh och bättre i skogen på enduro. Därför gillar jag inte glidare!

Ägarna varierar lika mkt hos alla hojtyper och jag blir alltid lika förvånad av de som alltid hävdar sitt märke och modells odiskutabla storhet. De som är införstådda och gjort ett medvetet val för sitt bruksområde vet oftast också dess begränsningar.
 

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
Uppsalaish
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Jag har ju inte så mycket erfarenhet (än), men har fått känslan av att det är mer åt andra hållet.
Själv hejar jag alltid (nåja, till 98,3%), de flesta hejar ju oxå, men ju "tuffare" glidare de själva tycker att de sitter på, ju mindre hälsar de tillbax.

Det viktigaste är väll att man trivs på den hoj man åker på? :tummenupp
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Så du menar alltså att majoriteten här på SH och därute på vägarna är fjollor? Och att de lagt pengar på onödig skit. Och att South Park är bra?

Du får nog backa upp det påståendet att majoriteten av SH medlemmarna kör med hotbodiesrör av modell stuprör med något.
Men för att klargöra, alla som skaffar blås enkom av den anledning att det skall föra så mycket väsen som möjligt för att folk skall glo vid mojjen är rätt fjolliga.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jävlar vad drygt. När jag är ute på långtur kör jag tills reserven börjar lysa/blinka. Var femte mil hade jag fått ett mindre ryck på. Som att ta en promenad med någon som går långsamt. >.<

Vill ändå tillägga att det var på det hela taget en trevlig dag. De som plockat med mig var heders och hamburgaren var god, vädret fint och jag la till några vägar till ensamrundorna som avverkas lite mer stimulerande. Som sociologisk studie var arrangemanget helt ok.

Vi avvek efter hamburgaren och hade en kalastur hem med hastigt nertippad kopp blaskigt mackkaffe o allt, präxis som det skall vara!

Alla hängivna människor som orkar fixa och dona utan att få köra själva ska ha en stor eloge! Med tanke på eftermälet kör jag nog helst själv eller med folk som kör som jag.
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Du får nog backa upp det påståendet att majoriteten av SH medlemmarna kör med hotbodiesrör av modell stuprör med något.
Men för att klargöra, alla som skaffar blås enkom av den anledning att det skall föra så mycket väsen som möjligt för att folk skall glo vid mojjen är rätt fjolliga.
Det var en reflektion av ditt påstående. Men jag tror nog att majoriteten ändå skaffar sig eftermarknadssystem som kan vara allt mellan kortare, längre, fulare, snyggare, smalare och tjockare än original. Men med den gemensamma nämnaren att de låter mycket mer än originalet. Så varför gör vi egentligen det? Så många korvmojjar finns de ju inte kvar längre eller hur.

Tänker mig då istället att det är för att man vill själv. Och för att klargöra, jag skaffade blås för att jag ville det, inte för att någon annan ville det. Annars hade jag kört original.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag har hört försvaret om att det är en speciell känsla med HD. Och sen att japanskt är tråkigt som bara fungerar. Det ska vara endel av tjusningen med en hoj med lite hk och konstanta problem. :brinnerup

Jag har från "vårt" håll (och jag är en del av den kören) hört negativa saker om japsar (jo, jag åker tråk-Honda nu) om just själslösheten. Jag åker också hellre hoj med "själ och karaktär". Men det betyder inte att det måste stå Ducati på den. Det kan vara Ducce, KTM, Aprilia, Triump eller Buell för den delen. Gemensamt för dem alla är att de andas något annat än stabil radfyra med tungt chassie, tråkiga bromsar och ABS-argument.

Därifrån är dock steget långt till att bli märkesfrälst. Jag gillade verkligen KTM, men tror jag skulle känna likadant för Ducati eller Aprilia om det fallit sig så.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag har från "vårt" håll (och jag är en del av den kören) hört negativa saker om japsar (jo, jag åker tråk-Honda nu) om just själslösheten. Jag åker också hellre hoj med "själ och karaktär". Men det betyder inte att det måste stå Ducati på den. Det kan vara Ducce, KTM, Aprilia, Triump eller Buell för den delen. Gemensamt för dem alla är att de andas något annat än stabil radfyra med tungt chassie, tråkiga bromsar och ABS-argument.

Därifrån är dock steget långt till att bli märkesfrälst. Jag gillade verkligen KTM, men tror jag skulle känna likadant för Ducati eller Aprilia om det fallit sig så.

Men som du antyder, fascinationen över 30 år gammal teknik i samma design som förr, med samma kvalitet som för 30 år sen till 2036 års priser känns inte riktigt rimlig.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Kan vi återgå till ursprungsfågan: Varför hatar vi customåkare?

Ja, varför inte, har dom inget eget forum:confused:
 

Smagatusk

Guest
En gång när jag inte blev tillbakahälsad på blev jag förbannad och tänkte "aldrig mer att jag ska hälsa"! Nästa glidare som kom sket jag att hälsa på. Han hälsade när det var för sent för mig att hälsa tillbaka. Då fick jag dåligt samvete som fan.:(

Så nu hälsar jag på allt.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Kan vi återgå till ursprungsfågan: Varför hatar vi customåkare?

Ja, varför inte, har dom inget eget forum:confused:

Det gör vi inte. Inte jag i alls fall, frugan är snygg på allt (fast snyggast på sporthoj).
Jag hälsar på det mesta också, tom en compact med aphäng.

Fast customåkare i skinnväst med bara armar brukar jag hålla lite distans till om de har plåthjälm.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du får nog backa upp det påståendet att majoriteten av SH medlemmarna kör med hotbodiesrör av modell stuprör med något.
Men för att klargöra, alla som skaffar blås enkom av den anledning att det skall föra så mycket väsen som möjligt för att folk skall glo vid mojjen är rätt fjolliga.

Men som vanligt så anser jag att sanningen ligger någonstans i mitten.
En Harley tjänar otroligt mycket på "luft och buller".
I praktiken innebär det att man monterar den luftrenare och ljuddämpare som motorn är konstruerad för.
Lika dant med sporthojjar.
För att klara bullerrestriktionerna så krävs kraftigare doningar än konstruktören egentligen vill ha.
Men eftersom hästkrafter är viktigt för försäljningen så läggs mer tid på att hålla nere motståndet.
Då blir ljuddämparen stor och klumpig istället.

Eftersom folk i allmänhet är idioter, så lär de sig att hojjarna går bättre om de låter lite mer.
Därför dras slutsatsen att ju mer det låter, desto fortare går det.
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Gubbar 50+ i outlaw-uniform ser så härligt och fånigt lyckliga ut så det är väl klart att man vinkar åt dom!

:hej
 

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Trosa
Hoj
GSX 1400 -03
hälsar på alla med två hjul... om någon inte hälsar tillbaka så säger det mer om dom än om mig.....
sen kan jag ärligt säga att ytterliggheten med frans, skinnväst, outlaw, badboys, rebell attityden blir patetisk. Speciellt med nån naziinspirerad plåtpotta på skallen. Känns som man vill säga "akta dig jag är en elak jävel" och såna människor har jag svårt för, samma med folk som försöker se ut som nån ghettogangster där syftet bara är att skrämmas.....
 

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Ort
timrå/ljustorp
Hoj
Kå Te eM 690r
jag tänkte först köpa en Glaider. prov körde ifjol sommar och upptäckte att det var
inte många som hejade.
det var annat när jag hade min chopper traja för en 15 år sedan.
då hejade alla på alla..... innan den hade jag en sportisch rd 350 och även då hejade
alla på alla.
tråkigt att det blitt som det blitt. vi o dom mentalitet...

man skulle gjorrt ett test och se hur folk reagerar om man har värsta outlaw
mc kläderna på sig och kör motard??? eller sport hoj.
eller ett race ställ och kör hd med aphäng hade vart ballt och se reaksionerna på
folk när man går till hojen sin och ska fyra upp!

huSSe hejar på alla!
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Kan vi återgå till ursprungsfågan: Varför hatar vi customåkare?

Ja, varför inte, har dom inget eget forum:confused:

Gör vi ? Vettefasen , jag brukar hälsa på dem också :banana eller peka fingret:D Nä skoja lite ..

Det jag stör mig på är att de ofta låter fördjävla illa som nån trimmad jäkla fiskebåt hur kul är det att lyssna på :confused:

Men det finns en cool hoj för alla glidare nuförtiden :D Ducati diavel ! Sportglidare med rätt sound :yoparty
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top